Pisanie i uruchamianie programów w asemblerze.pdf

(1128 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektronik_311[07]_Z4.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Danuta Pawełczyk
Pisanie i uruchamianie programów w asemblerze
311[07].Z4.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
381180526.001.png 381180526.002.png 381180526.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Elżbieta Małgorzata Majka
mgr inż. Anna Kembłowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Danuta Pawełczyk
Konsultacja:
mgr inż. Gabriela Poloczek
Korekta:
mgr inż. Urszula Ran
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[07].Z4.01
„Pisanie i uruchamianie programów w asemblerze” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. System mikroprocesorowy
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Komunikacja mikroprocesora z otoczeniem
15
4.2.1. Materiał nauczania
15
4.2.2. Pytania sprawdzające
17
4.2.3. Ćwiczenia
17
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
4.3. Mikrokontrolery rodziny ‘51
20
4.3.1. Materiał nauczania
20
4.3.2. Pytania sprawdzające
25
4.3.3. Ćwiczenia
25
4.3.4. Sprawdzian postępów
26
4.4 Programowanie mikrokontrolera w języku asemblera
27
4.4.1. Materiał nauczania
27
4.4.2. Pytania sprawdzające
34
4.4.3. Ćwiczenia
34
4.4.4. Sprawdzian postępów
36
5. Sprawdzian osiągnięć
37
6. Literatura
43
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.1.3. Ćwiczenia
14
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy z zakresu pisania i uruchamiania
programów w języku asemblera.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – podstawowe wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
literaturę uzupełniającą,
sprawdzian osiągnięć – przykładowy zestaw zadań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas zajęć i nabyłeś wiedzę i umiejętności z zakresu
tej jednostki modułowej.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia z zakresu budowy
mikroprocesorów, sposobu ich programowania w języku asemblera oraz kompilowania
i uruchamiania napisanych programów. Przy poznawaniu budowy mikroprocesora, listy
rozkazów, sposobu programowania i uruchamiania programów niewątpliwie pomocny będzie
nauczyciel, który pomoże Ci w przypadku pojawienia się problemów.
Z rozdziałem „Pytania sprawdzające” możesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału „Materiał nauczania” – poznając przy tym wymagania
wynikające z zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając
na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń,
po opanowaniu rozdziału „Materiał nauczania”, by sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Kolejny etap to wykonywanie ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie
wiadomości z zakresu programowania mikroprocesorów.
Wykonując ćwiczenia przedstawione w poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela,
będziesz poznawał budowę mikroprocesora na przykładzie mikrokontrolera rodziny ‘51, jego
listę rozkazów, sposób programowania oraz kompilowania, debbugowania i uruchamiania
programów w języku asemblera.
Po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów wykonując
„Sprawdzian postępów”.
W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź wstawiając X w podane miejsce,
wpisz Tak , jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest poprawna,
wpisz Nie , jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest niepoprawna.
Odpowiedzi Nie wskazują luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
zagadnień jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to także powrót do treści, które nie są
dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości będzie stanowiło
dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel może posłużyć się zadaniami
testowymi.
W poradniku jest zamieszczony sprawdzian osiągnięć, który zawiera przykład takiego
testu oraz:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której w przeznaczonych miejscach wpisz odpowiedzi
na zadania lub zakreśl właściwe odpowiedzi spośród zaproponowanych.
Jednostka modułowa: „Pisanie i uruchamianie programów w języku asemblera”, której
treści teraz poznasz jest jednym z modułów koniecznych do zapoznania się z badaniem
układów mikroprocesorowych – schemat 1.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin