Scenariusz zajęć prowadzonych w dniu 6.VI.2011
Temat: „Mikołaju, przybywaj”
Zapis do dziennika:
Spotkanie z św. Mikołajem, rozmowa na temat jego święta, czytanie wiersza „Święty Mikołaj”, praca plastyczna – portret Świętego Mikołaja.
Cele ogólne:
- rozwijanie u uczniów wyobraźni;
- kształtowanie szacunku do tradycji i obrzędów;
- rozwijanie umiejętności układania zdań z rozsypanki sylabowej;
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń;
cele szczegółowe: uczeń:
kat. a wie/zna:
- tradycje związane z dniem 6 grudnia;
- pojęcia: słota, portret, sierota, pękaty, szczypta;
kat. b umie/potrafi:
- ułożyć zdanie z rozsypanki sylabowej;
- z uwagą uczestniczyć w zajęciach;
- poprawnie wykonywać polecenia nauczyciela;
- rozpoznać przedmiot po dotyku;
- zaśpiewać „sto lat”;
- uszeregować rosnąco liczby w zakresie 11;
- wykonać portret świętego mikołaja;
kat. c rozumie:
- treść wiersza „Święty Mikołaj”;
kat. d:
- rozumie potrzebę poprawnego zachowywania się;
Metody pracy wg Cz. Kupisiewicza:
- metody oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja;
- metody oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęć praktycznych – praca plastyczna;
- metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz;
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita;
- indywidualna jednolita;
Środki i pomoce dydaktyczne:
- wiersz „Święty Mikołaj”;
- rozsypanka sylabowa;
- kartka z kalendarza;
- papier kolorowy;
- kartki z bloku z szablonem św. Mikołaja;
- strój Św. Mikołaja;
- treść zagadki;
- worek z przedmiotami do zgadywania;
- chusta do zawiązania dzieciom oczu;
- klej;
Przebieg lekcji:
1) Odsłonięcie kartki z kalendarza. Odczytanie daty. Omówienie, z czym kojarzy się data 6 grudnia.
2) Odczytanie przez nauczyciela zagadki:
„Ma długą brodę i do tego święty.
Lubi dzieci, więc nosi im prezenty”. (Mikołaj)
3) Nauczyciel powiadamia uczniów o przesyłce dla klasy , która nadeszła dzisiaj. Otworzeniu koperty i wyjęciu kół z liczbami. Uczniowie szeregujące rosnąco, odwracają koło na drugą stronę. Odczytują hasło:
CZE KA MY NA
1 2 3 4
ŚWIĘ TE GO MI KO ŁA JA.
5 6 7 8 9 10 11
Hasło: „Czekamy na świętego Mikołaja”.
4) Odczytanie przez nauczyciela wiersza pt.: „Święty Mikołaj”.
„Czy wierzycie w Mikołaja, dzieci? Ja tam wierzę. W noc grudniową, właśnie Kiedy gwiazdy świecą jak najjaśniej, Idzie z nieba do Was dobry Święty. Idzie niebem tak, jakby przez las Pełen chmurek, obłoków i gwiazd, Pełen szumów i śpiewów anielskich.Idzie święty, serce mu się weseli, Bowiem w worze pękatym świętego Nie zabraknie dla dzieci niczego. Jest i lalka, co oczy zamyka, Rękawice dla Wicka sieroty I grająca mała harmonijka, Ciepły szalik dla Zosi na słoty.Trochę baśni, szczypta gwiazd i nieba, Co się zawieruszyła do wora. Czy już serca Wam biją gorąco? Drzwi otwórzcie Świętemu, już pora!”
5) Pytania kierowane do dzieci przez nauczyciela:
- Czy wszystkie słowa są dla was zrozumiałe?
- Co to jest słota/szczypta/sierota?
- Co oznacza określenie „pękaty worek”?
- Kto jest bohaterem wiersza?
- Jakie prezenty niesie w swoim worku?
- Gdzie mieszka święty Mikołaj? (Laponia)
- Kiedy obchodzi imieniny? (6 grudnia)
- Jaki kolor jest ulubionym kolorem św. Mikołaja? (czerwony)
- W czym przynosi dzieciom prezenty ? (w worku)
- Jakim pojazdem porusza się po świecie? (saniami)
- Jakie zwierzęta ciągną pojazd św. Mikołaja? (renifery)
- Kiedy podrzuca dzieciom prezenty? (w nocy)
- Kto pomaga mu w przygotowaniu prezentów dla dzieci? (elfy)
- Skąd wie, jaki prezent pragnie otrzymać dziecko? (poprzez listy)
- Co dostają od św. Mikołaja niegrzeczne dzieci? (rózgę)
6) Śpiewanie piosenki pt: „Mikołaj ma trudne zadanie”
7) Zabawa „Mikołaju, przybywaj!”
Zadanie dzieci polega na wypowiedzeniu zdania „Mikołaju, przybywaj!” w różny, zaproponowany przez nauczyciela sposób (od szeptu do głośnego wołania).
8) Powitanie Mikołaja, który usłyszał wołanie dzieci i wszedł do klasy.
9) Święty Mikołaj opowiada krótko swoim życiorysie:
Mam na imię Mikołaj. Nikt nie wie, jak mam na nazwisko, nawet ja sam. Mówią, że jestem święty, być może z tego powodu, że roznoszę dzieciom prezenty. Mieszkam w Laponii wraz z moimi pomocnikami – elfami. Poruszam się po świecie saniami zaprzęgniętymi w magiczne renifery, które potrafią latać. Dzięki nim mogę w ciągu jednej nocy zdążyć dotrzeć do każdego dziecka na świecie.
10) Zabawa „Co to za przedmiot?”
Dzieci, z zasłoniętymi oczami wkładają rękę do worka i dotykają znajdujące się w nim rzeczy. Muszą odgadnąć, jaki to przedmiot (np. piłka, lalka, samochód, maskotka, książka, itp.)
11) „Sto lat” dla Świętego Mikołaja
Święty Mikołaj obchodzi 6 grudnia imieniny. Dlatego pyta uczniów: Wiecie, że to dzień moich imienin? Urodzin nie obchodzę, bo już trudno się doliczyć… To może zaśpiewacie „Sto lat!” dla staruszka? To będzie taki prezent od Was dla mnie!
12) Mikołaj rozmawia z panią na temat zachowania się dzieci.
13) Mikołaj obdarowuje prezentami dzieci, które siedzą wokół niego, następnie żegna się i wychodzi.
14) Dzieci wykonują pracę plastyczną – „Portret Świętego Mikołaja”
15) Podsumowanie zajęć.
ula90