Struktura_magii_Ksztaltowanie_ludzkiej_psychiki_czyli_wiecej_niz_NLP_Czesc_1_magia.pdf

(368 KB) Pobierz
Struktura magii.
KsztaĀtowanie ludzkiej
psychiki, czyli wiķcej
niŃ NLP. Czķľě 1
Autor: Richard Bandler, John Grinder
TĀumaczenie: Joanna Krzemieĺ-Rusche
ISBN: 83-246-0849-4
Format: A5, stron: 344
Jak modelowaě ludzkie nastawienie,
zachowanie i sposb myľlenia?
¤ Odnajdowanie czĀowieka w jego wĀasnym ľwiecie
¤ Warsztat psychoanalityka Ïwnikanie w metamodele i przeksztaĀcanie percepcji
¤ Wprowadzanie rozmwcy w nowĴ rzeczywistoľě
W tej ksiĴŃce Richard Bandler i John Grinder krok po kroku opisujĴ proces celowego
przeksztaĀcania ludzkiej psychiki. NazywajĴ po imieniu to, co wielu psychologw uznaje
za nieuchwytne. W zaĀoŃeniu ksiĴŃka ta skierowana byĀa do terapeutw chcĴcych
udoskonaliě swj warsztat pracy. Jednak jej oryginalnĴ wersjķ chķtnie czytajĴ takŃe
osoby, ktre nie studiowaĀy psychologii i nie korzystaĀy wczeľniej z technik NLP.
â Struktura magiiÈ Czķľě 1 Ò poszerzy Twoje zdolnoľci analizowania ludzkiej natury.
Sprawi, Ńe zaczniesz dostrzegaě rŃnicķ miķdzy dwoma ľwiatami: rzeczywistoľciĴ
obiektywnĴ i tĴ, ktrĴ kaŃdy tworzy sam dla siebie. To wĀaľnie zaburzenia
w konstruowaniu wĀasnego modelu ľwiata sĴ łrdĀem wewnķtrznych cierpieĺ czĀowieka
i konfliktw miķdzyludzkich. Na szczķľcie ľwiadomoľě istnienia rozbieŃnoľci miķdzy
ľwiatem a jego obrazem daje nam fantastycznĴ moŃliwoľě zwrcenia na to uwagi
osobie przeŃywajĴcej trudnoľci, co pomaga jej w przezwyciķŃaniu wĀasnych ograniczeĺ.
Kluczowe zagadnienia omawiane ksiĴŃce to:
¤ tworzenie wĀasnej mapy ľwiata (gdzie siķ podziaĀa rzeczywistoľě?),
¤ magiczna semantyka (sĀowa-zaklķcia otwierajĴce ludzki umysĀ),
¤ rozgryzanie ludzi (psychoanaliza z elementami NLP),
¤ zmienianie przez doľwiadczanie (dostarczanie umysĀowi doznaĺ powodujĴcych
trwaĀe zmiany).
772656414.055.png 772656414.066.png 772656414.077.png 772656414.088.png 772656414.001.png 772656414.006.png 772656414.007.png 772656414.008.png 772656414.009.png 772656414.010.png 772656414.011.png 772656414.012.png 772656414.013.png 772656414.014.png 772656414.015.png 772656414.016.png 772656414.017.png 772656414.018.png 772656414.019.png 772656414.020.png 772656414.021.png 772656414.022.png 772656414.023.png 772656414.024.png 772656414.025.png 772656414.026.png 772656414.027.png 772656414.028.png 772656414.029.png 772656414.030.png 772656414.031.png 772656414.032.png 772656414.033.png 772656414.034.png 772656414.035.png 772656414.036.png 772656414.037.png 772656414.038.png 772656414.039.png 772656414.040.png 772656414.041.png 772656414.042.png 772656414.043.png 772656414.044.png 772656414.045.png 772656414.046.png 772656414.047.png 772656414.048.png 772656414.049.png 772656414.050.png 772656414.051.png 772656414.052.png 772656414.053.png 772656414.054.png 772656414.056.png 772656414.057.png 772656414.058.png 772656414.059.png 772656414.060.png 772656414.061.png 772656414.062.png 772656414.063.png 772656414.064.png 772656414.065.png 772656414.067.png 772656414.068.png 772656414.069.png 772656414.070.png 772656414.071.png 772656414.072.png 772656414.073.png 772656414.074.png 772656414.075.png 772656414.076.png 772656414.078.png 772656414.079.png 772656414.080.png 772656414.081.png 772656414.082.png 772656414.083.png 772656414.084.png 772656414.085.png
SPIS TREŚ CI •••••••••••••••••
Podziękowania ............................................................ 11
Przedmowa .................................................................. 13
Wprowadzenie ............................................................ 15
Wstęp .......................................................................... 19
Ostrzeżenie dla Czytelnika ......................................... 23
Rozdział 1. Struktura wyboru ..................................... 29
Doświadczanie i postrzeganie jako aktywny proces ................ 34
Jak w krzywym zwierciadle, przez okulary norm
społecznych ............................................................................. 36
Jak w krzywym zwierciadle, przez okulary norm
indywidualnych ....................................................................... 41
Modele i terapia ......................................................................... 43
Co z tego wynika? ...................................................................... 51
Rozdział 2. Struktura języka ....................................... 53
Metamodel języka ...................................................................... 58
Wybrane zasady dotyczące procesów językowych u ludzi ...... 59
772656414.086.png 772656414.087.png 772656414.089.png 772656414.090.png 772656414.091.png 772656414.092.png 772656414.093.png 772656414.094.png
Struktura magii. Kształtowanie ludzkiej psychiki, czyli więcej niz NLP
Model transformacyjny .............................................................. 63
W ogólnym zarysie ..................................................................... 75
Podsumowanie ............................................................................ 78
Rozdział 3. Struktura magii ........................................ 79
Metamodel .................................................................................. 81
Struktura głęboka i to, co poza nią ............................................ 89
Kwestionowanie struktury głębokiej ........................................ 93
Podsumowanie .......................................................................... 104
W ogólnym zarysie ................................................................... 104
Rozdział 4. Zaklęcia do rozwoju potencjału ............ 107
Ćwiczenie A .............................................................................. 108
Pominięcie ................................................................................ 110
Zniekształcenia — nominalizacje ............................................ 132
Ćwiczenie B .............................................................................. 139
Uogólnienia ............................................................................... 141
Poprawność semantyczna ........................................................ 165
Poprawność dla celów terapii .................................................. 183
Ćwiczenie C ............................................................................. 184
Rozdział 5. Struktura magii w praktyce ................... 187
Stenogram nr 1 ......................................................................... 189
Stenogram nr 2 ......................................................................... 220
Rozdział 6. Stając się uczniem czarnoksiężnika ...... 251
Drugi składnik — struktury odniesienia ................................ 254
Odgrywanie — natychmiastowa powtórka doświadczenia ... 265
Fantazja kierowana — podróż w nieznane ............................. 268
Paradoksy terapeutyczne ......................................................... 273
8
Spis treści
Różne mapy tego samego terytorium ...................................... 278
Kongruencja ............................................................................. 280
Terapia rodzinna ...................................................................... 284
Podsumowanie .......................................................................... 286
Konkluzja .................................................................. 289
Załącznik A Krótki zarys
gramatyki transformacyjnej ................. 293
Poprawność i struktura składnikowa ....................................... 296
Synonimia ................................................................................. 312
Glosariusz .................................................................. 331
Bibliografia ................................................................ 335
9
ROZDZIAŁ 1 ••••••••••••••••••
Struktura wyboru
Działania niemal tajemniczej natury, które przebiegają odwrotnie
niż zwyczajowo przyjęte, w sposób mniej lub bardziej paradoksal-
ny... Są to metody, które mogłyby sprawiać na obserwatorach
wrażenie magicznych — gdyby nie to, że oni sami znają ich tajniki
lub równie dobrze opanowali ten sam mechanizm.
H. Vaihinger, The Philosophy of „As If” 1
Z szeregów ważnych postaci współczesnej psychologii wyłoniło się
obecnie grono charyzmatycznych supergwiazd. Wygląda na to, że
ludzie ci wykonują zadania psychologii klinicznej z łatwością i roz-
machem godnymi terapeutycznego magika. Zagłębiają się w cierpie-
nie, ból i otępienie innych, przekształcając ich brak chęci do życia
w radość, żywotność i wiarę w moc nadziei. Mimo że podchodzą do
swej pracy w różny sposób, wszystkich ich łączy niepowtarzalny czar
i moc. Sheldon Kopp opisał swoje kontakty z taką osobą w książce
Guru :
Perls charakteryzował się niebywale silną, dającą się odczuć
osobowością, niezależnością ducha, skłonnością do podejmowania
1 Hans Vaihinger, The Philosophy of „As If” , Routledge, Kegan and Paul, Ltd.,
London 1924, s. 11.
772656414.095.png 772656414.096.png 772656414.097.png 772656414.098.png 772656414.002.png 772656414.003.png 772656414.004.png 772656414.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin