Zdrowie, aktywność ruchowa
Cele operacyjne
Edukacja muzyczna
- Zestaw ćwiczeń porannych nr
- „Drzewa na wietrze” zabawa z elementem orientacyjno - porządkowym
- „Wiosenny spacer” z elementem marszu - „Żabki” zabawa przy piosence
- „Wąchamy kwiaty” zabawa z elementem orientacyjno - porządkowym
- Zabawy ruchowe na placu przedszkolnym
- Spacer w pobliżu przedszkola
- ćwiczy z rówieśnikami
- reaguje na sygnał lub hasło, maszeruje, wykonuje prosty układ taneczny do piosenki pt. „Żabki”
- „Dzieci i śmieci” (słowa M. Buczek, do melodii „Jagódki”), poznanie nowej piosenki, nauka refrenu
- dziecko poznaje treść i melodię piosenki, śpiewa refren
Edukacja językowo – literacka,
edukacja przyrodnicza
Estetyka, aktywność twórcza
- „Szanujemy drzewa”
- rozmowa na temat wiersza
R. Pisarskiego pt. „Zielone serce” przeczytanego przez nauczycielkę, ilustrowanego obrazem drzewa
- zabawa „Smutne i wesołe drzewa”
-„Czysta woda - zdrowia doda”
- zabawy badawcze związane z wodą
- Rozmowa na temat „Do czego potrzebna jest woda?”
- Rozwiązywanie zagadek o tematyce ekologicznej
- dziecko poznaje elementy, z których składa się drzewo, słuchają wiersza i wypowiada się na temat wyglądu drzewka, zachowania małego urwisa i odczuć skaleczonego drzewa;
- bierze udział w zabawie
- obserwuje, które przedmioty unoszą się na wodzie lub toną
- wypowiada się na temat,
- rozwiązuje zagadki ekologiczne
- „Nasza ziemia” – praca plastyczna (zespołowa na arkuszach szarego papieru) z wykorzystaniem gazet, papierowych talerzyków, folii aluminiowej, woreczków, słomek itd.
- dziecko poznaje nietypowy materiał plastyczny, wykonuje prace w małej grupie
Edukacja matematyczna
Zajęcia indywidualne
- „Dobre rady na odpady”- zabawa dydaktyczna (segregacja odpadów)
- Zabawa „Brudna woda”
- dziecko poznaje różne rodzaje (kolory) pojemników i odpady, jakie należy do nich wrzucać; uczy się segregować odpady, umieszcza puszkę, butelkę szklaną, plastikowy kubeczek w pojemnikach oznaczonych odpowiednimi kolorami
- uczestniczy w zabawie „Brudna woda” tj. przelicza ukryte rybki używając określeń: na, pod, za, obok
- Wiersz pt. „Halo, tu mówi Ziemia” M. Terlikowskiej.
Słuchanie utworu czytanego przez n-lkę ilustrowanego globusem i słońcem (żółta piłka) Dziecko wie, że Ziemia jest okrągła i kręci się wokół słońca.
- Rozmowy na temat wiersza pt.„Co to jest przyroda?” Danuty Gellnerowej, oraz wiersz pt. „ Śmieciu precz”
St. Kraszewski. Dziecko wzbogaca słownictwo, wypowiada się na temat utworu.
- Zabawy z plastikowymi butelkami (ruchowe i muzyczne)
- Ekspresja słowna „Co by było, gdyby na Ziemi nie rosły kwiaty?”
- Ekspresja słowna „Co by było, gdyby zatrute zostały wszystkie rzeki?”
- Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe i nieprawidłowe zachowania dzieci wobec przyrody
Termin: 20.04.2009 r. – 24.04.2009 r.
Cele ogólne:
Temat kompleksowy: Nasza Ziemia
Literatura:
„Rozkład materiału ABC trzylatka”, WSiP, W-wa 2005 r.
„ABC…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”, A.- Łada- Grodziska, WSiP, W-wa 2000 r.
wiersz pt. „Zielone serce” R. Pisarski
wiersz pt.„Co to jest przyroda?” Danuta Gellnerowa
wiersz pt. „Halo, tu mówi Ziemia” M. Terlikowska wiersz pt. „ Śmieciu precz” St. Karaszewski piosenka pt. „Dzieci i śmieci” (słowa M. Buczek, do melodii „Jagódki”)
R. Pisarski „Zielone serce” Na skwerku rosło drzewkoszeroko, rozłożyście. Srebrzystą miało koronę.Zielonosrebrne liście.Słuchali chętnie ludzie przechodząc koło drzewajak wietrzyk wśród gałązek wesoło piosenki śpiewa.Lecz przyszedł mały urwis ukradkiem wyjął nożyk,bo napis chciał wyskrobać w srebrzystej, cienkiej korze. Wycinał powolutku, literka po literce,nie wiedział, że pod korą zielone płacze serce.
Co to jest przyroda?” Danuta Gellnerowa Co to jest przyroda? - To drzewa i kwiaty, liście i woda. Motyl nad łąką, biała stokrotka. - Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz! Ptak rozśpiewany, grające świerszcze ... - Powiedzcie proszę, co jeszcze, co jeszcze? - Kochaj przyrodę! Szanuj przyrodę! Omijaj w lesie Sadzonki młode! - Szanuj przyrodę! Kochaj przyrodę! Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody! Dbaj o trawniki! Niech koło domu będzie wesoło! Będzie zielono!
„Halo, tu mówi Ziemia”M. Terlikowska Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,wielka, okrągła jak balonik.Z tej strony – słońce mnie opromienia,a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.Gdy jedna strona jest oświetlona,to zaciemniona jest druga strona.Wy zajadacie pierwsze śniadanie, a spać się kładą – Amerykanie, właśnie!Bo ja się kręcę w krągjak bardzo, bardzo duży bąk. - Dobranoc!- wołam- Dzień dobry!- wołam,to znaczy – zrobiłam obrót dokoła. A oprócz tego wciąż, bez końca,muszę się kręcić wokół Słońca.Nigdyście jeszcze nie widzieli,takiej olbrzymiej karuzeli! Bo trzeba mi całego roku,żeby Słońce obiec wokół.
„ Śmieciu precz”St. Karaszewski Gdy rano słońce świeci,wybiegają na dwór dzieci.Miotły, szczotki idą w ruch,bo dokoła wielki brud.Śmieciu precz, brudzie precz!Ład, porządek dobra rzecz!Tu papierek od cukierka.Tam po soku jest butelka.Ówdzie puszka po napoju.I pudełko może twoje.Żyć nie można w bałaganie.Więc się bierzmy za sprzątanie.Zmykaj śmieciu do śmietnika.Bałaganie, brudzie znikaj!
„Dzieci i śmieci” (słowa M. Buczek, do melodii „Jagódki”)
1 .My jesteśmy dzieci, co nie lubią śmieci. Kochamy przyrodę, las i czystą wodę. Serca mamy dobre, oczy bystre mamy i z ochotą naszą Ziemię szybko wysprzątamy.
Ref.) A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi, idziemy zbierać śmieci, zbierać śmieci, By były czyste parki, lasy, woda, by cieszyła dobrych ludzi pięknem swym przyroda.
2 .Wy kochane dzieci, segregujcie śmieci. Kochajcie przyrodę, las i czystą wodę. Kochajcie zwierzęta, niech każdy pamięta, że w zatrutym, brudnym świecie nie jest dobrze żyć.
Ref.) A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi Idziemy zbierać śmieci, zbierać śmieci Bo tyle dla tej Ziemi zrobić możemy, by był piękny, czysty, zdrowy ten nasz wspólny dom.
ewajorek