8. AKSJOLOGICZNE PODSTAWY WYCHOWANIA.doc

(34 KB) Pobierz

AKSJOLOGICZNE PODSTAWY WYCHOWANIA

 

Aksjologia – dotyczy wartości uwzględniania w procesie wychowawczym. Jest to nauka o wartościach, nauka która docieka istoty moralnego zachowania i piękna oraz podejmuje próby ustalenia jakie zachowanie jest dobre, , a jakie jest jego odwrotnością. Ma związek z filozofią i etyką.

 

Etyka – nauka o moralności, zajmuje się opisem, analizą  wyjaśnianiem rzeczywiście istniejącej moralności i ustaleniem dyrektyw moralnego postępowania. Ogół norm moralnych, zasad postępowania przyjętych i obowiązujących w danej epoce i zbiorowości społecznej

 

Rodzaje etyki:

·         Opisowa

·         Normatywna:

o        Aksjologia

o        Agatologia – nauka o dobru

o        Teoria wartości aksjologii

o        Aretologia – nauka o cnotach wartości

o        Deontologia – nauka o powinności, obowiązku

 

Wartości:

·         Filozofia – wartości są rozumiane jako zjawisko autonomiczne; są samoistne bez odniesienia do czegoś innego

·         Psychologia – wartości traktuje się zjawisko psychiczne o charakterze poznawczym; przedmiotem jest to jaką rolę pełnią wartości w rozwoju osobowości

·         Socjologia – wartości umieszcza się w szerszym kontekście społecznym; podkreśla się standardy zachowania, modele i wzorce. Ujęcia:

o        To co stymuluje człowieka do określonych działań

o        To co funkcjonuje w danej społeczności

·         Charakter kulturowy – wartością jest to co dominuje w danej społeczności, czyli to co wyznawane jest przez większość lub wszystkich

·         Wg Ostrowskiej – wartość to podstawowa kategoria aksjologiczna, oznacza wszystko co cenne, godne pożądania, co stanowi cel ludzkich dążeń, co uważane jest za ważne oraz sprzyjające i w taki sposób urzeczywistniane

 

Typologia wartości:

1.       Podział dychotomiczny wartości wg Janusza Gajdy

·         K: materia wartości: rzeczy – idee

·         K: zasięg i powszechność: uniwersalne – jednostkowe

·         K: czas: historyczne – aktualne

·         K: trwałość: trwałe – chwilowe

·         K: sfera zaangażowania: uczuciowe – intelektualne

·         K: ogólna ocena: godne – antywartości

 

2.       Podział ze względu na wartości egzystencjalne

·         Witalne (życiowe)

·         Duchowe (poznawcze, estetyczne)

 

3.       Podział w ujęciu socjologicznym

·         Osobowe

o        Ostateczne – to co tworzy hierarchię wartości, to co nadaje sens życia człowiekowi

o        Życia codziennego – dot. Funkcjonowania człowieka w codziennych sprawach

·         Społeczne – wartości mające powszechną zgodę, są uznane przez większość lub wszystkich

 

4.       Krzysztof Przecławski: wymiar edukacyjny i wychowawczy wartości

·         K: rola wartości w ukierunkowaniu zachowania człowieka

o        Uniwersalne

o        Codzienne

·         K: autonomiczność wartości

o        Autoteliczne (wartość sama w sobie)

o        Instrumentalne (środek do osiągnięcia celu)

·         K: rzeczywista rola wartości w życiu człowieka

o        Uznawane (jesteśmy do nich przekonani)

o        Wyznawane

o        Realizowane (dot. tych wartości które są urzeczywistniane w życiu człowieka)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin