G. Bachelard Poetyka skrzydeł.doc

(25 KB) Pobierz
G

G. Bachelard: Poetyka skrzydeł

 

-          udział w idei piękna determinuje ukierunkowanie obrazów;

-          poetyka lotu: w ptaku piękny jest lot;

-          s. 183 świat widzialny istnieje po to, by zdobyć piękno snów;

-          s. 184 nadmierne sprecyzowanie obrazu poetyckiego daje efekt komiczny. Ujmując zaś nieco precyzji obrazowi pospolitemu i śmiesznemu można wywołać wzruszenie poetyckie;

-          lot – wspomnienie snów, tęsknota za łaskami Boga. Skrzydło – znak doskonałości;

-          lot daje poczucie młodości;

-          lot oniryczny – pożądanie czystości. Doznanie lekkości, młodości, łagodności – symbol. Skrzydła dają symbolowi imię, ptak – daje istnienie;

-          wyobraźnia jest materialistyczna i dynamiczna, ale nie jest realistyczna. Nie kreśli, a przeżywa abstrakcyjne wartości;

-          ptaki z marzeń nie umierają w locie (głaskane to co innego), lot oniryczny nie kończy się upadkiem; jest przejawem uśpionego szczęścia;

-          ptak – budzi naturę, u Wiktora Hugo jest duszą;

-          Toussenel – wywodzi ptaka od sylfidy (istota powietrzna);

-          w psychologii wyobraźni – kierunek od duchów do istot cielesnych (dla marzyciela rzeczywistość lotu odsuwa rzeczywistość ptaka). Psycholog uważa fantomy powietrzne za urojenie wyobraźni. Wyobraźnia związana z powietrzem występuje rzadziej niż związana z innymi żywiołami;

-          obrazy rodzi pojęcie czystości (ptak lata, bo ma udział w lekkości powietrza);

-          w wyobraźni dynamicznej – I istota latająca we śnie – sam śniący;

-          sen – najpierw tworzy latającego ducha, potem ptaka;

-          skrzydło z marzenia – ma kolor nieba – czystość stworzenia udziela się światu;

-          ptaki nocne – posępne, ciężkie. Nietoperz u Hugo – twór przeklęty, ucieleśniający ateizm;

-          w wyobraźni powietrznej to, co się wznosi ku bytowi ma udział w bycie. To, co opada – ma udział w nicości;

-          nie da się skrzydeł ptaka przystosować do człowieka – rozbrat między obrazem dynamicznym a formalnym;

-          skrzydłom ludzkim brak dynamiki;

-          czasem – lot jako pływanie – ciągłość od pływania do lotu, ale nie od lotu do pływania (płynie się w powietrzu, ale nie lata się w wodzie);

-          lot w rzeźbie – dzięki wysmukłej formie statycznej (196 kształt smukły to ucieleśniony poryw, którego żywiołem jest czyste, jasne powietrze.

 

WILLIAM BLAKE:

-          twórczość Blake’a – wyróżnia ją oniryzm, silna wymowa poetycka – przykład życia mówionego. Lot porywa za sobą świat. Ptak morski – dynamiczny ośrodek burzy. Lot to wolność świata. Ptak uwięziony – obraza dla dynamizmu powietrza. Ptak – ucieleśnienie wolnego powietrza. Myśl u Blake’a – z ruchu. Myśl to materia burzy;

-          s. 199 William Blake to poeta dynamizmu z kręgosłupem;

-          świadomość pełzania jest lędźwiowa;

-          kształty rodzą się z udręczenia materii, są kształtami cierpienia. U Blake’a – wszystko co ziemskie, podlega dynamice skręcania, skręcanie jest praobrazem;

-          powietrze – jest energią;

-          energia dynamiczna – kształtowanie materii;

-          wyobrazić sobie to uintensywniać rzeczywistość.

 

-          wyższość wyobraźni dynamicznej nad formalną – obraz skowronka – skowronek to obraz literacki, punkt wyjścia realistycznych metafor. Nie może występować w obrazach (za mały, za szary). W poezji – bardzo ważny;

-          poeci nie opisują wyglądu skowronka;

-          wznoszący się śpiew – pełen radości i życia – udziela radości;

-          skowronka można opisać dynamicznie dzięki wysiłkowi wyobraźni dynamicznej;

-          skowronek – wzorzec romantyzmu, radości, obraz duchowy;

-          czysta poezja nie może podejmować funkcji opisowych, jej przedmioty muszą wykraczać poza prawa przedstawiania;

-          s. 210 wyobraźnia powietrzna – wzlatywanie przesądza harmonię i przeżyje bez trudu jedność zarazem etyczną i moralną.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin