szkolenie(1).pdf

(2293 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Materia\263y.doc)
V F ORUM B EZPIECZEİSTWA I H IGIENY P RACY
SPIS TRE ĺ CI
Harmonogram szkolenia
2
Analiza stanu BHP
3
Wymagania prawne i odpowiedzialnoĻę
4
Zakres analizy stanu BHP
11
Formularz przeprowadzania analizy stanu BHP
15
Algorytm przeprowadzania analizy
17
Dokumentacja i materiały wykorzystywane do analizy
17
Listy kontrolne
19
Analiza ekonomiczna
20
Wnioski wynikajĢce z analizy
23
Wspomaganie komputerowe
24
ZałĢcznik 1 – Ogólne zagadnienia dotyczĢce BHP
26
ZałĢcznik 2 – Rħczne przemieszczanie ciħŇarów
38
ZałĢcznik 3 – Ergonomiczna lista kontrolna dotyczĢca oĻwietlenia stanowiska pracy
41
Pierwsza pomoc przedlekarska
44
Ocena stanu zagroŇenia, czynnoĻci wstħpne
45
Resuscytacja krĢŇeniowo – oddechowa
47
WstrzĢs, dusznoĻci
48
Uraz krħgosłupa
49
Złamania
51
Zmiany w przepisach prawa pracy
52
OdpowiedzialnoĻę karna
53
OdpowiedzialnoĻę wykroczeniowa
78
OdpowiedzialnoĻę cywilna
81
Czas pracy
82
RozporzĢdzenie MPiPS zmieniajĢce rozp. w sprawie szkoleı BHP
87
1
Centrum Szkolenia i Doradztwa Kontra 40-081 Katowice ul. DĢbrówki 13
132522195.051.png 132522195.062.png 132522195.070.png 132522195.071.png 132522195.001.png 132522195.002.png 132522195.003.png 132522195.004.png 132522195.005.png 132522195.006.png 132522195.007.png 132522195.008.png 132522195.009.png 132522195.010.png
V F ORUM B EZPIECZEİSTWA I H IGIENY P RACY
HARMONOGRAM SZKOLENIA
7 - 9 maja 2009 r.
OĻrodek Wczasowo - Szkoleniowo Relaks Ustroı Jaszowiec ul. Stroma 20
7 maja 2008 r. – Ļ roda
8 00 - 9 00
- przyjazd uczestników
9 00 - 9 30
- kawa na sali wykładowej
9 30 - 11 00
- Analiza stanu BHP
11 00 - 11 15
- przerwa – bufet kawowy
11 15 - 12 15
- Analiza stanu BHP
12 15 - 12 30
- przerwa – bufet kawowy
12 30 - 13 30
- Analiza stanu BHP
13 30 - 14 15
- przerwa – obiad
14 15 - 15 15
- Analiza stanu BHP
19 30
- kolacja
8 maja 2008 r. – czwartek
8 30 - 9 15
- Ļniadanie
9 15 - 10 30
- Pierwsza pomoc przedlekarska
10 30 - 10 45
- przerwa – bufet kawowy
10 45 - 12 30
- Pierwsza pomoc przedlekarska – zajħcia praktyczne
12 30 - 12 45
- przerwa – bufet kawowy
12 45 - 14 15
- Pierwsza pomoc przedlekarska – zajħcia praktyczne
14 15 - 15 00
- przerwa – obiad
15 00 - 15 30
- Pierwsza pomoc przedlekarska
19 00
- kolacja przy grillu.
9 maja 2008 r. – pi Ģ tek
8 30 - 9 00 - Ļniadanie
9 00 - 10 15 - Zmiany w przepisach prawa pracy
10 15 - 10 30 - przerwa – bufet kawowy
10 30 - 12 00 - Zmiany w przepisach prawa pracy
12 00 - 12 15 - przerwa – bufet kawowy
12 15 - 13 45 - Zmiany w przepisach prawa pracy
13 45 - zakoıczenie zajħę
13 45 - 14 30 - obiad
15 00 - 16 00 - wyjazd uczestników
2
Centrum Szkolenia i Doradztwa Kontra 40-081 Katowice ul. DĢbrówki 13
132522195.011.png 132522195.012.png 132522195.013.png 132522195.014.png 132522195.015.png 132522195.016.png 132522195.017.png 132522195.018.png 132522195.019.png 132522195.020.png 132522195.021.png 132522195.022.png 132522195.023.png 132522195.024.png 132522195.025.png
V F ORUM B EZPIECZEİSTWA I H IGIENY P RACY
V FORUM BEZPIECZE İ STWA I HIGIENY PRACY
Analiza stanu BHP
3
Centrum Szkolenia i Doradztwa Kontra 40-081 Katowice ul. DĢbrówki 13
132522195.026.png 132522195.027.png 132522195.028.png 132522195.029.png 132522195.030.png 132522195.031.png 132522195.032.png 132522195.033.png 132522195.034.png 132522195.035.png 132522195.036.png 132522195.037.png 132522195.038.png 132522195.039.png
V F ORUM B EZPIECZEİSTWA I H IGIENY P RACY
Tematyka szkolenia:
- wymagania prawne i odpowiedzialnoĻę (obowiĢzki, uprawnienia pracowników słuŇby bhp, obowiĢzki
pracodawcy)
- zakres analizy stanu bhp,
- dokumentacja i materiały wykorzystywane do przeprowadzenia analizy,
- podsumowanie i wnioski wynikajĢce z analizy,
- postħpowanie po analizie (działania korygujĢce i zapobiegawcze),
- warsztaty.
Analizħ stanu bhp bardzo czħsto kwituje siħ jako:
  statystykħ wypadkowĢ, za pomocĢ wskaŅników ciħŇkoĻci i czħstotliwoĻci wypadków w
porównaniu
z analogicznym okresem roku poprzedniego,
  statystykħ chorób zawodowych.
Jako potwierdzenie dobrego stanu bhp wiele przedsiħbiorstw przedstawia karty oceny ryzyka
zawodowego, pokazujĢc, Ňe ryzyko jest ocenione na poziomie małym, bardzo małym, akceptowalnym
(w zaleŇnoĻci od stosowanej metody).
JeŇeli wskaŅniki wypadkowoĻci nie pogorszyły siħ, albo nawet poprawiły – kierownictwo i słuŇba bhp
sĢ usatysfakcjonowane; równieŇ członkowie komisji bhp, (jeŇeli jest taka w przedsiħbiorstwie) nie
wnoszĢ zastrzeŇeı.
Problem powstaje podczas kontroli PIP-u, kiedy inspektor tak sporzĢdzonĢ analizħ traktuje jedynie
jako statystykħ wypadkowoĻci i chorób zawodowych, a nie analizħ stanu bhp.
Czy inspektor ma racj ħ ? Tak.
Dlaczego?
WskaŅniki dotyczĢce wypadkowoĻci i chorób zawodowych dotyczĢ czasu przeszłego i wskazujĢ
jedynie na fakt zaistnienia lub nie wypadku / choroby zawodowej. Nie przekazujĢ Ňadnych informacji o
spełnieniu (lub nie) wymagaı bhp w zakresie organizacji pracy, poszczególnych stanowisk,
wypełnienia obowiĢzków pracodawcy wobec zatrudnionych.
Spadek wypadkowoĻci nie jest jednoznaczny z dobrym stanem bhp na kaŇdym stanowisku pracy, ani
wypełnieniem wszystkich wymagaı prawnych. Takie zapewnienie moŇe daę jedynie rzetelnie
wykonana analiza obejmujĢca wszystkie aspekty i elementy organizacji pracy zwiĢzane z bhp. Z takiej
analizy powinno wynikaę, czy pracodawca i pracownicy wypełniajĢ wymagania bhp.
Analiza obejmujĢca wszystkie zagadnienia majĢce bezpoĻredni czy poĻredni wpływ na bhp powinna
równieŇ wskazaę te miejsca i te tematy, które wymagajĢ poprawy – doprowadzenia do zgodnoĻci z
obowiĢzujĢcymi przepisami. Czyli dobrze przeprowadzona analiza powinna daę wskazówki
postħpowania na przyszłoĻę, a nie tylko scharakteryzowaę przeszłoĻę.
Kto i jak cz ħ sto dokonuje analizy stanu bhp?, kiedy? i komu jest ona potrzebna?
Wymagania prawne i odpowiedzialno Ļę
Rozporz Ģ dzenie Rady Ministrów z dnia 2 wrze Ļ nia 1997r. w sprawie słu Ň by bezpiecze ı stwa i
higieny pracy (DzU 1997 Nr 109 poz 704, DzU 2004 Nr 246 poz 2467 i 2468, DzU 2005, poz.986):
§ 2. 1. Do zakresu działania słuŇby bhp naleŇy:
3) sporzĢdzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu
bezpieczeıstwa i higieny pracy zawierajĢcych propozycje przedsiħwziħę technicznych i
organizacyjnych majĢcych na celu zapobieganie zagroŇeniom Ňycia i zdrowia pracowników oraz
poprawħ warunków pracy,
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeıstwa i
higieny pracy, ze szczególnym uwzglħdnieniem stanowisk pracy, na których sĢ zatrudnione kobiety w
ciĢŇy lub karmiĢce dziecko piersiĢ, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujĢcy pracħ
zmianowĢ, w tym pracujĢcy w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujĢce pracħ na innej podstawie niŇ
stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcħ,
8) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczĢcych zachowania wymagaı ergonomii na
stanowiskach pracy,
4
Centrum Szkolenia i Doradztwa Kontra 40-081 Katowice ul. DĢbrówki 13
132522195.040.png 132522195.041.png 132522195.042.png 132522195.043.png 132522195.044.png 132522195.045.png 132522195.046.png 132522195.047.png 132522195.048.png 132522195.049.png 132522195.050.png 132522195.052.png 132522195.053.png 132522195.054.png
V F ORUM B EZPIECZEİSTWA I H IGIENY P RACY
12) Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczĢcych wypadków
przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeı o takie choroby, a takŇe przechowywanie
wyników badaı i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w Ļrodowisku pracy.
14) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiĢŇe siħ z wykonywanĢ pracĢ.
§ 3. SłuŇba bhp jest uprawniona do:
1) Przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeıstwa i higieny pracy, a takŇe przestrzegania przepisów
oraz zasad w tym zakresie w zakładzie pracy i w kaŇdym innym miejscu wykonywania pracy.
Rozporz Ģ dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów
bezpiecze ı stwa i higieny pracy (DzU 1997 Nr 129 poz. 844, DzU 2003 Nr 169 poz. 1650, DzU
2007 Nr 49 poz 330):
§ 40. 1. Pracodawca jest obowiĢzany zapewnię systematyczne kontrole stanu bezpieczeıstwa i
higieny pracy ze szczególnym uwzglħdnieniem:
- organizacji procesów pracy,
- stanu technicznego maszyn i innych urzĢdzeı technicznych,
- ustalenia sposobów rejestracji nieprawidłowoĻci,
- ustalenia metod ich usuwania.
§ 39a. 1. Pracodawca ocenia ryzyko zawodowe wystħpujĢce przy wykonywanych pracach,
w szczególnoĻci przy doborze wyposaŇenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i
preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji
pracy. Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzglħdnia siħ wszystkie czynniki Ļrodowiska pracy
wystħpujĢce przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac.
DZIAŁ II – Obiekty budowlane i teren zakładu pracy
Budynki i inne obiekty budowlane, w których znajdujĢ siħ pomieszczenia pracy, powinny byę
zbudowane i utrzymywane zgodnie z wymaganiami okreĻlonymi w przepisach techniczno-
budowlanych.
Pracodawca jest obowiĢzany zapewnię na terenie zakładu pracy wykonane i oznakowane drogi
komunikacyjne i transportowe zwane „drogami”, drogi dla pieszych zwane „przejĻciami” i dojazdy
poŇarowe oraz utrzymywaę je w stanie nie stwarzajĢcym zagroŇeı dla uŇytkowników.
Na drogach transportowych i w magazynach nie powinny wystħpowaę progi ani stopnie. W przypadku
zróŇnicowania poziomów podłogi, róŇnice te powinny byę wyrównane pochylniami
o nachyleniu dostosowanym do rodzaju uŇywanego Ļrodka transportu, ale nie wiħkszym niŇ 8%.
Na drogach - w miejscach, w których moŇliwe jest niespodziewane wtargniħcie pieszych, w
szczególnoĻci przed bramami, drzwiami i przejĻciami, naleŇy ustawię barierki lub zastosowaę inne
skuteczne Ļrodki ochronne.
Dróg, przejĻę i dojazdów poŇarowych nie wolno zastawiaę materiałami, Ļrodkami transportu,
sprzħtem i innymi przedmiotami. Na skrzyŇowaniach dróg powinna byę zapewniona dobra
widocznoĻę. Pracodawca jest obowiĢzany zapewnię drogi ewakuacyjne ze wszystkich pomieszczeı
obiektu budowlanego, w których mogĢ przebywaę pracownicy. Miejsca w zakładzie pracy, w których
wystħpujĢ zagroŇenia dla pracowników, powinny byę oznakowane widocznymi barwami lub znakami
bezpieczeıstwa. Otwory i zagłħbienia powinny byę zamkniħte odpowiednimi pokrywami, a jeŇeli jest to
niemoŇliwe właĻciwie ogrodzone i oznakowane. Miejsca niebezpieczne na przejĻciach zagraŇajĢce
potkniħciem siħ, upadkiem lub uderzeniem (np. stopnie) powinny byę pomalowane barwami
bezpieczeıstwa.
DZIAŁ III – Pomieszczenia pracy
We wszystkich miejscach na terenie zakładu pracy, w których mogĢ przebywaę pracownicy,
pracodawca jest obowiĢzany zapewnię oĻwietlenie elektryczne w porze nocnej lub, jeŇeli oĻwietlenie
dzienne jest niewystarczajĢce.
Instalacje i urzĢdzenia elektryczne powinny byę tak wykonane i eksploatowane, aby nie naraŇały
pracowników na poraŇenie prĢdem elektrycznym, przepiħcia atmosferyczne, szkodliwe oddziaływanie
pól elektromagnetycznych oraz nie stanowiły zagroŇenia poŇarowego, wybuchowego i nie
powodowały innych szkodliwych skutków.
5
Centrum Szkolenia i Doradztwa Kontra 40-081 Katowice ul. DĢbrówki 13
132522195.055.png 132522195.056.png 132522195.057.png 132522195.058.png 132522195.059.png 132522195.060.png 132522195.061.png 132522195.063.png 132522195.064.png 132522195.065.png 132522195.066.png 132522195.067.png 132522195.068.png 132522195.069.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin