Rozdział trzeci
3. KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE
PRZEDZAWODOWE
3.1. Pojęcie i zadania OgÓln~szt~~ego
Problematyka kształcenia przedzawodowego nurtuje od dawna pedagogów i innych specjalistów, a także praktyków oświatowych, jednak termin "kształcenie przedzawodowe" pojawił się w słowniku pedagogów pracy dopiero w połowie lat 70. Z przeglądu opracowań tego okresu wynika, że danego terminu po raz pierwszy użył T. Nowacki w 1974 r., w referacie pt. Problematyka i metodologia pedagogiki pracy, wygłoszonym podczas zgrupowania naukowego pedagogów pracy w Złotowie. Autor, określając przedmiot pedagogiki pracy, a dokładniej zakres zainteresowań badawczych teoretyka kształcenia zawodowego stwierdził, że interesuje się on "kształceniem przedzawodowym, kształceniem zawodowym podstawowym, kształceniem specjalistycznym i doskonaleniem zawodowym" [195].
Rzecz skonkretyzowano na kolejnym zgrupowaniu naukowym, także w Złotowie, w 1975 r. Autor niniejszego opracowania, w artykule pt. Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Pracy - Złotów 1975, pisał wówczas:
"Szczegółowe zadania całego Seminarium jak i jego członków zostały wy
znaczone przez przyjęte w pedagogice pracy obszary problemowe:
A. Kształcenie przedzawodowe, w tym:
1. Kształcenie ogólne, stanowiące przygotowanie wyjściowe do kształcenia zawo
dowego.
2. Wychowanie przez pracę.
3. Kształcenie politechniczne.
4. Orientacja szkolna i zawodowa prowadząca do wyboru zawodu.
5. Przyuczenie do zawodu.
126
B. Kształcenie zawodowe realizowane w szkole zawodowej (...).
C. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe, realizowane w zakładzie pracy
(..,)" [195].
W wyniku tak sformułowanego programu, na zgrupowaniu w 1976 r.
w Nowym Sączu postanowiono zająć się szczegółowo bogatą problematyką kształcenia przedzawodowego. Utworzono nawet specjalny zespół problemowy pod nazwą: "Kształcenie przedzawodowe", którym kierowali doc. dr hab. W. Rachalska i dr E. Gondzik [195].
Interesujące nas kształcenie przedzawodowe rozumiane jest obecnie dwojako: jako dział badań pedagogiki pracy oraz jako kompleks działań pedagogicznych, realizowanych w okresie poprzedzającym systematyczne kształcenie zawodowe, które decydują o rozwoju jednostki, wpływają na kształtowanie jej stosunku do pracy i zbliżają ją do wyboru zawodu zgodnie z warunkami osobistymi oraz potrzebami społecznymi.
Działania te realizowane są w takich środowiskach kształcenia przedzawodowego, jak: dom rodzinny, przedszkole, szkoła ogólnokształcąca (podstawowa, gimnazjum i liceum) oraz organizacje młodzieżowe (głównie ZHP).
W kręgu problemowym "kształcenia przedzawodowego", traktowanego jako dział pedagogiki pracy, można wyróżnić szereg problemów szczegółowych, które
będą stanowić przedmiot rozważań w tej części podręcznikal.
Z perspektywy minionych lat można stwierdzić co następuje:
1. Dotychczasowa formuła - kształcenie przedzawodowe - nie jest wystar
czająco ścisła między innymi z powodu znaczącej roli w tym procesie domu rodzinnego, realizującego li tylko zadania wychowania naturalnego. Stąd bardziej zasadna wydaje się formuła - kształcenie i wychowanie (a dokładniej - wychowanie i kształcenie) przedzawodowe.
2. Wychowanie i kształcenie przedzawodowe, to rodzaj oddziaływania pedagogicznego w okresie przedszkolnym i szkolnym, poprzedzającym systematyczne kształcenie prozawodowe i zawodowe. W okresie tym chodzi nade wszystko o zbliżenie dzieci i mlodzieży do pracy człowieka, kształtowania wie
I Autorem interesujących rozważań na temat genezy nazwy "kształcenie przedzawodowe" oraz zakresu problemowego tegoż działu pedagogiki pracy jest S. Szajek; zob. opracowanie pt. Stan teorii badań w dziedzinie kształcenia przed zawodowego, w: Modernizacja oświaty zawodowej. Warszawa 1982. Wydawnictwo do użytku wewnętrznego Instytutu Kształcenia Zawodowego.
~ l
127
dzy o pracy oraz pozytywnego do niej stosunku, jak również o zbliżanie do
świata techniki.
3. Do podstawowych a zarazem ogólnych zadań wychowania i kształcenia
przedzawodowego przyjęto zaliczać:
_ wychowanie przez pracę, szczególnie w domu rodzinnym, w przedszkolu
i w szkole obowiązkowej,
- kształcenie ogólnotechniczne,
- preorientację, orientację i poradnictwo zawodowe.
