Społeczeństwo wiedzy.doc

(845 KB) Pobierz
Społeczeństwo wiedzy

Społeczeństwo wiedzy

 

 

Rozwinięte społeczeństwa współczesne różnią się od poprzednich zasadniczo pod kilkoma względami:

-wzrostem znaczenia wiedzy jako środka innowacji oraz  wartościowania społecznego i gospodarczego

-znaczącym wzrostem aktywności badawczej w sferze publicznej i prywatnej

-wzrastającym udziałem wysokokwalifikowanych pracowników (robotników wiedzy)

-znaczącym podnoszeniem się średniego poziomu kształcenia i wykształcenia

-zwiększonym wzrostem występowania i dostępności zakumulowanej możliwej do wykorzystania wiedzy

 

 

 

Dane informacja wiedza mądrość

 

 

 

 

 

 

 

 

-Homo habilis

-Sumerowie i Egipt:

-Grecja doixa i episteme-> pierwsi uczeni,

-biblioteki rzymskie, aleksandryjska i klasztorne

-XI/XII w. pierwsze uniwersytety

-J. Gutenberg 1452

-pierwszy komputer (Eniac)

-LAN-y i PDA (Personal Digital Assistant)

 

Modele uniwersytetu: Angielski, francuski, niemiecki

 

 

Behawioryzm logiczny

 

1.G. Ryle

Wiem co                                                                                    wiem jak

Rzeczy istnieją w umyśle                                                        rzeczy istnieją fizycznie

Posiadanie wiedzy                                                                      inteligencja

Wiedza nabiera znaczenia w działaniu                            wiedza przechowywana w umyśle

 

2. M. Polanyi

 

Wiedza jawna                                                                                    wiedza ukryta

 

 

 

 

 

 

3. McMurray

 

„myślenie zaczyna się dopiero wtedy, zawodzi działanie”

 

-przeciwnik idealizmu

-przeciwnik rozdziału teorii od praktyki

-zwolennik prymatu praktyki nad teorią

 

Konstruktywizm (P. Berger i T. Luckmann)

 

„zarówno otocznie społeczne jak i organizacyjne, nie opierają się obiektywnych prawdach czy faktach, lecz zależą od tego, jak odbieramy i rozumiemy świat konstruowany przez interakcje z innymi ludźmi”

 

Postmodernizm- wiedza jako narzędzie przemocy symbolicznej, zniewolenia, nauka jako metanarracja (należy odrzucić poglądy, że wiedzę rozwija się dla niej samej lub z myślą o wyzwoleniu człowieka)

M. Foulcault  „ „wiedza staje się narzędziem kontroli ściśle związanym z technikami nadzoru, przymusu i dyscypliny”

 

 

Teoria realistyczna (teoria walki z rutyną w uczeniu się dwupętlowym)

 

 

 

 

 

 

Zarządzanie wiedzą

 

1.Odkrywanie

2. Generowanie

3. Wartościowanie

4. Upowszechnianie

5. Stosowanie

 

 

Generowanie wiedzy

 

 

Uczenie się zespołowe to uczenie się w dialogu (Senge):

-Zdolność wnikliwego rozważania złożonych problemów i harmonijnego połączenia inteligencji wszystkich członków grupy

-zdolność podjęcia innowacyjnych, skoordynowanych działań

-zdolność aplikacji rozwiązań i działań  w innych grupach

 

 

 

Sposoby nabywania wiedzy:

-dziedziczenie

-działanie

-zapożyczanie

-przenoszenie

-zdobywanie

 

 

Wpływ styl przywództwa na uczenie się organizacji

 

 

 

 

Wartościowanie wiedzy

-wiedza podstawowa

-wiedza zaawansowana

-wiedza innowacyjna

 

Strategie zarządzania wiedzą:

-strategia konserwatywna

-strategia agresywna

 

 

 

 

 

 

 

Upowszechnianie

 

Kwestia kultury organizacyjnej (normy, symbole, artefakty)

 

-kultura konstruktywna-

-kultura pasywno- defensywna-

-kultura agresywno- defensywna-

 

Kultura zorientowana na dzielenie się wiedzą

 

 

Wykorzystanie wiedzy

 

 

 

Wiedza w przestrzeniach strumieni

 

-innowacyjność jako problem podstawowy

-szybki obieg informacji

-informacje nieustrukturyzowane/ możliwość przekłamań

-nowe społeczności uczące się (połączenie siły grup naturalnych z zaletami doświadczenia i dialogu)

-wzrost znaczenia wiedzy typu techne, doixa

 

 

 

 

 

7

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin