Tradycyjna gospodarka
· Tradycyjne organizacje zakładają ciągłość i stabilność procesów biznesowych przedsiębiorstwa,
· Największe znaczenie ma przewidywalność oraz powtarzalność działań
· Umożliwia to specjalizację i koncentrację umiejętności w zakresie funkcjonalnym oraz uczenie się przez powtarzanie.
Wysoce usystematyzowane, stabilne środowisko pozwala na zarządzanie przez standaryzację i racjonalizację procesów produkcyjnych
Nowa gospodarka
· Praca w coraz większym stopniu polega na przetwarzaniu informacji aniżeli wytworów materialnych
· W gospodarce informacyjnej seryjne działania zostały zastąpione przez zdarzenia niepowtarzalne i wyjątkowe, informacja i otoczenie ma charakter dynamiczny i podlega ciągłym zmianom.
· Niepowtarzalność, unikalność, konieczność personalizacji produktów (wyrobów i usług) wprowadza czynnik dynamizujący relacje organizacyjne – CZAS
· Organizacja musi być zdolna do tworzenia doraźnych struktur operacyjnych i dostarczania określonych korzyści w oknie szans rynkowych
· Projekt jest narzędziem porządkującym problem czasu w odniesieniu do procesów organizacji
Złożone i dynamiczne środowisko wymaga elastyczności - zarządzania przez projekty
Sposoby pracy
· Improwizacja
Ø unikalne
Ø natychmiast „coś zrób” (działanie przed planem lub nawet bez planu)
Ø próby i błędy
· Rutyna
Ø powtarzalne
Ø ciągłe
Ø schematyczne
Ø automatyczne
· Projekt
Ø tymczasowe
Ø specjalne założenia (planowanie przed działaniem)
Ø cykl osiągania rezultatów
· Organizacja musi reagować na potrzeby i wyzwania rynku i ustawicznie wprowadzać zmiany - ciągła zmiana
· Każda zmiana niesie w sobie nie tylko szanse, ale i ryzyko
· Cele i korzyści biznesowe są osiągane poprzez projekty - orientacja na projekty powinna być podstawowym elementem strategii
Kluczowe czynniki sukcesu organizacji
· Zidentyfikowanie szans rynkowych i podjęcie ryzyka
· Innowacja - zmienianie i dostosowywanie oferowanych produktów (innowacja produktu) oraz sposobów ich wytwarzania (innowacja procesu)
· Dostarczanie w krótkim czasie (time-to-market, time-to-value) produktu dostosowanego do potrzeb rynku (skuteczne zarządzanie projektami)
· Optymalne wykorzystywanie zasobów organizacji (sprawne, efektywne zarządzanie zasobami)
· Zminimalizowanie kosztów ponoszonego ryzyka (zarządzanie ryzykiem)
Co to jest PROJEKT?
Jednorazowy, zaplanowany ciąg zadań podjętych w celu wytworzenia unikalnego produktu (wyrobu lub usługi)
- jednorazowy - bo ograniczony w czasie, posiadający wyraźnie zdefiniowany początek i koniec oraz określony jednorazowo cel i środki do jego realizacji
- unikalny . bo odmienny od dotychczas wytworzonych. Zgodny z przyjętą w tym przypadku specyfikacją i założeniami, w ramach aktualnych możliwości i ograniczeń
Definicja projektu wg PMI - Ograniczony w czasie wysiłek podejmowany w celu wytworzenia unikatowego wyrobu lub usługi
Definicja projektu wg PRINCE2 - Środowisko zarządzania stworzone w celu dostarczenia jednego lub większej liczby produktów biznesowych stosownie do specyficznych wymagań biznesu
Projekt to organizacja powołana czasowo, która jest potrzebna do wytworzenia unikatowych i wcześniej określonych produktów w założonym czasie, z wykorzystaniem przewidzianych zasobów
Przykłady projektów:
- Planowanie, koordynacja i nadzór inwestycji
- Prace budowlane, montażowe, remonty
- Opracowanie i wdrożenie systemu informatycznego
- Projektowanie i wdrażanie systemu zapewnienia jakości ISO 9000
- Techniczne przygotowanie i planowanie produkcji
- Procesy restrukturyzacji
- Kampania marketingowa nowego produktu
Motywy projektu
Projekt:
- Wynikający ze strategii
- Poprawiający wizerunek firmy
- Zorientowany na zysk
- Modny
- Konieczny z punktu widzenia technologii
- Wymuszony przez zmiany otoczenia
Klasyfikacja projektów
· Wg. pochodzenia: wewnętrzne, zewnętrzne
· Wg. Typu:
Ø Inwestycyjne (budowy, montaże, dostawy,.)
Ø Badawczo-rozwojowe, innowacyjne (rozwój nowej technologii, wdrażanie gotowej technologii)
Ø Organizacyjne (informatyczne, restrukturyzacja,.)
· Wg. stopnia nowości: wysoki, niski
· Wg. rozmiaru: wielkie, duże, małe
· Wg. zasięgu: regionalne, krajowe, międzynarodowe
· Wg. dziedziny: przemysłowe, budowlane, społeczne, kulturalne, sportowe, .
Co to jest PROCES? - Stały, powtarzalny ciąg zadań prowadzonych w celu uporządkowanego przetwarzania czegoś w coś:
- powtarzalny - bo nie ograniczony w czasie, trwający tak długo, jak tylko przynosi wymierne korzyści, nie wnoszący elementu nowości
- przetwarzania - bo nie stworzenia czego, nowego, tylko dodawania wartości przez przetwarzanie
Portfel projektów - zbiór projektów, które muszą być zarządzane w skoordynowany sposób, niezależnie od tego, czy są ze sobą powiązane, czy też nie
Program - zbiór powiązanych projektów o wspólnym celu strategicznym, które razem przynoszą korzystną zmianę
Program
- Warstwa przekształcająca strategię w układ spójnych projektów w celu realizacji wizji organizacji
- W przeciwieństwie do projektu, program nie ma konkretnego początku i końca
- Programy można przyspieszać (poprzez realizację lub przyspieszenie nowych projektów) lub zwalniać (poprzez opóźnienie, zwolnienie lub zatrzymanie prowadzonych projektów) aby dostosować się do dysponowanych zasobów i strategicznych priorytetów
- Zarządzanie programem wybiera projekty i zapewnia całkowitą koordynację, kontrolę i integrację wyników projektów
· Wg PMI - zastosowanie wiedzy, umiejętności, narzędzi i technik (metod) do zadań w projekcie, w celu zaspokojenia potrzeb i oczekiwań udziałowców projektu
· Wg PRINCE2 - sposób prowadzenia przedsięwzięć gospodarczych zmierzający do wytworzenia produktu uzasadnionego biznesowo, w ramach określonego czasu, budżetu, z odpowiednią strukturą organizacyjną, rolami i zakresami odpowiedzialności
· Zarządzanie projektami dotyczy właściwego prowadzenia projektów
· Zarządzanie portfelem projektów dotyczy prowadzenia właściwych projektów
Zarządzanie poprzez projekty - Sposób zarządzania przedsiębiorstwem, w którym poszczególne aspekty działalności produkcyjnej lub usługowej traktowane są jak projekty, ze wszelkimi konsekwencjami dla sposobu ich planowania, harmonogramowania, wykonywania i kontroli
- jest odpowiedzią na potrzebę,
- jest rozwiązaniem problemu,
- to zmiana z premedytacją
- powoduje zmiany
- ograniczony czas
- unikalny
- angażuje zasoby
- Dążenie do osiągnięcia celu napędza projekt
- Konkretny cel musi być osiągnięty w określonym terminie i w ramach określonego budżetu
- Cele muszą być SMART - Specyficzne, Mierzalne, Akceptowalne, Realne, Terminowe
- Cel główny projektu - cele pośrednie
- Zgodność celów projektu ze strategią firmy i celami strategicznych udziałowców projektu
- Upowszechnienie celów projektu wśród wszystkich udziałowców projektu
· Produkt - bezpośredni, materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi wielkościami (długość drogi, nośność mostu, przepustowość stacji uzdatniania wody, długość gazociągu, liczba firm, które skorzystały z grantu itp.)
· Rezult...
Jussy_S