Edward Filipowicz
Konspekt zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
Wada postawy – plecy wklęsło-okrągłe.
Temat – Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za postawę ciała i dynamikę kręgosłupa.
Cele główne:
· Usuwanie przykurczów mięśni piersiowych, biodrowo-lędźwiowych oraz ograniczeń ruchomości w stawach.
· Wzmacnianie mięśni brzucha, pośladkowych i grzbietu odcinka piersiowego.
Umiejętności:
· Kształtowanie umiejętności wzmacniania mięśni umożliwiających utrzymanie nawyku prawidłowej postawy poprzez ćwiczenia elongacyjne.
Wiadomości:
· Zasady odrabiania zadań domowych z zakresu korektywy.
Cele wychowawcze:
· Korygowanie swojego ciała w ustawieniu osiowym w pionie.
Miejsce ćwiczeń – salka korekcyjna.
Czas trwania – 45 min.
Liczba ćwiczących – 10.
Wiek ćwiczących – 7-9 lat.
Sprzęt i przybory: woreczki, piłki lekarskie, kocyki, krążki, piłeczki do tenisa stołowego.
Tok lekcji
Zadania
Środki realizacji
Uwagi
Dozowanie.
Organizacja
Część I wstępna-5min.
Czynności organizacyjno-porządkowe.
Nastawienie uczniów do wykonania zadań lekcji.
1.Zbiórka w szeregu, powitanie, sprawdzenie obecności.
2.Podanie zadań lekcji.
Uczniowie w postawie skorygowanej.
2’
szereg
Zabawa ożywiająca
Pobudzenie układu krążeniowo-oddechowego.
Utrwalenie nawyku postawy skorygowanej w siadzie.
Wzmocnienie mm. ściągających łopatki
Zabawa ruchowa „Berek zaczarowany”. Dziecko dotknięte przez berka („zaczarowane”) wykonuje siad skrzyżny w postawie skorygowanej z RR ułożonymi w „skrzydełka”.
Zabawa trwa do momentu zaczarowania wszystkich uczestników.
zabawa odbywa się na wyznaczonej przestrzeni.
Ćwiczenia oddechowe.
Wzmocnienie mm. oddechowych
Marsz ze wznosem RR przodem w górę-wdech, opuszczenie RR bokiem w dół-wydech.
Z zachowaniem postawy skorygowanej
1’
marsz dookoła sali.
Część II główna-35 min.
Ćwiczenia RR
Zwiększenie ruchomości w st. barkowych.
Marsz z woreczkami w dłoniach, równoczesne krążenie RR w tył.
W postawie skorygowanej, RR proste w łokciach.
0,5’
marsz dookoła sali
Ćwiczenia NN
Wzmocnienie mm. NN i stopy
W rozsypce na sygnał chwyt woreczka palcami stopy – stanie na jednej N z RR w bok.
rozsypka
Ćwiczenia T
Zwiększenie ruchomości w st. biodrowych i kolanowych
Stanie na krążku – taniec z przesuwaniem się do przodu przez wykonywanie skrętów T.
Ćw. T w pł. poprzecznej.
Ćw. oddechowe.
Wzmocnienie mm. oddechowych, rozciągnięcie mm. piersiowych.
Pozycja średnia Klappa, przed głową na podłodze piłeczka do tenisa stołowego. Wdech nosem i silne dmuchnięcie w piłeczkę.
Klatka piersiowa blisko podłogi.
Ćw. mm. grzbietu odc piersiowego i mm. ściągających łopatki
Wzmacnianie mm. grzbietu odcinka piersiowego i mm. ściągających łopatki.
1.Dwaj ćwiczący w leżeniu przodem twarzami do siebie, RR wyciągnięte w przód. Obaj ćwiczący trzymają w prawych rękach woreczki, głowy obu ćwiczących dotykają podłogi.
Ruch – przeniesienie RR bokiem do tyłu z przełożeniem woreczka z tyłu za plecami do lewej ręki. Następnie przeniesienie RR bokiem do przodu i przekazania sobie woreczków wyciągniętymi RR.
2.Dwaj ćwiczący w leżeniu przodem twarzami do siebie, RR wyciągnięte w przód, obaj ćwiczący trzymają dłońmi jedną laskę. Głowy ćwiczących dotykają podłogi.
Ruch – jeden ćwiczący przenosi laskę na łopatki, drugi przenosi RR do ułożenia w „skrzydełka”, wytrzymać 5 sek. Powrót do pozycji wyjściowej i zmiana ról.
Podczas ćwiczenia głowa cały czas dotyka podłogi. Pod brzuchem ćwiczących znajduje się zrolowany kocyk.
Pod brzuchami ćwiczących znajduje się zrolowany kocyk
10x
&#x...
cornel3