swiadomosc_emocjonalna_zrodlo_wewnetrznej_rownowagi_i_zrozumienia_swiemo.pdf
(
299 KB
)
Pobierz
Œwiadomoœæ emocjonalna.
Źród³o wewnêtrznej
równowagi i zrozumienia
Autor: The Dalai Lama, Paul Ekman, Daniel Goleman
T³umaczenie: Marta Borkowska
ISBN: 978-83-246-2165-1
Tytu³ orygina³u:
Emotional Awareness.
Overcoming the Obstacles to Psychological
Balance and Compassion
Format: A5, stron: 312
Spotkanie dwóch tradycji intelektualnych, jak równie¿ dwóch niezwyk³ych umys³ów i serc,
zmagaj¹cych siê z najwa¿niejszymi wyzwaniami dla ludzkoœci.
z przedmowy autorstwa Daniela Golemana
Uczucia ³¹cz¹ i dziel¹ œwiat, w którym ¿yjemy, zarówno w aspekcie osobistym, jak i globalnym,
pobudzaj¹c nas do najlepszych i najgorszych dzia³añ. Bez uczuæ nie by³oby heroizmu, empatii czy
wspó³czucia, jednak nie by³oby równie¿ okrucieñstwa, egoizmu ani z³oœliwoœci. Pomimo ró¿nic
w postrzeganiu œwiata (...) wraz z Dalajlam¹ próbowaliœmy naœwietliæ te sprzecznoœci
i wypracowaæ pewne drogi, którymi mo¿na pod¹¿aæ, aby osi¹gn¹æ zrównowa¿ony stan umys³u
i doznaæ wspó³czucia, które mo¿e ogarn¹æ ca³y œwiat.
dr Paul Ekman
Dwie odmienne tradycje – psychologia Zachodu i filozofia buddyzmu. Dwie wielkie
osobowoœci, reprezentuj¹ce jak¿e ró¿ne drogi ¿yciowe, doœwiadczenia i pasje. Prawdziwe
starcie tytanów, z których jeden patrzy na otaczaj¹c¹ go rzeczywistoœæ przez mêdrca
szkie³ko i oko, a drugi stawia na czucie i wiarê z du¿¹ doz¹ niewyczerpanego optymizmu.
Pomimo tych wszystkich ró¿nic odkrywaj¹ oni wspólne punkty w spojrzeniu na œwiat.
Obaj chcieliby zmniejszyæ ludzkie cierpienie, obu cechuje intensywna dociekliwoœæ i ³¹czy
przekonanie, ¿e mog¹ siê nawzajem czegoœ nauczyæ.
Zabierzemy Ciê w fascynuj¹c¹ intelektualn¹ podró¿, w której Twoimi przewodnikami
bêd¹ dwa wielkie wspó³czesne umys³y. Ws³uchaj siê w ich rozmowy na temat
zwi¹zków nauki i duchowoœci. Zastanów siê wraz z nimi nad kulturowymi
i ewolucyjnymi Ÿród³ami nienawiœci oraz wspó³czucia. Dowiedz siê, co mówi nauka
o korzyœciach p³yn¹cych z buddyjskiej medytacji.
A jeœli po tej niezwyk³ej uczcie umys³u i ducha nadal bêdziesz odczuwaæ niedosyt,
wczytaj siê w nie mniej pasjonuj¹ce komentarze, napisane przez naukowców
i nauczycieli myœli buddyjskiej. Podziel¹ siê oni z Tob¹ wynikami badañ nad emocjami
i zaproponuj¹ praktyczne æwiczenia, pochodz¹ce z mistycznych pism Wschodu.
Spis treci
Przedmowa
7
Wprowadzenie
11
1.
Wschód i Zachód
29
Dwie tradycje
· Nauka, religia i prawda
· Filtr nastrojów
·
Kiedy emocje s destruktywne
· Przywizanie i kontrola
·
Niski poziom jzyka emocjonalnego
2.
Odczuwanie emocji
69
Czym s emocje?
· Przeszkody dla konstruktywnego
odczuwania emocji
· Uspokajanie trudnych osób
·
Rozwaga
· Okres refrakcji
· Emocjonalny scenariusz
3.
Równowaga emocjonalna
119
wiczenia medytacyjne
· Wysoka poprzeczka
·
Wzdrygnicie i pami buforowa
· Wybaczanie i odpowiedzialno
6
Spis treci
4.
Gniew, uraza, i nienawi
153
Przygotowa si na gniew
· Wyraanie gniewu
·
Odmiany gniewu
· Wykonawca i czynno
· Krewni gniewu
·
Motywujcy gniew
5.
Istota wspóczucia
189
Definicje wspóczucia
· Wspóczucie w ujciu ewolucjonistów
·
Inteligencja zwierzt
·
Rozwijanie powiza
· Rozwijanie wiadomoci
·
Równowaga pomidzy mdroci a wspóczuciem
· Bezstronne wspóczucie
·
Empatia, inteligencja i mdro
6.
Wspóczucie w wymiarze globalnym
241
Rozszerzanie granic wspóczucia
·
Nauka altruizmu
· Osiganie równowagi emocjonalnej
·
Wdziczno i rado
· Edukacja a wiczenia umysu
· Pozbywanie si urazy
7.
Osobista przemiana
287
Zmiana w dowiadczaniu emocji
· Tajemnica dobroci
·
Droga rozumu
Podzikowania
309
O autorach
311
4
GNIEW, URAZA, I NIENAWI
S
potkanie w Dharamsala w 2000 roku, na którym po raz pierwszy
spotkaem Dalajlam, dotyczyo dyskusji o destruktywnych emocjach
i stao si podstaw ksiki Daniela Golemana,
Destructive Emotions
,
opublikowanej w 2003 roku. Na tym spotkaniu próbowaem argumen-
towa, e gdyby emocje miay na nas naprawd destruktywny wpyw,
nie przetrwayby w toku ewolucji. Dalajlama sprzeciwi si temu dar-
winowskiemu pogldowi, jednak gdy spotkalimy si sze lat póniej,
udao nam si wypracowa w tej sprawie wspólne stanowisko.
Niemal wszyscy zgodziliby si z twierdzeniem, e gniew, uraza i nie-
nawi s destruktywnymi emocjami, jednak z naszej rozmowy wyania
si peniejszy obraz tego zagadnienia. Gniew to uczucie, które najcz-
ciej jest wywoywane przez przykre sytuacje emocjonalne, zwaszcza
jeli ich udziaem bya przemoc lub nieodwracalna krzywda. Jednak bez
zdolnoci wyraania gniewu atakowani ludzie byliby bezbronni. Zasta-
nawiajc si
nad tym, co ley u podoa gniewu i czy krzywda jest z nim
nierozerwalnie zwizana, doszlimy do wniosku, e uraza i nienawi
154
WIADOMO EMOCJONALNA
powinny by rozpatrywane jako oddzielne kategorie. Postanowilimy
przeanalizowa, jak kade z tych uczu, mimo e objawia si tylko krótko-
trwaym stanem emocjonalnym, wywouje dugofalowe konsekwencje.
PRZYGOTOWA SI NA GNIEW
E
KMAN
: Czytajc Pana ksik
Ethics for a New Millenium
, zauwayem,
e Pana zdaniem naley uywa siy, aby powstrzyma
czynno
i wci
okazywa wspóczucie jej
wykonawcy
. Jest to moim zdaniem definicja
konstruktywnego gniewu. Jeli zaakceptujemy Pana pogld, bdziemy
musieli przyzna, e gniew moe by równie konstruktywny.
D
ALAJLAMA
: Tak.
E
KMAN
: Zgadza si Pan z tym?
D
ALAJLAMA
: Trzeba wyraa gniew w stosunku do czynnoci, a nie
osoby.
E
KMAN
: Wówczas gniew jej nie krzywdzi.
D
ALAJLAMA
: Tak. Zgadza si.
E
KMAN
: Ale powstrzymuje dziaanie.
D
ALAJLAMA
: Osobie, wykonawcy czynnoci trzeba okazywa wspó-
czucie, a wobec czynnoci — gniew.
E
KMAN
: Nawet z praktycznego punktu widzenia, jeli pominiemy
wszystko inne, ludzie si nigdy nie zmieni, gdy bdziemy próbowa
wyrzdzi im krzywd. Tylko jeli okaemy im wspóczucie, przestan
zachowywa si…
D
ALAJLAMA
: Och tak. To prawda!
E
KMAN
: …w sposób szkodliwy.
D
ALAJLAMA
: Zgadza si.
E
KMAN
: Wic jeli dotychczas nie przejmowalimy si spraw etycz-
nego zachowania, powinnimy przyj ten kurs z powodu jego prak-
tycznych konsekwencji.
D
ALAJLAMA
: Tak. Bardzo dobrze.
Plik z chomika:
EBOOKI-najlepsze-ebooki
Inne pliki z tego folderu:
50_dziel_klasyki_dostatku_i_bogacenia_sie_Zdobadz_fortune_i_zarzadzaj_majatkiem_50dost.pdf
(336 KB)
50_dziel_klasyki_sukcesu_Inspirujace_mysli_wielkie_nazwiska_wybitne_idee_50dzie.pdf
(340 KB)
50_klasykow_psychologii_Kim_jestesmy_w_jaki_sposob_myslimy_co_robimy_50klas.pdf
(252 KB)
75_sposobow_na_zwiekszenie_wydajnosci_umyslu_100umy.pdf
(407 KB)
101_pomyslow_na_randke_101ran.pdf
(3242 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dla bystrzaków
helion A
OnePress
Septem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin