problemy2_3pdf.pdf

(191 KB) Pobierz
Od redakcji
Andrzej Klubiński
Strona | 12
Prace naukowe jako zobowiązanie archiwów państwowych.
Kilka uwag w świetle ustawy o narodowym zasobie archiwalnym
i archiwach.
Swoboda badań naukowych tradycyjnie uznawana jest za jedno z praw jednostki,
a możliwość ich realizacji jest jednym z uprawnień gwarantowanych także przez ustawę
zasadniczą. Nie jest to jednak jedyny, ani jak się wydaje właściwy kontekst dla pytania
o charakter i cel prac naukowych w archiwach państwowych. Punktem odniesienia jest w tym
wypadku Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (dalej Ustawa), która
w art. 28 ust. 6, w formie wymagania, określa specyficzne cechy i celowość prac naukowych
w archiwach państwowych oraz ogranicza potoczny zakres znaczeniowy terminu.
Bliższa analiza treści tego zapisu Ustawy wskazuje, że nie odnosi się on do prac
naukowych rozumianych jako działalność warunkowana przez indywidualną potrzebę
poznawczą, która pozostaje w nieokreślonym związku z działalnością i zadaniami instytucji.
Zindywidualizowane ujęcie pracy naukowej w świetle wskazań Ustawy sytuuje się poza
nawiasem podstawowej (tj. wymaganej przez prawo archiwalne), działalności archiwum
państwowego. Pomijając indywidualny charakter pracy naukowej, Ustawa wskazuje na
instytucjonalny aspekt i definiuje ją wyłącznie jako obligatoryjną formę działalności
archiwum (jego zobowiązanie). Ten specyficzny, prawno-formalny zakres znaczeniowy prac
naukowych, z uwagi na miejsce Ustawy w hierarchii aktów prawych, jest jednocześnie
właściwym i zarazem podstawowym kryterium miejsca i funkcji pracy naukowej w archiwum
państwowym. Ustawa przywołując ten termin odwołuje się wprawdzie do powszechnie
uznanego znaczenia terminu i nie określa cech jakościowych ani wymagań formalnych prac
naukowych. Czyni z nich jednak warunek konieczny, ale nie wystarczający do zdefiniowania
pracy naukowej w archiwum państwowym jako jego zobowiązania.
Ta hierarchizacja znaczeń powoduje, że w świetle art. 28 Ustawy, praca naukowa
w archiwum przybiera charakter aktywności wobec innych zadań wymienionych w tym
artykule. Miejsce, w którym sytuuje się ustawowe wymaganie pracy naukowej świadczy, że
praca naukowa ma nie tylko charakter instytucjonalnego zobowiązania archiwum, ale jest
także jednym z zadań podstawowych, wymienianych na równi z ewidencją,
przechowywaniem, opracowaniem, zabezpieczeniem i udostępnianiem materiałów
archiwalnych należących do zasobu archiwum. Umieszczając prace naukowe na odległym
szóstym miejscu nie tyle hierarchizuje je pod względem ważności w pracach archiwum, ile
Strona |
136819169.002.png
Strona | 13
wskazuje kolejność realizacji zadań, ich bezpośredni ze sobą związek oraz zależności.
W dyskusji nad miejscem pracy naukowej w archiwum, właściwym kryterium jej oceny jest
zatem nie tylko i nie tyle jej wartość poznawcza (ta jest bowiem konieczna), ile przede
wszystkim skuteczność wykorzystania prac naukowych w realizacji innych, wymienianych
przez art. 28 Ustawy, zadań instytucji. To ustawowe ograniczenie prac naukowych do zadań
wykonywanych przez archiwum i konieczność zachowania bezpośredniego związku pracy
naukowej z zadaniami archiwum i w konsekwencji z jego zasobem, powodują, że jest ona
jedną z jego kompetencji pomocniczych w stosunku do innych zadań realizowanych przez
instytucję w zakresie nadzoru, zabezpieczania, opracowania, udostępniania czy konserwacji
zasobu.