Są to zarazem główne problemy edukacji przedzawodowej. Stanowić one
będą przedmiot szczegółowych analiz w kolejnych podrozdziałach niniejszego rozdziału. Pierwej jednak omówimy relację - kształcenie ogólne a kształcenie zawodowe.
t 3.2. Kształcenie ogólne a kształcenie zawodowe'
W literaturze współczesnej kształcenie ogólne traktuje się najczęściej jako podstawę kształcenia zawodowego. W rzeczywistości sprawa jest bardziej złożona. ~rłiwa analiza tego problemu prowadzi nas do trzech podstawowych stanowisk:
?\ - po pierwsze - kształcenie ogólne w rozumieniu tradycyjnym, tj. traktowa
\.n;)ako punkt wyjścia do dalszego kształcenia, w tym i kształcenia zawodowego; t\ - po drugie - kształcenie ogólne traktowane i realizowane równorzędnie
~
r równolegle z kształceniem zawodowym;
- po trzecie - kształcenie ogólne, a dokładniej - wykształcenie ogólne,
tr towane jako wynik wszelkiego kształcenia, w tym i kształcenia zawodowego.
Stanowisko pierwsze zostało utrwalone przez historię i nadal ma najwięcej zwolenników. W minionych wiekach wyraźnie oddzielono kształcenie ogólne od kształcenia zawodowego, przy czym kształcenie pierwszego rodzaju zapewniano z Feguły dzieciom klas posiadających i uprzywilejowanych, natomiast kształcenie zawodowe organizowano z myślą o pozyskaniu siły roboczej przygotowanej do realizacji zadań produkcyjnych i usługowych. Takie podejście do sprawy było szczególnie charakterystyczne dla początkowego okresu kapitalizmu, kiedy to, z jednej strony, szkołę ogólnokształcącą wynoszono ponad wszelkie formy
2 Pod takim tytułem ukazało się opracowanie W. Okonia w pracy zbiorowej: Kształcenie zawodowe w służbie gospodarki i kultury narodowej, pod redakcją S. Kaczora i Z. Wiatrowskiego. Warszawa 1978. Autor analizuje cechy wspólne i różniące te dwa nurty kształcenia (s. 58-68). Nawiążemy do tych rozważań.
128
działalności oświatowej, z drugiej zaś strony - kształcenie zawodowe wiązano jedynie z przygotowaniem "dobrych" robotników i rolników. Z czasem szkoła zawodowa zaczęła zyskiwać coraz wyższą rangę, lecz w zestawieniu ze szkołą ogólnokształcącą, a szczególnie z gimnazjum i liceum ogólnokształcącym nadal pozostawała w tyle. Niezmiernie wymownym pod tym względem przykładem była sytuacja oświatowa w Polsce okresu międzywojennego.
Charakteryzuje ją następujące zestawienie:
Tabela 3
Rozwój szkolnictwa ogólnokształcącego i zawodowego w okresie międzywojennym
Lata
Szkoły i uczniowie
1922/23
1928/29
1934/35
1937/38
Liczba średnich szkół ogólnokształcących
762
777
770
Liczba szkół zawodowych. ze szkołami
1226
1570
1329
1631
Dokształcąjącymi
Liczba uczniów średnich szkól ogólnokształcą-
227,1
203,9
166,1
221,4
cych (w tys.)
Liczba uczniów szkól zawodowych (w tys.)
111,8
151,5
152,9
207,5
Wprawdzie cały okres międzywojenny cechowała walka o nadanie szkolnictwu zawodowemu rozmiarów i rangi odpowiadających ówczesnym potrzebom życia gospodarczego, lecz była to walka trudna, gdyż w istocie rzeczy w społeczeństwie polskim wciąż nie doceniano wartości i ważności pracy fizycznej, wytwórczej, a hołdowano pracy umysłowej. Józef Chałasiński w artykule: Wychowawcza wartość pracy fizycznej a szkolnictwo zawodowe stwierdził, że "społeczeństwo polskie jest przesadnie arystokratyczne. W opinii przeciętnej, przeważnie urzędniczej inteligencji, rzemiosło jest traktowane pogardliwie,,3.
Od pierwszych dni istnienia Polski Ludowej intensywnie zaczęto rozwijać
szkolnictwo zawodowe. Rozwój ten dobitnie ilustrują liczby (tab. 4).
Mimo to w świadomości społecznej kształcenie ogólne realizowane w szkole
ogólnokształcącej cieszy się nadal większym uznaniem.
3 Józef Chałasiński: "Szkoła Zawodowa". Rok 1926/1927.
129
Tabela 4
Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych oraz szkół średnich dla niepracujących w Polsce w latach 1945-1992 (w tysiącach)
1945/46
1950/51
1960/61
1970/71
1980/81
...
leopardg