plan wynikowy przyroda klasa IV.doc

(270 KB) Pobierz
I

8

 

Plan wynikowy z przedmiotu przyroda dla klasy IV

 

Zakres treści

Wymagania

Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi

podstawowe

ponadpodstawowe

DZIAŁ 1 – PRZYRODA I JA

Lekcja 1. Czym będziesz się zajmować na lekcjach przyrody?

§ Przyroda ożywiona i nieożywiona.

§ Człowiek jako element przyrody.

§ Obserwacje przyrodnicze.

Uczeń:

§ określa, czym jest przyroda,

§ wskazuje elementy przyrody w otoczeniu,

§ podaje przykłady ożywionych i nieożywionych elementów przyrody,

§ uzasadnia, że człowiek jest elementem przyrody.

Uczeń:

§ podaje przykłady powiązań między elementami przyrody,

§ podaje przykłady pytań zainspirowanych obserwacjami przyrody,

§ wyjaśniania, dlaczego obserwacje są niezbędne w po­znawaniu przyrody.

Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.

Ćwiczenie: Analiza ryciny przedstawiającej przyrodę.

Lekcja 2. W jaki sposób możesz poznawać przyrodę?

§ Rola obserwacji i doświadczeń w poznawaniu przyrody.

§ Udział zmysłów człowieka w poznawaniu przyrody.

§ Cechy dobrego przyrodnika.

§ nazywa zmysły człowieka,

§ określa znaczenie poszczególnych zmysłów,

§ podaje przykłady obserwacji dokonywanych dzięki poszczególnym zmysłom,

§ wyjaśnia, dlaczego zmysłem smaku nie zawsze można poznawać przyrodę,

§ wymienia cechy dobrego przyrodnika.

§ wymienia kolejne etapy przygotowania i prowadzenia doświadczenia,

§ Podaje przykłady doświadczeń i proponuje ich przebieg,

§ uzasadnia, dlaczego prawdziwy przyrodnik jest cierpliwy, systematyczny i rzetelny.

Edukacja prozdrowotna: treść nr 5.

Ćwiczenie: Przeprowadzenie dowolnego doświadczenia z omówieniem jego etapów oraz znaczenia grupy kontrolnej i doświadczalnej.

Lekcja 3. Co jest pomocne w poznawaniu przyrody?

§ Źródła wiedzy o przyrodzie.

§ Przyrządy ułatwiające poznawanie przyrody.

§ wskazuje źródła wiedzy o przyrodzie,

§ wymienia przyrządy ułatwiające poznawanie przyrody,

§ określa rolę mapy, planu, kompasu w planowaniu wycieczki.

§ Wskazuje możliwości wykorzystania lornetki, lupy, mikroskopu podczas obserwacji przyrodniczych,

§ Uzasadnia, dlaczego samodzielnie przeprowadzona obserwacja i doświadczenie są ważnym źródłem wiedzy o przyrodzie.

Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.

Ćwiczenie: Analiza albumów i atlasów o zwierzętach, ćwiczenia w posługiwaniu się lupą, lornetką, obserwacja preparatów mikroskopowych.

Lekcja 4. Wstajesz rano... i co dalej?

§ Dobowy rytm człowieka.

§ Organizacja czasu wolnego i nauki w domu.

§ Znaczenie snu dla organizmu.

§ wyjaśnia, co to znaczy dobowy rytm człowieka,

§ wskazuje odpowiednią kolejność czynności wykonywanych podczas dnia,

§ określa znaczenie snu dla człowieka,

§ wymienia czynności przygotowujące organizm do aktywnego dnia i snu.

§ wskazuje możliwości organizowania czasu wolnego i nauki w domu,

§ wyciąga wnioski dotyczące poprawności własnego rozkładu czynności w ciągu dnia,

§ uzasadnia, dlaczego jego rozkład dnia jest właściwy lub niewłaściwy.

Edukacja prozdrowotna: treść nr 1, treść nr 4.

Ćwiczenie: Analiza własnego planu zajęć w ciągu dnia.

DZIAŁ 2 – MOJA SZKOŁA

Lekcja 5. Jak wygląda twoja szkoła?

§ Położenie szkoły.

§ Pomieszczenia każdej szkoły i ich znaczenie dla ucznia.

§ wskazuje na mapie Polski położenie swojej szkoły,

§ wymienia cechy krajobrazu wokół szkoły,

§ uzasadnia, dlaczego warto odwiedzać bibliotekę szkolą.

§ określa rolę sekretariatu oraz dyrektora w funkcjonowaniu szkoły,

§ podaje przykład ulubionego miejsca w szkole i uzasadnia swój wybór.

Edukacja regionalna:

treść nr 1.

Ćwiczenie: Wycieczka przed szkołę i po szkole, przeprowadzanie wywiadu z pracownikami szkoły.

Lekcja 6. Ruch jest dobry na wszystko

§ Znaczenie ruchu dla organizmu.

§ Gry zespołowe – umiejętność współpracy.

§ Ruch poza salą gimnastyczną.

§ podaje przykłady aktywnego wypoczynku,

§ wymienia rodzaje gier zespołowych,

§ podaje przykłady zachowania się członków zespołu po wygranym i przegranym meczu.

§ określa znaczenie ruchu dla organizmu,

§ wyjaśnia stwierdzenie: trzeba umieć przegrywać,

§ podaje przykłady ulubionych zespołów i zawodników sportowych.

Edukacja prozdrowotna: treść nr 2, treść nr  4, treść nr 5.

Ćwiczenie: Odgrywanie ról członków zespołu po wygranym i przegranym meczu.

Lekcja 7. W pracowni przyrodniczej opiekujesz się roślinami i zwierzętami

§ Zwierzęta w pra­cowni przyrodniczej i ich znaczenie.

§ ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin