SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 29.10.2009r.
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: Domowi ulubieńcy.
Temat dnia: W sklepie zoologicznym.
Cele operacyjne: dziecko:
- wie, jakie zwierzęta można spotkać w sklepie zoologicznym,
- nazywa zwierzęta z ilustracji,
- rozwiązuje zagadki słowne,
- dzieli wyrazy na sylaby,
- opisuje wygląd i zachowanie wybranych przez siebie zwierząt,
- naśladuje odgłosy i ruchy wskazanych zwierząt,
- lepi z plasteliny swoje ulubione zwierzątko,
- rozwija swój pozytywny stosunek do domowych milusińskich.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, opisywanie, drama z elem. dźwiękonaśladowczymi, modelowanie z plasteliny.
- oparte na aktywności nauczyciela: pogadanka tematyczna, zadawanie pytań, czytanie zagadek, pokaz, instruktaż, gra na tamburynie, podawanie sygnałów słownych, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: ilustracje zwierząt oraz przedmiotów potrzebnych do hodowli zwierząt w domu, zagadki słowne, tamburyn, melodia instrumentalna na powitanie, plastelina, „Szkoła pięciolatka” s.12, karta pracy C nr 12.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie.
Dzieci chodzą przy dźwiękach melodii instrumentalnej po sali. Na przerwę w muzyce witają się w następujący sposób:
- podają dłoń największej liczbie osób, mając przyklejone do podłogi buty,
- mrugają do siebie,
- pocierają się plecami,
- witają się nosami,
- poklepują się po ramionach.
2. Kierowana pogadanka tematyczna: „Jakie zwierzątka możemy hodować w domu?”
- jakie zwierzątka możemy hodować w domu?
- jak należy dbać o nasze pupile?
- które zwierzę potrzebuje następujących przedmiotów? (akwarium, miseczka na mleko, kość, ziarno, klatka),
- co należy zrobić, gdy zachoruje nasz milusiński? (rozmowa nt. pracy weterynarza – Szkoła pięciolatka, s.12),
- gdzie możemy kupić zwierzątka?
3. Zabawa „Żółwie” (wg K.W. Vopla)
Dzieci siedzą na dywanie. Muszą wyobrazić sobie, że są żółwiami, które gdy usłyszą głośny dźwięk, chowają się w swoich pancerzach – podnoszą bardzo wysoko barki i przyciskają brodę do klatki piersiowej. Potem, gdy jest cicho dzieci-żółwie wolno wyciągają szyje ze swych skorup, podnoszą powoli głowy do góry i wydłużają szyję. Patrzą w obie strony, aby przekonać się, czy są bezpieczne. Gdy nauczyciel klaśnie w ręce, znów chowają się w pancerzach.
4. Zagadki „Mieszkańcy sklepu zoologicznego”
Nauczyciel czyta zagadki. Dzieci odnajdują we wkładce obrazki zwierząt i naklejają je we wskazanych miejscach – karty pracy C nr 12.
5. Zabawa „Dokończ słowo”
Nauczyciel pokazuje obrazki zwierząt, które można kupić w sklepie zoologicznym, wypowiadając przy tym pierwszą sylabę ich nazwy. Dzieci kończą nazwy, podając kolejne sylaby, np.: cho-mik, mysz-ki, kot-ek, ryb-ki…
6. Zabawa dydaktyczna „Zakupy w sklepie zoologicznym”
Na tablicy umieszczone są obrazki zwierząt. Nauczyciel jest sprzedawcą, a dzieci kupującymi. Mogą kupić dane zwierzątko, ale nie mogą podać jego nazwy, tylko opisać widoczne cechy wyglądu, czy zachowania.
(np. ma zakrzywiony dziób, kolorowe pióra i potrafi mówić, jak człowiek - papuga)
7. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zajączki”
Przy dźwiękach tamburyna dzieci są zajączkami skaczącymi po łące. Na sygnał słowny zrywają koniczynę, a potem naśladują jej żucie.
8. Zabawa orientacyjno-naśladowcza „Mama szuka swojego dziecka”
Nauczyciel rozdaje dzieciom ilustracje przedstawiające zwierzątka i ich młode. Dzieci chodzą po sali. Na określony sygnał muszą połączyć się w pary. Mamy nawołują więc swoje dzieci poprzez określone dźwięki lub ruchy.
9. Zabawa w kole „Maciek – zwierzątek przyjaciel”
Każdy uczestnik zabawy otrzymuje emblemat jakiegoś zwierzątka. Jedno dziecko stojąc w kole rozpoczyna zabawę słowami:
Jestem Maciek, zwierzątek przyjaciel.
Wołam do środka koła zwierzątko, co: np. miau, miau woła.
Wówczas do środka wchodzi dziecko z emblematem kotka i zaczyna zabawę na nowo.
10. Ćwiczenia plastyczne – lepienie z plasteliny swojego ulubionego zwierzątka.
zuzanik