Grupa wiekowa: 5-latki
Temat: ,,Święto Ziemi- chrońmy las"
Cele ogólne:
l uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
l kształtowanie postawy obrońcy środowiska przyrodniczego
l rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
l kształtowanie postaw proekologicznych
Cele szczegółowe:
Dziecko:
l powinno rozwiązać zagadkę, wypowiadać się, streścić treść opowiadania
l powinno wypowiadać się na temat ilustracji, segregować je
l rozumie, jak szkodliwe może być działanie człowieka
l wie, w jaki sposób należy dbać o przyrodę
l umie wyrazić własne uczucia i pragnienia w pracy plastycznej
l chętnie i aktywnie uczestniczy w zajęciach
Metody:
słowna- rozmowa, objaśnienia, żywe słowo
czynna- samodzielne doświadczenia i przeżycia dzieci
oglądowa- obserwacja, pokaz
Formy: praca indywidualna i grupowa
Pomoce: opowiadanie I. Rup ,,Przygoda zajączka Kacperka", historyjka obrazkowa, opaski do zabawy ruchowej (zające), list do p. Ziemi, ilustracje, tusz, zagruntowane farbą plakatową kartoniki, płyta CD z nagraniem ,,Preludium deszczowe" F. Chopina, worki na śmieci
Przebieg:
1. Rozwiązanie zagadki:
Bywa sosnowy, brzozowy bywa,
Jest stary, albo młody.
A na wakacjach chętnie w nim
Poziomki i jagody zrywasz.
2. ,,Przygoda zajączka Kacperka"- słuchanie opowiadania I. Rup
· dzieci słuchają opowiadania, nauczycielka odsłania w trakcie historyjkę obrazkową
· rozmowa na temat opowiadania
· wypowiedzi dzieci: Co nam daje las?
3. ,,W lesie"- zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
· Dzieci są podzielone na dwie grupy: drzewa i zające. Zające bawią się przy muzyce między drzewami. Ruch dyktuje muzyka. Na pauzę, każdy zając siada pod drzewem. Należy pamiętać o zmianie ról.
4. ,,List od Pani Ziemi"- wysłuchanie listu do dzieci
DROGIE DZIECI!
Bardzo się cieszę z naszego spotkania, czekałam na Was. Spójrzcie wokół. Witam Was w pięknym lesie, wśród budzących się do życia drzew, świergotu ptaków. Las to oaza ciszy i spokoju, zielone płuca naszego miasta. Dbajcie o niego i szerzcie ideę wśród ludzi.
Chciałabym, abyście mi coś przyrzekli:
· że nie będziecie śmiecić w lesie;
· że nie będziecie zrywać roślin i płoszyć zwierząt;
· że nie będziecie palić ognisk w lesie;
· że będziecie chronić przyrodę!
Dziękuję Wam kochani za te obietnice i życzę Wam wspaniałej zabawy w naszym pięknym lesie.
ZIEMIA
· rozmowa na temat listu
5. Segregowanie ilustracji przedstawiających dobre i złe zachowania w lesie
· ustalenie zasad poprawnego zachowania się w lesie
6. ,,Głosy lasu"- ćwiczenia artykulacyjne w formie zabawy ruchowej
· Spacerując po lesie (sali) dzieci usiłują słuchać głosów lasu. Panuje cisza. Na hasło nauczycielki ,,Co słychać w lesie?" dzieci zatrzymują się. Nauczycielka wskazuje jeden z obrazków, np. dzięcioła. Dzieci pukają palcami w podłogę, jednocześnie mówiąc stuk-puk, potem znów spacerują. Po usłyszeniu hasła zatrzymują się i oglądają kolejny obrazek, np. kukułki. Wołają ku-ku. Naśladuja potem strumyk: plusk-plusk..., sowę...puchu-puchu, skakanie zająca: kic, kic, kic. Na zakończenie- zabawa w echo. Nauczycielka woła: hop, hop, hop, a dzieci przysłaniając dłońmi usta odpowiadają.
7. ,,Drzewko" lub ,,W lesie"- rysowanie tuszem na zagruntowanych farbą plakatową kartonikach papieru
8. ,,Preludium deszczowe"- słuchanie utworu F. Chopina
· wypowiedzi na temat własnych wyobrażeń dzieci
· odtwarzanie dowolnym ruchem muzyki, wdrażanie do właściwego odbioru słuchanej muzyki
9. Zapowiedź sprzątania najbliższego otoczenia
· wyjście do ogrodu przedszkolnego
· dzieci zbierają śmieci i segregują je do wyznaczonych worków
· wypowiedzi dzieci na temat wykonywanej pracy
10. ,,Zostajemy przyjaciółmi przyrody"
· dzieci otrzymują Zieloną Kartę Ekologa- kodeks, którego zobowiązują się przestrzegać
11. ,,Prezent od Ziemi"
· na koniec zajęć dzieci otrzymują jabłka- dary zdrowej i zadowolonej Ziemi
Przykładowe zajęcie dla dzieci sześcioletnich z zakresu edukacji przyrodniczo- ekologicznej:
Temat: Ziemia mój dom.
· Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać
środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka.
· Uświadomienie dzieciom jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma czyste środowisko.
Cele operacyjne:
· Dziecko rozumie jaki wpływ na nasze zdrowie ma środowisko.
· Dziecko wie, jak szkodliwa dla środowiska może być działalność człowieka.
· Dziecko zna sposoby walki z zanieczyszczeniami środowiska.
· Dziecko potrafi wyróżnić z całości pozytywne i negatywne wpływy środowiska na nasze zdrowie.
· Dziecko potrafi posługiwać się stosunkami przestrzennymi.
· Opowiadanie, rozmowy, wyjaśnienia.
· Zadań stawianych dziecku.
...
dzianina007