Przykładowy program pracy rewalidacyjnej na rok 2009/2010:
Nazwisko i imię ucznia:
Usprawnianie zaburzonych funkcji
ĆWICZENIA WRAŻEŃ SŁUCHOWYCH
· odtwarzanie wystukanego rytmu np. na instrumencie perkusyjnym,
· wystukiwanie rytmu według wzoru z klocków, kresek, kółek itp.,
· rozpoznawanie dźwięków prostych instrumentów perkusyjnych,
· rozróżnianie źródeł dźwięku np. szelest kartki, pukanie, plusk wody,
· rozpoznawanie głosów (kto mówi?),
· odpoznawanie głosów znanych zwierząt,
· rytmiczne klaskanie, tupanie, stukanie, maszerowanie,
· słuchanie radia, nagrań z płyt i taśm.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE KOORDYNACJĘ WZROKOWO- RUCHOWĄ I ĆWICZENIA MANUALNE
· ćwiczenia ruchliwości palców i sprawności czubków palców,
· lepienie z gliny, plasteliny kształtów walcowatych (rogaliki, kiełbaski, węże),
· gra na instrumentach,
· zabawy naśladowcze i dźwiękonaśladowcze,
· wyszywanie,
· pisanie na komputerze,
· wycinanki, wydzieranki,
· nawlekanie korali,
· nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory i sieci,
· malowanie palcami na dużym formacie,
· ugniatanie kul jedną ręką (z gazety, bibuły),
· kolorowanie obrazków,
· wycinanie dowolne i po śladzie,
· lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, mas plastycznych,
· zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub plasteliną,
· pisanie po śladzie kropkowym,
· obrysowywanie przedmiotów i szablów,
· konstruowanie -piętrzenie i segregowanie klocków,
· rozkładanie zabawek konstrukcyjnych,
· układanie dowolne i według wzoru z patyczków, zapałek, sznurka itp.,
· dobieranie parami długich i wąskich przedmiotów,
· zbieranie drobnych przedmiotów,
· podnoszenie dużych przedmiotów, popychanie, toczenie,
· wkładanie i wyjmowanie przedmiotów z różnego typu pojemników, napełnianie dużych pudełek klockami i piłeczkami.
ĆWICZENIA W ZAKRESIE ZARADNOŚCI I WSPÓŁŻYCIA W ŚRODOWISKU
· utrwalanie: prace porządkowe (ścieranie kurzu, układanie na półkach, zamiatanie podłogi, pielęgnowanie roślin na sali),
· nauka sznurowania butów i zapinania guzików,
· wykonywanie poleceń słuchowych,
· załatwianie podstawowych sprawunków w sklepie (pod kontrolą nauczyciela)
· kształtowanie norm współdziałania w zespole,
· ćwiczenia związane z higieną osobistą, kulturą osobistą i estetyką otoczenia,
· kształtowanie zachowań społecznych – prowokowanie ucznia do spontanicznej aktywności i ekspresji,
· współdziałanie i współpraca w zabawie i pracy zespołowej,
· bogacenie zasobu informacji o najbliższym otoczeniu i integracja z nim,
· wycieczki krajoznawcze,
· udział w uroczystościach, zwyczaje.
Zajęcia relaksacyjne
Celem zajęć jest:
· Podnoszenie poziomu akceptacji
· Kształtowanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju ucznia
· Korygowanie niepożądanych społecznie zachowań
Zajęcia będą obejmowały:
- zabawy odprężające i wyciszające,
- relaksacja na sali doświadczania świata,
- krótkie zabawy dowolne inicjowane spontanicznie,
- słuchanie muzyki relaksacyjnej,
- zabawy rytmiczno-ruchowe,
- gry stolikowe np. grzybki, domino, układanki różnego typu,
- puzzle wieloelementowe,
- zagadki i zgadywanki ilustracyjne oraz słowne,
- gimnastyka (marsz, skłony, kołysanie, przeciąganie, „pajacyk”, inne),
- ćwiczenia z przyrządami (woreczki, piłki, szarfy, obręcze, itp.),
- zabawy paluszkowe,
- zabawy i gry ogólnorozwojowe,
- masaż.
filozow0