prawo_autorskie.pdf

(625 KB) Pobierz
3w_prawo_autorskie_korekta.indd
PRAWO AUTORSKIE,
CZYLI O KORZYSTANIU
Z CZYJEJŚ TWÓRCZOŚCI
W DRUKU I W INTERNECIE
Autor: Małgorzata Sudoł
Redakcja: Renata Niecikowska (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
3w* 001, stan prawny 1.12.2006
© Stowarzyszenie Klon/Jawor
Przedruki lub przenoszenie całości lub części tej publikacji na inne nośniki
możliwe wyłącznie za zgodą właścicieli praw autorskich.
Autor:
Małgorzata Sudoł
Redakcja:
Renata Niecikowska (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
Niniejsza publikacja powstała z zachowaniem wszelkiej staranności o rzetelność,
jednak wydawca nie ponosi odpowiedzialności za skutki zastosowania się do porad
zamieszczonych w broszurze lub posłużenie się wzorami udostępnionych dokumentów.
Niniejsza publikacja została wydana dzięki wsparciu finansowemu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Mott Foundation
ISBN 83-60337-34-9
978-83-60337-34-9
Warszawa 2006
Warszawa 2006
94947288.010.png 94947288.011.png
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP 4
II. WSZYSTKO O UTWORZE 5
1. Co to jest utwór? 5
2. Co nie jest utworem? 8
III. UTWÓR W INTERNECIE 10
1. Internet także podlega prawu autorskiemu 10
2. Prawo autorskie a dobra osobiste w Internecie 11
3. Utwór – Internet – prasa 12
IV. TWÓRCZOŚĆ A PODATKI 14
1. Kiedy tworzymy utwór i co na to urzędy skarbowe? 14
2. Nie każda umowa o dzieło daje utwór 15
V. TWÓRCA 16
1. Kim jest twórca? 16
2. Utwór pracowniczy 16
VI. KORZYSTANIE Z UTWORÓW 18
1. O autorskich prawach osobistych 18
2. O autorskich prawach majątkowych, ich przeniesieniu i licencjach 19
VII. DOZWOLONY UŻYTEK UTWORÓW – CO I KOMU WOLNO UŻYWAĆ,
CYTOWAĆ, ROZPOWSZECHNIAĆ 21
1. Co to jest dozwolony użytek (licencja ustawowa)? 21
2. Użytek osobisty 22
3. Obowiązek wskazania autora utworu i źródła 23
4. Utwory w telewizjach kablowych, sklepach, barach i restauracjach 23
5. Dozwolony użytek w prasie, radiu, telewizji i Internecie
24
6. Licencje ustawowe m.in. dla instytucji naukowych, bibliotek, szkół;
ceremonie religijneipaństwowe
26
7. Korzystanie z utworów w sprawach sądowych
i w związku z publiczną sprzedażą
29
8. Cytat w celach informacyjnych
30
9. Jak cytować zgodnie z prawem?
30
10. Prawa osób niepełnosprawnych a UOPA
33
11. O bezpłatnym oprogramowaniu i ruchu „open source”
34
VIII. KORZYSTANIE Z WIZERUNKU RÓŻNYCH OSÓB
36
IX. JAK DOCHODZIĆ SWOICH PRAW, CZYLI JAK CHRONIĆ SIĘ
PRZED PIRATAMI i JAK NIE STAĆ SIĘ PIRATEM
38
X. CO MUSZĄ WIEDZIEĆ INTERNAUCI O KORZYSTANIU Z UTWORÓW
W INTERNECIE – PODSUMOWANIE NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD 40
94947288.012.png
Prawo autorskie to trudny temat, nie tylko zresztą w Polsce. Człowiek czuje niestety opór
przed płaceniem za coś, co wydaje mu się elementem natury. Muzyka, obraz, śpiew, słowo
– sądzimy, że to wszystko powinno być dostępne za darmo. Dopóty, dopóki sami nie sta-
niemy się twórcami, ponieważ np. namalowaliśmy obraz, zrobiliśmy artystyczne zdjęcie,
napisaliśmy artykuł na dany temat, skomponowaliśmy utwór muzyczny. Wówczas dopiero
możemy zobaczyć, jak satysfakcja zaczyna przeplatać się z frustracją, gdyż wiele osób nie
przestrzega przepisów chroniących praw twórców do ich dzieł (czyli „utworów”). Przepisy,
o których mowa w niniejszym opracowaniu, są skomplikowane, trudne do wyegzekwowania
(szczególnie w Internecie) i de facto nieznane. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że np.
kopiując nie swoje opracowanie, fragment powieści, zawłaszczają sobie czyjś „utwór”
(o ile oczywiście można go za taki uznać, o czym piszemy w niniejszym opracowaniu).
Pamiętajmy jednak przede wszystkim, że „ignorantia iuris nocet” i postarajmy się poznać
swoje prawa oraz obowiązki. Zacytowana wyżej łacińska zasada oznacza „nieznajomość
prawa szkodzi” – to znaczy, że nikt nie może się powoływać na nieznajomość prawa, kiedy
je narusza. Zasada ta w prawie polskim ma zastosowanie przede wszystkim w prawie kar-
nym. W prawie cywilnym jest inaczej, to znaczy – można powoływać się na nieznajomość
przepisów jako przyczynę ich naruszenia, jednak nie zawsze taka obrona jest skuteczna.
Jako konsument, strona postępowania administracyjnego czy strona procesu, mamy więcej
praw, niż jako pirat muzyczny. Rzecz w tym jednak, aby prawo znać i stosować w każdym
przypadku, w czym mamy nadzieję – pomoże Państwu to opracowanie.
* II. WSZYSTKO O UTWORZE
Aby wytwór umysłu człowieka można było uznać za utwór łącznie musi on mieć trzy cechy:
1. Musi to być rezultat pracy człowieka (twórcy).
2. Musi to być przejaw działalności twórczej (utwór musi być oryginalny, wyróżniać się).
3. Musi mieć indywidualny charakter (czyli trzeba sobie postawić pytanie, czy takie dzieło
już powstało, czy byłoby możliwe, że stworzy je inna osoba).
Jeśli dzieło naszych rąk i umysłu zawiera w sobie pierwiastek indywidualnej działalności
twórczej, to mamy do czynienia z utworem oraz z autorem.
Analizując, czy dane dzieło jest utworem, sprawdzamy, czy inna osoba,
wykonałaby go tak samo. Jest to dość prosta i skuteczna zasada, co obra-
zuje następujący przykład. Tłumaczenie literatury pięknej, dokonane przez
tłumacza, jest utworem. Dlaczego? Tłumacz musi dokonać rozstrzygnięć
estetycznych, które indywidualizują jego pracę i przydają jej twórczego
charakteru. Jeśli jednak ten sam tłumacz będzie tłumaczył tekst techniczny
– wtedy nie będziemy mieć do czynienia z utworem w rozumieniu UOPA,
gdyż w zasadzie każda osoba w ten sam sposób przetłumaczyłaby dany
tekst, zaś ewentualne różnice mają charakter „technologiczny”, niezwią-
zany z kwestiami estetyki czy piękna.
Prawo autorskie w nowoczesnej formie pojawiło się w Polsce wraz z Ustawą z dnia 4 lute-
go 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631).
Ustawa ta (dalej: UOPA) zastąpiła bardzo przestarzałą ustawę z 1952 r., niedopasowaną
do współczesnego świata, postępu techniki i technologii. Na obecną ustawę duży wpływ
mają normy międzynarodowe, globalizacja i współpraca ponadnarodowa w zakresie praw
twórców (głównie w formie organizacji i stowarzyszeń).
Co jest utworem?
UOPA, poza podaną już ogólną definicją (z art. 1 ust. 1 UOPA), mówi też o tym, co może
być utworem „w szczególności”.
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory (art. 1 ust. 2 UOPA):
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie,
publicystyczne, naukowe, kartograficzneorazprogramykomputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
* I. WSTĘP
1. CO TO JEST UTWÓR?
Utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalo-
ny w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia
(art. 1 ust. 1 UOPA).
** Najprościej jest zapamiętać definicjęutworuwtensposób:
94947288.013.png 94947288.001.png 94947288.002.png
II. WSZYSTKO O UTWORZE
II. WSZYSTKO O UTWORZE
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzneipantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
> Pierwsza zasada: Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia,
chociażby miał postać nieukończoną.
Utwór staje się utworem natychmiast po ustaleniu, to jest po przybraniu formy rozpozna-
walnej, jakkolwiek nie musi ona być ostatecznie ukończona. Utwór literacki może zatem
być jeszcze przedmiotem poprawek, uzupełnień i skreśleń, utwór muzyczny może być tylko
zarysem melodii, bez aranżacji, rozpisania na głosy etc.
> Druga zasada: Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek
formalności.
W Polsce, inaczej niż w niektórych obcych systemach prawnych, autorstwa utworu, czy
też samego faktu jego stworzenia, nie trzeba rejestrować, zgłaszać czy zastrzegać. Napis
„Copyright”, spotykany np. na dziełach literackich, jest wyrazem przeciwnej zasady, zgodnie
z którą ochrona utworu jest pełna po spełnieniu określonych w przepisach formalności.
W Polsce, aby zostać twórcą i stworzyć utwór, żadnych takich formalności spełniać nie
trzeba.
Cytowany przepis ustanawia tzw. katalog otwarty, co oznacza, że utworami mogą być także
inne utwory, nie tylko te wymienione. 1 Wydaje się, że to wyliczenie jest dość oczywiste.
Tytułem anegdoty można tylko wspomnieć, że zgodnie z polskim prawem utworem (!) są,
np. skrzypce lub wiolonczela – nie utwór muzyczny przeznaczony do wykonania na tym
instrumencie, lecz sam instrument. Odpowiedź na pytanie, czy lutnik udziela licencji na
posługiwanie się instrumentem muzycznym, czy też może go jednak sprzedać, jak każdą
rzecz ruchomą – przekracza ramy tego opracowania.
Zbiory, opracowania, antologie też mogą być utworami
Zestawienie informacji w twórczy, indywidualny sposób może być uznane za utwór. Zbiory,
antologie, wybory, bazy danych spełniające cechy utworu, są chronione prawem autorskim;
nawet, jeżeli zawierają niechronione materiały, o ile przyjęty w nich dobór, układ lub zesta-
wienie ma twórczy charakter, bez uszczerbku dla praw do wykorzystanych utworów. Jednym
słowem możemy korzystając z danych powszechnie dostępnych, np. prostych informacji
prasowych niebędących utworami, stworzyć utwór, bowiem przyjęte przez nas kryterium
doboru informacji uznać można za twórcze. Świetnym przykładem są popularne na rynku
książki czy broszury w rodzaju: „Co się wydarzyło w roku...”, towarzyszące płytom czy
czasopismom. Zawierają one informacje dostępne każdemu. Wystarczy przejrzeć stare
roczniki gazet. Nie mamy jednak wątpliwości, że taka książeczka to utwór, gdyż wiadomo-
ści historyczne zostały zestawione w sposób twórczy (wybrano np. szczegóły interesujące
młodego czytelnika).
Korzyści płynące z ochrony prawnoautorskiej
Ochrona na podstawie UOPA nie wymaga spełnienia warunków formalnych, jest tania (de
facto bezpłatna), obejmuje w zasadzie cały świat oraz zawiera korzystne domniemania,
powodujące, że twórca jest w lepszej pozycji niż osoba naruszająca prawo. Domniemanie
to określony w ustawie zespół faktów wynikających z siebie. Można je „obalić”, jednak
wymaga to udowodnienia tezy przeciwnej. Domniemanie to pewien automatyzm myślenia
odnośnie faktów, możliwy do odwrócenia tylko pewnym wysiłkiem (domniemywa się na
przykład, że ojcem dziecka jest mąż matki; dowód przeciwny trzeba specjalnie przeprowa-
dzić i przekonać sąd, że jest inaczej, niż zakłada domniemanie). Z faktu, że domniemania
są korzystne dla autora wynika tendencja, aby ochroną objąć jak najwięcej wytworów
ludzkich rąk i umysłu. Tendencja ta jednak nie zawsze jest usprawiedliwiona przepisami.
Ochrona wynalazku, w przeciwieństwie do ochrony utworu, kosztuje i wymaga spełnienia
określonych formalności. Czasem jednak zdarza się, że trudno ocenić jednoznacznie,
z jakim pojęciem mamy do czynienia. Wątpliwości budzi np. ikonka koszyka w sklepie
internetowym. Trudno ten sympatyczny i czytelny dla wszystkich znak uznać za utwór.
Jest to raczej pomysł, idea, niepodlegająca ochronie autorskiej. Podjęto zatem próby jego
ochrony na podstawie prawa patentowego.
Jak obszerny musi być utwór?
Ważnym zagadnieniem, istotnym zwłaszcza w niniejszym opracowaniu, jest „obszerność”
utworu jako kryterium uznania za utwór chroniony prawem autorskim. Wydaje się, że poza
zdrowym rozsądkiem nie można ustalić żadnej dolnej granicy wielkości utworu. Utworem
jest niewątpliwie znak napisany przez chińskiego kaligrafa, który na naukę pisania poświecił
lata. Znak ten może składać się z dwóch kresek, a jednak budzić zachwyt swym indywidu-
alizmem. Utworem malarskim są białe kwadraty na białym tle. Utworem jest melodyjka
reklamowa. Wszystko wskazuje zatem na to, że nawet tekst możliwy do upowszechnienia
za pomocą SMS-a, to jest zawierający standardowo do 160 znaków, może być uznany za
utwór chroniony prawem autorskim. Za utwór uznaje się np. japońskie wiersze haiku, które
składają się z 18 sylab, hasła reklamowe, slogany, tytuły książek – oczywiście nie jednowy-
razowe, ale jedynym kryterium jest tu zdrowy rozsądek i kwestia walorów artystycznych
danej wypowiedzi, jej niepowtarzalności, oryginalności, estetyki.
obowiązki na korzystających z utworów?
Jeśli np. wiersz jest utworem to oznacza to, że interes autora (czyli to,
jak korzystać z niego będą inni ludzie) chroni UOPA. Gdyby ten wiersz
nie był chroniony przez UOPA to mógłby wykorzystywać go każdy, np.
publikując go w swoim tomie wierszy i bezkarnie podpisując swoim
nazwiskiem. Ponieważ jest to jednak „utwór”, to osoby korzystające
z tego wiersza obowiązują pewne zasady (o czym piszemy w rozdziale
„Korzystanie z utworów”), a twórcy przysługuje np. prawo do wynagro-
dzenia za korzystanie z niego albo obowiązek podania jego nazwiska,
świadczącego o autorstwie.
Utwór nie musi być skończony i gdziekolwiek zgłoszony, aby był chroniony
W zasadzie wskazane wcześniej przepisy (czyli ogólna definicjautworuiwyszczególnienie
tego, co może nim być „w szczególności”) wyczerpują definicję utworu. Trzeba jednak
jeszcze pamiętać o dwóch ważnych zasadach dotyczących utworów:
1 Kwestie tego, co może być utworem, w odniesieniu do Internetu, omówione zostały w rozdziale III.
** Co daje autorowi uznanie rezultatu jego pracy za utwór i jakie nakłada
94947288.003.png 94947288.004.png 94947288.005.png 94947288.006.png
II. WSZYSTKO O UTWORZE
II. WSZYSTKO O UTWORZE
2. CO NIE JEST UTWOREM?
Nie są utworami:
> odkrycia (odkrycia naukowe, czyli np. twierdzenia i odkrycia fizycznelubchemiczne);
> idee (np. uhonorowany w 2006 r. Nagrodą Nobla pomysł banku udzielającego mikro-
pożyczek w najbiedniejszych krajach świata na szczególnych zasadach, bazujących
na poczuciu odpowiedzialności wobec wspólnoty, poczuciu odpowiedzialności kobiet,
upowszechnianiu edukacji);
> procedury (technologiczne, biurowe, z zakresu administracji państwowej);
> metody i zasady działania (tu najczęściej chodzić może o wynalazki, tzw. know-how);
> koncepcje matematyczne.
Postać kabaretowa to nie „utwór”
Nie jest utworem fikcyjna postać, wymyślona przez twórcę, bądź artystę – wykonawcę.
Słynny polski proces w tej sprawie dotyczył postaci Genowefy Pigwy, postaci kabaretowej
o przerysowanych cechach „wiejskiej baby”. Była to postać najpierw powszechnie rozpo-
znawalna, następnie zaś, jak się okazało, kopiowana przez kolejne kabarety, czy ściślej,
kolejnych kabareciarzy. Sąd orzekł, że postać Genowefy Pigwy jako taka, to jest sam
pomysł na „wiejską babę”, jest ideą (?) a nie utworem. Może także podlegać ochronie jej
wizerunek, chociaż jest to tylko wizerunek osoby wymyślonej, fikcyjnej.Ztakimpoglądem
sądu wypada się zgodzić, gdyż to dobry przykład na to, że nie każdy niekonwencjonalny
wytwór myśli ludzkiej jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego. Może on być odkry-
ciem naukowym, ale może też być właśnie pomysłem, ideą, zatem tworem zbyt ulotnym,
niedefiniowalnym,abyuznać go za konkret chroniony prawem autorskim.
Prawo autorskie chroni wyłącznie sposób wyrażenia, a nie wymienione wyżej pojęcia. To
oznacza, że UOPA chroni tylko formę (np. tekst podręcznika biologii czy geografii jako
dzieła literackiego), a nie same wiadomości, informacje, twierdzenia i odkrycia z danego
zakresu nauki, które ochronie z UOPA nie podlegają. Jest to ważna informacja.
Co jeszcze nie jest utworem?
Zgodnie z art. 4 UOPA nie są też chronione prawem autorskim:
1. akty normatywne lub ich urzędowe projekty;
2. urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole;
3. opublikowane opisy patentowe lub ochronne;
4. proste informacje prasowe.
Idee, odkrycia naukowe, wynalazki, patenty – zasady i wyjątki
Warto pamiętać o wyłączeniach, dotyczących idei czy odkryć naukowych. Nie są to utwory
i nie podlegają ochronie na podstawie UOPA. Można zatem wpaść w pułapkę, wcale nie-
rzadką, a mianowicie uznać, że każde „słowo drukowane” jest utworem chronionym przez
prawo autorskie. Tymczasem książka z zakresu biologii, fizykiczykontroliwewnętrznej,
upraszczając – z zakresu nauk ścisłych – co do zasady utworem nie jest, gdyż zawiera
bardzo dużo suchej wiedzy, wiadomości, twierdzeń, odkryć, prawd naukowych, a niewiele
„literatury”. Można twierdzić, że jej określone partie noszą znamiona indywidualnej
działalności twórczej (bo każdy napisałby inaczej podsumowanie, wstęp, wnioski itd.). Ale
jako całość, książka taka utworem nie jest, gdy przeważające jej fragmenty są wzorami
matematycznymi, opisami eksperymentów czy odkryć biologicznych itd. Zawsze jednak
należy zanalizować, jak wiele w książce tego rodzaju jest wiadomości, a jak wiele „twór-
czości”. Być może nawet dzieło z zakresu nauk ścisłych będzie można uznać za „utwór”,
gdy przedstawi nam wiedzę w sposób porywający, właściwy danemu autorowi. Wystarczy
przywołać tu przykład „Feynmana wykładów z fizyki”, które są pasjonującą, świetnie na-
pisaną książką i nie sposób odmówić jej walorów artystycznych oraz literackich. Niestety,
taka sytuacja nie występuje często i książki ściśle naukowe z zakresu nauk ścisłych raczej
nie są literaturą chronioną UOPA. Jeśli chodzi o informatory czy podręczniki z zakresu
nauk humanistycznych, to tu język, sposób ujęcia tematu, indywidualizm ocen czy wypo-
wiedzi jest z kolei bardzo ważny. Dlatego można założyć, że książka z dziedziny prawa,
literaturoznawstwa, psychologii – jest sama w sobie utworem, gdyż z całą pewnością nie
składa się z suchych twierdzeń czy wzorów.
Te wyłączenia mają duże znaczenie praktyczne. Na pewno wolno nam cytować oraz w inny
sposób wykorzystywać teksty aktów normatywnych (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia etc).
Na pewno nie są objęte ochroną na podstawie UOPA urzędowe dokumenty, znaki i symbole, co
w praktyce oznacza, że możemy do woli cytować treść czy uzasadnienie decyzji administracyjnej.
Jeśli zaś chodzi o urzędowe znaki i symbole, to sytuacja nie jest już tak jasna. Jeśli za urzędowy
symbol uznamy np. znak cerftyfikujący, symbol „CE” (stanowiący oświadczenie – deklarację
producenta, że jego wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej) i temu podobne, to
skala wykorzystania tych znaków w życiu codziennym jest znikoma. Jeśli jednak pragniemy
użyć, np. godła państwa, to pamiętajmy, że chroni go odrębna Ustawa z dnia 31 stycznia
1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych
(tj. Dz. U. z 2005 r., Nr 235, poz. 2000). Zgodnie z nią, symbole Rzeczypospolitej Polskiej nie
mogą być umieszczane na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego. Dozwolone
jest tylko umieszczanie na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego godła lub barw
Rzeczypospolitej Polskiej w formie stylizowanej lub artystycznie przetworzonej. Nadto, godło
i barwy powinny być umieszczane, a hymn wykonywany lub odtwarzany, w sposób zapewniający
im należną cześć i szacunek. Na podstawie specjalnej ustawy z 2000 r. ochronie podlega też,
na szczególnych warunkach, wizerunek i nazwisko Fryderyka Chopina.
** W praktyce najwięcej pytań rodzi wykorzystanie prostych informacji
O ile odkrycia naukowe, procedury i zasady działania łatwo sklasyfikować, o tyle problem
z rozgraniczeniem pojawi się w przypadku idei. Czy sam pomysł na film jest chroniony
prawem autorskim? Scenariusz filmujestutworem,jakkolwiekzgodzimysię, że nie chodzi
tu raczej o jego walory literackie, ale o „zawartość” – dramaturgię, pomysł na sylwetki czy
losy bohaterów, oryginalne eksperymenty formalne i inne pozaliterackie kwestie. Z ustawy
o prawie autorskim wynika, że sama „idea” utworem nie jest. Jednak jej krystalizacja w
formie konspektu czy planu, może już spełniać wymagania określone prawem autorskim,
choć i jedno, i drugie nosi znamiona indywidualności twórcy.
prasowych. Można powiedzieć w uproszczeniu, że nie jest chroniona, na
podstawie UOPA, jedynie sama informacja. Każde jej „podanie”, jeśli tylko
nie będzie suchym przekazem faktów, nosić będzie znamiona indywidual-
ności twórczej autora. Im dłuższy artykuł, im więcej w nim komentarzy,
tym „więcej” w nim utworu. Dziennikarz jest przecież twórcą – artykuł
na ten sam temat może być krytyczny, ironiczny, aprobujący. Podane już
wcześniej kryterium – pytanie: „Czy ktoś inny zrobiłby to tak samo?”
pomaga stwierdzić, czy mamy do czynienia z utworem, czy też nie.
94947288.007.png 94947288.008.png 94947288.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin