zajecia logopedyczne.doc

(47 KB) Pobierz
ZAJĘCIE LOGOPEDYCZNE NR 1

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Nr 1

1.      Ćwiczenia oddechowe:

§         puszczanie baniek mydlanych,

§         dmuchanie na pasek papieru (rozmiary 6 cm/2 cm).

Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchami części ciała:

§         wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu), wydech­ - nawrócenie ramion (dłonie do tyłu).

 

2.      Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek:

§         naśladowanie syczenia gęsi (sss),

§         wymawianie w czasie wydechu głoski s z jednakową głośnością.

 

3.      Ćwiczenia oddechowe związane z mówieniem i śpiewaniem:

§         Dzieci stoją wyprostowane i wykonują głęboki wdech. W czasie wydechu unoszą ręce do góry, wznoszą się na palce, wypowiadają słowa „słonko wschodzi coraz wyżej ...”, w fazie wydechowej kolejnej „... a zachodzi coraz niżej”.

 

4.      Ćwiczenia logorytmiczne:

§         Dzieci klaszczą rękoma i mówią rytmicznie: Koci, koci łapki pojedziem do babci, babcia da nam kaszki, a dziadek okraski.

 

5.      Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny:

§         rozpoznawanie głosu darcia papieru, stukania, wysypywania klocków, szumu wody, stukania o szkło,

§         różnicowanie głosek s, sz. Dzieci klaszczą, gdy w wyrazie usłyszą sz.

 

6.      Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:

§         dzieci klaszczą tyle razy, ile przedmiotów jest na obrazkach.

 

7.      Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mownych:

§         Zabawa „Leniuszek”,

§         zabawa „Uśmiech słoneczka”.

 

8.      Ćwiczenia usprawniające prawidłową wymowę:

§         zabawa „Zawody trzmiela z wietrzykiem”.

 

 

 

 

 

 

 

Nr 2

1.      Ćwiczenia oddechowe:

§         dmuchanie na watkę bezpośrednio i przez słomkę.

 

2.      Ćwiczenia oddechowe połączone z ruchem ciała:

§         dzieci ustawiają się w lekkim rozkroku, kładąc ręce na biodrach. W czasie wdechu łokcie odchylają się ku tyłowi, w czasie wydechu­ przesuwają się do przodu, jednocześnie naciskając palcami brzuch.

 

3.      Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek:

§         naśladowanie szumu wiatru,

§         wymawianie w czasie wydechu głoski sz z jednakową głośnością.

 

4.      Ćwiczenia logorytmiczne:

§         chodzenie w rytm wiersza J. Tuwima pt. „Idzie Grześ":

 

Idzie Grześ przez wieś

Worek piasku niesie,

A przez dziurkę

Piasek ciurkiem

Sypie się za Grzesiem.

 

5.      Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

§         wskazanie źródła dźwięku (dziecko ma zasłonięte oczy).

 

6.      Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:

§         klaśnięcie tyle razy ile jest liter w wyrazie.

 

7.      Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mownych.

 

8.      Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:

§         zabawa „Wilczek szuka mamy”.

 

9.      Zabawa ułatwiająca powstawanie nowych głosek „Gąski na spacerze”:

§         wykonanie gąski z szyszki.

 

10.  Utrwalenie wymowy samogłoski e na podstawie zestawu sylab i wyrazów.

 

11.  Ułatwienie prawidłowej wymowy samogłosek i spółgłosek w zestawach głosek:

§         zabawa „Pod grzybem”.

 

 

 

 

 

Nr 3

1.      Ćwiczenia oddechowe:

§        dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą,

§        dmuchanie na piórko w powietrzu tak, by nie upadło na ziemię.

 

2.      Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchem części ciała:

§        ćwiczenia w unoszeniu rąk, wdech- unoszenie rąk bokiem do góry, wydech- powolne opuszczanie rąk.

 

3.      Ćwiczenia oddechowe związane z mówieniem:

§        wymawianie w czasie wydechu samogłoski a, z jednakowa głośnością.

 

4.      Ćwiczenia logorytmiczne:

§        zabawa Walka z piłkami”.

 

5.      Ćwiczenia słuchu fonematycznego: zabawa „Pokłon królowi”.

 

6.      Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:

§        układanie klocków tak, by ukazywały liczbę głosek w danym wyrazie, liczbę wyrazów
w zdaniu,

§        zabawa: „Miś się bawi razem z nami”.

 

7.      Zabawy usprawniające motorykę narządów mownych.

 

8.      Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:

§        zabawa: ,,O języczku, który chciał skakać jak piłka”.

 

9.      Utrwalenie wymowy samogłoski o na podstawie zestawu sylab i wyrazów.

 

10.  Utrwalenie prawidłowej wymowy głosek w zestawach:

§        zabawa na podstawie wiersza J. Tuwima pt. „Ptasie radio”.

 

11.  Artykulacyjne różnicowanie głosek cz” - „z”:

§        naśladowanie pociągu - naśladowanie muchy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin