Za co odpowiadaja płatnicy podatku.pdf

(1580 KB) Pobierz
0157gp10.pdf
NR 57 (1166) PONIEDZIAŁEK 22 MARCA 2004
Księgowość i Płace
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I FINANSISTÓW
TEMAT TYGODNIA
W NUMERZE
OPINIE – KOMENTARZE
2
Za co odpowiadają
płatnicy podatku
TEMAT TYGODNIA
Za co odpowiadają płatnicy podatku ............. 3-6
Zwolnienie z obowiązku pobrania podatku...... 3
Odpowiedzialność płatnika .................................. 3
Wyznaczenie osób odpowiedzialnych
za wykonanie czynności podatnika .................. 4
Odpowiedzialność płatnika
za błędne rozliczenie podatku............................ 4
Zapłata należności od płatników.........................5
Zaległość w zapłacie..............................................5
Nadpłata należności
obciążających płatnika ..........................................5
Wygasanie zobowiązań podatkowych.................6
Zabezpieczenie wykonania
zobowiązań podatkowych .....................................6
PODATKI DOCHODOWE
Tylko niezawinione i udokumentowane
straty mogą być kosztami ................................... 7
Jak spółka zależna płaci podatek...................... 7
Jak odliczamy straty
w środkach obrotowych....................................... 8
Holandia atrakcyjna dla spółek .......................... 8
VAT 2004
Mały podatnik daleki od unijnego ideału ......... 9
Kiedy i jaki VAT dla menedżera .......................... 9
Kto nie jest podatnikiem VAT................................9
CŁA
Właściwość obszaru celnego Unii ................... 10
Co oznacza swobodny przepływ towarów ..... 10
ARCHIWUM PODATNIKA
Odszkodowanie po wypadku – bez podatku ... 11
Ulga rehabilitacyjna – jeśli są zabiegi..............11
Nie zmienia się stawki
przy refakturowaniu .............................................11
Podatek od zmiany umowy spółki.....................11
RACHUNKOWOŚĆ
Jak wyceniać i prezentować ............................ 12
Zmiany w standardach ułatwią
proces konwersji .................................................12
EWIDENCJE – PORADY
Odsetki naliczone, ale niezapłacone .............. 13
Trzeba przyjąć do eksploatacji ..........................13
Księgujemy w „Pozostałe koszty”.....................13
PŁACE
Pracownik musi mieć do dyspozycji minimalne
wynagrodzenie .................................................... 15
ZMIANY PRAWA
Jakie obowiązki ma płatnik
Kiedy płatnik może nie pobrać podatku
Za jakie błędy odpowiada płatnik
Jakie są podstawy odpowiedzialności płatnika
Kiedy płatnik zwróci nadpłatę
Kiedy urząd sięga do majątku płatnika
GP
Co jest dowodem wpłaty?
U stawa o własności lokali nie nakłada na wspólnotę miesz-
INTERWENCJE
kaniową obowiązku wyodrębnienia funduszu remontowe-
go. Jeżeli jednak wspólnota nie wyodrębni takiego funduszu,
tworzące wspólnotę osoby nie będą mogły odliczyć poniesio-
nych na ten cel wydatków. Wśród podatników pojawia się wie-
le wątpliwości, które często mają podłoże interpretacyjne, co
może być uznane za dowód wpłaty. Pytają oni, na jakiej pod-
stawie wydatki poniesione na fundusz remontowy mogą odli-
czyć ci mieszkańcy, którym niedbali zarządcy nie wydali osob-
nych książeczek na fundusz remontowy, a płacą go łącznie ze
stawką czynszową. Czy urząd skarbowy uzna jako dowód
wpłaty zaświadczenie o wysokości rocznej kwoty wpłaconej na
fundusz?
Więcej str. 2
GP
PORADY
Kiedy i jaki VAT dla menedżera
Osoby, które podpiszą z pracodawcą umowę o pracę, a następnie
zawrą kontrakt menedżerski, nie zostaną objęte VAT od 1 maja. . . 9
Co oznacza swobodny przepływ towarów
Na rynku UE nie ma granic, a co za tym idzie, nie występują już
bariery celne. Wszystkie towary podlegają tym samym normom
i wymogom certyfikacyjnym i powinny być obłożone takimi
samymi podatkami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
16
W następnym
numerze tygodnika
Księgowość
i Płace
Odroczony
podatek
dochodowy
106787637.022.png 106787637.023.png 106787637.024.png 106787637.025.png 106787637.001.png 106787637.002.png
 
www.gazetaprawna.pl
2 Opinie – komentarze
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 57 (1166) 22 MARCA 2004
TERMINARZ PODATNIKA I PŁATNIKA
LICZBY DNIA
składka na Państwowy Fundusz Re-
habilitacji Osób Niepełnosprawnych,
zryczałtowany podatek dochodowy
od osób fizycznych (PIT-8A),
zaliczka miesięczna na podatek do-
chodowy od osób prawnych,
zaliczka na podatek dochodowy od przychodów
ze stosunku pracy,
zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycz-
nych od wypłat z umów zlecenia i o dzieło,
zryczałtowany podatek dochodowy od przycho-
dów ewidencjonowanych,
zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycz-
nych prowadzących działalność gospodarczą,
pierwsza rata podatku od nieruchomości, leśne-
go i rolnego wpłacana przez osoby fizyczne.
50000
Przeciętny
przychód brutto
podatnika i przeciętny
ryczałt należny
w latach 1994-2002
45000
40000
35000
30000
25000
20000
15000
Przeciętny przychód brutto
10000
5000
Przeciętny ryczałt należny
0
Źródło: MF
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
KB
W 2004 r. podatek leśny wynosi – 23,69 zł
(od 1 ha).
W 2003 r. podatek leśny wynosił – 24,47 zł (od 1 ha).
Podstawa prawna: ustawa z dnia 10 października
2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. nr 200, poz. 1682);
MP z 2002 r. nr 50, poz. 729; MP z 2003 r. nr 50,
poz. 787.
GP
KOMENTARZ
Ucywilizować śmiercionośną zasadę
D ziałania organów podatkowych
małych i średnich firm nie wytrzymuje
ciosu, jakim jest zasada natychmiastowe-
go wykonania decyzji podatkowych. Ina-
czej, niż ma to miejsce w postępowaniu
administracyjnym, podatnik w postępo-
waniu podatkowym ma nikłe szanse na
ocalenie swoich pieniędzy. Tuż po wyda-
niu decyzji I instancji organ podatkowy
może przystąpić do wyegzekwowania te-
go, co ustalił. Nie pomaga odwołanie po-
datnika ani skarga do sądu administra-
cyjnego. Wykonanie decyzji podatkowej
co do zasady nie podlega wstrzymaniu.
Podatnik, który trafi na nadgorliwego
urzędnika, nie będzie w stanie zmienić
nawet najbardziej absurdalnej decyzji
dopóki nie zdoła dotrzeć do sądu. Biorąc
pod uwagę, że z reguły zajmie mu to 2-3
lata, w wielu przypadkach uchylenie de-
cyzji ma dla podatnika takie znaczenie
jak dla umarłego przysłowiowe kadzidło.
Kwestie odwrócenia w postępowaniu
podatkowym zasady wstrzymania wyko-
nania decyzji nieostatecznej przyjrzał się
uważniej rzecznik praw obywatelskich.
Zwracając się do ministra finansów
wskazał na liczne skargi podatników
związane z natychmiastową wykonalno-
ścią decyzji. Zwłaszcza że na odmowę
wstrzymania wykonania decyzji, której
teoretycznie może domagać się podat-
nik, nie przysługuje nawet zażalenie. Wy-
daje się, że rację ma rzecznik podkreśla-
jąc pozbawienie
podatnika konsty-
tucyjnego prawa do sądu w tym zakresie.
Trudno zrozumieć, iż przy wyposażeniu
urzędnika w tak potężną broń ustawo-
dawca zapomniał o minimum ochrony
dla interesu podatnika.
Trudno sobie wyobrazić, że ustawo-
dawca zgodzi się – tak jak tego chcą nie-
którzy – na całkowite wstrzymanie wyko-
nania decyzji podatkowych aż do roz-
strzygnięcia sporu podatkowego w są-
dach administracyjnych. Niemniej jed-
nak trzeba wskazać, iż już dziś przy roz-
sądnym stosowaniu prawa i niewielkich
zmianach w przepisach można by
w istotny sposób podnieść jakość ochro-
ny interesu podatnika. Wystarczyłoby
uważniej przyglądać się wnioskom po-
datników. Nietrudno przecież w oparciu
o dane przedstawione przez podatnika
ocenić, czy jest to zwykła gra na zwłokę,
czy ostatnia deska ratunku do egzysten-
cji firmy. Zwłaszcza że interes budżetu
dodatkowo zabezpieczono odsetkami.
Bo tak jak nie zabija się muchy z armaty,
tak nie powinno się „zabijać” podatnika
natychmiastowym wykonaniem nieosta-
tecznej decyzji. Zwłaszcza że bezpieczny
i z zachowaną płynnością finansową mo-
że powoli, ale systematycznie zasilać bu-
dżet państwa.
pierwsza rata podatku rolnego wpłacana
przez osoby prawne i jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej.
wobec podatników nie od dziś
budzą poważne zastrzeżenia.
Mimo zrównoważenia uprawnień orga-
nów podatkowych we wszystkich usta-
wach podatkowych z uprawnieniami po-
datników, w praktyce sprowadza się to
nierzadko do biernego przyglądania się
jak dobrze prosperująca firma w wyniku
np. kontroli podatkowej powoli stacza się
na skraj przepaści. Nie potrzeba nawet
złej woli urzędnika, wystarczą nieustan-
ne zmiany przepisów, liczne niedoróbki
legislacyjne i dwuznaczne przepisy, żeby
podatnik stał się bezradny. Nawet spraw-
ny i biegły w przepisach prawnik nie jest
w stanie zapobiec katastrofie. Zazwyczaj
spór między podatnikiem a organem po-
datkowym sprowadza się bowiem do in-
terpretacji przepisów. A cóż zrobić, gdy
jeden z pozoru jasny przepis czytany
przez urzędnika i podatnika prowadzi do
zgoła odmiennych wniosków. Jeśli doło-
żyć do tego fakt, że w Polsce generalnie
podatnik i urzędnik bynajmniej nie są
przyjaciółmi i zazwyczaj stoją po dwóch
stronach barykady, batalie są zażarte
i długie. Podatnicy walczą do skutku,
czyli do ostatniej sądowej instancji. Nie-
stety nierzadko zwycięstwo przed sądem
staje się jedynie pyrrusowym zwycię-
stwem i ma wymiar jedynie symboliczny.
Dlaczego? A dlatego, że wiele zwłaszcza
W 2004 r. podatek rolny wynosi:
– 86,42 zł (od 1 ha przeliczeniowego gruntów),
– 172, 85 zł (od 1 ha gruntów).
W 2003 r. podatek rolny wynosił:
– 83,62 zł (od 1 ha przeliczeniowego gruntów),
– 167, 25 zł (od 1 ha gruntów).
Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym sta-
nowi:
1) dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba
hektarów przeliczeniowych ustalana na pod-
stawie powierzchni, rodzajów i klas użytków
rolnych wynikających z ewidencji gruntów
oraz zaliczenia do okręgu podatkowego,
2) dla pozostałych gruntów – liczba hektarów
wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
Ustala się cztery okręgi podatkowe, do których
zalicza się gminy oraz miasta w zależności od
warunków ekonomicznych i produkcyjno-klima-
tycznych.
Podatek rolny za rok podatkowy wynosi:
– od 1 ha przeliczeniowego gruntów, o których
mowa w pkt 1 – równowartość pieniężną
2,5 q żyta,
– od 1 ha gruntów, o których mowa w pkt 2
– równowartość pieniężną 5 q żyta
obliczone według średniej ceny skupu żyta za
pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok
podatkowy.
Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
Podstawa prawna: ustawa z dnia 10 paździer-
nika 2002 r. o zmianie ustawy o podatku rol-
nym (Dz.U. nr 200, poz. 1680); MP z 2002 r.
nr 50, poz. 733; MP z 2003 r. nr 49, poz. 771.
GP
INTERWENCJE
Co jest dowodem wpłaty?
M inisterstwo Finansów w sprawie
25
MARCA
2004
rozliczenie miesięczne podatku
VAT (VAT-7),
rozliczenie miesięczne podatku ak-
cyzowego.
dokumentowania wydatków po-
niesionych na fundusz remonto-
wy wydawało wiele pism, wyjaśniających
te kwestie. W piśmie z 5 grudnia 2001 r.
(nr PB5/KD-033-179-2339/01) wyjaśniło,
że wysokość wydatków poniesionych
przez podatnika w roku podatkowym z ty-
tułu wpłat na wyodrębniony fundusz re-
montowy spółdzielni mieszkaniowej lub
wspólnoty mieszkaniowej ustala się na
podstawie dowodu tej wpłaty. „Dowód
wpłaty” jest zaś pojęciem szerokim. Za-
tem za dowód wpłaty na przedmiotowy
fundusz należy uznać – zdaniem minister-
stwa – zarówno przelew bankowy, przekaz
pocztowy, jak i dokument wpłaty w kasie
spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty
mieszkaniowej. Resort zauważył również,
że wpłat na fundusz remontowy podatnicy
dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z po-
zostałymi składnikami opłaty czynszowej
(zaliczki na poczet utrzymania nierucho-
mości) i innych należności wobec spół-
dzielni mieszkaniowych lub wspólnot
mieszkaniowych. Dlatego często bywa
tak, że podatnicy mają jeden dowód wpła-
ty dokonanej z tych tytułów. W takiej sytu-
acji z dowodu wpłaty niekiedy nie sposób
jednoznacznie wywnioskować wysokości
wniesionych przez podatnika wpłat na
przedmiotowy fundusz. W związku z tym
MF stwierdziło, że nie pozbawia to podat-
nika prawa do dokonania odliczeń od po-
datku. W takim przypadku, w celu dowo-
dowym, wystarczające jest – zdaniem mi-
nisterstwa – posiadanie przez podatnika,
obok dowodu wpłaty, dokumentu zawiera-
jącego wyszczególnione składniki czynszu
(zaliczki na poczet utrzymania nierucho-
mości) z wyodrębnioną pozycją funduszu
remontowego.
O odpowiedź na powyższe pytania po-
prosiliśmy również eksperta z firmy zajmu-
jącej się doradztwem podatkowym. Jak
nam wyjaśnił Andrzej Taudul z działu do-
radztwa podatkowego Pricewaterhouse-
Coopers przedstawione wcześniej stanowi-
sko ministra finansów jest jak najbardziej
prawidłowe. Przepisy podatkowe nie okre-
ślają bowiem rodzaju dowodu wpłaty, który
należy mieć, by skorzystać z odliczenia.
Nie wymagają też posiadania odrębnego
dowodu wpłaty na fundusz remontowy, za-
tem może być to również zbiorczy dowód
wpłaty na poczet opłaty czynszowej.
– W związku z tym stanowisko ministra in-
ne niż przedstawione byłoby sprzeczne nie
tylko z zasadami logiki, lecz również z prze-
pisami prawa – dodał Andrzej Taudul.
EM
Księgowość i Płace
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72, tel. (22) 530 40 35, 530 40 40, fax 530 40
39, w Internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: gp@infor.pl
Redaktor prowadzący: Marek Kutarba, tel. 530 40 23.
Sekretarz redakcji: Krystyna Kanecka, tel. 530 40 24.
Kierownicy działów: Marek Kutarba – podatki, rachunkowość, tel. 530 40 23;
Małgorzata Jankowska – prawo pracy, tel. 530 42 48;
Biuro Reklamy: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,tel.: (0–22) 530 44 61,
530 40 26–29, fax (0-22) 530 40 25.
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. 530 42 24.
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
22
MARCA
2004
106787637.003.png 106787637.004.png 106787637.005.png 106787637.006.png 106787637.007.png 106787637.008.png 106787637.009.png 106787637.010.png 106787637.011.png 106787637.012.png 106787637.013.png
www.gazetaprawna.pl
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 57 (1166) 22 MARCA 2004
Temat tygodnia 3
Za co odpowiadają
płatnicy podatku
Płatnikiem może być tylko ta osoba, której taki przymiot
przyznają przepisy podatkowe. W zależności od rodzaju po-
datku, przepisy poszczególnych ustaw nakładają na różne
grupy osób obowiązki płatnicze. Zazwyczaj są nimi osoby
prowadzące działalność gospodarczą, w stosunku do zatrud-
nianych przez nich pracowników, ale także inne instytucje
i osoby, które na podstawie poszczególnych ustaw podatko-
wych stały się płatnikami. Ogólna jednak podstawa tej insty-
tucji ma swoje źródło w Ordynacji podatkowej.
przy takich ogólnych określeniach jak „uza-
sadniony interes publiczny” lub „ważny inte-
res podatników” minister może dowolnie
kształtować zasady i tryb zaniechania i po-
boru podatków i zwalniania płatników z obo-
wiązku pobierania podatków lub zaliczek
(zob. B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastal-
ski i J. Zubrzycki, Ordynacja podatkowa. Ko-
mentarz 2003 , str. 141).
Z kolei zwolnienie płatnika z obowiązku
pobrania podatku może mieć miejsce, gdy
pobranie tego podatku zagraża ważnym inte-
resom podatnika, a w szczególności jego eg-
zystencji. Regulacja ta wskazuje na uznanie
administracyjne, które podlega kontroli ad-
ministracyjnej oraz kontroli sądowej. Zaist-
nienie takiej sytuacji daje organom podatko-
wym możliwość zaniechania pobrania po-
datku lub zaliczki na podatek (lub też odmo-
wę zastosowania tego przepisu).
WARTO WIEDZIEĆ
Zwolnienie płatnika, na wniosek podat-
nika, z obowiązku pobrania podatku
może mieć miejsce, gdy pobranie tego
podatku zagraża ważnym interesom
podatnika, a w szczególności jego eg-
zystencji.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierp-
nia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U.
nr 137, poz. 926 z późn. zm.) płatnikiem
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jed-
nostka organizacyjna niemająca osobowo-
ści prawnej, obowiązana na podstawie
przepisów prawa podatkowego do oblicze-
nia i pobrania od podatnika podatku
i wpłacenia go we właściwym terminie or-
ganowi podatkowemu. Z tej normy wynika,
że na płatniku ciążą określone obowiązki.
Podmiot ten obowiązany jest do obliczenia
podatku należnego od podatnika, pobrania
tego podatku oraz do wpłacenia go we wła-
ściwym terminie organowi podatkowemu.
Można przyjąć, że płatnik jest swego ro-
dzaju pośrednikiem pomiędzy organem po-
datkowym a podatnikiem, a jego rola spro-
wadza się do pobrania i odprowadzenia na
rzecz wierzyciela podatkowego należności
podatkowych obciążających podatnika.
Podmiotami tych stosunków prawnych bę-
dą przede wszystkim zakłady pracy, organy
rentowe, notariusze od czynności cywilno-
prawnych dokonywanych w formie aktu
notarialnego itp.
Należy zwrócić uwagę, że w treści komen-
towanego przepisu art. 8 Ordynacji podat-
kowej jest mowa o tym, że płatnikiem jest
osoba obowiązana na podstawie przepisów
prawa podatkowego, o których jest mowa
w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
W myśl komentowanego przepisu, przez
przepisy prawa podatkowego należy rozu-
mieć przepisy ustaw podatkowych oraz
przepisy wydanych na ich podstawie aktów
wykonawczych. Ta konstrukcja prawna
wskazywałaby, że obowiązki płatnika mogą
być nakładane w drodze podstawowych ak-
tów prawnych. Jednakże takiej konstrukcji
tego przepisu nie da się przyjąć, gdyż zgod-
nie z konstytucyjną zasadą wykładni przepi-
sów prawa podatkowego, obowiązki te mogą
być nałożone na płatników w drodze ustaw
podatkowych. Oznaczałoby to, że obowiąz-
ki płatnika mogą się pojawiać w drodze
ustaw podatkowych. Zatem należy stwier-
dzić, że nie jest konieczne, aby ustawa po-
datkowa używała wobec określonej osoby
termin płatnik, gdyż wystarczającym jest, że
nakłada na taką osobę obowiązki przypisa-
ne płatnikowi.
Odpowiedzialność płatnika
Płatnik ma za zadanie wykonanie obowiązku określonego przez przepisy Ordy-
nacji podatkowej, a więc obliczenie, pobranie i wpłacenie podatku za podatnika.
Zgodnie z art. 30 par. 1 Ordynacji podat-
kowej płatnik, który nie wykonał swoich
obowiązków (określonych w art. 8 Ordyna-
cji podatkowej), odpowiada za podatek nie-
pobrany lub podatek pobrany, a niewpłaco-
ny. Oznacza to, że płatnik, który nie pobrał
podatku od podatnika albo pobrał podatek
w wysokości niższej od należnej, albo nie
wpłacił w terminie pobranego podatku – od-
powiada za podatek niepobrany lub podatek
pobrany, a niewpłacony. Zatem odpowie-
dzialność płatnika ma charakter odpowie-
dzialności majątkowej, nie tyle za niewyko-
nanie zobowiązania podatkowego (takie bo-
wiem na nim nie ciąży), a za własne działa-
nie lub za zaniechanie związane z wykona-
niem obowiązków, jakie zostały na niego na-
łożone, przez poszczególne ustawy podatko-
we. Oznacza to, że prawo podatkowe nie
przewiduje odpowiedzialności solidarnej po-
datnika i płatnika, gdyż każdy z tych pod-
miotów ponosi samodzielnie odpowiedzial-
ność za niewy-
konanie ciążą-
cych na nim
obowiązków po-
datkowych. Jak
stanowi art. 30
par. 3 Ordyna-
cji podatkowej,
to płatnik pono-
si odpowiedzial-
ność za należ-
ności całym
swoim mająt-
kiem. Jeżeli or-
gan podatkowy
w trakcie wsz-
czętego postę-
powania podat-
kowego stwier-
dzi, że płatnik
nie wykonał cią-
żących na nim
obowiązków, to
wydaje decyzję
o odpowiedzial-
ności podatko-
wej płatnika,
w której określa
wysokość należ-
ności z tytułu
niepobranego
lub pobranego, a nie wpłaconego podatku.
Od tej zasady ustawodawca przewidział dwa
wyjątki.
Wyłączenie odpowiedzialności
Pierwszy z tych przypadków dotyczy sytu-
acji, gdy odrębne przepisy stanowią inaczej
oraz gdy podatek nie został pobrany z winy
podatnika. W takich sytuacjach organ po-
datkowy wydaje decyzję o odpowiedzialno-
ści podatkowej podatnika (uchylona jest
wtedy odpowiedzialność płatnika). Odpo-
wiedzialność podatnika może dotyczyć za-
winienia, jak w prawie karnym, cywilnym
czy w innym przypadku. Odpowiedzialność
podatnika uchyla odpowiedzialność płatni-
ka. Natomiast odpowiedzialność płatnika
nie uchyla odpowiedzialności podatnika, co
wynika wprost z treści art. 26 Ordynacji po-
datkowej. Nie powstaje w tym przypadku
Zwolnienie z obowiązku
pobrania podatku
Źródłem prawa podatkowego nakładającego na płatnika obowiązki jest ustawa po-
datkowa. Stąd też zwolnienie płatnika z ciążących na nim obowiązków może mieć
miejsce również w drodze ustawy lub decyzji organów podatkowych, na podstawie
przyznanych im kompetencji do rozstrzygania indywidualnych spraw tego rodzaju.
ciąg dalszy na str. 4
Stanowi o tym art. 22 par. 1 pkt 2 Ordy-
nacji podatkowej. W świetle tego uregulowa-
nia minister właściwy do spraw finansów pu-
blicznych może, w drodze rozporządzenia,
w przypadkach uzasadnionych interesem
publicznym lub ważnym interesem podatni-
ków, zwolnić niektóre grupy płatników
z obowiązku pobrania podatków lub zali-
czek na podatki oraz określić termin wpła-
cania podatku i wynikające z tego zwolnie-
nia obowiązki informacyjne podatników,
chyba że podatnik jest obowiązany do doko-
nania rocznego lub innego okresowego roz-
liczenia podatku. Natomiast, zgodnie z art.
22 par. 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organ
podatkowy, na wniosek podatnika, może
zwolnić płatnika z obowiązku pobrania po-
datku, jeżeli pobranie to zagraża ważnym in-
teresom podatnika, a w szczególności jego
egzystencji, lub gdy podatnik uprawdopo-
dobni, że pobrany podatek byłby niewspół-
miernie wysoki w stosunku do podatku na-
leżnego za rok podatkowy lub inny okres
rozliczeniowy.
Organ podatkowy na wniosek podatnika
może ograniczyć pobór zaliczek na podatek,
jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki
obliczone według zasad określonych w usta-
wach podatkowych byłyby niewspółmiernie
wysokie w stosunku do podatku należnego
od dochodu przewidywanego na dany rok
podatkowy. Wydając te decyzje organ podat-
kowy określa termin wpłacenia przez podat-
nika podatku lub zaliczki na podatek, chyba
że podatnik jest obowiązany do dokonania
rocznego lub innego okresowego rozliczenia
tego podatku.
Komentowany artykuł w paragrafie
pierwszym wskazuje, że minister do spraw
finansów publicznych może zaniechać lub
zwolnić niektóre grupy płatników z obowiąz-
ku pobierania podatków lub zaliczek na te
podatki. Jako godne podkreślenia należy za-
uważyć, że zgodnie z art. 92 Konstytucji RP,
każde upoważnienie ustawowe powinno
określać zakres spraw przekazanych do ure-
gulowania oraz zawierać wytyczne dotyczą-
ce treści aktu podstawowego. Natomiast
106787637.014.png 106787637.015.png 106787637.016.png
www.gazetaprawna.pl
4 Temat tygodnia
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 57 (1166) 22 MARCA 2004
Za co odpowiadają płatnicy podatku
odpowiedzialność in solidum , która polegała-
by na tym, że organ podatkowy mając do
czynienia z płatnikiem, którego odpowie-
dzialność została stwierdzona stosowną de-
cyzją, mógłby prowadzić egzekucję zarówno
z majątku podatnika, jak i płatnika (zob. B.
Brzeziński, M. Kalinowski, W. Morawski,
M. Masternak, Komentarz do Ordynacji po-
datkowej, Gdańsk 2003, s. 98).
Decyzja o odpowiedzialności podatkowej
płatnika lub podatnika może być wydana po
zakończeniu roku podatkowego lub innego
okresu rozliczeniowego. Może to dotyczyć
sytuacji wynikającej z rocznego obliczenia
podatku, jak i również zaliczki na podatek.
Charakter zobowiązania
Odpowiedzialność płatnika podatku jest
odpowiedzialnością osobistą oraz odpowie-
dzialnością majątkową. Oznacza to, że od-
powiedzialność ta jest odpowiedzialnością
całym majątkiem, tj. aż do momentu zaist-
nienia przedawnienia zobowiązania płatni-
ka. Ponadto, w stosunku do płatnika, który
pozostaje w związku małżeńskim (art. 29
par. 1 i 3 Ordynacji), w którym ustrój mająt-
kowy oparty jest na zasadzie wspólności ma-
jątkowej małżeńskiej, odpowiedzialność
obejmuje jego majątek odrębny oraz mają-
tek wspólny płatnika i jego małżonka. Skut-
ki prawne ograniczenia, zniesienia, wyłącze-
nia lub ustania wspólności majątkowej nie
odnoszą się do zobowiązań płatnika powsta-
łych przed dniem:
1) zawarcia umowy o ograniczeniu lub wyłą-
czeniu ustawowej wspólności majątkowej,
2) zniesienia wspólności majątkowej prawo-
mocnym orzeczeniem sądu,
3) ustania wspólności majątkowej w przy-
padku ubezwłasnowolnienia małżonka,
4) uprawomocnienia się orzeczenia sądu
o separacji.
Jednakże, co ważne w tym miejscu, odpo-
wiedzialnością tą nie jest objęty majątek od-
rębny współmałżonka płatnika określony
w art. 33 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.
– Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. nr 9,
poz. 59 z późn. zm.). W sytuacji gdy małżon-
kowie dokonają rozszerzenia ustawowej
wspólności małżeńskiej (art. 47 kodeksu ro-
dzinnego i opiekuńczego), spowoduje to roz-
ciągnięcie odpowiedzialności podatkowej płat-
nika na cały rozszerzony majątek wspólny.
Decyzja podatkowa przenosząca
odpowiedzialność
Decyzja o odpowiedzialności podatkowej
płatnika ma charakter konstytutywny, tworząc
jego treść, podmioty oraz przedmiot. Nie ma
tutaj zatem odpowiedzialności z mocy prawa,
gdyż dopiero wydanie tej decyzji i jej doręcze-
nie rodzi powstanie stosunku prawnego.
Stosunek ten wygasa z dniem zapłaty tego zo-
bowiązania. Niepobranie podatku z przyczyn le-
żących po stronie innych osób lub nie dających
się powiązać z jakimikolwiek osobami (obiek-
tywnych, losowych itp.) nie wyłącza odpowie-
dzialności płatnika i nie jest przeszkodą do wy-
dania decyzji o jego odpowiedzialności (zob. C.
Kosikowski, H. Dzwonkowski, A. Huchla, Usta-
wa Ordynacja podatkowa. Komentarz , Dom Wy-
dawniczy ABC, 2003, s. 154).
Wyznaczenie osób odpowiedzialnych
za wykonanie czynności płatnika
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, bę-
dące płatnikami, są obowiązane wyznaczyć osoby, do których obowiązków nale-
ży obliczanie i pobieranie podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podat-
kowemu pobranych kwot, a także zgłosić właściwemu miejscowo organowi po-
datkowemu imiona, nazwiska i adresy tych osób.
Powyższy przepis art. 31 Ordynacji po-
datkowej reguluje sytuację osób prawnych
(spółek akcyjnych, spółek z o.o.) oraz jed-
nostek niemających osobowości prawnej
(np. spółki cywilne, jawne, komandytowe,
jednostki i zakłady budżetowe). Uregulo-
wanie to nie dotyczy osób fizycznych pro-
wadzących działalność gospodarczą (nie-
zależnie od rozmiarów tej działalności).
Wyznaczenie osób będących odpowie-
dzialnymi za te obowiązki sprowadza się
do wskazania ich organowi podatkowemu.
Do kręgu tych osób mogą należeć pracow-
nicy tych podmiotów, jak i np. właściciele
biura rachunkowego. Każdorazowo zgła-
szając organowi podatkowemu dane tych
osób należy pamiętać, że zawsze musi to
być osoba fizyczna, ze wskazaniem jej ad-
resu zamieszkania. Jeżeli podmioty po-
wyższe są płatnikiem większej ilości po-
datków, to powinny zgłosić więcej osób,
obsługujących te podatki (według właści-
wości, przy czym mogą to też być te same
osoby). Zgłoszenia tych osób należy doko-
nać w terminie wyznaczonym do dokona-
nia pierwszej wpłaty. W przypadku gdy
dojdzie do zmiany wyznaczonej osoby, to
zmianę tę należy zgłosić w terminie 14 dni
od dnia, w którym wyznaczono osobę od-
powiedzialną. Osoby wyznaczone nie stają
się płatnikami, gdyż tymi są płatnicy okre-
śleni przez przepisy ustaw podatkowych.
W stosunku do tych podmiotów nie może
się także toczyć postępowanie podatkowe,
o którym mowa w art. 30 par. 4 Ordynacji
podatkowej. Podmioty te są także przed-
miotem kontroli podatkowej, skarbowej,
czynności sprawdzających itd. Ponadto,
na podstawie art. 79 ustawy z dnia 10
września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.), płat-
nik, który nie wyznacza na podstawie tego
przepisu wymaganej osoby, do której obo-
wiązków należy obliczanie i pobieranie po-
datków oraz terminowe wpłacanie organo-
wi podatkowemu pobranych kwot, lub nie
zgłasza właściwemu miejscowo organowi
podatkowemu wymaganych danych tych
osób, podlega karze grzywny za wykrocze-
nie skarbowe.
CZYTELNICY PYTAJĄ – EKSPERT WYJAŚNIA
Renata Kabas-Komorniczak, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o. w Warszawie
Odpowiedzialność płatnika za błędne rozliczenie podatku
Zdarza się, że płatnik
popełnia nieumyślnie
błąd przy obliczaniu i pobra-
niu od podatnika podatku lub
przy przekazaniu podatku
w terminie urzędowi skarbo-
wemu. W następstwie tego
błąd popełnia również podat-
nik przy wypełnianiu zeznania
podatkowego. Kto w takiej sy-
tuacji ponosi odpowiedzial-
ność za podatek niepobrany
lub pobrany, a niewpłacony,
i jaki jest zakres tej odpowie-
dzialności?
– Płatnik, który w ogóle nie po-
brał podatku bądź pobrał poda-
tek, ale nie wpłacił go na rachunek
urzędu skarbowego (np. potrącił
zaliczkę na PIT z wynagrodzenia
pracownika, a następnie ta zalicz-
ka nie wpłynęła na konto urzędu
skarbowego), odpowiada całym
swoim majątkiem. Odpowiedzial-
ność płatnika jest odpowiedzial-
nością obiektywną. Nie ma tu zna-
czenia, czy niepobranie bądź nie-
wpłacenie podatków nastąpiło
z winy płatnika czy też nie. Płat-
nik ponosi odpowiedzialność,
chociażby uchybienie jego obo-
wiązkom wynikało ze zdarzenia
obiektywnego, np. kradzieży środ-
ków finansowych w siedzibie płat-
nika. Zasadą jest, że za podatki
i zaliczki niepobrane od podatni-
ka odpowiada zawsze płatnik,
a nie podatnik. Jeżeli w postępo-
waniu podatkowym organ podat-
kowy stwierdzi niepobranie lub
niewpłacenie podatku (czy zalicz-
ki na podatek) przez płatnika, or-
gan ten wyda decyzję o odpowie-
dzialności podatkowej płatnika,
w której określi wysokość należ-
ności z tytułu niepobranego lub
pobranego, a niewpłaconego po-
datku. Jest tylko jedno odstępstwo
od tej zasady (oraz te przypadki,
gdy tak stanowią odrębne przepi-
sy) – sytuacja, gdy podatek nie zo-
stał pobrany z winy podatnika.
Podatnik działający w dobrej
wierze, gdy nie ma jego winy
w niedopełnieniu obowiązków
przez płatnika, nie odpowiada za
niepobrane bądź pobrane, a nie
wpłacone podatki (czy też zaliczki
na podatek), ponieważ obowiązki
te spoczywają faktycznie – z mocy
prawa – na płatniku.
odpowiada zawsze płatnik, a nie
podatnik. Jest tylko jedno odstęp-
stwo od tej zasady – sytuacja, gdy
podatek nie został pobrany z winy
podatnika (oraz te przypadki, gdy
tak stanowią odrębne przepisy).
Stwierdzenie więc – w postępowa-
niu podatkowym – winy podatni-
ka (np. wprowadzenie przez pra-
cownika swego zakładu pracy
w błąd nieprawdziwym oświadcze-
niem) wyklucza orzeczenie o od-
powiedzialności płatnika.
lub spółdzielczego stosunku pra-
cy. Zaliczki te obliczane są według
skali podatkowej. Ale jeżeli podat-
nik złoży płatnikowi oświadcze-
nie, że za dany rok zamierza opo-
datkować dochody łącznie z mał-
żonkiem bądź jako osoba samot-
nie wychowująca dzieci, zaliczki
te pobierane są przez płatników
w obniżonej kwocie. W razie zaś
zmiany stanu upoważniającego do
obniżki zaliczek lub utraty możli-
wości opodatkowania dochodów
jako osoba samotnie wychowująca
dzieci, podatnik ma obowiązek
poinformowania o tym płatnika.
W sytuacji zaś, gdyby podatnik za-
pomniał poinformować o tych
zmianach swego zakładu pracy,
wówczas sam podatnik odpowia-
dałby za niepobrane w prawidło-
wej wysokości zaliczki na podatek
dochodowy.
Ordynacji podatkowej nie za-
wierają już bezpośrednio
podstawy prawnej do docho-
dzenia roszczeń z tytułu nie-
pobranego podatku. Wobec
powyższego, na jakiej pod-
stawie – w obecnym stanie
prawnym – płatnik może do-
chodzić od podatnika rosz-
czeń o zapłatę niepobranego
podatku?
– Co do zasady, warunkiem
uznania przez organ podatkowy,
że niepobranie podatku obciąża
płatnika, jest wykluczenie winy
podatnika. Organ podatkowy ba-
da więc najpierw wystąpienie wi-
ny podatnika, by móc orzec od-
powiedzialność płatnika. Jeśli
jednak organ stwierdzi, że zawi-
nił sam podatnik, wyda decyzję
o odpowiedzialności podatnika.
Płatnikowi wówczas – mimo wy-
kreślenia od 1 stycznia 2003 r.
z Ordynacji przepisu o możliwo-
ści dochodzenia tego podatku od
podatnika – przysługuje roszcze-
nie regresowe na zasadach ogól-
nych przewidzianych w kodeksie
cywilnym (tak jak przed 1 stycz-
nia 2003 r., gdy przepis istniał),
czyli roszczenie o zapłatę równo-
wartości niepobranego podatku.
Aneta Mościcka
aneta.moscicka@infor.pl
Czy mogłaby pani podać
przykład odpowiedzial-
ności podatnika?
– Zakłady pracy są np. obowią-
zane jako płatnicy obliczać i po-
bierać w ciągu roku zaliczki na po-
datek dochodowy od osób, które
uzyskują od tych zakładów przy-
chody ze stosunku służbowego,
stosunku pracy, pracy nakładczej
W stanie prawnym obo-
wiązującym do końca
2002 r., w przypadku wyda-
nia przez organ podatkowy
decyzji o odpowiedzialności
podatkowej płatnika i zapła-
ceniu przez niego podatku,
miał on w stosunku do podat-
nika roszczenie regresowe
o zapłatę niepobranego po-
datku. Od 2003 r. przepisy
W praktyce zdarzają się
sytuacje, kiedy to odpo-
wiedzialność płatnika zostaje
wyłączona. Kiedy ma to miej-
sce i jak kształtuje się ta od-
powiedzialność?
– Zasadą jest, że za podatki i za-
liczki niepobrane od podatnika
106787637.017.png 106787637.018.png 106787637.019.png
www.gazetaprawna.pl
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 57 (1166) 22 MARCA 2004
Temat tygodnia 5
WARTO WIEDZIEĆ
Płatnik, który nie wyznacza wymaganej
osoby, do której obowiązków należy
obliczanie i pobieranie podatków oraz
terminowe wpłacanie organowi podat-
kowemu pobranych kwot, lub nie zgła-
sza właściwemu miejscowo organowi
podatkowemu wymaganych danych
tych osób, podlega karze grzywny za
wykroczenie skarbowe.
rozwiązania osoby prawnej lub jednostki or-
ganizacyjnej niemającej osobowości praw-
nej podmiot dokonujący likwidacji lub roz-
wiązania zawiadamia pisemnie właściwy or-
gan podatkowy, nie później niż w ostatnim
dniu istnienia osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej niemającej osobowości praw-
nej, o miejscu przechowywania dokumen-
tów związanych z poborem podatku.
Po upływie okresu przedawnienia zobo-
wiązania płatnika płatnicy ci obowiązani są
przekazać podatnikom dokumenty związa-
ne z poborem podatku. Dokumenty te pod-
legają zniszczeniu, jeżeli przekazanie ich po-
datnikowi jest niemożliwe. Dokumenty te
objęte są tajemnicą skarbową do momentu
przekazania ich podatnikowi.
W pewnych sytuacjach organ podatkowy sam
nalicza odsetki za zwłokę, co znajduje swój ślad
w decyzji tego organu. Odnosi się to do sytuacji
m.in., gdy organ ten wydaje decyzję o rozłożeniu
należności na raty bądź o odroczeniu terminu
zapłaty. Jednakże w pewnych przypadkach odse-
tek za zwłokę się nie nalicza. Jest tak wtedy, gdy
postępowanie podatkowe się przedłuża z przy-
czyn nieleżących po stronie podatnika oraz w sy-
tuacji, gdy organ podatkowy dysponuje środka-
mi należącymi do podatnika. Należy w tym miej-
scu przypomnieć, że zgodnie z art. 54 par. 1 Or-
dynacji odsetek nie nalicza się:
1) za okres zabezpieczenia, od zabezpieczo-
nej kwoty zobowiązania, jeżeli objęte za-
bezpieczeniem środki pieniężne, w tym
kwoty uzyskane ze sprzedaży objętych za-
bezpieczeniem rzeczy lub praw, zostały za-
liczone na poczet zaległości podatkowych,
2) za okres od dnia następnego po upływie
terminu, o którym mowa w art. 227 par.
1, do dnia otrzymania odwołania przez
organ odwoławczy,
3) za okres od dnia następnego po upływie
terminu, o którym mowa w art. 139 par.
3, do dnia doręczenia decyzji organu od-
woławczego, jeżeli decyzja organu odwo-
ławczego nie została wydana w terminie,
o którym mowa w art. 139 par. 3,
4) w przypadku zawieszenia postępowa-
nia z urzędu – od dnia wydania posta-
nowienia o zawieszeniu postępowania
do dnia doręczenia postanowienia
o podjęciu zawieszonego postępowa-
nia,
5) od zaległości z tytułu podatków stano-
wiących dochody budżetu państwa, je-
żeli wysokość odsetek nie przekracza-
łaby trzykrotności wartości opłaty do-
datkowej pobieranej przez „Pocztę
Polską” za polecenie przesyłki listo-
wej,
6) za okres od dnia wszczęcia kontroli po-
datkowej do dnia doręczenia decyzji
w sprawie, która była przedmiotem kon-
troli podatkowej, jeżeli postępowanie
podatkowe nie zostało wszczęte w ter-
minie 3 miesięcy od dnia zakończenia
kontroli,
7) za okres od dnia wszczęcia postępowa-
nia podatkowego do dnia doręczenia de-
cyzji organu pierwszej instancji, jeżeli
decyzja nie została doręczona w termi-
nie 3 miesięcy od dnia wszczęcia postę-
powania,
8) w zakresie przewidzianym w odrębnych
ustawach.
Jako ciekawostkę należy w tym miejscu
podać, że zgodnie z pkt 3 i 7 podanych wy-
żej przyczyn, przepisu tego nie stosuje się,
jeżeli do opóźnienia w wydaniu decyzji przy-
czyniła się strona lub jej przedstawiciel lub
opóźnienie powstało z przyczyn niezależ-
nych od organu.
Płatnicy obowiązani są przechowywać do-
kumenty związane z poborem podatku do
czasu upływu terminu przedawnienia zobo-
wiązania płatnika. W razie likwidacji lub
Zapłata należności przypadających
od płatników
Terminem płatności dla płatników jest ostatni dzień, w którym zgodnie z przepi-
sami prawa podatkowego powinna nastąpić wpłata należności z tytułu podatku.
Zapłata przez płatników, zobowiązanych
do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz
podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
następuje w formie poleceń przelewów.
Zgodnie z art. 60 par. 1 i 2 Ordynacji podat-
kowej, za termin dokonania zapłaty podatku
uważa się:
1) przy zapłacie gotówką – dzień wpłacenia
kwoty podatku w kasie organu podatko-
wego lub na rachunek tego organu w ban-
ku lub w placówce pocztowej,
2) w obrocie bezgotówkowym – dzień obcią-
żenia rachunku bankowego płatnika na pod-
stawie polecenia przelewu.
Zgodnie z art. 12 par. 5 Ordynacji podat-
kowej, przy ustalaniu, czy zapłata nastąpiła
w terminie, znajdą zastosowanie uregulowa-
nia szczególne. Zgodnie z tym przepisem, je-
żeli ostatni dzień terminu przypada na sobo-
tę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to za
ostatni dzień terminu uważa się następny
dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.
Zastosowanie się do tego terminu płatności
nie pociąga za sobą żadnego ujemnego skut-
ku dla płatnika.
Dla płatnika istnieje także możliwość roz-
łożenia przypadających od niego do zapłaty
należności na raty, a także odroczenia termi-
nu płatności takiej należności (art. 48 par.
1 i 2 Ordynacji podatkowej). Sytuacja ta do-
tyczy takich należności, co do których nie
minął termin płatności podatku, jak i takich,
w których ten termin już minął (stała się za-
ległością podatkową). Może to mieć zastoso-
wanie w przypadkach, gdy płatnik w tej spra-
wie złoży wniosek i jest to uzasadnione waż-
nym interesem płatnika lub interesem pu-
blicznym. Decyzja w tej sprawie jest podej-
mowana na zasadzie uznania administracyj-
nego i stwierdzenie takich okoliczności jest
dopiero przesłanką podjęcia decyzji uznanio-
wej. Mimo istnienia tych okoliczności organ
podatkowy może wydać decyzję odmowną
lub pozytywną dla płatnika. Ponadto płatni-
kom przyznano również prawo ubiegania się
o odraczanie innych terminów przewidzia-
nych w przepisach prawa podatkowego, z wy-
jątkiem terminów przedawnienia i innych
(art. 48 par. 2 Ordynacji podatkowej).
W razie wydania takiej decyzji na podsta-
wie art. 48 par. 1 lub 2 Ordynacji podatko-
wej nowym terminem płatności jest dzień,
w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastą-
pić zapłata odroczonego podatku lub zale-
głości podatkowej wraz z odsetkami za zwło-
kę albo poszczególnych rat, na jakie został
rozłożony podatek lub zaległość podatkowa
wraz z odsetkami za zwłokę. Zasada ta ma
zastosowanie wobec płatników. Jeżeli w ter-
minie określonym w decyzji płatnik nie do-
konał zapłaty odroczonego podatku lub za-
ległości podatkowej wraz z odsetkami za
zwłokę lub nie zapłacił którejkolwiek z rat,
na jakie został rozłożony podatek lub zale-
głość podatkowa wraz z odsetkami za zwło-
kę, terminem płatności podatku lub zaległo-
ści podatkowej objętej odroczeniem lub ratą
staje się odpowiednio termin określony
w art. 47 par. 1–3 Ordynacji podatkowej.
Oznacza to, że w razie niedotrzymania odro-
czonego terminu płatności podatku powsta-
je zaległość podatkowa, którą uznaje się za
istniejącą od pierwotnego terminu zapłaty
podatku, ustalonego zgodnie z art. 47 par.
1–3 Ordynacji podatkowej. Taka sama sytu-
acja istnieje w przypadku uchybienia płatno-
ści którejkolwiek z rat podatku, przy czym
konsekwencje te odnoszą się jedynie do raty,
której nie uiszczono w terminie, gdyż pozo-
stałe raty, których terminy płatności jeszcze
nie przypadły, mają samodzielny byt prawny
pod względem ich płatności.
Nadpłata należności obciążających
płatnika podatków
Nadpłata jest to kwota podatku pobrana przez płatnika nienależnie lub w wyso-
kości większej od należnej. Ordynacja podatkowa zna jeszcze kilka przypadków,
które uważa się za nadpłatę.
Nadpłatą jest także zobowiązanie zapła-
cone przez płatnika, jeżeli w decyzji,
o której mowa w art. 30 par. 3 Ordynacji
podatkowej, określono je nienależnie lub
w wysokości większej od należnej. Zdarze-
nia, jakie powodują powstanie nadpłaty,
zostały wymienione w art. 73 par. 1 Ordy-
nacji podatkowej. Do takich przesłanek
zalicza się m.in. pobranie przez płatnika
podatku nienależnego lub w wysokości
większej od należnej, zapłaty przez płatni-
ka należności wynikającej z decyzji o jego
odpowiedzialności podatkowej, jeżeli na-
leżność ta została określona nienależnie
lub w wysokości większej od należnej oraz
wpłacenia przez płatnika podatku w wyso-
kości większej od wysokości pobranego
podatku.
Jeżeli w złożonej deklaracji płatnik wy-
kazał oraz wpłacił podatek w wysokości
większej od wysokości pobranego podat-
ku, to równocześnie z wnioskiem o stwier-
dzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć
skorygowane zeznanie (deklarację). Jeżeli
prawidłowość skorygowanego zeznania
(deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ
podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawa-
nia decyzji stwierdzającej nadpłatę. Jed-
nakże przepisów tych nie stosuje się, jeże-
li ustawy podatkowe przewidują inny tryb
zwrotu podatku.
Zasady postępowania z nadpłatami okre-
śla art. 76 Ordynacji podatkowej. W świetle
tego przepisu nadpłaty wraz z ich oprocen-
towaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na
poczet zaległości podatkowych wraz z od-
setkami za zwłokę oraz bieżących zobowią-
zań podatkowych. W razie braku tych zale-
głości podlegają zwrotowi z urzędu, chyba
że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nad-
płaty w całości lub w części na poczet przy-
szłych zobowiązań podatkowych. Natomiast
jeżeli wysokość nadpłaty nie przekracza wy-
sokości kosztów upomnienia w postępowa-
niu egzekucyjnym, to podlega z urzędu zali-
czeniu na poczet zaległości podatkowych
wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących
zobowiązań podatkowych, a w razie ich bra-
ku – na poczet przyszłych zobowiązań po-
datkowych, chyba że podatnik wystąpi o ich
zwrot.
Nadpłata podlega zwrotowi w terminie
30 dni od dnia wydania decyzji o zmianie,
uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności de-
cyzji o odpowiedzialności podatkowej płat-
nika. Zwrot ten następuje na wskazany ra-
chunek bankowy płatnika obowiązanego do
posiadania rachunku bankowego. W przy-
padku kiedy płatnik nie posiada rachunku
bankowego, zwrot nadpłaty następuje w go-
tówce, chyba że płatnik zażąda zwrotu nad-
płaty na rachunek bankowy.
Postępowanie w sprawie stwierdzenia
nadpłaty nie może zostać wszczęte w czasie
trwania postępowania podatkowego lub
kontroli podatkowej oraz w okresie między
zakończeniem kontroli a wszczęciem postę-
powania – w zakresie zobowiązań podatko-
wych, których dotyczy postępowanie lub
kontrola. Prawo do złożenia wniosku
o stwierdzenie nadpłaty wygasa:
1) w przypadkach, o których mowa w art.
75 par. 1 Ordynacji, po upływie 5 lat od
dnia
a) pobrania przez płatnika podatku nie-
należnie lub w wysokości większej od na-
leżnej,
b) uprawomocnienia się decyzji
o uchyleniu lub zmianie decyzji, na
podstawie której płatnik dokonał obli-
czenia podatku.
Prawo do zwrotu nadpłaty podatku wyga-
sa po upływie 5 lat, licząc od końca roku ka-
lendarzowego, w którym upłynął termin jej
dokończenie na str. 6
Zaległość w zapłacie
Brak w terminie spełnienia świadczenia podatkowego powoduje powstanie zale-
głości podatkowej. Zaległością jest także niezapłacona w terminie płatności za-
liczka na podatek lub rata podatku.
Jako zaległość podatkową w świetle art.
52 par. 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej traktu-
je się również wynagrodzenie płatnika po-
brane nienależnie lub w wysokości wyższej
od należnej.
Od zaległości podatkowych naliczane są
odsetki za zwłokę. Odsetki te są naliczane
przez płatnika, począwszy od dnia następu-
jącego po dniu upływu terminu płatności po-
datku lub terminu, w którym płatnik był
obowiązany dokonać wpłaty podatku na ra-
chunek organu podatkowego. Odsetki za
zwłokę są płatne bez wezwania organu po-
datkowego. Jeżeli dokonana wpłata nie po-
krywa kwoty zaległości w zapłacie przypada-
jącej od płatnika wraz z odsetkami za zwło-
kę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na
poczet kwoty zaległości oraz kwoty odsetek
za zwłokę w stosunku, w jakim w dniu wpła-
ty pozostaje kwota zaległości do kwoty odse-
tek za zwłokę (art. 55 par. 2 Ordynacji po-
datkowej).
106787637.020.png 106787637.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin