Tematy do realizacji:
1. Marcowa pogoda
2. Robimy zakupy
3. Nadchodzi Wiosna
4. W świecie dźwięków
Literatura:
1. Program ABC... program wychowania przedszkolnego XXI wieku.
2. H. Kruk: Wybór literatury.
3. H. Łochocka: Jak wróbelek niebożę, siadł na wentylatorze.
4. Z. Chmurowa: O trębaczu z Wieży Mariackiej.
Rzezawa, dn. 27.02.09r.
Opracowała Ilona Liszka
CELE OGÓLNE
SYTUACJE EDUKACYJNE
OBSZARY AKTYWNOŚCI
DZIAŁANIA
UWAGI
4 - latki
5-latki
Poznanie wybranych zjawisk atmosferycznych.
I. Wspólna zabawa wybranymi zabawkami. Zwrócenie uwagi na cichą i zgodną zabawę.
Kolorowanie i wycinanie Uzupełnianie tabeli
rysunków. wg wzoru.
II. Poznanie zjawisk atmosferycznych ( deszcz, burza, śnieg, słońce, wiatr, zachurzenie)
Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych.
Zabawa ruchowa Skąd wieje wiatr?
Malowanie farbami plakatowymi na temat Przedwiośnie –
Odpowiednie przedstawienie barw przedwiosennych.
III. Spacer – obserwacja zmian w przyrodzie.
Ćwiczenia ruchowo-graficzne, artykulacyjne do wiersza W marcu J. Suchorzewskiej.
Plastyczna
Przyrodnicza
Ruchowa
językowa
Zna znaczenie przysłowia
Określa stan pogody
dz. umie dobrać odpowiednie kolory od pory roku, planuje prace na całej kartce
KP, s.30
Poznanie zmian w przyrodzie – przedwiośnie
Poznanie znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu
I. Zabawy i gry stolikowe – puzzle, domino, loteryjki obrazkowe.
Zabawy z przysłowiem- Swobodne wypowiedzi
wypowiadanie go o różnych zajęciach
szybko, wolno, na taką pogodę.
jak roboty, śpiewając, itp.
II. Słuchanie wiersza J. Kulmowej W marcu jak w garncu. Rozmowa na jego temat. Poznanie znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu.
Zestaw ćwiczeń 25-minutowych metodą twórczą W. Sherborne nr 9. Metoda: zadaniowa.
III. Układanie rymów do podanego słowa, np. woda-moda. Zabawy w wybranych kącikach zainteresowań.
Jezykowa
ruchowa
Potrafi wypowiedzieć się na dany temat
Wie jakie jest znaczenie przysłowia
Potrafi ułożyć rym
Sz, s. 152
Zapoznanie się z melodią i słowami piosenki
I. Samorzutne zabawy w kącikach tematycznych.
Odnajdywanie różnic Kolorowanie obrazka
w obrazkach. wg legendy.
Zestaw ćwiczeń porannych nr 22.
II. Ćwiczenia oddechowe. Rytmiczne wypowiadanie przysłowia W marcu jak w garncu na przemian cicho-głośno.
Improwizacja rytmiczna przy piosence Marzec( sł. L. Wiszniewski, muz. A.Markiewicz). Słuchanie piosenki i rozmowa na temat jej treści. Nauka ze słuchu I zwrotki.
III. Zabawa ruchowa Świeci słońce- deszcz pada.
Zabawa rozwijająca Sylabizowanie nazw
mowę Dokończ. przedmiotów widniejących
na obrazkach.
muzyczna
Językowa
Potrafi pokolorować obrazek wg kodu
Odnajduje różnice w obrazkach
Uważnie słucha i powtarza melodię i tekst piosenki, ilustruje ją ruchem
Potrafi podzielić wyraz nasylaby
Pnr 4. s.17
Poznanie kalendarza pogody, określanie pogody w danym dniu.
Zabawa dowolną zabawką. Zwrócenie uwagi na używanie jej zgodnie z przeznaczeniem.
Zabawa ruchowa Wiatr i chmurki.
II. Rozwiązywanie zagadek o różnych elementach pogody. Poznanie kalendarza pogody. Zaznaczanie pogody w Kalendarzu pogody.
Ćwiczenia graficzne Oglądanie obrazków
Marcowy garnek- rysowanie w książce,nazywanie
po śladzie ozdabianie elementów pogody rysunku garnka. Rysowanie tego co
dzieje się za oknem
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą twórczą W. Sherborne nr 9. Metoda: zadaniowa.
III. Wypowiedzi dzieci na temat Co by było gdyby... . Ćwiczenia ruchowo-graficzne . Kończenie zdań – tworzenie porównań. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.
Językowa,
potrafi określić pogodę w danym dniu;
potrafi dokończyć zaczęte zdanie
Ks. Cz.4, str. 4.,
Zapoznanie z cechami charakterystycznymi i różnicami pomiędzy kołem a kulą.
I. Zabawy kołowe z piłką i krążkiem – „Kolory”, „Samochody”
Zestaw ćwiczeń porannych nr 22
II. Wyjaśnienie różnicy pomiędzy kulą a kołem a przykładzie krążka i piłki.
Wyszukanie przedmiotów Tworzenie zbiorów
o kulistym kształcie. i przeliczanie przedmiotów
w kształcie kół i kul.
Zabawa ruchowa Koraliki.
Zaczarowanie słoneczka. Wykonanie papierowego słoneczka z elementów wg instrukcji nauczyciela
III. Zabawa Wesołe słoneczko-smutna chmurka. Prace porządkowe na indywidualnych półkach pod hasłem Robimy porządki, bo zbliża się wiosna.
Matematyczna
Techniczna
Zna różnicę pomiędzy kołem a kulą
Wycina elementy, łączy je ze sobą wg instrukcji
II. Robimy zakupy.
lilona84