Konsekwencją instytucjonalnego charakteru badań naukowych jest również i to, że
praca naukowa nie jest zobowiązaniem archiwum wobec jego pracowników, ale aktywnością
realizowaną obligatoryjnie na rzecz instytucji za pośrednictwem zatrudnionych w niej
pracowników. Dyspozycję ogólną Ustawy w tym zakresie precyzują akty niższego rzędu –
statuty, a przede wszystkim regulaminy organizacyjne pracy archiwów państwowych.
W zgodzie z Ustawą wskazują one prace naukowe jako rodzaj aktywności realizowanej przez
jednostki organizacyjne archiwum (oddziały). Mimo, że pracownicy archiwum są
wykonawcami prac, podmiotem realizującym prace naukowe jest instytucja. W zgodzie
z brzemieniem Ustawy regulaminy organizacyjne archiwów państwowych przewidują
konieczność włączenia w plany i zadania instytucji również indywidualnych prac naukowych
oraz wymagają ich akceptacji prze dyrektora sprawującego nadzór nad działalnością naukową
w archiwum. To z kolei powoduje, że prace naukowe (prowadzone indywidualnie lub
zbiorowo), stają się elementem formalnego planowania pracy archiwum państwowego
i zarządzania pracą instytucji, a przez to narzędziem realizacji innych celów. W rezultacie,
w świetle regulaminów organizacyjnych archiwów, prace naukowe wykonywane przez
pracownika archiwum państwowego są realizacją jego zobowiązania wobec instytucji
w zakresie, który mu został przez nią powierzony. Z uwagi na wpisanie prac naukowych
w organizację pracy archiwum, także w wypadku inicjatyw podejmowanych indywidualnie
przez archiwistów, zostaje zachowany instytucjonalny charakter prac naukowych, które jako
przedmiot decyzji i nadzoru dyrektora archiwum wpisują się w organizację bieżących prac
instytucji. W konsekwencji samodzielna praca naukowa pracowników archiwum (zbiorowa
lub indywidualna), jest przedmiotem procesu decyzyjnego i planowania pracy archiwum,
stając się działaniem instytucji. W istocie, z uwagi na celowość działania i instytucjonalizację
prac naukowych należy więc odróżnić indywidualną aktywność naukową archiwistów
zatrudnionych w archiwach od prac naukowych prowadzonych w archiwum i będących jego
zobowiązaniem realizowanym za pośrednictwem archiwisty lub grupy archiwistów.
Strona |
136819169.003.png
Strona | 14
Odróżniając prawo do realizacji pracy naukowej na terenie archiwum jako
indywidualnej, konstytucyjnej wolności do prowadzenia badań naukowych od pracy
naukowej jako zobowiązania archiwum, trzeba też zauważyć, że nie jest ono tożsame ze
zobowiązaniem archiwum państwowego do zapewnienia pracownikom w ramach jego
działalności swobody indywidualnych prac naukowych. Są one działalnością pozostającą
poza sferą regulacji prawnych archiwum państwowego.
Funkcjonalny charakter prac naukowych w archiwum państwowym determinuje forma
ich realizacji. W regulaminach organizacyjnych archiwów wskazywane są najczęściej
w postaci syntetycznej analizy problemu: ekspertyzy, opinii naukowej w zakresie
postępowania z materiałami archiwalnymi, wytycznych i instrukcji dotyczących metod
opracowania archiwaliów. Wskazywanie na konieczność sformułowania wyników prac
naukowych właśnie w takiej postaci nie jest sprzeczne z ogólną dyspozycją Ustawy, choć
w sposób szczególny ją interpretuje, akcentując ich doraźny, utylitarny, pomocniczy charakter
w pracach archiwalnych. Ustawa wskazując na znaczenie funkcjonalne prac naukowych
w archiwum, ogranicza natomiast wprost ich zakres tematyczny zawężając je do archiwistyki
i dziedzin pokrewnych. Pośrednio jest to także ograniczenie metodyki badań.
W świetle wskazanych ograniczeń Ustawy, zachowanie charakteru naukowego prac
i ich realizacja w archiwum państwowym przez jego pracowników nie są warunkami
wystarczającymi by uznać je za realizację zobowiązania archiwum państwowego do
prowadzenia badań. Ta bowiem wymaga spełniania równocześnie pięciu kryteriów, którymi
są:
1) wykorzystanie warsztatu naukowego do opracowania zagadnienia i charakter
naukowy wniosków badawczych,
2) charakter instytucjonalny badań i ich związek z organizacją pracy w archiwum,
3) ograniczenie tematyki do problematyki archiwistycznej lub dziedzin pokrewnych,
4) ograniczenie celowości badań do zakresu zadań realizowanych przez archiwum na
podstawie Ustawy oraz innych aktów prawnych,
5) ograniczenie przedmiotu badań do zagadnień dotyczących zasobu archiwum lub z nim
związanych.
Dopiero spełnienie warunków niezbędnych (zachowanie charakteru naukowego prac
oraz realizacja prac przez komórki organizacyjne archiwum i jej pracowników), razem z
wymienionymi pięcioma warunkami koniecznymi, jest właściwym, poprawnym i pełnym
wykonaniem ustawowego zobowiązania archiwum do realizacji prac naukowych.
Taka właśnie, funkcjonalna i instytucjonalna perspektywa postrzegania pracy
naukowej wydaje się szczególnie istotna w kontekście dyskusji wskazującej na zbędność
badań naukowych w pracy archiwalnej lub deprecjonowania ich roli jako zbędnej
Strona |
136819169.004.png
Strona | 15
(z pragmatycznego punktu widzenia zbyt teoretyzującej) „konarszczyzny”. Tymczasem
w świetle Ustawy i aktów prawnych niższego rzędu prace naukowe są w archiwum tylko
praktycznym narzędziem realizacji prac archiwum państwowego, przedmiotem planowania
i organizacji prac ustawowo wskazanych do jego realizacji. Z uwagi na tę specyfikę mogą być
przede wszystkim przedmiotem oceny ich zastosowania i skuteczności w pracach
archiwalnych instytucji. Podporządkowanie prac naukowych innym czynnościom i zadaniom
archiwum różni natomiast tę sferę aktywności od zadań jednostki badawczo - rozwojowej
i instytutu badawczego. Z tego powodu także i same prace naukowe w archiwach realizowane
jako ich zobowiązanie, nie mogą być oceniane według tych samych kryteriów co prace
naukowe jednostek badawczych. W szczególności nie mogą być oceniane wyłącznie pod
względem poziomu merytorycznego prac. Najistotniejszym kryterium oceny badań
naukowych w archiwach jest natomiast ich aspekt funkcjonalny w pracy archiwum.
Na ograniczenie miejsca pracy naukowej w archiwum państwowym do jego
funkcjonalności w realizacji innych zadań ustawowych instytucji wskazuje także zakres
danych rocznego sprawozdania opisowego archiwum państwowego, które w dziale piątym
uwzględnia „badania naukowe”. Jest to kategoria znacznie szerzej ujmująca aktywność
naukową archiwum państwowego i w tym sensie nadrzędna w stosunku do pojęcia badań
naukowych. „Wskazówki do sporządzania rocznego sprawozdania opisowego z działalności
archiwum państwowego” 1 nie formułują wprawdzie szczególnej definicji terminu „praca
naukowa”, jednak dobór parametrów odnoszących się do badań naukowych, wskazuje, że
także szeroko pojęta aktywność naukowa jest zakresem jego działania tylko wtedy, kiedy
pełni ona funkcję narzędzia służącego pośrednio lub bezpośrednio realizacji art. 28 Ustawy.
Także więc i badania naukowe w szerszym znaczeniu tego słowa w archiwum pełnią funkcję
narzędzia służącego do realizacji celów ustawowych instytucji, a określona w sprawozdaniu
mniej precyzyjnie aktywność naukowa tworzy sumę działań służebnych wobec zadań
archiwum. Również ona jest jednym z wskaźników, które charakteryzują pracę archiwum
państwowego pod względem możliwości realizacji powierzonych mu zadań i skuteczności ich
wykonywania. W tym miejscu należy przywołać zakres indywidualnej aktywności naukowo-
wydawniczej pracowników archiwum, wymagany w dziale piątym opisowego sprawozdania
rocznego. Mimo, że nie odnosi się ona wprost do przewidzianej przez Ustawę pracy naukowej
i informuje o indywidualnej i samodzielnej działalności naukowo-wydawniczej pracowników
archiwum, dane te pozostają w związku ze zobowiązaniem archiwum do realizacji prac
naukowych i wskazują bezpośrednio na możliwości wypełniania przez archiwum tego
zobowiązania. Także inne dane wymagane w części piątej sprawozdania rocznego opisowego
charakteryzują elementy wpływające na możliwości realizacji prac naukowych lub ich
znaczenia dla pracy archiwum. Są to dane określające kwalifikacje do prowadzenia prac
naukowych przez pracowników archiwum, stylu zarządzania archiwum, hierarchii celów
1 Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 8 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 30 listopada 2007 r.
Strona |
136819169.005.png
 
Strona | 16
działalności, zakresu środków wykorzystywanych do ustawowych zadań wskazywanych
w art. 28. Wszystkie wymienione parametry tej części sprawozdania rocznego opisowego
wskazują zatem pośrednio lub bezpośrednio na możliwości i sposób wykonywania
zobowiązania do realizacji prac naukowych przez archiwum i pomijają aspekt indywidualny
prac naukowych. Wskazówki do sprawozdania także w szerokim rozumieniu terminu „prace
naukowe” nie uwzględniają jedynie ich roli poznawczej, wskazując na miejsce badań
naukowych w organizacji prac wewnętrznych archiwum i jego kontaktach z innymi
instytucjami. W świetle „Wskazówek do sprawozdania rocznego” widoczne jest zatem
dążenie, aby również szeroki zakres prac naukowych, które nie są zobowiązaniem archiwum,
interpretować jako czynności służące do realizacji prac naukowych wskazywanych
w Ustawie.
W świetle zapisów formalnych konieczne jest więc zaznaczenie, że silnie
akcentowany przez nie instytucjonalny kontekst badań naukowych objętych zobowiązaniem
sprawozdawczym jak i prac naukowych wskazywanych przez Ustawę jako zobowiązanie,
nadaje im cechę funkcjonalności i charakter zobowiązania do realizacji. Wprawdzie zawsze
cechą konieczną i niezbędną do wykonania pracy naukowej jest spełnienie kryterium
jakościowego (charakteru naukowego prac), jednak nie jest ono wystarczające, ponieważ
powodem obecności pracy naukowej w archiwum jest potrzeba prawidłowej realizacji innych
zadań wskazanych w art. 28 Ustawy. Zarówno zakres znaczeniowy jaki pracy naukowej
nadaje Ustawa, jak i jej funkcjonalności badań naukowych służących określeniu sposobu
realizacji zadań archiwum wskazują, że aktywność naukowa jako zobowiązanie archiwum nie
służy realizacji wolności badań naukowych, ale jest narzędziem realizacji ustawowych zadań
instytucji. Z uwagi na to, że prace naukowe realizuje ona za pośrednictwem swoich
pracowników, a ich wykonanie ma na celu wypełnienie innych, ustawowych zadań archiwum,
pytanie o jakość prac naukowych w archiwach będzie zawsze wtórne w stosunku do pytania
o ich funkcjonalność w pracy archiwum. Ze względu na formalno-prawny charakter
zobowiązania archiwum do realizacji pracy naukowej jej ocena może ograniczać się zatem do
analizy sposobu i stopnia jej wykorzystania, oceny zgodności celów wykorzystania
ze wskazywanymi w Ustawie, a kryteriami oceny pracy naukowej w archiwum jest
skuteczność jej wykorzystania w zadaniach archiwum i pracach archiwalnych. Sama zaś
celowość prac naukowych w archiwach państwowych nie wymaga uzasadnienia, gdyż wynika
wprost z Ustawy.
Strona |
136819169.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin