8
Plan wynikowy z przedmiotu przyroda dla klasy IV
Wymagania
Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi
podstawowe
ponadpodstawowe
Lekcja 1. Czym będziesz się zajmować na lekcjach przyrody?
§ Przyroda ożywiona i nieożywiona.
§ Człowiek jako element przyrody.
§ Obserwacje przyrodnicze.
Uczeń:
§ określa, czym jest przyroda,
§ wskazuje elementy przyrody w otoczeniu,
§ podaje przykłady ożywionych i nieożywionych elementów przyrody,
§ uzasadnia, że człowiek jest elementem przyrody.
§ podaje przykłady powiązań między elementami przyrody,
§ podaje przykłady pytań zainspirowanych obserwacjami przyrody,
§ wyjaśniania, dlaczego obserwacje są niezbędne w poznawaniu przyrody.
▪ Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.
Ćwiczenie: Analiza ryciny przedstawiającej przyrodę.
Lekcja 2. W jaki sposób możesz poznawać przyrodę?
§ Rola obserwacji i doświadczeń w poznawaniu przyrody.
§ Udział zmysłów człowieka w poznawaniu przyrody.
§ Cechy dobrego przyrodnika.
§ nazywa zmysły człowieka,
§ określa znaczenie poszczególnych zmysłów,
§ podaje przykłady obserwacji dokonywanych dzięki poszczególnym zmysłom,
§ wyjaśnia, dlaczego zmysłem smaku nie zawsze można poznawać przyrodę,
§ wymienia cechy dobrego przyrodnika.
§ wymienia kolejne etapy przygotowania i prowadzenia doświadczenia,
§ Podaje przykłady doświadczeń i proponuje ich przebieg,
§ uzasadnia, dlaczego prawdziwy przyrodnik jest cierpliwy, systematyczny i rzetelny.
▪ Edukacja prozdrowotna: treść nr 5.
Ćwiczenie: Przeprowadzenie dowolnego doświadczenia z omówieniem jego etapów oraz znaczenia grupy kontrolnej i doświadczalnej.
Lekcja 3. Co jest pomocne w poznawaniu przyrody?
§ Źródła wiedzy o przyrodzie.
§ Przyrządy ułatwiające poznawanie przyrody.
§ wskazuje źródła wiedzy o przyrodzie,
§ wymienia przyrządy ułatwiające poznawanie przyrody,
§ określa rolę mapy, planu, kompasu w planowaniu wycieczki.
§ Wskazuje możliwości wykorzystania lornetki, lupy, mikroskopu podczas obserwacji przyrodniczych,
§ Uzasadnia, dlaczego samodzielnie przeprowadzona obserwacja i doświadczenie są ważnym źródłem wiedzy o przyrodzie.
Ćwiczenie: Analiza albumów i atlasów o zwierzętach, ćwiczenia w posługiwaniu się lupą, lornetką, obserwacja preparatów mikroskopowych.
Lekcja 4. Wstajesz rano... i co dalej?
§ Dobowy rytm człowieka.
§ Organizacja czasu wolnego i nauki w domu.
§ Znaczenie snu dla organizmu.
§ wyjaśnia, co to znaczy dobowy rytm człowieka,
§ wskazuje odpowiednią kolejność czynności wykonywanych podczas dnia,
§ określa znaczenie snu dla człowieka,
§ wymienia czynności przygotowujące organizm do aktywnego dnia i snu.
§ wskazuje możliwości organizowania czasu wolnego i nauki w domu,
§ wyciąga wnioski dotyczące poprawności własnego rozkładu czynności w ciągu dnia,
§ uzasadnia, dlaczego jego rozkład dnia jest właściwy lub niewłaściwy.
▪ Edukacja prozdrowotna: treść nr 1, treść nr 4.
Ćwiczenie: Analiza własnego planu zajęć w ciągu dnia.
Lekcja 5. Jak wygląda twoja szkoła?
§ Położenie szkoły.
§ Pomieszczenia każdej szkoły i ich znaczenie dla ucznia.
§ wskazuje na mapie Polski położenie swojej szkoły,
§ wymienia cechy krajobrazu wokół szkoły,
§ uzasadnia, dlaczego warto odwiedzać bibliotekę szkolą.
§ określa rolę sekretariatu oraz dyrektora w funkcjonowaniu szkoły,
§ podaje przykład ulubionego miejsca w szkole i uzasadnia swój wybór.
▪ Edukacja regionalna:
treść nr 1.
Ćwiczenie: Wycieczka przed szkołę i po szkole, przeprowadzanie wywiadu z pracownikami szkoły.
Lekcja 6. Ruch jest dobry na wszystko
§ Znaczenie ruchu dla organizmu.
§ Gry zespołowe – umiejętność współpracy.
§ Ruch poza salą gimnastyczną.
§ podaje przykłady aktywnego wypoczynku,
§ wymienia rodzaje gier zespołowych,
§ podaje przykłady zachowania się członków zespołu po wygranym i przegranym meczu.
§ określa znaczenie ruchu dla organizmu,
§ wyjaśnia stwierdzenie: trzeba umieć przegrywać,
§ podaje przykłady ulubionych zespołów i zawodników sportowych.
▪ Edukacja prozdrowotna: treść nr 2, treść nr 4, treść nr 5.
Ćwiczenie: Odgrywanie ról członków zespołu po wygranym i przegranym meczu.
Lekcja 7. W pracowni przyrodniczej opiekujesz się roślinami i zwierzętami
§ Zwierzęta w pracowni przyrodniczej i ich znaczenie.
§ ...
jagda4