1001_sposobow_na_nagradzanie_pracownikow_1001na.pdf

(620 KB) Pobierz
1001 sposobów na
nagradzanie pracowników
Autorzy: Ken Blanchard, Bob Nelson, Stephen Schudlich
T³umaczenie: Micha³ Dadan, Micha³ Szolc
ISBN: 83-246-0097-3
Tytu³ orygina³u: 1001 Ways to Reward Employees
Format: A5, stron: 266
Dlaczego prze³o¿eni tak rzadko nagradzaj¹ podw³adnych? Otó¿ brakuje im czasu,
a niekiedy te¿ pomys³owoœci. I trudno siê dziwiæ: s¹ zagonieni i sami nie dostaj¹ nagród
tak czêsto, jak by chcieli. Prze³o¿eni nie nagradzaj¹, bo nie rozumiej¹, jaka si³a drzemie
w pochwa³ach. Tymczasem ka¿dy lubi byæ doceniany, ka¿dy ma ambicjê i chce mieæ
motywuj¹c¹ pracê, w której widzia³by sens. Zapewnij to swoim pracownikom,
a otrzymasz od nich wspania³¹ nagrodê. Nie zaczynaj od podwy¿szania pensji —
przemyœlane, osobiste i szczere wyrazy uznania motywuj¹ bardziej ni¿ pieni¹dze.
Autor omawia wiele sprawdzonych metod nagradzania pracowników: od prostych
spontanicznych gestów do formalnych programów motywacyjnych, podwy¿ek
i awansów. Radzi, jak dostosowywaæ nagrody do rzeczywistych osi¹gniêæ i systemu
wartoœci w firmie. Uczy, jak utrwalaæ po¿¹dane zachowania pracowników.
Wyjaœnia, jak stosowaæ nastêpuj¹ce rodzaje nagród:
wiele pomys³ów, jak powiedzieæ „dziêkujê”;
nagrody rzeczowe;
publiczne wyrazy uznania;
premie za wydajnoϾ;
nagrody za szczególne osi¹gniêcia;
nagrody za zg³aszanie dobrych pomys³ów;
nagrody zespo³owe;
programy punktowej oceny pracy;
motywuj¹ce imprezy integracyjne.
Przeczytaj tê ksi¹¿kê i stwórz dobry system nagradzania pracowników w swojej
organizacji. Mów „dziêkujê” na wiele ró¿nych sposobów. Daj pracownikom to,
czego chc¹, i oczekuj od nich tego samego.
773366581.136.png 773366581.147.png 773366581.158.png 773366581.169.png 773366581.001.png 773366581.012.png 773366581.023.png 773366581.034.png 773366581.045.png 773366581.056.png 773366581.067.png 773366581.078.png 773366581.089.png 773366581.095.png 773366581.096.png 773366581.097.png 773366581.098.png 773366581.099.png 773366581.100.png 773366581.101.png 773366581.102.png 773366581.103.png 773366581.104.png 773366581.105.png 773366581.106.png 773366581.107.png 773366581.108.png 773366581.109.png 773366581.110.png 773366581.111.png 773366581.112.png 773366581.113.png 773366581.114.png 773366581.115.png 773366581.116.png 773366581.117.png 773366581.118.png 773366581.119.png 773366581.120.png 773366581.121.png 773366581.122.png 773366581.123.png 773366581.124.png 773366581.125.png 773366581.126.png 773366581.127.png 773366581.128.png 773366581.129.png 773366581.130.png 773366581.131.png 773366581.132.png 773366581.133.png 773366581.134.png 773366581.135.png 773366581.137.png 773366581.138.png 773366581.139.png 773366581.140.png 773366581.141.png 773366581.142.png 773366581.143.png 773366581.144.png 773366581.145.png 773366581.146.png 773366581.148.png 773366581.149.png 773366581.150.png 773366581.151.png 773366581.152.png 773366581.153.png 773366581.154.png 773366581.155.png 773366581.156.png 773366581.157.png 773366581.159.png 773366581.160.png 773366581.161.png 773366581.162.png 773366581.163.png 773366581.164.png 773366581.165.png 773366581.166.png 773366581.167.png
sPis treści
wProwadzenie
13
częśĆ i: nagrody nieformalne
19
Wyrazy uznania — skuteczne darmowe rozwiązania
21
Pomysły na niedrogie nagrody
27
Publiczne wyrazy uznania
43
Dzielenie się wiadomościami
48
Czas wolny
60
Gotówka i bony towarowe
65
Nagrody rzeczowe, w tym ­edzenie i odzież
76
Puchary, tabliczki i inne pamiątki
85
Rozrywki i imprezy firmowe
91
Studium przypadku: wyrazy uznania
102
częśĆ ii: nagrody za szczególne osiągnięcia
105
Nagrody dla wybitnych pracowników
107
Nagrody za wyda­ność, ­akość lub dobre wyniki pracy
115
Nagrody za sugestie zgłaszane przez pracowników
122
Nagrody za wzorową obsługę klienta
131
Nagrody za zrealizowanie planu sprzedaży
145
Nagrody grupowe i zespołowe
160
Nagrody za frekwenc­ę i bezwypadkowość
170
częśĆ iii: nagrody formalne
177
Programy wielopoziomowe, systemy punktowe
179
Konkursy
190
Wycieczki, imprezy okolicznościowe, podróże
197
Edukac­a, rozwó­, samodoskonalenie
206
Postęp, odpowiedzialność, wyróżnienie
212
Akc­e, współwłasność
214
Jubileusze pracownika i firmy
219
Dodatki, zdrowie, rekreac­a
224
Działalność charytatywna, odpowiedzialność społeczna
233
773366581.168.png 773366581.170.png 773366581.171.png 773366581.172.png 773366581.173.png 773366581.174.png 773366581.175.png 773366581.176.png 773366581.177.png 773366581.178.png 773366581.179.png 773366581.002.png 773366581.003.png 773366581.004.png 773366581.005.png 773366581.006.png 773366581.007.png 773366581.008.png 773366581.009.png 773366581.010.png 773366581.011.png 773366581.013.png
dodatki
237
Dodatek I
239
Dodatek II
240
Dodatek III
241
Dodatek IV
242
skorowidz
261
O Bobie Nelsonie
265
773366581.014.png 773366581.015.png 773366581.016.png 773366581.017.png 773366581.018.png 773366581.019.png 773366581.020.png 773366581.021.png 773366581.022.png 773366581.024.png 773366581.025.png 773366581.026.png 773366581.027.png 773366581.028.png 773366581.029.png 773366581.030.png 773366581.031.png 773366581.032.png 773366581.033.png 773366581.035.png 773366581.036.png 773366581.037.png
C Z Ę Ś Ć I
NAGRODY
NIEFORMALNE
W tej części książki przedstawiam szereg nieformalnych, spontanicz­
nych sposobów nagradzania pracowników i wyrażania uznania dla
ich pracy. Może je stosować dosłownie każdy menedżer przy mini­
malnym nakładzie czasu.
Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez doktora Geralda
H. Grahama, wykładowcę z dziedziny zarządzania na Wichita State Univers­
ity, na grupie 1500 osób wykazały, że najlepszą motywacją jest świadomość,
że kierownictwo docenia osobisty wkład poszczególnych pracowników. Gra­
ham dodaje, iż „Menedżerowie odkryli, że już samo poproszenie pracowni­
ka o większe zaangażowanie działa bardzo motywująco”.
W jednym z badań przeprowadzanych przez tego uczonego ankietowa­
ni stwierdzili, że w ich firmach bardzo rzadko zdarza się, żeby ktoś otrzymał
nagrodę za zasługi bezpośrednio od swoje­
go przełożonego. Zamiast tego w większości
firm nagrody przyznawane są przez kierow­
nictwo najwyższego szczebla i to wszystkim
pracownikom, niezależnie od ich zasług.
Aby je otrzymać, w zasadzie wystarczy być
zatrudnionym w danej firmie. Jest to o tyle
zaskakujące, że nagrody należące do pierw­
szej kategorii są najskuteczniejsze, a te drugie
mają znacznie mniejszą moc oddziaływania.
nagrodę za zasługi bezpośrednio od swoje­
773366581.038.png 773366581.039.png 773366581.040.png 773366581.041.png 773366581.042.png 773366581.043.png 773366581.044.png 773366581.046.png 773366581.047.png 773366581.048.png 773366581.049.png 773366581.050.png 773366581.051.png 773366581.052.png 773366581.053.png 773366581.054.png 773366581.055.png 773366581.057.png 773366581.058.png 773366581.059.png 773366581.060.png 773366581.061.png 773366581.062.png 773366581.063.png 773366581.064.png 773366581.065.png 773366581.066.png
2 0
1 0 0 1 s p o s o b ó w N A N A g r A d z A N i E p r A c o w N i k ó w
Na podstawie wyników badań Grahama można wyróżnić pięć najlepszych
technik motywacyjnych:
1. Składanie przez menedżera osobistych gratulacji pracownikom, którzy
dobrze się spisali.
2. Pisanie przez menedżera krótkich notatek, które są skierowane do kon­
kretnej osoby i wyrażają uznanie dla jej pracy.
3. Polityka kadrowa, w której pracownicy awansowani są przede wszystkim
za wyniki.
4. Chwalenie dobrze spisujących się pracowników w obecności innych
osób.
5. Organizowanie przez menedżera spotkań motywacyjnych, na których
świętowane są sukcesy zespołu.
Tylko 42% respondentów stwierdziło, że w ich firmach menedżerowie
stosują skuteczną technikę, jaką jest osobiste składanie podziękowań za do­
bre wyniki w pracy. Pozostałe spośród pięciu wymienionych przeze mnie
rozwiązań były stosowane w mniej niż 25% badanych firm.
Nagrody nieformalne są nie tylko tańsze, ale i bardziej skuteczne. Zgod­
nie z wynikami badania „Ludzie, wydajność i płace” przeprowadzonego
w 1987 roku przez American Productivity Center z Houston oraz Ameri­
can Compensation Association, zazwyczaj, aby zmotywować pracownika do
kontynuowania pożądanych zachowań, trzeba przyznać mu premię wyno­
szącą od 5 do 8% jego podstawowego wynagrodzenia. Jednak takie same re­
zultaty można uzyskać, stosując nagrody niepieniężne o wartości 4% podsta­
wowego wynagrodzenia.
Wszystkie rozwiązania opisywane przeze mnie w tej i w pozostałych częś­
ciach książki sprawdzają się najlepiej, gdy są dostosowywane do cech charak­
teru i zainteresowań osób, które chcemy nagrodzić. Dlatego warto zacząć od
zapytania pracowników wprost, jak najlepiej możemy wyrazić im wdzięcz­
ność za dobrze wykonaną pracą.
773366581.068.png 773366581.069.png 773366581.070.png 773366581.071.png 773366581.072.png 773366581.073.png 773366581.074.png 773366581.075.png 773366581.076.png 773366581.077.png 773366581.079.png 773366581.080.png 773366581.081.png 773366581.082.png 773366581.083.png 773366581.084.png 773366581.085.png 773366581.086.png 773366581.087.png 773366581.088.png 773366581.090.png 773366581.091.png 773366581.092.png 773366581.093.png 773366581.094.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin