finansowe1.pdf

(647 KB) Pobierz
425720148 UNPDF
Prawo finansowe V semestr
9 października 2008r.
Finanse - termin ekonomiczny, jest to termin z nauki ekonomii, przez finanse rozumiemy całokształt zjawisk
ekonomicznych, związanych z gromadzeniem i podziałem zasobów pieniężnych
Z powyższej definicji wypływają następujące wnioski:
1) finanse należą do kategorii zjawisk ekonomicznych, rozpatrywane są na płaszczyźnie ekonomicznej
2) w ramach kategorii zjawisk ekonomicznych finanse należą do grupy zjawisk pieniężnych - dlatego, że nie
obejmują wszystkich zjawisk pieniężnych, a obejmują jedynie zjawiska związane z gromadzeniem i
podziałem zasobów pieniężnych
Zasoby pieniężne - określona ilość zgromadzonych środków, najczęściej przez określony podmiot, te środki
pieniężne (zasoby) mogą być gromadzone przez podmioty publiczne lub prywatne; jeśli te środki (zasoby)
gromadzone są przez podmioty publiczne, wówczas występują publiczne zasoby pieniężne, jeśli natomiast
gromadzone są przez podmioty prywatne, to występują prywatne zasoby pieniężne; w związku z tym zasoby
pieniężne dzielą się dychotomicznie na publiczne zasoby pieniężne i na prywatne zasoby pieniężne.
Jeżeli mamy do czynienia z gromadzeniem i podziałem publicznych zasobów pieniężnych to wówczas
występują finanse publiczne.
Jeśli natomiast mamy do czynienia z gromadzeniem i podziałem prywatnych zasobów pieniężnych to wówczas
wystepują finanse prywatne.
Finanse dzielą się również dychotomicznie na fi nanse publiczne i prywatne.
Finanse publiczne - całokształt zjawisk ekonomicznych, związanych z gromadzeniem i podziałem publicznych
zasobów pieniężnych.
Finanse prywatne - całokształt zjawisk ekonomicznych, związanych z gromadzeniem i podziałem prywatnych
zasobów pieniężnych.
Przedmiotem naszych rozważań będą wyłącznie publiczne zasoby pieniężne .
Publiczne zasoby pieniężne reprezentują większość fi nansów - budżet, jednostki samorządu terytorialnego -
potężna masa.
Finanse publiczne stanowią pieniężną formę podziału dochodu narodowego, jako że w ramach budżetu
następuje wtórny podział dochodu narodowego. Budżet stanowi wtórny podział dochodu narodowego.
W ramach tego gromadzenia i podziału zasobów pieniężnych dochodzi do przepływów środków pieniężnych.
Zachodzą one pomiędzy określonymi podmiotami. W związdku z tym mówimy o tzw. stosunkach fi nansowych
oraz o podmiotach stosunków finansowych, czyli przelew czy przekazanie środków pieniężnych między
dwoma podmiotami to jest przepływ środków pieniężnych w ramach określonego stosunku prawno-
finansowego.
Współczesne państwa są państwami prawa, tzn. ich działalność regulowana jest przepisami prawa. W związku
z tym tak istotna działalność jak gromadzenie i podział publicznych zasobów pieniężnych jest regulowana
przepisami prawa.
Przedmiotem regulacji prawa finansowego są w tym przypadku fi nanse publiczne, rozumiane jako kategoria
zjawisk ekonomicznych, związanych z gromadzeniem i podziałem publicznych zasobów finansowych.
Prawo finansowe jest gałęzią prawa publicznego.
Pojęcie, zakres prawa fi nansowego jest różnorodnie definiowane.
Tutaj: szerokie rozumienie prawa finansowego, czyli wliczanie kontrowersyjnych rzeczy typu prawo dewizowe,
celne, etc. .
Występujące w ramach gromadzenia i podziału zasobów pieniężnych stosunki finansowe po uregulowaniu ich
przepisami prawa stają się stosunkami prawno-fi nansowymi.
Konsekwentnie mówimy o stronach stosunku prawno-finansowego.
Przykład:
Stosunek prawno-finansowy pomiędzy podatnikiem a urzędem podatkowym.
Obie strony mają określone prawem obowiązki i prawa.
Finanse każdego państwa są w związku z tym związane z jego gospodarką pieniężną. Wobec tego przez
każde państwo jest prowadzona tzw. polityka pieniężna, czyli polityka odnosząca się do gospodarowania
środkami pieniężnymi.
W zdecydowanej większości państw opiera się ona o pieniądz krajowy, chyba, że mamy do czynienia z
eurosystemem.
Treścią stosunków finansowych są tzw. zjawiska finansowe.
Każdy przepływ środków pieniężnych pomiędzy różnymi (najczęściej dwoma) podmiotami powoduje, że zasób
pieniężny jednego podmiotu ulega zmniejszeniu, a równocześnie zasób pieniężny innego podmiotu ulega
zwiększeniu.
Subwencje ogólne.
Budżet państwa ulega zmniejszeniu o wielkość udzielonych budżetom samorządów subwencji ogólnych, a
każdy budżet samorządowy zwiększa się o wielkość przydzielonej subwencji.
Przepływ środków powoduje zmianę wielkości zasobów u konkretnych podmiotów.
Zjawiska pieniężne mają dwojaki charakter:
1) przychody, dochody, rozchody, wydatki - kształtują poziom zasobów poszczególnych podmiotów
2) strumienie przepływów powodują tzw. alokację (przemieszczenie) zasobów pieniężnych, będących w
dyspozycji ogółu podmiotów, które uczestniczą w stosunkach fi nansowych.
Funkcja alokacyjna - przemieszczanie się środków będących w dyspozycji ogółu podmiotów, jakoże owe
środki są ograniczone.
Kształtowanie poziomu zasobów pieniężnych:
a) przychody
b) dochody
c) rozchody
d) wydatki
Te kategorie rozumiane są w sposób konwencjonalny (umowny, wynikający z regulacji prawnej) . Są używane
nie w znaczeniu ekonomicznym w prawie finansowym. Natomiast w prawie bilansowym i podatkowym są
używane w znaczeniu ekonomicznym.
Rozumienie ekonomiczne:
przychód - koszt = dochód (prawo podatkowe)
przychód - koszt = zysk (prawo bilansowe) - wartości nietożsame.
W rozumieniu konwencjonalnym:
dochody - wpływy do budżetu o charakterze bezzwrotnym (definitywnym)
wydatki - wypływy z budżetu o charakterze bezzwrotnym (definitywnym)
przychody - wpływy do budżetu o charakterze zwrotnym (przejściowym)
rozchody - wypływy z budżetu o charakterze zwrotnym (przejściowym)
Przykłady rozumienia konwencjonalnego:
dochody - podatki
wydatki - subwencje
przychody - kredyt łatający budżet
rozchód - pożyczka udzielona przez budżet
16 października 2008r.
Pojęcie finansów publicznych w literaturze nie jest jednoznaczne. Możemy wskazać na pięć podstawowych
sposobów używania tego terminu:
1) podany wyżej, podstawowe znaczenie terminu, można powiedzieć, że najbardzej ścisłe znaczenie
(obiektywne zjawiska społeczne o charakterze ekonomicznym związanych z gromadzeniem i podziałem
publicznych zasobów pieniężnych); nawiązane do obiektywnej rzeczywistości (zjawiska społeczne,
ekonomiczne, pieniężne) - gromadzenie celem dalszego wydatkowania (podział) ; nauka finansów
publicznych, literatura ekonomiczna,
2) dziedzina dydaktyczna, wykładana na uczelniach - typowe dla uczelni typu ekonomicznego, względnie na
innych uczelniach dla kierunków nawiązujących do nauk ekonomicznych,
3) dziedzina nauki, której przedmiotem jest badanie podstaw zjawisk istniejących w obiektywnej rzeczywistości
(zjawiska związane z gromadzeniem i podziałem środków) ,
4) skrót myślowy na prawo finansów publicznych (czasami pojawi się w podręczniku) , jest równoznanczne z
prawem finansowym w szerokim rozumieniu; skrót myślowy na gałąź prawa,
5) czynności, procesy, operacje związane z tworzeniem i podziałem publicznych zasobów pieniężnych, skrót
myślowy na określenie publiczna działalność finansowa.
Kolejność powyższych znaczeń nie jest istotna.
Ustawa o finansach publicznych w części pierwszej zawiera pojęcia defi nicyjne, ogólne.
Na gruncie normatywnym (normatywne pojęcie finansów publicznych) jest użyte w tym ostatnim znaczeniu (5) .
Ogół finansów dzieli się na finanse publiczne i prywatne .
Wskazuje się na pewne cechy odróżniające fi nanse publiczne od finansów prywatnych.
Normy regulujące finanse publiczne mieszczą się w zakresie prawa publicznego, a prywatne - cywilnego.
Przyjmuje się, że finanse publiczne (stosunki finansowe zaliczane do prawa publicznego) muszą spełniać
pewne cechy (jeśli ich nie spełniają, to zalicza się je do finansów prywatnych) :
1) przynajmniej jeden z podmiotów stosunku finansowego w zakresie finansów publicznych jest podmiotem
prawa publicznego
podmioty publiczne wyposażone są w tzw. atrybut władzy publicznej, podstawowym podmiotem publicznym
jest państwo, dalej - jednostki samorządu terytorialnego, podmioty, które państwo wyposażyło w atrybut
władzy publicznej (np. NBP jako Bank Centralny państwa)
425720148.001.png
jest państwo, dalej - jednostki samorządu terytorialnego, podmioty, które państwo wyposażyło w atrybut
władzy publicznej (np. NBP jako Bank Centralny państwa)
różnica : w prawie prywatnym muszą być oba podmiotami prawa prywatnego
2) wymóg oparcia stosunków finansowych (w zasadzie) na zasadzie władztwa i podporządkowania, oznacza
to możliwość wiążącego kształtowania sytuacji prawnej jednego podmiotu przez drugi podmiot
przykład: państwo korzystając z konstytucyjnej kompetencji drogą ustaw nakłada obowiązek świadczeń
podatkowych, czyli w miarę realizacji podatków dochodzi do stosunku pomiędzy organem podatkowym a
podatnikiem. Treść tego stosunku jest kształtowana w sposób władczy przez podmiot publiczny (narzuca
warunki drogą ustawową), w trakcie trwania stosunku podmiot publiczny może zmienić jego treść
różnica: w prawie prywatnym - stosunek cywilno-prawny, każda zmiana warunków umowy wymaga zgody
obu stron
3) na finanse publiczne składają się stosunki fi nansowe związane z realizacją interesu publicznego
jest to związane z ogólnym założeniem celu działalności podmiotów publicznych, państwo ma zaspokajać
interesy obywateli, tym bardziej jednostki samorządu terytorialnego mają to na celu
różnica: w prawie prywatnym nie wystepuje kategoria interesu publicznego, założeniem prawa prywatnego
jest zaspokojenie interesu prywatnego
4) istnieje tzw. wysoki stopień reglamentacji prawnej fi nansów publicznych
oznacza to, że zdecydowana przewaga stosunków fi nansowych w zakresie ekonomicznie rozumianych
finansów publicznych, czyli gromadzenia i podziału zasobów pieniężnych podlega regulacji prawnej, czyli
dochodzi do powstania stosunków prawno-finansowych
5) finanse publiczne mogą mieć charakter scentralizowany lub zdecentralizowany
a) scentralizowane: finanse państwa
b) zdecentralizowane: finanse jednostek samorządu terytorialnego (przede wszystkim) , wśród których
najważniejszą rolę odgrywają finanse gmin ; mamy wyodrębnione w ramach uchwalanych budżetów
finanse województw (sejmik) , powiatów (rada powiatu) , gmin (rada gminy) , podstawowe zadania
realizują gminy, dlatego one są najważniejsze
Gromadzenie i podział oparty jest o pieniądz krajowy, waluta danego kraju jest środkiem płatniczym danego
kraju, oznacza to, że waluta danego kraju zwalnia z wszelkich zobowiązań pieniężnych. Umowa zezwalająca
na inną walutę musi być zgodna z przepisami prawa dewizowego i musi mieć wyraźnie taki wymóg.
Państwo ma wyłączne prawo emisji waluty krajowej, wobec tego państwo kształtuje politykę pieniężną, czyli
politykę dotyczącą gospodarowania pieniądzem (brane pod uwagę jako 6 cecha).
W imieniu państwa w Polsce czyni to NBP (Bank Centralny) .
Podmiot publiczny - podstawowym podmiotem publicznym jest państwo ; państwo jest podmiotem o
charakterze samoistnym i pierwotnym, czyli że nie podlega żadnym władzom zewnętrznym ani wewnętrznym,
chyba, że samo przekazałoby część swojego atrybutu władzy na jakiś podmiot zewnętrzny (np. tworzenie
organizacje międzynarodowe).
Państwo przekazuje część swojego władztwa na rzecz np. jednostek samorządu terytorialnego i potem nie
ingeruje w działalność jednostek w tym zakresie.
W ramach szeroko rozumianego władztwa państwa wyróżniamy:
1) władztwo finansowe
przekazanie władztwa w:
a. sferze stanowienia prawa - istnieje podział kompetencji co do regulowania odpowiednich zagadnień
b. sferze stosowania prawa
autonomia finansowa - konstytucyjne przelanie na inny wewnętrzny podmiot publiczny prawa do
stanowienia dochodów publiczno-prawnych; tylko drogą ustawy można nałożyć ciężar podatkowy, opłatę,
czy inne świadczenie. Jednostki nie mogą tego robić, bo nie mają uprawnień konstytucyjnych. Istnieje
425720148.002.png
stanowienia dochodów publiczno-prawnych; tylko drogą ustawy można nałożyć ciężar podatkowy, opłatę,
czy inne świadczenie. Jednostki nie mogą tego robić, bo nie mają uprawnień konstytucyjnych. Istnieje
samoopodatkowanie, ale wymaga referendum i dopiero wtedy rada może je uchwalić. W ostatnich latach
właściwie nie występują takie sytuacje.
decentralizacja finansowa - podział kompetencji w zakresie poboru dochodów publiczno-prawnych oraz
stosowania polityki z tym związanej (stosowanie prawa) i w ślad za tym dokonywania wydatków,
uprawnienie do administrowania częścią finansów publicznych; konstytucyjne przekazanie uprawnień do
poboru danin publicznych oraz stosowania w związku z tym odpowiedniej polityki finansowej.
W Polsce ma miejsce w szerokim zakresie. Wszystki podatki zostały podzielone na dwie grupy: część
stanowi dochody budżetu państwa, część - budżetów samorządowych (budżetów gminy, nie ma dla
województw i powiatów, one tylko partycypują w tym).
Ważne - nie mylić!
Nie we wszystkich ale w wielu podatkach przekazanych bużetom samorządów, organy stanowiące tych gmin
posiadają kompetencje do uchwalania wysokości składek podatkowych. To jest w ramach stosowania prawa ,
a nie stanowienia - to regulacja ustawowa zawiera górną granicę stawek i rada gminy uchwala na dany rok
sama stawkę.
Typy, rodzaje podmiotów finansów publicznych zależą od typu państwa. Zależą od rodzaju podmiotów jakie
występują w danym państwie, z którymi państwo dzieli się swoim władztwem fi nansowym. W państwach typu
unitarnego (np. Polska) postawowym podmiotem jest państwo, drugą kategorią są jednostki samorządu
terytorialnego (jednostopniowe lub wielostopniowe, przy czym w praktyce różnych państw nie spotyka
się wyższej stopniowości niż trójstopniowość) . W państwach federacyjnych (np. Szwajcaria, USA) występuje
trzecia kategoria podmiotów publiczno-prawnych usytuowana pomiędzy państwem a jednostkami samorządu
terytorialnego: jednostki organizacyjne (np. stany, kantony, republiki, kraje) .
Państwo może przekazywać swoje władztwo także innym podmiotom, np. NBP, pewne fundusze (o ile są
wyposażone w osobowość prawną) , inne podmioty.
Nie będzie to jednak bank komercyjny.
Sektor finansów publicznych - zdefiniowany poprzez wymienienie. Banki i przedsiębiorstwa państwowe są
wyłączone.
Gromadzenie i podział należy do cech nie tylko sektora fi nansów publicznych!
NBP ma daleko idące kompetencje w zakresie fi nansów, a nie jest podmiotem sektora finansów publicznych.
Tylko wspólnotowy kodeks celny jest stosowany bezpośrednio w Polsce wśród aktów unijnych.
Harmonizacja podatku VAT.
Funkcje finansów publicznych.
Wyróżniamy cały szereg funkcji fi nansów publicznych.
Na pierwszym miejscu postawimy trzy funkcje: tzw. funkcję alokacyjną, funkcję redystrybucyjną i funkcję
stabilizacyjną.
Funkcja alokacyjna jak sama nazwa wskazuje - rozmieszczenie, przemieszczenie, polega na właściwym
podziale czynników produkcji, pracy i kapitału drogą takiego rozdysponowania fi nansów publicznych, czyli
środków pieniężnych, które zapewni równomierny rozkład na terenie kraju środków produkcji. W różnych
sferach ma być realizowany wymóg równomiernego rozdziału. Uwzględnia się potrzeby poszczególnych
regionów i stopień rozwoju tych regionów. Nie powinno być tzw. nadmiernych dysproporcji regionalnych. Do
całkowitego zniwelowania dysproporcji nie można dojść szybko, o ile w ogóle można.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin