praktyczny 2008 z komentarzem.pdf
(
1963 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - t_bhp
Przykłady wybranych fragmentów prac egzaminacyjnych z komentarzami
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 315[01]
Zadanie egzaminacyjne
Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno – biurowym wykonuje pracę
w samodzielnie zajmowanym pomieszczeniu o wymiarach 4 m x 5 m i wysokości 3 m.
Pomieszczenie oświetlone jest światłem naturalnym i sztucznym. Wielkość okien, na
których zainstalowano żaluzje jest zgodna z wymaganiami określonymi w Polskiej
Normie. Na suficie zainstalowano świetlówki o ciepłej barwie światła w oprawach
rastrowych. W pomieszczeniu zapewniona jest wentylacja grawitacyjna. Szafy i regały
w których znajdują się dokumenty są stabilne i razem z wyposażeniem biura zajmują
około 2/5 jego powierzchni. Aby sięgnąć do wyższych półek regałów, pracownik
korzysta z przenośnego podestu, o wysokości nie przekraczającej 1 m. Pracownik
pracuje przy biurku z regulowaną wysokością blatu oraz pulpitu klawiatury. Blat biurka
o jasnej, matowej powierzchni pozwala na swobodne rozmieszczenie monitora
ciekłokrystalicznego, drukarki laserowej i faksu, znajdującego się w zasięgu ręki
pracownika oraz ułożenie dokumentów, z których pracownik przenosi dane do
komputera, korzystając z licencjonowanego, prostego w obsłudze oprogramowania.
Biuro wyposażone jest dodatkowo w kserokopiarkę i niszczarkę do dokumentów.
Obrotowe krzesło przy komputerze posiada pięciopodporową podstawę z kółkami
jezdnymi oraz regulację wysokości siedziska, oparcia i podłokietników za pomocą
dźwigni. Do obowiązków pracownika należy prowadzenie pełnej księgowości małego
przedsiębiorstwa branży budowlanej. Praca przebiega w godzinach od 800 do 1600
z jedną 20 minutową przerwą. W czasie przerwy śniadaniowej pracownik przygotowuje
sobie w pomieszczeniu biurowym herbatę lub kawę, gotując wodę w czajniku
elektrycznym. Praca przy komputerze zajmuje w ciągu zmiany roboczej około 5 godzin,
natomiast pozostały czas przeznaczany jest w większości na drukowanie i kopiowanie
dokumentów. Dwa razy w miesiącu pracownik dokonuje wypłaty wynagrodzenia i premii
pracownikom zatrudnionym na budowie w oddzielnym pomieszczeniu kasowym.
W relacji pracodawca - pracownik zdarzają się sytuacje konfliktowe. Dokonaj analizy
i oceny stanowiska pracy pod względem spełnienia wymagań bezpieczeństwa, higieny
pracy i ergonomii oraz oceny ryzyka zawodowego na opisanym stanowisku pracy
pracownika administracyjno - biurowego. Zaproponuj działania zmniejszające ryzyko
zawodowe na tym stanowisku.
1
Opracowanie powinno zawierać:
1. Tytuł wynikający z treści zadania.
2. Założenia do projektu, czyli dane niezbędne do wykonania zadania wynikające
z treści zadania i załączonej dokumentacji.
3. Wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy oraz ergonomii
dla pomieszczenia oraz stanowiska pracy na podstawie załączonej dokumentacji
wraz z oceną spełnienia tych wymagań na analizowanym stanowisku.
4. Wykaz zagrożeń, ze wskazaniem czynników niebezpiecznych oraz szkodliwych
i uciążliwych na analizowanym stanowisku pracy z uwzględnieniem źródeł ich
powstawania i skutków oddziaływania.
5. Ocenę ryzyka zawodowego na analizowanym stanowisku pracy metodą Wstępnej
Analizy Ryzyka PHA dla każdego ze zidentyfikowanych zagrożeń oraz łączną ocenę
wraz z uzasadnieniem.
6. Wykaz działań prowadzących do likwidacji lub ograniczenia zagrożeń oraz
zmniejszenia ryzyka zawodowego na analizowanym stanowisku pracy
administracyjno – biurowej.
Do wykonania zadania wykorzystaj:
Wyniki pomiarów i oględzin dokonanych w pomieszczeniu i na stanowisku pracy -
Załącznik 1
Wyciąg z normy PN - EN 12464-1:2002 norma dotycząca wymagań oświetleniowych -
Załącznik 2
Wyciągi z rozporządzeń:
-
Rozporządzenia MP i PS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z póź. zm.)
-
Rozporządzenia MP i PS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148,
poz. 973) - Załącznik 3
Informacje z tabeli Stopnie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy metodą
Wstępnej Analizy Ryzyka PHA - Załącznik 4 Do sporządzenia wykazu zagrożeń i oceny
ryzyka zawodowego (punkty 4 i 5 opracowania), możesz w KARCIE PRACY
EGZAMINACYJNEJ zastosować tabelę wg wzoru zamieszczonego w Załączniku 5
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 180 min.
2
3
4
5
Plik z chomika:
ciatulek
Inne pliki z tego folderu:
BHP tekst projektu czerwiec 2008 1.pdf
(5902 KB)
BHP test,klucz czerwiec 2008 X.pdf
(16583 KB)
klucz cz.2 czerwiec 2008.pdf
(50 KB)
klucz czerwiec 2008.pdf
(58 KB)
pisemny czerwiec 2008.pdf
(4292 KB)
Inne foldery tego chomika:
Brak odp
Egzamin I 2007
Egzamin I 2008
Egzamin I 2009
Egzamin I 2010
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin