Matematyka z plusem dla gimnazjum
PLAN REALIZACJI MATERIAŁU NAUCZANIA Z MATEMATYKI W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM
WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
OPRACOWANO NA PODSTAWIE PROGRAMU MATEMATYKA Z PLUSEM
OBOWIĄZUJĄCY ZESTAW PODRĘCZNIKÓW WYDANYCH PRZEZ GWO
· Matematyka 2. Podręcznik dla gimnazjum. Wersja dostosowana, praca zbiorowa pod red. M. Dobrowolskiej, Gdańsk 2010
· Matematyka 2. Zeszyt ćwiczeń z płytą CD-ROM. Nowa wersja, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, M. Krzyżanowska, Gdańsk 2008
· Matematyka 2. Zbiór zadań, M. Braun, J. Lech, Gdańsk 2008
KSIĄŻKI POMOCNICZE WYDANE PRZEZ GWO
· Matematyka 2. Podręcznik dla gimnazjum. Wersja dla nauczyciela, praca zbiorowa pod red. M. Dobrowolskiej, Gdańsk 2010
· Matematyka 2. Zeszyt ćwiczeń z płytą CD-ROM. Wersja dla nauczyciela, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, M. Krzyżanowska, Gdańsk 2008
· Matematyka 2. Sprawdziany, M. Grochowalska
· Matematyka 2. Sprawdziany. Druga wersja, praca zbiorowa
· Matematyka 2. Sprawdziany. Trzecia wersja, M. Grochowalska
· Matematyka 2. Lekcje powtórzeniowe - M. Grochowalska
4 GODZ. TYGODNIOWO 125 GODZ. W CIĄGU ROKU
POZIOMY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH:
K - konieczny ocena dopuszczająca (2)
P - podstawowy ocena dostateczna (3)
R - rozszerzający ocena dobra (4)
D - dopełniający ocena bardzo dobra (5)
W - wykraczający ocena celująca (6)
Tematy nieobowiązkowe oznaczono szarym paskiem.
DZIAŁ 1. POTĘGI (14 h)
TEMAT ZAJĘĆ
CELE PODSTAWOWE
CELE PONADPODSTAWOWE
1. Lekcja organizacyjna.
Uczeń:
· zna podręcznik i zeszyt ćwiczeń, z których będzie korzystał w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki (K)
2-3. Potęga
o wykładniku naturalnym.
· zna i rozumie pojęcie potęgi o wykładniku naturalnym (K)
· umie zapisać potęgę w postaci iloczynu (K)
· umie zapisać iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi (K)
· umie obliczyć potęgę o wykładniku naturalnym (K)
· umie zapisać liczbę w postaci potęgi (P)
· umie zapisać liczbę w postaci iloczynu potęg (P)
· umie porównać potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz o takich samych wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach (K-P)
· nie wykonując obliczeń umie określić znak potęgi (P)
· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (P)
· umie zapisać liczbę w postaci iloczynu potęg (R)
· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (R-D)
· umie zapisać liczbę w systemach niedziesiątkowych
i odwrotnie (W)
· umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane
z potęgami (W)
· umie przekształcić wyrażenie arytmetyczne zawierające potęgi (W)
4-5. Iloczyn i iloraz potęg o jednakowych podstawach.
· zna wzór na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach (K)
· rozumie powstanie wzoru na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach (P)
· umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach (K-P)
· umie mnożyć i dzielić potęgi o tych samych podstawach (K)
· umie przedstawić potęgę w postaci iloczynu i ilorazu potęg o tych samych podstawach (P)
· umie stosować mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P)
· umie stosować mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R-D)
6. Potęgowanie potęgi.
· zna wzór na potęgowanie potęgi (K)
· rozumie powstanie wzoru na potęgowanie potęgi (P)
· umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi (K)
· umie potęgować potęgę (K)
· umie przedstawić potęgę w postaci potęgowania potęgi (P)
· umie stosować potęgowanie potęgi do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P)
· umie porównać potęgi sprowadzając do tej samej podstawy ( R)
· umie stosować potęgowanie potęgi do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R-D)
· umie porównać potęgi korzystając z potęgowania potęgi (W)
7-8. Potęgowanie iloczynu i ilorazu.
· zna wzór na potęgowanie ilorazu i iloczynu (K)
· rozumie powstanie wzoru na potęgowanie ilorazu i iloczynu (P)
· umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach (K-P)
· umie potęgować iloraz i iloczyn (K)
· umie zapisać iloraz i iloczyn potęg o tych samych wykładnikach w postaci jednej potęgi (K-P)
· umie stosować potęgowanie iloczynu i ilorazu w zadaniach tekstowych (R-D)
9-10. Działania
na potęgach.
· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci stosując działania na potęgach (P)
· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci stosując działania na potęgach ( R)
· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci stosując działania na potęgach (D-W)
· umie stosować działania na potęgach w zadaniach tekstowych (R-D)
11. Potęga
o wykładniku całkowitym ujemnym.
· zna pojęcie potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym (K)
· rozumie pojęcie potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym (P)
· umie obliczyć potęgę o wykładniku całkowitym ujemnym (K-P)
· zamienia potęgi o wykładnikach całkowitych ujemnych na odpowiednie potęgi
o wykładnikach naturalnych (K-P)
· umie obliczyć potęgę o wykładniku całkowitym ujemnym (R)
· umie wykonać porównanie ilorazowe potęg o wykładnikach ujemnych (R-D)
· umie wykonać działania na potęgach o wykładnikach całkowitych (D)
· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi o wykładnikach całkowitych (R-D)
12-13. Notacja wykładnicza.
· zna pojęcie notacji wykładniczej (K)
· umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej (K-P)
· rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce (R)
· umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej (R)
· umie wykonać porównywanie ilorazowe dla liczb podanych
w notacji wykładniczej (R-D)
14-15. Praca klasowa
i poprawa
DZIAŁ 2. PIERWIASTKI (7h)
16-17. Pierwiastki.
· zna pojęcie pierwiastka arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej i III stopnia
z dowolnej liczby (K)
· zna pojęcie liczby niewymiernej i rzeczywistej (K)
· rozumie różnicę w rozwinięciu dziesiętnym liczby wymiernej i niewymiernej (P)
· umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II stopnia z liczby nieujemnej i III stopnia
z dowolnej liczby (K-P)
· umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki (P)
· umie określić na podstawie rozwinięcia dziesiętnego, czy dana liczba jest wymierna, czy niewymierna (P)
· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki (P)
· umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki (R)
· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki (R-D)
· umie oszacować liczbę niewymierną (R-D)
...
xxnowybajerxx