Na podstawie znanych strategii eksploatacji maszyn w praktyce przemysłowej budowane są systemy obsługi technicznej samochodu.
Do najbardziej rozpowszechnionych należą:
- system wymian profilaktycznych (strategia – efektywność, uniknięcie awarii),
- planowo zapobiegawczy system obsługiwań (strategia – ilość wykonanej pracy – z góry zaplanowana częstotliwość wymiany, np. pasek rozrządu, płyn hamulcowy),
- planowo – zapobiegawczy system obsługiwań technicznych z diagnozowaniem ( jak wyżej – wspomagany diagnozowaniem, na podstawie diagnozy wykonujemy obsługę ),
- system obsługiwań technicznych według stanu (czynności obsługowe, częstotliwość i zakres wymiany w oparciu o aktualny stan techniczny).
a) za pomocą poziomowania wartości błędu prognozy (przekroczenie parametru diagnostycznego przez granicę przedziału błędu prognozy wyznaczona przez promień rs=qsp
q - parametr stały z tablicy
sp – odchylenie standardowe składnika losowego błędu)
b) za pomocą poziomowania wartości granicznej parametru diagnostycznego,
c) za pomocą szacowania zmiany parametru diagnostycznego (nie występuje przekroczenie wartości granicznej parametru przez wartość parametru diagnostycznego)
Formy obsługiwania:
1. Obsługiwanie przygotowawcze – przygotowanie samochodu do eksploatacji.
2. Obsługiwanie zapobiegawcze – w celu utrzymania stanu zdatności samochodu (np. wymiana oleju):
- profilaktyka
- konserwacja.
3. Obsługiwanie obejmujące naprawę, (należy tu również regulacja i wymiana elementu.). obsługiwanie może być doraźne lub okresowe.
4. Obsługiwanie okresowe.
5. Obsługiwanie ciągłe.
Obsługiwanie przygotowawcze – jest to obsługiwanie mające na celu przygotowanie samochodu do użytkowania obejmujące m. inn.
- zasilanie energetyczno paliwowe
- materiałowe
- informacyjne
- zasilanie o wynikach kontroli stanu zdatności samochodu i inne.
Obsługiwanie zapobiegawcze (profilaktyczne) – ma na celu zmniejszenie prędkości utraty zdatności użytkowej samochodu przez przeglądy, kontrolę stanu, lokalizację, wymianę uszkodzonych lub zużywających się części, przez konserwację i inne niezbędne działania.
Obsługiwanie konserwacyjne – działanie profilaktyczne mające na celu utrzymanie samochodu w stanie zdatności użytkowej przez planowane lub doraźne zabezpieczenie samochodu przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych ( np. ochrona przed korozją i utrzymanie czystości).
Obsługiwanie regulacyjne – jest to działanie mające na celu utrzymanie zadanych z góry cech stanu eksploatacyjnego samochodu w dopuszczalnym przedziale zmienności lub zmiany właściwości fizyczno-chemicznych samochodu.
Użytkowanie – obejmuje zbiór czynności profilaktyczno-zapobiegawczych mających na celu podtrzymanie własności użytkowych lub przywrócenie tych własności:
OC- obsługa codzienna
OT1- obsługa techniczna pierwsza
OT2 - obsługa techniczna druga
OT3 - obsługa techniczna trzecia
OT3-R - remontowa
OG – obsługa garażowanie
OK - obsługa konserwacji
OS – obsługa smarowania
NB – naprawa bieżąca
NG – naprawa główna
T - transportowanie
M - magazynowanie
darago