Przyroda - plan dydaktyczny kl. IV.pdf

(125 KB) Pobierz
1 moj swiat 4 ksiazka naucz
Plan dydaktyczny 9
3 Plan dydaktyczny
Prezentowany plan dydaktyczny jest dostosowany do podr´cznika „Mój
Âwiat 4” i realizuje koncepcj´, wed∏ug której podr´cznik ten zosta∏ napisany.
Koncepcja ta jest zgodna z za∏o˝eniami nauczania przedmiotu „przyroda”
i zak∏ada zintegrowanie treÊci biologicznych, geograficznych, fizycznych
oraz chemicznych. Dodatkowo rozpocz´cie etapu edukacyjnego od tema-
tyki zwiàzanej z przyrodà najbli˝szej okolicy sprawi, ˝e prezentowane
treÊci b´dà bli˝sze percepcji ucznia, a co za tym idzie – znacznie ∏atwiejsze.
Plan dydaktyczny jest propo-
zycjà, którà mo˝na modyfiko-
waç w zale˝noÊci od poziomu
klasy oraz przydzia∏u godzin.
Przydzia∏ godzin
Zgodnie z rozporzàdzeniem Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu na realizacj´ programu naucza-
nia przyrody w szkole podstawowej przypada 9 go-
dzin tygodniowo na ca∏y drugi etap kszta∏cenia.
Istnieje jednak mo˝liwoÊç przyznania dodatkowych
godzin na przeprowadzenie Êcie˝ek edukacyjnych.
Prezentowany plan pracy dydaktycznej zosta∏ opra-
cowany przez doÊwiadczonego nauczyciela i zak∏a-
da mo˝liwoÊç nauczania przyrody w wymiarze
3 godzin tygodniowo. W przypadku gdy przydzia∏
godzin na przyrod´ jest inny, podany plan nale˝y
odpowiednio zmodyfikowaç. Przy wi´kszej liczbie
jednostek lekcyjnych mo˝na uwzgl´dniç na przy-
k∏ad Êcie˝ki edukacyjne lub przeprowadziç wi´cej
lekcji w terenie. Je˝eli natomiast przydzia∏ godzin
jest mniejszy, wówczas mo˝na realizowaç tylko
wybrane zagadnienia i uzupe∏niç je w kolejnych
klasach.
Kategorie celów nauczania
Kategorie celów nauczania wià˝à si´ z okreÊlonymi
umiej´tnoÊciami, które uczeƒ powinien opanowaç.
Umiej´tnoÊci te sà wyra˝one przez odpowiednie
czasowniki operacyjne, przedstawione w poni˝szej
tabeli.
Kategoria
celu
OkreÊlenia
wieloznaczne
Czasowniki operacyjne
A
wiedzieç
nazwaç, zdefiniowaç, wymieniç, zidentyfikowaç, rozpoznaç, wyliczyç...
B
rozumieç
streÊciç, wyjaÊniç, zilustrowaç, rozró˝niç...
C
stosowaç
wiadomoÊci
rozwiàzywaç
problemy
rozwiàzaç, skonstruowaç, zastosowaç, porównaç, sklasyfikowaç,
narysowaç, scharakteryzowaç...
dowieÊç, przewidzieç, zanalizowaç, wykryç, oceniç,
zaproponowaç, zaplanowaç...
D
Oznaczenia
W zamieszczonym planie dydaktycznym zastosowano
oznaczenia kategorii celów nauczania na podstawie
taksonomii „ABC” (wed∏ug B. Niemierki):
A– zapami´tanie wiadomoÊci,
B– zrozumienie wiadomoÊci,
C– stosowanie wiadomoÊci w sytuacjach typowych,
D– stosowanie wiadomoÊci w sytuacjach proble-
mowych.
Uwzgl´dniono w nim równie˝ odpowiednie ozna-
czenia Êcie˝ek edukacyjnych:
R – regionalna,
E – ekologiczna,
Z – prozdrowotna,
M – czytelnicza i medialna,
PO – patriotyczna i obywatelska.
140867710.002.png
Plan dydaktyczny
Plan dydaktyczny
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
Rozdzia∏ I: KRAJOBRAZ
1.
Przyroda
najbli˝szej
okolicy
zasady pracy na lekcjach przyrody; êród∏a wiedzy o przyrodzie (M) ;
przyroda jako przedmiot w szkole; przyroda jako ca∏oÊç; jednoÊç
i ró˝norodnoÊç sk∏adników przyrody; udzia∏ cz∏owieka w poznawaniu,
przekszta∏caniu i korzystaniu z zasobów przyrody (E)
wyjaÊnia, jakie warunki sprzyjajà uczeniu si´ (B)
rozumie termin przyroda (B)
wskazuje êród∏a wiedzy o przyrodzie (A)
rozró˝nia elementy przyrody o˝ywionej i nieo˝ywionej (B)
wyjaÊnia termin najbli˝sza okolica (B)
potrafi podaç nazwy 3 gatunków roÊlin i zwierzàt wyst´pujàcych w okolicy (A)
rozumie, ˝e obserwacja to jedna z podstawowych metod poznawania przyrody (B)
2./3.
Krajobraz i ukszta∏-
towanie terenu
podstawowe formy ukszta∏towania terenu: równina, pagórek, wzgórze,
góra, dolina, kotlina; krajobraz i jego g∏ówne cechy; nizina, depresja,
pojezierze, wy˝yna, góry Êrednie, góry wysokie (R, E)
rozpoznaje na ilustracjach lub w terenie równin´, pagórek, dolin´, wzgórze, gór´, kotlin´ (A)
potrafi wyjaÊniç na przyk∏adzie najbli˝szej okolicy zwiàzek mi´dzy krajobrazem a formami
terenu (B)
wymienia geograficzne nazwy form terenu znajdujàce si´ w najbli˝szej okolicy (A)
wyszukuje w atlasie ilustracje przedstawiajàce charakterystyczne cechy krajobrazu okolicy,
w której mieszka (C)
potrafi opisaç krajobraz w okolicy swojej szko∏y (C)
4./5.
Odr´czny szkic
terenu
szkic i jego rodzaje; cechy prawid∏owo wykonanego szkicu
(uogólnianie, proporcje, uwypuklenie cech istotnych) (M)
rozumie termin szkic (B)
wymienia cechy prawid∏owego szkicu (A)
rysuje szkic pojedynczego obiektu, zachowujàc proporcje wynikajàce z wielkoÊci obiektu
i jego oddalenia (C)
rysuje szkice obiektów z∏o˝onych, zachowujàc proporcje, uogólniajàc i wybierajàc
charakterystyczne cechy (C)
potrafi na podstawie obserwacji wykonaç szkic terenu (C)
6./7.
Rysujemy plan
plan i jego zastosowanie; skala liczbowa, mianowana i liniowa;
ró˝nica mi´dzy szkicem a planem; wykorzystanie podzia∏ki do
obliczania odleg∏oÊci rzeczywistych na podstawie planu (M)
rozumie termin plan (B)
potrafi wskazaç ró˝nice mi´dzy planem, rysunkiem i szkicem (B)
rysuje plan pojedynczych przedmiotów (C)
wymienia rodzaje skal i sposoby jej zapisywania (A)
wyjaÊnia, o czym informuje skala mianowana, liczbowa i liniowa (B)
u˝ywajàc skali, przelicza wielkoÊci rzeczywiste na wielkoÊci na planie (D)
potrafi wykonaç plan okreÊlonego pomieszczenia (D)
140867710.003.png
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
8.
Czytamy plan
miasta
legenda planu; podstawowe informacje zawarte w legendzie;
wykorzystanie podzia∏ki do obliczania rzeczywistych odleg∏oÊci;
praktyczne wykorzystanie planu: zaplanowanie trasy wycieczki
krajoznawczej do najciekawszych obiektów historycznych,
na przyk∏ad siedziby starostwa, urz´du wojewódzkiego,
urz´du miasta lub gminy (R, M, E, Z)
potrafi narysowaç plan pokoju w okreÊlonej skali (C)
korzystajàc z legendy, odczytuje 10 symboli stosowanych na planach (A)
porównuje wielkoÊci skal ró˝nych map i planów, potrafi wskazaç skal´ najwi´kszà
i najmniejszà (C)
oblicza na podstawie skali wielkoÊç rzeczywistà obiektu (D)
planuje tras´ wycieczki, korzystajàc z planu (D)
oblicza rzeczywistà d∏ugoÊç zaplanowanej trasy (na przyk∏ad drogi do szko∏y lub trasy
wycieczki), wykorzystujàc skal´ planu (C)
9./10.
Wyznaczanie
kierunków
w terenie
widnokràg, horyzont; g∏ówne i poÊrednie kierunki Êwiata oraz
sposoby ich wyznaczania: ró˝a kierunków, kompas, busola;
zorientowanie planu; kierunki Êwiata na mapach (M, Z)
rozumie terminy: widnokràg i horyzont (B)
rozró˝nia g∏ówne i poÊrednie kierunki Êwiata na ró˝y kierunków oraz podaje ich polskie
i mi´dzynarodowe symbole (B)
wyjaÊnia, w jaki sposób wyznacza si´ kierunki Êwiata (B)
wykonuje rysunki zgodnie z podanymi kierunkami Êwiata (B)
orientuje plan za pomocà kompasu (C)
11./12.
Obserwacje
widomych ruchów
S∏oƒca
ruch obrotowy Ziemi i jego skutki (dzieƒ, noc, doba); widome ruchy
S∏oƒca oraz ich zwiàzek z kierunkami geograficznymi; ruch Ziemi
dooko∏a S∏oƒca i jego konsekwencje; rok i pory roku (E, Z)
wyjaÊnia istot´ widomych ruchów S∏oƒca (B)
rozumie terminy: po∏udnie s∏oneczne, dzieƒ, noc i doba (B)
potrafi opisaç drog´ S∏oƒca nad horyzontem, wykorzystujàc znajomoÊç
kierunków Êwiata (B)
wyznacza po∏udnie s∏oneczne na podstawie obserwacji cienia (C)
okreÊla kierunki Êwiata na podstawie obserwacji S∏oƒca w po∏udnie (C)
wymienia pory roku i miesiàce, które do nich nale˝à (A)
rozró˝nia pory roku na podstawie wysokoÊci S∏oƒca, d∏ugoÊci dnia i temperatury (B)
dowodzi zwiàzku pór roku z wysokoÊcià S∏oƒca nad horyzontem (D)
13./14.
Wp∏yw cz∏owieka
na krajobraz
formy dzia∏alnoÊci cz∏owieka (rolnictwo, przemys∏, leÊnictwo, us∏ugi,
transport); zmiany krajobrazu wywo∏ane dzia∏alnoÊcià cz∏owieka
(pozytywne i negatywne konsekwencje tych zmian) (E, R, Z)
rozumie termin gospodarka (B)
wymienia 4 dziedziny dzia∏alnoÊci gospodarczej cz∏owieka wywierajàce najwi´kszy
wp∏yw na krajobraz (A)
potrafi rozró˝niç pozytywne i negatywne nast´pstwa dzia∏alnoÊci cz∏owieka dla krajobrazu (C)
wyjaÊnia koniecznoÊç podejmowania przez cz∏owieka dzia∏aƒ w Êrodowisku (przemys∏,
rolnictwo, leÊnictwo, us∏ugi, transport) (B)
ocenia zasadnoÊç ró˝norodnych form dzia∏alnoÊci cz∏owieka w najbli˝szej okolicy (D)
ocenia korzyÊci i straty dla krajobrazu, jakie przynosi gospodarka cz∏owieka (D)
140867710.004.png
Plan dydaktyczny
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
15./16.
RoÊliny sà tak˝e
elementem
krajobrazu
roÊlinnoÊç jako element krajobrazu; podzia∏ roÊlin na roÊliny zielne,
krzewy i drzewa; przyk∏ady wybranych gatunków roÊlin i zwierzàt
˝yjàcych w lesie; pi´tra roÊlinnoÊci w lesie; przyk∏ady wybranych
gatunków roÊlin i zwierzàt ˝yjàcych na ∏àce; czynniki kszta∏tujàce
warunki ˝ycia na ∏àce i w lesie, porównanie warunków ˝ycia w tych
ekosystemach; roÊlinnoÊç naturalna i wprowadzona przez cz∏owieka;
ochrona rzadkich gatunków flory wyst´pujàcej w naturalnych
ekosystemach ∏àk i lasów (E, R)
rozumie termin roÊlinnoÊç (B)
rozró˝nia na podstawie ilustracji i w terenie roÊliny zielne, krzewy i drzewa (B)
wymienia 4 pi´tra roÊlinnoÊci lasu (A) i potrafi je krótko scharakteryzowaç (C)
rozpoznaje w atlasie do przyrody po 3 przyk∏ady roÊlin zielnych, krzewów i drzew rosnàcych
w lesie i na ∏àce w najbli˝szej okolicy (A)
rozpoznaje w terenie i na ilustracjach sposoby u˝ytkowania gruntów, takich jak ∏àka,
pastwisko i las (A)
wskazuje po∏o˝enie ∏àk i lasów w najbli˝szej okolicy (A)
porównuje warunki ˝ycia w lesie i na ∏àce (C)
wyszukuje w atlasie do przyrody po 2 gatunki roÊlin ∏àkowych i leÊnych podlegajàcych
ochronie gatunkowej (B)
wyjaÊnia potrzeb´ ochrony naturalnych ekosystemów: lasu i ∏àki (B)
proponuje sposoby ochrony roÊlin w najbli˝szej okolicy (D)
17./18.
Zwiàzek drugiego
Êniadania z krajo-
brazem najbli˝szej
okolicy
podstawowe rodzaje upraw: zbo˝a, roÊliny pastewne, okopowe,
przemys∏owe; sposoby u˝ytkowania gruntów; zagro˝enia przyrody
spowodowane dzia∏alnoÊcià rolniczà (E)
wskazuje w oparciu o ilustracje 4 podstawowe rodzaje upraw (A)
rozpoznaje na podstawie ilustracji lub naturalnych okazów 4 podstawowe zbo˝a:
pszenic´, j´czmieƒ, ˝yto i owies (A)
rozpoznaje na podstawie ilustracji lub okazów po 4 gatunki roÊlin pastewnych,
przemys∏owych, okopowych, warzyw i owoców (A)
rozró˝nia na podstawie ilustracji lub opisów sposoby u˝ytkowania gruntów: pole uprawne,
ogród, sad (B)
charakteryzuje sposób wykorzystania gruntów ornych w najbli˝szej okolicy (C)
przewiduje co najmniej 2 zagro˝enia dla przyrody spowodowane dzia∏alnoÊcià rolniczà (D)
dowodzi zwiàzku mi´dzy spo˝ywanym pokarmem a krajobrazem (D)
Powtórzenie
i podsumowanie
wiadomoÊci
çwiczenia utrwalajàce poznane treÊci zwiàzane z krajobrazem;
wykorzystanie pytaƒ i odpowiedzi zawartych w podr´czniku
(„Czy ju˝ wiesz?”, „To wiem!”);
gra edukacyjna „Znawca krajobrazu” (E, M)
Sprawdzian
poziomu opanowa-
nia wymagaƒ
programowych
test pisemny „Krajobraz” sprawdzajàcy poziom zdobytej wiedzy
i opanowanych umiej´tnoÊci (E, M)
Przyk∏adowy test w publikacji „Testy i çwiczenia”,
dost´pnej w Wydawnictwie M. Ro˝ak.
140867710.005.png
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
Rozdzia∏ II: POWIETRZE
1.
Powietrze
cechy substancji w stanie gazowym; poj´cie mieszaniny, ró˝nica
mi´dzy czystà substancjà i mieszaninà; atmosfera ziemska;
powietrze jako mieszanina gazów; sk∏ad powietrza; najwa˝niejsze
w∏aÊciwoÊci fizyczne i chemiczne gazów wyst´pujàcych w powietrzu;
rola tlenu atmosferycznego w procesach ˝yciowych organizmów
iwprocesach spalania (E, Z)
rozró˝nia okreÊlenia: czysta substancja gazowa i mieszanina gazów oraz podaje
odpowiednie przyk∏ady (tlen, powietrze) (B)
wyjaÊnia w oparciu o wynik doÊwiadczenia, ˝e gaz jest cia∏em, które zajmuje okreÊlonà
obj´toÊç i nie ma okreÊlonego kszta∏tu (B)
wymienia 3 gazy wchodzàce w sk∏ad powietrza i podaje przybli˝onà zawartoÊç tlenu
w atmosferze (A)
rozpoznaje tlen, azot i dwutlenek w´gla na podstawie opisu ich w∏aÊciwoÊci fizycznych
i chemicznych (A)
dowodzi istotnego znaczenia tlenu i azotu dla ˝ycia na Ziemi w oparciu o informacje
o powszechnoÊci ich wyst´powania w organizmach ˝ywych i w skorupie ziemskiej (D)
2.
Parowanie
stany skupienia materii; zjawisko parowania, jego istota,
przyk∏ady z ˝ycia codziennego i znaczenie w przyrodzie;
warunki przyspieszajàce proces parowania; skraplanie (E, R, Z)
rozró˝nia na przyk∏adach ró˝nych substancji cia∏a sta∏e, ciecze i gazy (B)
opisuje cechy charakterystyczne substancji w 3 stanach skupienia, u˝ywajàc okreÊleƒ
dotyczàcych kszta∏tu i mo˝liwoÊci zmiany obj´toÊci (C)
wyjaÊnia na dowolnym przyk∏adzie zjawisko parowania (B)
rozpoznaje czynniki powodujàce zmiany stanu skupienia wody (A)
wymienia czynniki wp∏ywajàce na szybkoÊç parowania (A)
proponuje doÊwiadczenie wykazujàce wp∏yw temperatury, wilgotnoÊci powietrza
oraz ruchu powietrza lub powierzchni cieczy parujàcej na szybkoÊç parowania (D)
3./4.
Chc´ zostaç
meteorologiem
podstawowe zjawiska atmosferyczne; pogoda i jej sk∏adniki;
podstawowe urzàdzenia pomiarowe: klatka meteorologiczna,
wiatromierz; dziennik pogody, sposób zapisywania wartoÊci
mierzonych sk∏adników (E, Z)
wymienia sk∏adniki pogody i wskazuje przyrzàdy do pomiaru temperatury powietrza,
wilgotnoÊci, ciÊnienia atmosferycznego oraz kierunku i pr´dkoÊci wiatru (A)
odró˝nia sk∏adniki pogody, które mo˝na zmierzyç (temperatur´ powietrza, kierunek
i si∏´ wiatru, iloÊç opadów, ciÊnienie atmosferyczne) od sk∏adników obserwowalnych
(zachmurzenie, rodzaje opadów) (B)
notuje w dzienniku pogody zmierzone wielkoÊci i wyniki obserwacji (C)
5./6.
Chmury i inne
zjawiska atmosfe-
ryczne
geneza powstawania i podstawowe rodzaje chmur; prognoza
pogody na podstawie obserwacji zachmurzenia; zjawiska burzy,
mg∏y i t´czy; analiza prognozy pogody podawanej przez pras´,
radio i TV (M) ; dziennik pogody, sposób zapisu stopnia
zachmurzenia (E, R)
wyjaÊnia genez´ powstawania chmur (B)
rozró˝nia na podstawie ilustracji chmury pierzaste, k∏´biaste, k∏´biaste deszczowe
i warstwowe (B)
rozpoznaje na podstawie rysunku zjawiska burzy, mg∏y, t´czy, deszczu i wiatru (C)
przewiduje pogod´ na podstawie opisu zjawisk zachodzàcych w przyrodzie (D)
notuje w dzienniku pogody stopieƒ zachmurzenia i inne zjawiska atmosferyczne
(burza, mg∏a, t´cza) (C)
wyjaÊnia koniecznoÊç znajomoÊci prognozy pogody w przynajmniej 3 sytuacjach,
w których mogà znaleêç si´ ludzie (B)
140867710.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin