ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Nr 1
1. Ćwiczenia oddechowe:
§ puszczanie baniek mydlanych,
§ dmuchanie na pasek papieru (rozmiary 6 cm/2 cm).
Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchami części ciała:
§ wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu), wydech - nawrócenie ramion (dłonie do tyłu).
2. Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek:
§ naśladowanie syczenia gęsi („sss”),
§ wymawianie w czasie wydechu głoski „s” z jednakową głośnością.
3. Ćwiczenia oddechowe związane z mówieniem i śpiewaniem:
§ Dzieci stoją wyprostowane i wykonują głęboki wdech. W czasie wydechu unoszą ręce do góry, wznoszą się na palce, wypowiadają słowa „słonko wschodzi coraz wyżej ...”, w fazie wydechowej kolejnej „... a zachodzi coraz niżej”.
4. Ćwiczenia logorytmiczne:
§ Dzieci klaszczą rękoma i mówią rytmicznie: „Koci, koci łapki pojedziem do babci, babcia da nam kaszki, a dziadek okraski”.
5. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny:
§ rozpoznawanie głosu darcia papieru, stukania, wysypywania klocków, szumu wody, stukania o szkło,
§ różnicowanie głosek „s”, „sz”. Dzieci klaszczą, gdy w wyrazie usłyszą „sz”.
6. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
§ dzieci klaszczą tyle razy, ile przedmiotów jest na obrazkach.
7. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mownych:
§ Zabawa „Leniuszek”,
§ zabawa „Uśmiech słoneczka”.
8. Ćwiczenia usprawniające prawidłową wymowę:
§ zabawa „Zawody trzmiela z wietrzykiem”.
Nr 2
§ dmuchanie na watkę bezpośrednio i przez słomkę.
2. Ćwiczenia oddechowe połączone z ruchem ciała:
§ dzieci ustawiają się w lekkim rozkroku, kładąc ręce na biodrach. W czasie wdechu łokcie odchylają się ku tyłowi, w czasie wydechu przesuwają się do przodu, jednocześnie naciskając palcami brzuch.
3. Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek:
§ naśladowanie szumu wiatru,
§ wymawianie w czasie wydechu głoski „sz” z jednakową głośnością.
§ chodzenie w rytm wiersza J. Tuwima pt. „Idzie Grześ":
Idzie Grześ przez wieś
Worek piasku niesie,
A przez dziurkę
Piasek ciurkiem
Sypie się za Grzesiem.
5. Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
§ wskazanie źródła dźwięku (dziecko ma zasłonięte oczy).
§ klaśnięcie tyle razy ile jest liter w wyrazie.
7. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mownych.
8. Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:
§ zabawa „Wilczek szuka mamy”.
9. Zabawa ułatwiająca powstawanie nowych głosek „Gąski na spacerze”:
§ wykonanie gąski z szyszki.
10. Utrwalenie wymowy samogłoski „e” na podstawie zestawu sylab i wyrazów.
11. Ułatwienie prawidłowej wymowy samogłosek i spółgłosek w zestawach głosek:
§ zabawa „Pod grzybem”.
Nr 3
§ dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą,
§ dmuchanie na piórko w powietrzu tak, by nie upadło na ziemię.
2. Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchem części ciała:
§ ćwiczenia w unoszeniu rąk, wdech- unoszenie rąk bokiem do góry, wydech- powolne opuszczanie rąk.
3. Ćwiczenia oddechowe związane z mówieniem:
§ wymawianie w czasie wydechu samogłoski „a”, z jednakowa głośnością.
§ zabawa „Walka z piłkami”.
5. Ćwiczenia słuchu fonematycznego: zabawa „Pokłon królowi”.
§ układanie klocków tak, by ukazywały liczbę głosek w danym wyrazie, liczbę wyrazów w zdaniu,
§ zabawa: „Miś się bawi razem z nami”.
7. Zabawy usprawniające motorykę narządów mownych.
§ zabawa: ,,O języczku, który chciał skakać jak piłka”.
9. Utrwalenie wymowy samogłoski „o” na podstawie zestawu sylab i wyrazów.
10. Utrwalenie prawidłowej wymowy głosek w zestawach:
§ zabawa na podstawie wiersza J. Tuwima pt. „Ptasie radio”.
11. Artykulacyjne różnicowanie głosek „cz” - „z”:
§ naśladowanie pociągu - naśladowanie muchy.
wmciolek