pedagogika ogólna - wykład 8.doc

(49 KB) Pobierz
Pedagogika ogólna

Pedagogika ogólna

 

Wykład 7 (07. 12. 10 r.)

 

INSPIRACJE DLA PEDAGOGIKI PŁYNĄCE Z INNYCH NAUK

 

1) PSYCHOLOGICZNE INSPIRACJE PEDAGOGIKI OGÓLNEJ

 

Etymologicznie termin psychologia pochodzi od 2 słów gr. psyche (dusza), logos (nauka). Pierwotnie psychologię traktowano jako naukę duszy. Współcześnie psychologię określa się jako naukę o czynnościach psychicznych człowieka i o jego  stosunku z otoczeniem.

 

Współcześnie na terenie psychologii wyróżnia się 4 podstawowe koncepcje człowieka:

1.Behawiorystyczna koncepcja człowieka (Pawłow, Thorndike, Skinner)

·         człowiek jest istotą reaktywną, sterowaną przez środowisko zewnętrzne

·         w myśli koncepcji człowiek jest zewnątrzsterowny i pozbawiony autonomii.

·         Podstawą kierowania rozwojem (sterowania) jest znajomość związków między bodźcami a reakcjami.

·         Aktywność ucznia w działalności szkolnej i pozaszkolnej jest wynikiem uczenia się pojętego jako warunkowania.

·         Edukacja polega na bezpośrednim (reaktywnym) kierowaniu czynnościami ucznia.

·         Podlega ona prawom uczenia się (warunkowania klasycznego i instrumentalnego) np. prawo efektu: „im większe zadowolenie lub przykrość tym większe wzmocnienie lub osłabienie związków”

·         Teoretyczną podstawę edukacji szkolnej stanowi ciąg sytuacji określonych jako tzw. reaktywne zachowania ucznia

·         Reakcje ucznia są tu funkcją bodźców zewnętrznych i osoby działającej

 

2.Psychodynamiczna (psychoanalityczna) koncepcja człowieka (Freud)

·         Zachowanie ludzi zależy od zewnętrznych sił dynamicznych z wiązanych z popędami, potrzebami lub dążeniami

·         Popędy te są z reguły nieświadome, występują między nimi częste konflikty, których człowiek nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać

·         Człowiek dąży do doznawania przyjemności, co wiąże się z realizacją popędów

·         Istnieją jednak bariery (kultura, cywilizacja, normy grupowe itp.), które utrudniają lub uniemożliwiają ich realizację

·         Procesy konfliktowe leżą u podłoża kreacji (twórczości) jednostki

·         Celem edukacji jest stworzenie takiej sytuacji, w której jednostka może realizować własne dążenia oraz utrzymywać stan równowagi pomiędzy popędami i dążeniami a ograniczeniami środowiska kulturowego (cywilizacji, społeczeństwa, kultury materialnej i duchowej)

·         Szkołę można określić jako „klinikę kształcenia” (R. Massa)

·         Cele edukacji w psychodynamicznej koncepcji człowieka mają charakter podmiotowy i funkcjonują w sferze świadomości

·         Cele te służą rozładowaniu napięć (konfliktów) między popędami (zepchniętymi do sfery podświadomości) a ograniczeniami (normami, przepisami, zwyczajami) środowiska, które są uświadamiane przez jednostkę (działają w sferze świadomości).

 

3.Koncepcja człowieka w tzw. psychologii humanistycznej (Fromm, Rogers, Maslow)

·         Podstawową wartością natury ludzkiej jest rozum ukierunkowany przez czynniki zewnętrzne

·         Siły decydujące o przebiegu rozwoju tkwią w człowieku a nie poza nim

·         Zdolności do tworzenia człowiek może przejawiać w każdym okresie swojego życia, w różnych dziedzinach działalności

·         Jeśli niektórzy ludzie zostali jej wtórnie pozbawieni to może być im ona przywrócona, gdy zostaną spełnione określone warunki: akceptacja jednostki, zapewnienie klimatu pozbawionego oceny zewnętrznej, rozumienie empatyczne i psychiczną wolność

·         Zasadniczym celem edukacji szkolnej jest zapewnienie warunków do rozwijania własnej aktywności twórczej uczniów.

·         Własna aktywność oznacza podejmowanie zachowań twórczych z motywów wewnętrznych wspartych pozytywnym zaangażowaniem emocjonalnym

·         Człowiek w myśl koncepcji psychologii humanistycznej jest jednostką wewnątrzsterowną

·         Istotna jest rola motywacji wewnętrznej i stosunku do podejmowania zachowań twórczych w różnych dziedzinach życiowej działalności

·         Cele edukacji w myśl założeń psychologii humanistycznej mają charakter podmiotowy.

 

4.Poznawcza koncepcja człowieka (Piaget, Bruner)

·         Psychologia poznawcza traktuje człowieka jako układ przetwarzający informacje, które pochodzą zarówno ze środowiska zewnętrznego, jak struktur poznawczych, czyli zakodowanej w pamięci wiedzy zdobytej w toku uczenia się

·         Informacje są materiałem, który przetwarzany jest w procesie myślenia przewidywania i planowania działania

·         Podstawowe znaczenie posiada umiejętność przewidywania (antycypacji) przyszłości. Umożliwia to formułowanie skutecznych programów działania

·         Aktywność wychowanka jest wynikiem celowego i świadomego zachowania w sytuacji zadaniowej

·         Zachowanie ukierunkowane jest potrzebami czyli wewnętrznymi reakcjami ciała. Ma ono charakter redukujący potrzeby

·         Edukacja polega na reaktywnym (adaptacyjnym) i produktywnym (antycypacyjnym) kierowaniu zachowaniem ucznia oraz stymulowaniu go w sytuacji zadaniowej

 

2) SOCJOLOGICZNE INSPIRACJE PEDAGOGIKI OGÓLNEJ

 

Socjologia to w najszerszym ujęciu nauka o społeczeństwie i jego elementach.

Podstawowe nurty teoretyczne:

1.      teoria funkcjonalizmu (Durkheim, Parsons)

·         analizuje się poszczególne zjawiska społeczne i pedagogiczne pod kątem funkcji, jakie one spełniają w systemie społecznym

·         funkcjonowanie szkoły i innych instytucji wychowawczych rozpatrywane jest w kategoriach systemu społecznego.

·         Szkoła i inne instytucje wychowawcze traktowane są jako instytucje adaptacyjne, przystosowujące jednostki do systemu społecznego

·         Traktowanie szkoły jako elementu systemu społecznego oraz czynnika przystosowującego ucznia do z góry ustalonych ról w życiu społecznym i gospodarczym oraz reprodukcji ekonomicznej i kulturowej

·         W pedagogice opartej na socjologicznej teorii funkcjonalnej obowiązuje tok myślenia deterministycznego.

·         Rola i miejsce szkoły i edukacji w życiu społeczno-gospodarczym jest ściśle określona

 

2.      konfliktu (Marks)

 

·         zakłada się konfliktową naturę rzeczywistości społecznej

·         konfliktowi przypada rola integrująca i dezintegrująca

·         konflikt społeczny jest sytuacją trudną, e której ścierają się ze sobą i współzawodniczą przeciwstawne argumenty

·         szkoła traktowana jest jako miejsce rozładowywania konfliktów społecznych powstałych w wyniku współzawodnictwa i rywalizacji (cel edukacji)

 

3.      wymiany (Homans)

·         ludzie podejmują te działania, które stanowią dla nich wyższą wartość.

·         człowiek w tej koncepcji socjologicznej jest jednostką wysoce interesowną. Podejmuje te działania, które są nagradzane

·         w teorii wymiany człowiek działa na zasadzie wymiany i podejmuje te działania które przyniosą mu korzyści

·         szkoła pojmowana jest jako miejsce rozpoznawania i realizacji potrzeb proosobistych i prospołecznych

 

4.      interakcjonizmu

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin