PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
DLA KLAS I – III
CELE OGÓLNE :
1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej , o ile to możliwe do stanu prawidłowego .
2. Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała , gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu .
3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy .
4. Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała .
5. Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń .
ZADANIA OGÓLNE :
1. Wykształcenie świadomości „ odczuwania ” własnego ciała czyli znalezienia równowagi pomiędzy podświadomością , a napięciem mięśniowym .
2. Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy / wyrobienie wytrzymałości posturalnej / , czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp .
3. Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności , podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące , oddechowe i wytrzymałościowe , oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady .
4. Uaktywnienie układów : narządów ruchu , układu krążeniowego i oddechowego .
5. Zwiększenie zakresu ruchu w stawach , wydłużenie , skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych .
6. Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka .
7. Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą .
ROCZNY PLAN PRACY
Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała .
1. Dokładne poznanie dziecka
· stan zdrowia – konsultacja z pielęgniarką środowiskową , rodzicami dziecka uwzględnianie zaleceń lekarzy ,
· określenie odchyleń w postawie ,
· warunki środowiskowe dziecka ,
· próby sprawnościowe – pomiary możliwości .
· badania kontrolne :punktowa ocena wad postawy ciała , uproszczone badanie ortopedyczne .
2. Nauka korygowania błędów postawy – indywidualizacja .
· nauka przyjmowanie pozycji wyjściowych ,
· kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach w miejscu i ruchu ,
· rozluźnienie i zwiększenie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmocnieniem odcinkowym ,
· stopniowe zwiększenie intensywności ćwiczeń ,
· nauka prawidłowego pogłębionego oddechu ,
· nauka ćwiczeń domowych .
tempo , opór , mięśni obręczy barkowej , grzbietu , klatki piersiowej ,
kończyn dolnych , stóp , głowy , brzucha i pośladków .
2. Wyrabianie wytrzymałości .
3. Kontrola stopnia opanowania poszczególnych ćwiczeń .
4. Kontrola dokładności ruchu wykonywanego w określonej płaszczyźnie w
określonej amplitudzie i w odpowiednim zakresie ruchu .
5. Nauka autokontroli , wyrobienie czucia własnego ciała i nawyku
utrzymywania go w pozycjach skoordynowanych .
6. Nauka kontroli przez współćwiczącego w celu wyczulenia dziecina dostrzeganie jakości ruchów i przyjmowanych pozycji .
7. Stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich w czasie ćwiczeń
oraz w różnych sytuacjach , w jakich znajduje się dziecko w szkole , w
domu i poza nimi .
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DLA DANEJ WADY
PLECY OKRĄGŁE
1.Likwidacja dystonii mięśniowej .
2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .
3.Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy .
4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
5.Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
· mięsni piersiowych / wielkich i małych / ,
· mięsni brzucha ,
· mięśni zębatych przednich .
6.Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
· mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,
· mięśni karku ,
· mięsni ściągających łopatki ,
· mięśni pośladkowych ,
· mięśni kulszowo – goleniowych .
7.Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej .
8.Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .
9.Nauka zabawi gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .
PLECY WKLĘSŁE
3.Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .
5.Wzmocnienie mięśni osłabionych .
· mięśni brzucha / prostego i skośnego /
· mięśnia półścięgniastego , półbłoniastego , dwugłowego uda ,
· kulszowo – goleniowych ,
· mięsni ściągających łopatki .
· mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego ,
· mięśni czworobocznych lędźwi ,
· mięśnia prostego uda ,
· mięśnia biodrowo – lędźwiowego ,
· mięśnia czworobocznego grzbietu / część dolna /.
7. Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .
PLECY WKLĘSŁO – OKRĄGŁE
· w odcinku szyjnym – mięśnia prostownika grzbietu ,
· w odcinku piersiowym - mięśnia piersiowego większego i mniejszego , zębatego przedniego ,
· w odcinku lędźwiowym – mięsień czworoboczny lędźwi , biodrowo – lędźwiowego , prostownika grzbietu ,
· łydki , smukłego i prostego uda , przywodziciela wielkiego .
· w odcinku piersiowym – mięśni prostownika grzbietu , równoległobocznego czworobocznego , najszerszego grzbietu ,
· w odcinku lędźwiowym – mięśni brzucha , pośladkowych,
· półścięgnistego , półbłoniastego , dwugłowego uda .
PLECY PŁASKIE
1. Zwiększenie ruchomości stawów kręgosłupa , szczególnie zgięcia w odcinku
Th.
· mięśnia prostownika grzbietu w części C i L ,
· mięśnia piersiowego / wielkich i małych /,
· mięśnia zębatego przedniego ,
· mięśnia czworobocznego lędźwi ,
· mięśnia prostego uda ,mięśnia smukłego , przywodziciela wielkiego , łydki .
· mięśnia prostownika grzbietu w odcinku Th ,
· mięśni brzucha ,
· mięśnia półścięgnistego , półbłoniastego , dwugłowego uda
· mięśnia równoległobocznego , czworobocznego grzbietu w części środkowej i dolnej .
KLATKA PIERSIOWA KURZA
KLATKA PIERSIOWA LEJKOWATA
1 . Ćwiczenia ogólnorozwojowe – oddziaływujące na cały narząd ruchu
zwiększające ruchomość w stawach i siłę mięśniową .
2. Ćwiczenia oddechowe – zwiększające pojemność i ruchomość klatki
piersiowej .
SKOLIOZA I POSTAWY SKOLIOTYCZNE
/ asymetria ramion i łopatek /
1. Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .
2. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .
3. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
4. Elongacja kręgosłupa / czynna i bierna , w różnych niskich i wysokich /.
5. Ćwiczenia dla przeciwdziałania utraty fleksyjności kręgosłupa / usztywnianiu się kręgosłupa w części Th 7 – Th 12 .
6. Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
· mięsni pośladkowych ,
· mięśni obręczy barkowej .
7. Ćwiczenia dla pokonania przykurczów :
· redresja abduktorów biodra ,
· redresja mięśnia prostego uda i wszystkich zginaczy biodra ,
· redresja tkanek po stronie wklęsłej skoliozy lędźwiowej i piersiowej .
8. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .
9. Ćwiczenia oddechowe .
10. Zwiększenie aktywności ruchowej .
PŁASKOSTOPIE
1. Wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp w chodzie i biegu .
2. Wyrobienie nawyku poprawnego trzymanis się w staniu i siedzeniu .
3. Ćwiczenia analityczne – wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe :
· mięśnie strzałkowe , piszczelowy tylni , długie i krótkie zginacze palców i palucha w odciążeniu .
4. Ćwiczenia syntetyczne – aktywizujące wszystkie mięśnie stopy i podudzia .
5. Ćwiczenia chwytne – aktywizujące głównie zginacze podeszwowe stóp.
6. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych.
...
cornel3