435
ścisłe wiązanie ogólnych zadań zakładu pracy z zadaniami wynikającymi
z ogólnonarodowych przemian społeczno- gospodarczych;
ścisłe powiązanie zadań produkcyjnych i wychowawczych zakładu pracy; długofalowe planowanie pracy wychowawczej i humanizacyjnej;
wiedzę o zespole pracowniczym;
koordynację wysiłków wszystkich ogniw zainteresowanych pracą wy
chowawczą warunkującą systematyczność i ciągłość podejmowanych oddziałYwańwychowawczych oraz działań humanizacyjnych.
Zakładam, że Czytelnik jest w stanie zinterpretować wyżej wymienione warunki skutecznego działania. Toteż ze swej strony scharakteryzuję jedynie warunek czwarty sprowadzony do wiedzy o zespole pracowniczym.
Stwierdzono już, że każdy zespół pracowniczy cechuje zmienność, między innymi w zakresie charakteryzujących go danych osobowych; szczególnie zaś dotyczy to stażu pracy, poziomu wykształcenia oraz kwalifikacji i kompetencji zawodowych. Dlatego też wiedza o załodze musi być nieustannie uzupełniana i aktualizowana.
Szczególne znaczenie ma aktualizowanie wiedzy o stanie kwalifikacji pracowników. Ma to dwojakie uzasadnienie. Z jednej strony, chodzi o stwierdzenie, w jakim zakresie posiadane przez pracowników kwalifikacje i kompetencje odpowiadają dokonującym się nieustannie zmianom w technice, w technologii i w organizacji pracy, jak również zmiennym zadaniom odzwierciedlającym potrzeby gospodarcze kraju. Z drugiej zaś strony, chodzi o bieżące rejestrowanie zmian zachodzących w stanie kwalifikacji, bowiem dzięki procesom dokształcania i doskonalenia zawodowego, a także na skutek stosunkowo dużej fluktuacji i zatrudniania coraz to nowych pracowników, zmiany te są częste i znaczne. Śledzenie tych zmian na bieżąco stanowi istotny warunek zarówno prowadzenia skutecznej poli
tyki kadrowej, jak i formowania odpowiedniego do potrzeb programu działalności oświatowo-wychowawczej.
Niemniej ważne jest aktualizowanie wiedzy o stanie motywacyjnym załogi. Powiedziano już, że wydajność pracy można traktować jako funkcję kwalifikacji i motywacji. Jeśli do tego dodać, że stan motywacji jest u człowieka bardzo zmienny, gdyż zależy od czynników zewnętrznych i wewnętrznych, to trzeba zgodzić się z tezą, iż prawidłowy przebieg informacj i na ten temat może wielokrotnie
decydować o skuteczności działania jednostek i zespołów.
Właściwa organizacja działalności humanizacyjnej, wychowawczej i oświa
towej w zakładzie pracy w znacznym stopniu zależna jest od tego, na ile jej organi
436
zatorzy orientują się w zainteresowaniach i oczekiwaniach pracowników. Chodzi przecież o to, aby treści, formy i metody działalności oświatowo-wychowawczej i humanizacyjnej były możliwie jak najlepiej dostosowane do oczekiwań załogi, a przynajmniej poszczególnych grup pracowniczych.
Wreszcie, ważne jest rozpoznanie ogólnego klimatu pracy załogi. Ma to szczególne znaczenie przy podejmowaniu różnego rodzaju decyzji.
W naukach społecznych wyróżnia się szereg metod, technik i narzędzi badania ogólnego klimatu pracy. Będzie to najczęściej badanie opinii za pomocą ankiety lub wywiadu. Może to być także wnikliwa obserwacja zachowań określonych pracowników czy grup pracowniczych. Niezawodne sąjednak bezpośrednie, częste i naturalne kontakty z pracownikami, które powinny odznaczać się szczerością i wzajemnym zaufaniem.
W każdym przejawie działalności humanizacyjnej i wychowawczej potrzebnajest bieżąca i rzetelna informacja o załodze zakładu pracy. W praktyce, informacji takiej oczekuje się przede wszystkim od działów czy też komórek służby pracowniczej, bowiem:
- w działach służby pracowniczej znajduje się dokumentacja pracownicza stanowiąca istotne (aczkolwiek niekiedy zawodne) źródło wiedzy o poszczególnych pracownikach;
- pracownicy działów służby pracowniczej codziennie załatwiają różne
sprawy ludzkie;
- pracownicy służby pracowniczej zobowiązani są do przeprowadzania róż
norodnych rozmów z członkami załogi;
- oczekuje się, że odpowiednio przygotowani pracownicy służby pracowni
czej przeprowadzać będą okresowe badania, dotyczące m.in. klimatu pracy załogi.
Toteż przyjąć można, że wyniki działalności oświatowo-wychowawczej zakładu pracy w dużej mierze zależą od stopnia rozpoznawania klimatu pracy, nastrojów, upodobań i oczekiwań załogi przez działy służby pracowniczej. Dobra orientacja i bieżąca informacja stanowią znaczący warunek powodzenia tej działalności.
Rekapitulując rozważania dotyczące skuteczności działań humanizacyjnych i oddziaływań oświatowo-wychowawczych w zakładzie pracy, stwierdzić można, że:
1) wiele zależy od koordynacj i wysiłków wszystkich ogniw zainteresowanych pracą wychowawczą,
437
2) istotnym warunkiem skuteczności inicjowanych, organizowanych i realizowanych oddziaływa{) jest ich systematyczność i ciągłość.
Działalność humanizacyjna i oświatowo-wychowawcza wyklucza żywiołowość i przypadkowość. Powinna ona prowadzić do: kształtowania się poczucia więzi z zakładem pracy, świadomej aktywności załogi w działalności społecznej, identyfikowania się pracowników z zawodem i zakładem pracy, wzrostu wydajności pracy, integrowania się pracowników w zakładzie pracy, humanizacji pracy ijej warunków oraz kształtowania postawy współodpowiedzialności za prawidłowe i skuteczne funkcjonowanie zakładu pracy.
8.7. Tradycyjna i nowa rola służb pracowniczych
W realizacji zadań społeczno-wychowawczych i humanizacyjnych nowoczesnego zakładu pracy wyjątkowo ważne i odpowiedzialne zadania przypadają
działom i komórkom służb pracowniczych.
W latach 70. i 80. w Polsce funkcjonowały one na mocy:
- Uchwały Nr 250 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1973 r. - dotyczącej
służb i spraw pracowniczych;
- Uchwały Nr 172 Rady Ministrów, z dnia 2 sierpnia 1982 r. oraz wytycznych nr 49 Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, z dnia 23 sierpnia 1982 r. w sprawie podstawowych zadań służby pracowniczej.
W Uchwale drugiej wyraźnie stwierdzono, że "służbę pracowniczą tworzą komórki organizacyjne lub stanowiska pracy do spraw osobowych, kształcenia i dokształcania, socjalnych i bytowych oraz analiz społecznych" (§ 2).
W § 4 tejże uchwały można wyczytać, że "do zadań służby pracowniczej
należy w szczególności:
1) inicjowanie i realizowanie polityki kadrowej, socjalnej i płacowej zakładu
pracy,
2) prowadzenie obsługi spraw osobowych i socjalnych załóg oraz informo
wanie o prawach i obowiązkach pracowniczych,
3) współdziałanie z innymi służbami, organizacjami i komisjami społecznymi działającymi w zakładzie pracy w dziedzinie rozwiązywania spraw pracowniczych, zapobiegania powstawaniu konfliktów indywidualnych i zbiorowych".
Z kolei w § 5 zaznaczono, że "w służbie pracowniczej należy zatrudniać pracowników o wysokich kwalifikacjach zawodowych, zwłaszcza osoby z wykształceniem wyższym w dziedzinie ekonomiki pracy i polityki społecznej, prawa
438
i administracji, psychologii, socjologii i pedagogiki oraz osoby, które ukończyły średnie szkoły zawodowe lub studia policealne".
Analizie funkcjonowania służb pracowniczych w dużych i średnich zakładach pracy w kilku województwach w kraju poświęcono specjalne opracowanie pod redakcją Zygmunta Wiatrowskiego i Ryszarda Gerlacha pt.: Rola służby pracowniczej w realizacji polityki kadrowej w przedsiębiorstwie przemysłowym 14.
W powyższym opracowaniu stwierdzono między innymi co następuje:
1. Można przyjąć, że zadania służb pracowniczych - określone uchwałami Rady Ministrów Nr 250 z 1973 r. i Nr 172 z 1982 r. - w zasadzie są powiązane z nadrzędnymi zadaniami zakładu pracy. Jednak w toku realizacji tych zadańnastępuje często "zapominanie" o pryncypiach przedsiębiorstwa, stąd wyniki działalności służby pracowniczej oceniane są raczej jako niezadowalające.
2. Główne przyczyny niezadowalających wyników tak złożonej działalności
służb pracowniczych wiążą się:
a) ze słabą obsadą kadrową komórek służb pracowniczych,
b) z brakiem silnych, zintegrowanych struktur organizacyjnych, zdolnych do występowania w roli znaczącego podmiotu, a nie tylko przedmiotu zakładowej
polityki kadrowej, .
c) z przedłużającą się praktyką i tendencją do nazbyt administracyjnego
traktowania działalności służb pracowniczych,
d) z brakiem wyczuwania potrzeby bardziej samodzielnego podejmowa
nia i rozwiązywania problemów kadrowych,
e) z brakiem teoretycznego układu odniesienia dla organizacji zintegrowa
nej, koncepcyjnej i wykonawczej działalności służb pracowniczych.
3. W toku badań wykazano, że przebieg i wyniki udziału służby pracowni
czej w realizacji zadań podstawowych i dopełniających zakładu pracy zależą od:
- stanu kwalifikacji osób zatrudnionych w tych służbach,
- umiejętności godzenia interesów pracowników i przedsiębiorstw oraz
tworzenia klimatu wspólnej odpowiedzialności za dalszy, prawidłowy rozwój zakładu,
- podporządkowania działań kompensacyjnych służby pracowniczej wobec
zespołów pracowniczych, ogólnym właściwościom i potrzebom przedsiębiorstwa,
- podporządkowania rozwoju zawodowego pracowników ogólnym celom
i zadaniom przedsiębiorstwa,
14 Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy - 1990.
i I:
f
li ł'
439
- podmiotowego, a nie tylko przedmiotowego traktowania pracowników, - odpowiedniej współpracy działu służb pracowniczych z innymi ogniwami
struktury zawodowej.
Rzecz charakterystyczna - w świadomości badanych pracowników najbardziej utrwaliły się takie formy działalności, jak: zatrudnianie i zwalnianie pracowników, podnoszenie ich kwalifikacji, dobór i rozmieszczanie kadr w zakładzie oraz działalność socjalno-bytowa. Można sądzić, zresztą potwierdzają to wyniki badań empirycznych, że tego typu działania są najbardziej akcentowane w działalności służb pracowniczych i najbardziej uwidaczniane na terenie badanych zakładów przemysłowych. Rodzi się wątpliwość czy są to zakresy działani owe najbardziej podstawowe. Przecież tego typu działania stanowią najczęściej o administracyjnej codzienności działów służb pracowniczych.
Aktualnie nie da się jednoznacznie określić stanu i roli służb pracowniczych w restrukturyzowanych zakładach pracy. Można jedynie żywić nadzieję, że z czasem do głosu dochodzić będą rozwiązania charakterystyczne dla krajów zachodnich. W tym sensie zasadne wydają się następujące ilustracje i stwierdzenia:
l. W rozwiniętych państwach kapitalistycznych funkcjonuje szerokie rozumienie służby pracowniczej, przy czym pozostaje bez znaczenia okoliczność, gdzie w obowiązującym schemacie została ona zlokalizowana (różne rozwiązania organizacyjne).
2. W ramach szerokiego rozumienia służby pracowniczej występują różne
możliwości zadekretowania jej statusu:
a) służba pracownicza sprowadza się głównie do niewładczej komórki szta
bowej, przygotowującej stosowne materiały dla decydentów pozostających poza jej
.,'
,
II.
,
. .. .
orgamzaCYJnyml ramanu,
b) służba pracownicza występuje w charakterze władczej komórki sztabo
wej, mającej określony zakres oraz moc oddziaływania wewnętrznego,
c) służba pracownicza występuje w charakterze komórki liniowej, łącząc
funkcje sztabowe z funkcjami liniowymi w "ruchu" przedsiębiorstwa,
d) służba pracownicza funkcjonuje w tradycyjnych ukształtowaniach, reali
zuje głównie zadania administracyjne.
3. Szerokie rozumienie służby pracowniczej koreluje z szerokim rozumieniem zakładowej polityki kadrowej, dla której za najbardziej reprezentatywny uznać można model angielski, zakładający różnorodność zadań i struktur, co związane jest z charakterem przedsiębiorstwa. W tym właśnie modelu węzłowymi agendami są:
440
a) dział zatrudnienia, kształcenia i doskonalenia,
b) dział stosunków: pracodawca - załoga,
c) dział usług pracowniczych (w tym: problematyka strajkowa, konsultacje
itp.).
W każdym przypadku występuje tutaj: kierownik działu, jego zastępca oraz komitet doradców. Każdy pracownik służby pracowniczej legitymuje się wysokimi kwalifikacjami specjalistycznymi, a kierownicy działów - dodatkowo kwalifikacjami menedżerskimi.
4. Godna uwagi jest także organizacja służby pracowniczej i zakładowej polityki kadrowej w RFN. W licznych zakładach tegoż kraju, w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstwa występuje tzw. "Arbeitsdirektor", któremu podlega: polityka personalna, kształcenie, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo i technika pracy.
S. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej utrwaliła się nazwa "Administracja Personalna" (Personeli Management). Obejmuje ona następujące agendy i zadania:
a) rekrutacja i utrzymywanie siły roboczej,
b) wynagradzanie pracowników,
c) analiza i opis pracy,
d) kształcenie i doskonalenie pracowników,
e) sprawy socjalno-bytowe i kulturalno-oświatowe.
Spotykamy tu również nazwy odnoszące się do komórek służby pracowni
czej: "personelI development", "industrial relations", "employee relations,,]5.
Wykładnię zaktualizowaną dla polskich zakładów pracy upowszechnia na bieżąco czasopismo "SŁUŻBA PRACOWNICZA", wydawane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. Określoną pomoc stanowią też pozycje metodyczne wydawane w cyklu: Biblioteczka Pracownicza - wydawane także przez MPiPS. Wśród tychże szersze usługi oddać mogą tytuły:
"Grupowe zwolnienia",
"Uprawnienia i obowiązki zakładów pracy w zakresie doskonalenia pracowników",
"Nawiązywanie i rozwiązywanie umowy o pracę",
"Wykaz obowiązujących aktów prawnych dotyczących prawa pracy, wynagrodzenia, ubezpieczenia społecznego, warunków zatrudnienia i spraw socjalnych", oraz mne.
15 S. Tochowicz: Dominujące właściwości służby pracowniczej i zakładowej polityki kadrowej w wybranych krajach, w: Rola służby pracowniczej. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy - 1990.
441
...
leopardg