Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia.pdf

(3007 KB) Pobierz
261260772 UNPDF
Biblioteczka dla Osób Niepe∏nosprawnych
t
o
c z
ó
z
o r
261260772.001.png
Autor tekstu: arch. Jolanta Budny
Konsultant: arch. Krzysztof Chwalibóg
Opracowanie narz´dzi prawnych: Kancelaria prawna Weil, Gotshal & Manges
Koordynator programu: Magdalena Jeziorowska
Korekta: Ewa Kniaziołucka
Opracowanie graiczne: Monika Duliasz
Przygotowanie do druku: Tomasz Płatek
Rysunki architektoniczne: Andrzej Cichecki
Niniejsza publikacja została wydana dzi´ki pomocy inansowej
Miasta st. Warszawy w ramach programu Warszawa bez barier
– miasto dla ka˝dego
Za treÊç tej publikacji odpowiada Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
Honorowy patronat nad programem objàł Prezydent m.st. Warszawy
Wydano ze Êrodków:
Urzàd Miasta
Sto∏ecznego
Warszawy
Wydawca:
Stowarzyszenie Przyjació∏ Integracji, ul. Sapie˝yƒska 10a, 00-215 Warszawa
© Copyright by Stowarzyszenie Przyjació∏ Integracji
Rok wydania: 2006
Wydanie II
Publikacja jest bezp∏atna
Wszelkie prawa zastrze˝one. Ka˝da reprodukcja lub adaptacja ca∏oÊci lub
cz´Êci niniejszej publikacji, i to niezale˝nie od zastosowanej techniki reprodukcji
(drukarskiej, fotograficznej, komputerowej, nagraƒ fonograficznych itp.), wymaga
pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 83-89681-21-8
EAN 9788389681218
261260772.002.png
dostosowanie budynków
u˚ytecznoÂci publicznej
– teoria i narz¢dzia
spis treÂci
Poradnik i apel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
wst´p ...................................... 5
i podstawowe wymiary i zakresy ruchu ........... 6
ii otoczenie dost´pne......................... 8
Podstawowe poj´cia i okreÊlenia. . . . . . . . . . . . . . . . .8
Przepisy prawne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Ârodowisko zewn´trzne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Ulica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Parking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Wjazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Schody zewn´trzne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Budynek dost´pny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Rampy, podjazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
WejÊcia, dojÊcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Przedsionki, wiatro∏apy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Drzwi, okna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Windy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Korytarze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Schody wewn´trzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
PodnoÊniki, platformy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
iii pomieszczenia............................ 44
¸azienka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
iV wzory dokumentów........................ 52
bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
261260772.003.png
p oradnik i apel
Jednà z podstawowych barier ograniczajàcych w naszym kraju
aktywnoÊç i samodzielnoÊç osób niepełnosprawnych sà nadal
budynki u˝ytecznoÊci publicznej, np. urz´dy istotne w ˝yciu
ka˝dego obywatela, ale równie˝ placówki ˝ycia kulturalnego
(kina, teatry, sale koncertowe), oÊrodki wypoczynku, restauracje,
kawiarnie, a oprócz nich Êrodki transportu publicznego. Dla osoby
majàcej problemy z poruszaniem si´ (czyli o kulach lub na wózku
inwalidzkim), ale tak˝e dla osoby starszej czy te˝ matki z dzieckiem
wejÊcie w infrastruktur´ ˝ycia publicznego, np. przemieszczanie si´
lub załatwianie spraw w urz´dzie, jest ciàgle wielkim wyzwaniem.
Problemy majà tak˝e osoby niewidome, niedowidzàce, głuchonie-
me oraz z niepełnosprawnoÊcià intelektualnà.
W naszej publikacji pragniemy przypomnieç głównie projek-
tantom i inwestorom, ˝e od 7 lipca 1994 r. funkcjonuje, suk-
cesywnie nowelizowana, Ustawa Prawo budowlane . W pkt 3
ustawodawca umieÊcił jednoznaczny i wyraêny zapis o tym, ˝e
nale˝y tworzyç niezb´dne warunki do korzystania z obiektów
u˝ytecznoÊci publicznej, a tak˝e mieszkaniowego budownictwa
wielorodzinnego osobom niepełnosprawnym, w szczególnoÊci
poruszajàcym si´ na wózkach inwalidzkich.
Powszechne przekonanie o tym, ˝e niepełnosprawnoÊci nie warto
braç pod uwag´ w procesie projektowania czy modernizowania
budynków publicznych, jest wielkim nieporozumieniem wynika-
jàcym z codziennego, ale bardzo złudnego doÊwiadczenia.
Poniewa˝ w ˝yciu publicznym osoby niepełnosprawne widywane
sà rzadko, zatem wy˝sze nakłady finansowe konieczne do likwida-
cji barier architektonicznych nie majà społecznego uzasadnienia.
Pozwol´ sobie jednak po raz kolejny przypomnieç o badaniach
przeprowadzonych przez GUS w 2000 r., które wykazały w sposób
bezwzgl´dnie arytmetyczny, ˝e mamy w Polsce 5 mln 456,7 tys.
osób niepełnosprawnych, co stanowi ponad 14 proc. ludnoÊci
kraju. Wynika z tego, ˝e co siódmy Polak jest niepełnosprawny.
dostosowanie budynków u˚ytecznoÂci publicznej – teoria i narz¢dzia
261260772.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin