PLan na marzec.doc

(75 KB) Pobierz
Treści programowe

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC MARZEC 2009 r.

Grupa dzieci: 2,5-3- letnich

 

Tematyka kompleksowa:

·         Zdrowe jedzenie

·         Czystość to zdrowie

·         Do zobaczenia, pani Zimo

·         To już wiosna

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Dziecko:

·         poprawnie wskazuje kolory,

·         potrafi złożyć obrazek składający się z trzech części,

·         dostrzega kolory właściwe określonym warzywom,

·         rozumie konieczność dokładnego gryzienia twardych pokarmów,

·         wie jakie nawyki higieniczne sprzyjają zdrowiu,

·         porusza się rytmicznie,

·         nazywa przybory toaletowe,

·         wie co jest ciężkie a co lekkie,

·         zna niektóre oznaki zbliżającej się wiosny,

·         wie jak wygląda krokus,

·         zna oznaki nowej pory roku,

·         zna podstawowe kolory,

·         stara się mówić wyraźnie.

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej

Środki dydaktyczne

 

1. Doskonalenie umiejętności posługiwania się kredką świecową.

 

2. Dobieranie kolorów właściwych określonym warzywom.

 

3. Zwracanie uwagi na dokładne gryzienie pokarmów.

 

4. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.

 

Zabawy poranne:

* „Dzieci do domu

* „Rośniemy

* „Samochody”

* „Zimno, zimno”

 

 

Zdrowe jedzenie

1. Słuchanie wiersza  J. Brzechwy „Na straganie”. Manipulowanie sylwetami zwierząt do tekstu wiersza.

Wiersz „Na straganie”, sylwety warzyw

2. Na podstawie zabawy „Będzie zupa kolorowa” utrwalenie nazw warzyw i określanie ich barw. Praca plastyczna- „Co mam w koszyku” – rysowanie kredkami świecowymi warzyw na kartkach,  na których umieszczony jest pusty koszyk.

Obrazki warzyw, kartki z narysowanym koszykiem, kredki świecowe.

3. Zabawa dydaktyczna „Co będzie mi potrzebne?”. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonej cechy – przeznaczenia. Utrwalenie nazw naczyń i przyborów kuchennych, określanie ich przeznaczenia.

Przedmioty przydatne do pracy w kuchni.

4. Słuchanie wiersza „Na zdrowie” B. Formy.  Rozmowa na temat wiersza. Rozpoznawanie warzyw przedstawianych przez nauczycielkę.

Praca plastyczna – pocięty obrazek danego warzywa dzieci układają  w całość a następnie naklejają na kartkę z narysowanym półmiskiem.

Wiersz „Na zdrowie”, prawdziwe warzywa, pocięte obrazki warzyw, kartki z narysowanym półmiskiem,

5. Kolorowe warzywa – zabawa kształcąca spostrzegawczość. Przygotowane warzywa z kolorowego papieru (marchewka pomarańczowa i zielona, kapusta niebieska i czerwona). Dzieci wybierają te szablony, które mają właściwy kolor.

 

Po dwa szablony warzyw w dobrym kolorze i złym.

 

1. Wyrabianie nawyków związanych z higieną osobistą.

 

2. Uświadomienie konieczności mycia rąk i całego ciała.

 

3. Rozróżnianie i nazywanie przyborów toaletowych.

 

4. Utrwalanie słów lekki, ciężki 

 

 

Zabawy poranne:

* „Czyścioszki

* „Samochody”

* „Pieski”

* „Zimno, zimno”

* „Drabina

Czystość to zdrowie

1. Słuchanie wiersza P. Pisarskiego „Kotek” Rozmowa na temat wiersza. Rozwiązywanie zagadek. Przedstawienie za pomocą obrazków przyborów toaletowych

Wiersz „Kotek”, obrazki przyborów toaletowych.

2. Słuchanie piosenki "Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda".. Rozmowa na temat dbania o swoje zęby. Praca plastyczna: Ozdobienie kubeczka z rolki papieru i przyklejenie szczoteczki do zębów przez dzieci.

Magnetofon, płyta CD, rolki po papierze toaletowym, szczoteczki do zębów (szablon).

3. Słuchanie wiersza K. Chowaniec „Brudasek”. Rozmowa z dziećmi na temat: kiedy należy umyć ręce, jakie przybory do tego służą oraz dlaczego należy się myć.

Ćwiczenia muzyczno-ruchowe.

Wiersz „Brudasek, magnetofon, płyty z muzyką.

4.  Słuchanie piosenki „Kąpiel”. Rozmowa na temat piosenki.  Praca plastyczna – wykonanie kolorowego ręcznika z wcześniej przygotowanego materiału i farb.

 

Magnetofon, płyta CD, kawałki materiału, farby.

5. Zabawy z bańkami mydlanymi. Słuchanie wiersza ilustrowanego muzyką na dzwonkach. Ćwiczenia oddechowe. Podział przedmiotów według ciężkości.

Bańki mydlane, dzwonki, przedmioty różnej ciężkości..

 

1. Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie przedwiośnia.

 

2. Zapoznanie z niektórymi roślinami chronionymi.

 

3. Utrwalenie umiejętności posługiwania się słowami „duży i mały”.

4. Rozwijanie mowy dzieci.

 

Zabawy poranne:

* „Balonik”

*”Samochody”

*”Krasnoludki”

*”Wiatr i deszcz

Do zobaczenia, pani Zimo

1. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Do widzenia bałwanku”. Rozmowa na temat opowiadania. Ćwiczenia ortofoniczne: naśladowanie odgłosu szumu wody, padającego deszczu, wiejącego wiatru.

Opowiadanie „Do widzenia bałwanku”.

2. Słuchanie piosenki „Deszczyk”. Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki. Ćwiczenia słuchowe „Co słyszysz”. Praca plastyczna-na kartkach z chmurką dzieci przyklejają krople deszczu z plasteliny.

Magnetofon, płyta CD, kartki z przygotowaną chmurką, plastelina.

3. Zabawa dydaktyczna przy wierszu „Olbrzym i krasnal” ilustrowanego gestami. Omawianie różnić między butami. Wskazywanie innych przedmiotów różniących się wielkością.

Wiersz „Olbrzym i krasnal”.

4.  Wiersz M. Kownackiej „Słoneczko po deszczu”. Zabawy rozwijające mowę. Zapoznanie dzieci z nazwą i wyglądem krokusa. Praca plastyczna-naklejenie na kartkę krokusa z części umieszczonych w kopercie.

Wiersz „Słoneczko po deszczu”, koperty z wyciętymi elementami krokusa

5. Ćwiczenia logopedyczne: Zefirek, bańki mydlane, chwytanie kropel, wiatr, piosenka. Zabawy muzyczno-ruchowe.

Magnetofon, płyty CD.

 

1. Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w związku ze zmianą pogody.

 

2. Utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów.

 

3. Stymulowanie rozwoju mowy dzieci.

 

4. Zachęcenie dzieci do samodzielnego dokonywania eksperymentów.

 

Zabawy poranne:

* „Skaczące żabki”

*”Pada deszczyk”

*”Krasnoludki”

*”Bociany”

To już wiosna

1. Słuchanie opowiadania „O żółtym tulipanie”. Rozmowa na temat opowiadania. Segregowanie papierowych tulipanów według koloru.

Praca plastyczna” wykonanie tulipanów metodą wydzieranki.

 

Opowiadanie, kolorowe tulipany na patyczkach, wycinanki, patyczki. 

2. Nauka piosenki „Kle, kle boćku”. Zabawy ruchowo – rytmiczne. Ćwiczenia oddechowe” wąchanie kwiatków”.

Magnetofon, płyta CD.

3. Słuchanie wiersza „Boćki i żaby”. Ćwiczenia ortofoniczne: naśladowanie odgłosów żab i bocianów.

Praca plastyczna: Malowanie zieloną farbą szablony żabki.

Wiersz „Boćki i żaby”, zielona farba, szablon żaby.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin