PROGRAM GIMNASTYKI.doc

(50 KB) Pobierz
PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

 

PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

DLA KLAS I – III

 

CELE OGÓLNE :

 

1.     Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej , o ile to możliwe do stanu prawidłowego .

2.     Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała , gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu .

3.     Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy .

4.     Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała .

5.     Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń .

 

ZADANIA OGÓLNE  :

 

1.     Wykształcenie świadomości „ odczuwania ” własnego ciała czyli znalezienia równowagi pomiędzy podświadomością , a napięciem mięśniowym .

2.     Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy                / wyrobienie wytrzymałości posturalnej / , czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp .

3.     Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności , podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące , oddechowe                   i wytrzymałościowe , oraz  zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady .

4.     Uaktywnienie układów : narządów ruchu , układu krążeniowego i oddechowego .

5.     Zwiększenie zakresu ruchu w stawach , wydłużenie , skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych .

6.     Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka .

7.     Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą .

 

ROCZNY PLAN PRACY

 

Kształtowanie nawyku  prawidłowej postawy ciała .

 

1.     Dokładne poznanie dziecka

 

·       stan zdrowia – konsultacja z pielęgniarką środowiskową , rodzicami dziecka uwzględnianie zaleceń lekarzy ,

·       określenie odchyleń w postawie ,

·       warunki środowiskowe dziecka ,

·       próby sprawnościowe – pomiary możliwości .

·       badania kontrolne :punktowa ocena wad postawy ciała , uproszczone badanie ortopedyczne .

 

2.     Nauka korygowania błędów postawy – indywidualizacja .

 

·       nauka przyjmowanie pozycji wyjściowych ,

·       kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach w miejscu i ruchu ,

·       rozluźnienie i zwiększenie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmocnieniem odcinkowym ,

·       stopniowe zwiększenie intensywności ćwiczeń ,

·       nauka prawidłowego pogłębionego oddechu ,

·       nauka ćwiczeń domowych .

 

Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy.

 

 

  1. Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez powtórzenia ćwiczeń zmienne

       tempo , opór , mięśni obręczy barkowej , grzbietu , klatki piersiowej ,

       kończyn dolnych , stóp , głowy , brzucha i pośladków .

2.  Wyrabianie wytrzymałości .

3.  Kontrola stopnia opanowania poszczególnych ćwiczeń .

4.  Kontrola dokładności ruchu wykonywanego w określonej płaszczyźnie w

     określonej amplitudzie i w odpowiednim zakresie ruchu .

5.  Nauka autokontroli , wyrobienie czucia własnego ciała i nawyku

     utrzymywania go w pozycjach skoordynowanych .

6.  Nauka kontroli przez współćwiczącego w celu wyczulenia dziecina   dostrzeganie jakości ruchów i przyjmowanych pozycji .

7.  Stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich w czasie ćwiczeń

      oraz w różnych sytuacjach , w jakich znajduje się dziecko w szkole , w

      domu i poza nimi .

  1. Badania postawy ciała i wskazania na okres wakacyjny .

 

ZADANIA  SZCZEGÓŁOWE  DLA  DANEJ  WADY

 

PLECY OKRĄGŁE

 

1.Likwidacja dystonii mięśniowej .

2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .

3.Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy .

4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

5.Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

 

·        mięsni piersiowych / wielkich i małych / ,

·        mięsni brzucha ,

·        mięśni zębatych przednich .

 

6.Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

 

·        mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,

·        mięśni karku ,

·        mięsni ściągających łopatki ,

·        mięśni pośladkowych ,

·        mięśni kulszowo – goleniowych .

 

7.Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej .

8.Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .

9.Nauka zabawi gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .

 

PLECY WKLĘSŁE

 

1.Likwidacja dystonii mięśniowej .

2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .

3.Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .

4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

5.Wzmocnienie mięśni osłabionych .

 

·        mięśni brzucha / prostego i skośnego /

·        mięśnia półścięgniastego , półbłoniastego , dwugłowego uda ,

·        mięśni pośladkowych ,

·        kulszowo – goleniowych ,

·        mięsni ściągających łopatki .

 

  1. Rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

 

·        mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego ,

·        mięśni czworobocznych lędźwi ,

·        mięśnia prostego uda ,

·        mięśnia biodrowo – lędźwiowego ,

·        mięśnia czworobocznego grzbietu / część dolna /.

 

7. Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .

  1. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .

 

 

 

 

PLECY WKLĘSŁO – OKRĄGŁE

 

  1. Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .
  2. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .
  3. Likwidacja dystonii mięśniowej .
  4. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
  5. Zwiększenie ruchomości w stawach poszczególnych odcinków kręgosłupa .
  6. Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

 

·        w odcinku szyjnym – mięśnia prostownika grzbietu ,

·        w odcinku piersiowym  - mięśnia piersiowego większego i mniejszego , zębatego przedniego ,

·        w odcinku lędźwiowym – mięsień czworoboczny lędźwi , biodrowo – lędźwiowego , prostownika grzbietu ,

·        łydki , smukłego i prostego uda , przywodziciela wielkiego .

 

  1. Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

 

·        w odcinku piersiowym – mięśni prostownika grzbietu , równoległobocznego czworobocznego , najszerszego grzbietu ,

·        w odcinku lędźwiowym – mięśni brzucha , pośladkowych,

·        półścięgnistego , półbłoniastego , dwugłowego uda .

 

  1. Zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych – jak przy plecach okrągłych i wklęsłych .

 

 

PLECY PŁASKIE

 

 

1. Zwiększenie ruchomości stawów kręgosłupa  , szczególnie zgięcia w odcinku   

    Th.

  1. Nauka przyjmowania postawy skorygowanej .
  2. Wykształcenie fizjologicznej kifozy , lordozy i fizjologicznego przodopochylenia miednicy .
  3. Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

 

·        mięśnia prostownika grzbietu w części C i L ,

·        mięśnia piersiowego / wielkich i małych /,

·        mięśnia zębatego przedniego ,

·        mięśnia czworobocznego lędźwi ,

·        mięśnia biodrowo – lędźwiowego ,

·        mięśnia prostego uda ,mięśnia smukłego , przywodziciela wielkiego , łydki .

 

  1. Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :

 

·        mięśnia prostownika grzbietu w odcinku Th ,

·        mięśni pośladkowych ,

·        mięśni brzucha ,

·        mięśnia półścięgnistego , półbłoniastego , dwugłowego uda

·        mięśnia równoległobocznego , czworobocznego grzbietu w części środkowej i dolnej .

 

  1. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .

 

 

KLATKA PIERSIOWA KURZA

 

 

  1. Zwiększenie ruchomości klatki piersiowej  i jej rozmachu .
  2. Zwiększenie siły mięśni oddechowych .
  3. Kształtowanie przeponowego toru oddechowego / z akcentem na fazę wydechu /.
  4. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy kończyny górnej i brzucha .
  5. Doskonalenie statyki ciała .
  6. Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .
  7. Ćwiczenia ogólnorozwojowe – podnoszące wydolność fizyczna oraz sprawność ogólną .

 

 

KLATKA PIERSIOWA LEJKOWATA

 

 

1 . Ćwiczenia ogólnorozwojowe – oddziaływujące na cały narząd ruchu

        zwiększające ruchomość w stawach i siłę mięśniową .

2. Ćwiczenia oddechowe – zwiększające pojemność i ruchomość klatki     

      piersiowej .

  1. Kształtowanie piersiowego toru oddechowego ?z akcentem na fazę wdechu /.
  2. Redresja mięśni piersiowych i powięzi piersiowej / zniesienie barku filiżankowatego /.
  3. Wzmocnienie mięśni obręczy kończyny górnej , grzbietu i brzucha .
  4. Ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową.
  5. Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .

 

 

SKOLIOZA I POSTAWY SKOLIOTYCZNE

   / asymetria ramion i łopatek /

 

 

1.     Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .

2.     Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .

3.     Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .

4.     Elongacja kręgosłupa / czynna i bierna , w różnych niskich i wysokich /.

5.     Ćwiczenia dla przeciwdziałania utraty fleksyjności kręgosłupa / usztywnianiu się kręgosłupa w części Th 7 – Th 12 .

6.     Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

 

·        mięśni brzucha ,

·        mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,

·        mięsni pośladkowych ,

·        mięsni ściągających łopatki ,

·        mięśni karku ,

·        mięśni obręczy barkowej .

 

7.     Ćwiczenia dla pokonania przykurczów  :

 

·        redresja abduktorów biodra ,

·        redresja mięśnia prostego uda i wszystkich zginaczy biodra ,

·        redresja tkanek po stronie wklęsłej skoliozy lędźwiowej i piersiowej .

 

8.     Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .

9.     Ćwiczenia oddechowe .

10. Zwiększenie aktywności ruchowej .

 

 

PŁASKOSTOPIE

 

 

1.     Wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp  w chodzie i biegu .

2.     Wyrobienie nawyku poprawnego trzymanis się w staniu i siedzeniu .

3.     Ćwiczenia analityczne – wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe :

·        mięśnie strzałkowe , piszczelowy tylni , długie i krótkie zginacze palców i palucha w odciążeniu .

4.     Ćwiczenia syntetyczne – aktywizujące wszystkie mięśnie stopy i podudzia .

5.     Ćwiczenia chwytne – aktywizujące głównie zginacze podeszwowe stóp.

6.     Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin