Wymiana opon bez tajemnic.docx

(2318 KB) Pobierz

Wymiana opon bez tajemnic. Zobacz na co zwrócić uwagę warsztacie

Zbliża się okres wymiany opon zimowych na letnie. Jak co roku pojawia się wiele pytań związanych z tą tematyką. Odpowiadamy na najczęstsze z nich

Wielkimi krokami (miejmy nadzieję) nadchodzi wiosna i ocieplenie. Najwyższy zatem czas zarezerwować termin wymiany ogumienia w warsztacie oponiarskim. Zanim to zrobimy, warto przypomnieć sobie kilka istotnych informacji o oponach i ich wymianie.
Kiedy najlepiej wymienić opony z zimowych na letnie?

Na ogół przyjmuje się tu granicę 7 °C na plusie w dzień, pod warunkiem, że w nocy temperatura nie spada poniżej 0 °C. Coraz częściej pojawiają się także opinie, że ogumienie warto wymieniać na letnie, gdy tylko temperatura utrzymuje się powyżej 0 °C. Zwolennicy argumentują to tym, że większość opon letnich ma w takich warunkach krótszą drogę hamowania w porównaniu z zimowymi odpowiednikami, i to zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. 

Czy podczas corocznego montażu kół należy zamieniać opony miejscami, np. przednie z tylnymi lub prawą z lewą?
Rzeczywiście – dawniej w instrukcjach obsługi samochodów pojawiały się zalecenia, by opony zmieniać krzyżowo. Sprawdzało się to jednak przede wszystkim w przypadku ogumienia diagonalnego. Dziś, kiedy w autach osobowych montuje się wyłącznie opony radialne, zalecana jest jedynie zamiana przednich z tylnymi. Chodzi o to, żeby wszystkie egzemplarze miały porównywalne przebiegi na osi napędowej, na której podlegają zdecydowanie większym obciążeniom. Zawsze pamiętajmy, by zachować odpowiedni kierunek toczenia w przypadku opon kierunkowych!
Zamierzam kupić szersze opony. Jak mogę sprawdzić, czy będą pasowały do felg mojego samochodu?
Prawdę powiedziawszy, najlepiej skorzystać z pomocy fachowców, ponieważ to, czy ogumienie pasuje do samochodu, można z całą pewnością potwierdzić jedynie w warunkach warsztatowych. Nawet jeśli dopasujemy oponę do felgi, nie gwarantuje to tego, że zmieścimy ją w nadkolu samochodu! Co więcej, w przypadku, kiedy planujemy zmianę opon na szersze, powinniśmy wcześniej sprawdzić, czy będą pasowały one do obręczy kół. Nie ma jednak sensu podawanie skomplikowanych wzorów matematycznych. W razie potrzeby można skorzystać z internetu, w którym łatwo odszukać wiele kalkulatorów pomocnych w doborze szerokości opon do felg, jak również tabele zamienników opon. Bez trudu znajdziemy je na internetowych witrynach producentów ogumienia oraz sklepów oponiarski

ch. Czy podczas corocznego montażu kół należy zamieniać opony miejscami, np. przednie z tylnymi lub prawą z lewą?
Rzeczywiście – dawniej w instrukcjach obsługi samochodów pojawiały się zalecenia, by opony zmieniać krzyżowo. Sprawdzało się to jednak przede wszystkim w przypadku ogumienia diagonalnego. Dziś, kiedy w autach osobowych montuje się wyłącznie opony radialne, zalecana jest jedynie zamiana przednich z tylnymi. Chodzi o to, żeby wszystkie egzemplarze miały porównywalne przebiegi na osi napędowej, na której podlegają zdecydowanie większym obciążeniom. Zawsze pamiętajmy, by zachować odpowiedni kierunek toczenia w przypadku opon kierunkowych!
Zamierzam kupić szersze opony. Jak mogę sprawdzić, czy będą pasowały do felg mojego samochodu?
Prawdę powiedziawszy, najlepiej skorzystać z pomocy fachowców, ponieważ to, czy ogumienie pasuje do samochodu, można z całą pewnością potwierdzić jedynie w warunkach warsztatowych. Nawet jeśli dopasujemy oponę do felgi, nie gwarantuje to tego, że zmieścimy ją w nadkolu samochodu! Co więcej, w przypadku, kiedy planujemy zmianę opon na szersze, powinniśmy wcześniej sprawdzić, czy będą pasowały one do obręczy kół. Nie ma jednak sensu podawanie skomplikowanych wzorów matematycznych. W razie potrzeby można skorzystać z internetu, w którym łatwo odszukać wiele kalkulatorów pomocnych w doborze szerokości opon do felg, jak również tabele zamienników opon. Bez trudu znajdziemy je na internetowych witrynach producentów ogumienia oraz sklepów oponiarskich.

Po co wyważa się koła? - Po każdej wymianie opon koła należy bezwzględnie wyważyć. Polega to na zrównoważeniu mas wokół osi obrotu koła. Niewyważone wpadają w wibracje podczas jazdy, co objawia się drżeniem kierownicy przy wyższych prędkościach. Powoduje to też szybsze zużycie zawieszenia oraz ogumienia. Równoważenie polega na nabijaniu na felgę niewielkich ciężarków. Na jednej stronie koła dopuszcza się obciążenie do 60 g.

Równie ważna jest zbieżność - Poprawnie ustawiona zbieżność kół ma decydujący wpływ na stabilne prowadzenie pojazdu i opory toczenia. Nieprawidłowa zbieżność znacząco skraca żywotność opon. Zazwyczaj problemy z geometrią podwozia można poznać po nierównomiernym zużyciu ogumienia – np. wewnętrzne strony bieżnika opon jednej osi są bardziej wytarte. Specjaliści zalecają kontrolę zbieżności raz w roku. Najlepiej zrobić to właśnie teraz, przy okazji zmiany ogumienia na letnie, ponieważ okres zimowy sieje zazwyczaj największe spustoszenie wśród elementów zawieszenia. Niekiedy wystarczy „zaliczyć” jedną okazałą dziurę, by rozregulować geometrię kół. 
PIOTR KARCZMARCZYK

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin