Kompetencje społeczne, a możliwości interpersonalne.pdf

(122 KB) Pobierz
92728627 UNPDF
Żyjemy w otoczeniu rodziny, przyjaciół, znajomych, ludzi mijanych na ulicach. Życie publiczne,
zawodowe, osobiste w ogromnej mierze zależy od oddziaływania, zachowania innych osób, grup i
społeczności (Aronson E., 1998). Środowiska społeczne wymagają interpersonalnych kontaktów.
Opanowanie umiejętności współżycia społecznego jest istotnym warunkiem zadowolenia i
satysfakcji życiowej. "Człowiek jest zwierzęciem społecznym, a więc jego poczucie szczęścia i
pełni zależy od umiejętności sprawnego kontaktowania się z innymi ludźmi. Ponadto cała
cywilizacja opiera się na ludzkiej zdolności do współpracy z innymi i prowadzenia wspólnych
działań. Ludzie są nam niezbędni do szczęścia i spełnienia, musimy też umieć z nimi
współpracować, jeśli chcemy stanąć na wysokości swoich zadań, swoich upodobań" (Johson,
1992).
Efektywne funkcjonowanie w relacjach z innymi jest niezbędną umiejętnością szczególnie w
przypadku tych osób, których praca wymaga stałego obcowania z ludźmi. Nauczyciele, kierownicy,
doradcy, lekarze, pracownicy socjalni, to grupy zawodów, w których sensowne i owocne kontakty z
innymi są koniecznością, a zdolności, umiejętności, kompetencje społeczne, są "wyznacznikiem
efektywności funkcjonowania jednostki w rzeczywistych sytuacjach życiowych." (Matczak A.,
2001).
Rozumienie terminu "kompetencje społeczne"
W 1959 roku R. White zajmując się problematyką wywierania wpływu na otoczenie wprowadził do
psychologii pojęcie kompetencji. Ujmował ją jako specyficznie rozumianą umiejętność, czyli każdą
taką umiejętność, która przyczynia się do skutecznej interakcji z otoczeniem, utożsamiając ją ze
społecznymi umiejętnościami. Słownik Języka Polskiego (1981) definiuje umiejętność jako
"praktyczną znajomość czegoś, biegłość w czymś, zdolność wykonywania czegoś", zdolność zaś,
jako "predyspozycję do łatwego opanowywania pewnych umiejętności, zdobywania wiedzy,
uczenia się". Kompetencja natomiast rozumiana jest jako "zakres czyjejś wiedzy, umiejętności lub
odpowiedzialności". Łacińskie słowo " competentia " oznacza przydatność, odpowiedzialność.
Angielskie rozumienie słowa " competence " oznacza umiejętności, zdolności, do wykonywania
określonych czynności.
Zdaniem Sęk (1988) pojęcie kompetencji przyjęło się szczególnie łatwo w psychologii społecznej,
gdzie mówi się o kompetencji społecznej i interpersonalnej. Jak napisała Skarżyńska (1981),
kompetencje społeczne i interpersonalne są umiejętnością osiągania celów społecznych i
jednostkowych z jednoczesnym zachowaniem dobrych stosunków z partnerami interakcji.
Jednoznaczne zdefiniowanie tego pojęcia jest jednak niezmiernie trudne. Często badacze używają
takich pojęć jak: kompetencja społeczna, inteligencja społeczna, emocjonalna, społeczne zdolności,
umiejętności. Wszystkie wyżej wymienione pojęcia odnoszą się do skutecznego, efektywnego
funkcjonowania w kontaktach z innymi i bywają używane zamiennie. W wielu koncepcjach
inteligencji znajdujemy aspekt zdolności społecznych rozumiany jako efektywne przystosowanie do
środowiska społecznego (Strelau 2000). Zdolności społeczne natomiast bardzo często utożsamiane
są z inteligencją społeczną.
Thorndike, twórca pojęcia inteligencji społecznej wyróżnił trzy jej rodzaje:
ogólną, abstrakcyjną
praktyczną, wykonawczą, techniczną
inteligencję społeczną (mądre postępowanie w stosunkach interpersonalnych, rozumienie
innych).
Współczesne rozumienie inteligencji społecznej, to zdolność do trafnego przetwarzania informacji
o charakterze społecznym ( Plewicka, 1982; Strelau, 2000; Nęcka, 2003).
Pojęcie kompetencji społecznych najczęściej utożsamiane jest z umiejętnościami społecznymi.
McFall jednak proponuje wyraźne ich rozgraniczenie (za: Grescham, 1986). Umiejętności
społeczne definiuje on jako zachowania ujawniane przez osobę efektownie i efektywnie działającą
w sytuacji społecznej. Kompetencje społeczne zaś wartościują wykonane zadanie z
uwzględnieniem adekwatności do sytuacji. Trafnego, moim zdaniem, rozróżnienia tych pojęć
dokonują L. Karen i Ph. Bierman (2003).W internetowej encyklopedii psychologicznej definiują
kompetencje społeczne jako pojęcie nadrzędne, szersze, odnoszące się do poznawczych,
emocjonalnych, społecznych umiejętności oraz zachowań, które przyczyniają się do właściwego
przystosowania jednostki do środowiska społecznego. Umiejętności społeczne zaś, to pojecie
używane do opisu konkretnych zachowań obserwowanych i traktowanych jako wykorzystywanie
posiadanej wiedzy i zdolności stosownie do zaistniałej sytuacji społecznej. Zatem umiejętności
społeczne są przejawem zachowań akceptowalnych społecznie oraz umiejętnością powstrzymania
się od zachowań nieaprobowanych. Można je nazwać przystosowaniem społecznym.
Według M. Argyle'a ( 1998) umiejętności społeczne ( social skills ) są wzorcami zachowań
społecznych, które sprawiają, że jednostki są społecznie kompetentne, to znaczy zdolne do
wywierania pożądanego wpływu na innych. Umiejętności społeczne stanowią aspekt
zachowaniowy zdolności społecznych ( social competence ), na które składają się także wiedza,
zrozumienie, brak niepokoju, przyczyniające się do wzrostu osiągnięć społecznych. Skuteczność w
skłanianiu innych do zachowań zgodnych z naszymi oczekiwaniami i celami jest założeniem
definicji kompetencji społecznych autorstwa M. Arygyle. Przez pojęcie kompetencji społecznej
rozumie "zdolność, posiadanie niezbędnych umiejętności do tego, by wywrzeć pożądany wpływ na
innych ludzi w sytuacjach społecznych. Te pożądane wpływy mogą polegać na skłonieniu innych
do kupna, do nauki do odzyskania zdrowia psychicznego" (Argyle, 2002).
M. Agryle wyróżnia dwie kategorie umiejętności społecznych pozwalających uzyskać zamierzone
efekty w sytuacjach społecznych:
powszechne umiejętności społeczne, potrzebne każdemu człowiekowi,
profesjonalne umiejętności społeczne, które są konieczne w wielu zawodach.
Przez kompetencje społeczne należałoby rozumieć złożone umiejętności warunkujące efektywność
radzenia sobie w sytuacjach społecznych określonego typu. Umiejętności te jednostka nabywa w
toku treningu społecznego (Matczak, 2001). Zdaniem autorki powyższej definicji kompetencje
społeczne warunkowane są cechami osobowości, temperamentem, inteligencją ogólną, społeczną i
emocjonalną. Cechy wrodzone i społeczne doświadczenia są istotnymi czynnikami wpływającymi
na poziom kompetencji.
E. Nęcka (2003) określa kompetencję społeczną jako "skuteczność działania w trudnych sytuacjach
społecznych", "osiąganie celów w życiu społecznym". Z kolei według Spitzberga i Cupach'a, jest to
zdolność do budowania więzi emocjonalnych z innymi ludźmi, ujmowanych w kategoriach
definiowania relacji, tworzenia, rozwijania i utrzymywania związków oraz uzyskiwania
społecznego poparcia (za: Jakubowska, 1996). Podejście takie, nazwane zostało podejściem
relacyjnym. Kompetencje przejawiają się w zdolności do wykonywania zadań, w zakresie
określonej formy aktywności społecznej lub jako zdolność spełniania określonych funkcji zgodnie z
przyjętymi standardami (Borkowski, 2003). Wysoki poziom kompetencji pozwala na znajdywanie
dużej ilości wyjaśnień oraz przewidywań dotyczących własnych zachowań, oraz zachowań
partnerów interakcji, tworzenie złożonych i bardziej zróżnicowanych konstrukcji tychże interakcji.
Ciekawym podejściem, aczkolwiek zawężającym ogólne znaczenie, jest koncepcja Kowalika.
Kompetencje społeczne traktuje on jako zdolność, umiejętność adaptacyjną ograniczając się jednak
do werbalnego sposobu porozumiewania się ludzi. Posługując się terminem "kompetencja
komunikacyjna" Stwierdza, iż człowiek kompetentny komunikacyjnie, to ten, który charakteryzuje
się zdolnością adaptacji w zależności od społecznego kontekstu interakcji. Podczas gdy zdaniem
Sillarsa i Weisberga (za: Jakubowska 1996) o zachowaniach kompetentnych społecznie, świadczy
umiejętność generowania w procesie porozumienia się miedzy ludźmi, takich strategii, które
prowadzą do podtrzymania i rozwijania więzi interpersonalnych.
Interpersonalne zdolności i umiejętności człowieka mają charakter niespecyficzny. Ujawniają się w
relacjach formalnych, towarzyskich, intymnych, które można określić jako zróżnicowane pod
względem formy oraz celu kontaktach społecznych. Treść oraz cel interpersonalnej aktywności
narzuca swoim charakterem odmienność norm je wyznaczających. Zatem kompetencje społeczne
odnoszą się do efektywności w sytuacjach społecznych. Za wskaźniki tej efektywności uznaje się z
jednej strony osiąganie przez jednostkę własnych celów a z drugiej - zgodność z oczekiwaniami
otoczenia społecznego (Matczak 2001).
Kompetencje społeczne można uznać za spójny, funkcjonalny, wykorzystywany w praktyce oraz
uwarunkowany osobowościowo zestaw wiedzy, doświadczenia, zdolności, umiejętności
społecznych. Zestaw ten umożliwia jednostce podejmowanie i rozwijanie twórczych relacji i
związków z innymi osobami, aktywne współuczestniczenie w życiu różnych grup społecznych,
zadowalające pełnienie różnych ról społecznych oraz efektywne wspólne pokonywanie
pojawiających się problemów (Borkowski, 2003).
Składniki kompetencji społecznych
Mając na uwadze fakt, iż kompetencje społeczne winny kreować powszechnie akceptowane
wartości oraz służyć do osiągania celów społecznych warto zastanowić się nad elementarnymi
składnikami wchodzącymi w ich skład. Borkowski (2003) uważa, iż systematyczne uczenie i
dokształcanie, otwartość na wiedzę, ciekawość świata, oraz wiedza o sobie samym jako podmiocie
społecznym, wiedza o zasadach funkcjonowania zbiorowości ludzkich oraz małych grup
społecznych jest podstawą tak zwanej wiedzy społecznej . Wiedza ta może prowadzić do swoistego,
prospołecznego sposobu myślenia charakteryzującego się zainteresowaniem, wyczuleniem na
potrzeby oraz możliwości innych. Takie myślenie, taką postawę można określić mianem myślenia
prospołecznego , mentalności społecznej. Trzecim składnikiem wymienianym przez autora jest
społeczne doświadczenie , będące sumą doświadczenia życiowego (rodzina, przyjaciele, znajomi,
aktywność organizacyjna, środowiska szkolne) i zawodowego jednostki. Dobrym miernikiem jest
tu zakres osobistych osiągnięć i porażek oraz sposób ich przyjmowania. Istotnym składnikiem
kompetencji społecznych są walory osobowościowe, czyli wszystkie te cechy, które składają się na
tak zwaną osobowość społeczną . Zdolność do odczytywania, rozumienia własnych stanów
emocjonalnych jak też stanów emocjonalnych innych ludzi oraz adekwatne do nich zachowania i
postawy to najogólniej mówiąc kolejny element, składnik kompetencji społecznych nazywany
inteligencją emocjonalną . Borkowski wymienia również inteligencję społeczną rozumianą jako
umiejętność rozwiązywania konfliktów i problemów, współpracy i współżycia z innymi, dojrzałość
moralną, autorytet społeczny oraz różnorodne zdolności i umiejętności.
J. Mellibruda (za: Plewicka, 1982) wyróżnia cztery wymiary stosunków międzyludzkich
odnoszących się do umiejętności psychospołecznych:
wzajemne zrozumienie i poznawanie się;
tworzenie klimatu wzajemnego zaufania;
pomaganie oraz wywieranie wpływu;
rozwiązywanie problemów i konfliktów.
Wśród wielu kategorii zachowań R. C. Rinn i. A Markle ( za: Oleś 1998) wymieniają te, które ich
zdaniem są istotne dla umiejętności społecznych:
umiejętności komunikacyjne;
umiejętności asertywne;
umiejętności wzmacniania, podtrzymywania innych;
umiejętności wyrażania siebie.
W klasycznym ujęciu Michaela Aryle, kompetencje społeczne są zbiorem takich umiejętności, od
których zależy możliwość adekwatnej reakcji na określoną sytuację społeczną. Za powstanie,
rozwój kompetencji społecznych, odpowiedzialne są zdolności niezbędne do przetwarzania
informacji behawioralnych, które Argyle określił jako inteligencję społeczną. Za pomocą
kompetencji społecznych możemy zorientować się, jaką strategię należy zastosować, żeby
zrealizować własne cele. Wymienia się tu następujące umiejętności społeczne:
nagradzanie, czyli umiejętność udzielania wzmocnień społecznych, które wpływają na
utrzymanie związku, podniesienie atrakcyjności oraz umożliwiają wywieranie większego
wpływu na osobę;
empatia i umiejętność podejmowania ról innych ludzi, które są ważne zwłaszcza w pracy
zespołowej, w psychoterapii oraz w związkach miłosnych i przyjacielskich;
asertywność, czyli umiejętność obrony własnych praw bez okazywania agresji;
komunikacja werbalna (zwłaszcza na poziomie abstrakcyjnym) i niewerbalna;
inteligencja społeczna i umiejętność rozwiązywania problemów, istotna zwłaszcza w
przypadku częstego występowania konfliktów (np. w pracy);
umiejętność korzystnej autoprezentacji (szczególnie w warunkach zawodowych) (Terelak J.,
Bułdys J., 2003).
Kompetencje warunkujące efektywność zachowań w
sytuacjach wymagających asertywności
Jednym z podstawowych składników kompetencji społecznych jest asertywność. Salter uznawany
za twórcę i prekursora tej tematyki określił asertywność jako "zdolność wyrażania emocji
pozytywnych i negatywnych" ( za: Sęk, 1988, s. 790). Pojęciu asertywności nadawane jest w
literaturze różne znaczenie, lecz najczęściej jako podstawę asertywności podaje się umiejętność
pogodzenia własnych i cudzych potrzeb społecznych (Alberti, Emmons 2002, Król-Fijewska 1993).
Jednak zazwyczaj asertywność nie jest utożsamiana z kompetencją społeczną, lecz traktowana jako
jej komponent (Oleś 1998). Zdaniem Cattela asertywność jest uwarunkowana genetycznie i ściśle
związana z temperamentem. Jednakże otoczenie społeczne stwarzające odpowiednie warunki do
rozwoju tej cechy sprawia, iż ludzie w miarę upływu lat, w miarę nabywania kolejnych
doświadczeń stają się coraz bardziej asertywni.
Lazarus (1974) wymienia cztery rodzaje zachowań składające się na asertywność. Jest to
umiejętność odmowy, mówienia "nie", umiejętność zdobywania przychylności w otoczeniu
społecznym, umiejętność wyrażania zarówno negatywnych jak i pozytywnych uczuć oraz zdolność
inicjowania, utrzymywania i organizowania konwersacji (Lazarus, 1974, za: Sęk, 1988). Natomiast
zdaniem psychologów nurtu behawioralnego Alberti i Emmons'a (1957) asertywność jest
zachowaniem, które wyraża własne prawa bez naruszania praw innych ludzi, pomaga w osiągnięciu
celów i wolne jest od niepokoju (Alberti, Emmons, za: Sęk, 1988).
Podsumowując powyższe definicje, zachowanie asertywne można określić jako "bezpośrednie,
szczere, łagodne i stanowcze komunikowanie własnych emocji, potrzeb, opinii respektujące
jednocześnie prawa innych osób do wyrażania własnych opinii, potrzeb i uczuć". Asertywność jest
nie tylko zewnętrznym zachowaniem, ale postawą jednostki wobec siebie i innych. Osoba
asertywna ma szacunek do siebie i innych osób, traktując je równorzędnie (Król-Fijewska, 1993).
H. Fensterheim (za: Kożusznik, Adamiec, 1993) proponuje pięć praw osobistych:
1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz - dopóty, dopóki nie ranisz kogoś innego.
2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie, nawet jeśli to
rani kogoś innego - dopóty, dopóki intencje twoje nie są agresywne, lecz asertywne.
3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb - dopóty, dopóki uznajesz, że druga
osoba ma prawo odmówić.
4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak
masz prawo do przedyskutowania tej sprawy z drugą osobą i wyjaśnienia jej.
5. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.
Poprzez asertywne zachowanie "domagamy" się swoich praw, jednocześnie respektujemy prawa
innych osób. Bycie asertywnym nie oznacza jednak agresywności, ani naruszania cudzych praw,
nie wyklucza również grzeczności, uprzejmości czy nawet altruizmu (Sęk, 2000). Jednostka
asertywna radzi sobie z sytuacjami negatywnymi i problemowymi poprzez podejmowanie
pozytywnych i konstruktywnych kroków naprzód, dotyczy to inicjowania i kultywowania takiego
sposób życia i relacji międzyludzkich, jakich dla siebie chcemy, unikając agresji, wybierając
dyskusję i kompromis. Osoba asertywna jest otwarta zarówno na wewnętrzny rozwój, jak i na świat
zewnętrzny, dlatego też nie narzuca własnego zdania innym, nie manipuluje drugim człowiekiem,
lecz wspólnie z partnerem stara się znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie strony.
Asertywność jest więc złożonym zespołem kompetencji zadaniowych, interpersonalnych i
ekspresyjnych, polegającym na skutecznym dochodzeniu do ważnych dla jednostki celów
życiowych, przy równoczesnym stałym potwierdzaniu i obronie pozytywnego obrazu siebie.
Opisane powyżej cechy i zachowania są bardzo istotnym elementem sprzyjającym osiągnięciu
sukcesu zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i osobistego życia jednostki.
Kompetencje warunkujące efektywność zachowań w
sytuacjach interpersonalnych
Kolejnym składnikiem kompetencji społecznych jest umiejętność nawiązywania bliskich kontaktów
interpersonalnych. Kontakty międzyludzkie są powszechnie obecne w życiu społecznym. Każdy z
Zgłoś jeśli naruszono regulamin