metody statystyczne.Pilipczuk.doc

(1575 KB) Pobierz
Metody statystyczne

5

 

Metody statystyczne

Mgr B. Pilipczuk

Ø      Schemat pracy badawczej na przykładzie schematu pracy magisterskiej.

1.      Tytuł.

2.      Wstęp (nie numerujemy)- podanie celu pracy, znaczenie badanego zagadnienia w teorii i w praktyce( można podać schemat pracy: części, rozdziały).

3.      Podstawy teoretyczne badań.

Rozdział ma na celu pokazanie kompetencji piszącego, to, że zna materiał, orientuje się w badanym zagadnieniu i nie popełnia plagiatu. Te same badania można powtarzać:

a)      po upływie jakiegoś czasu, aby sprawdzić wpływ zmian cywilizacyjnych;

b)     uwzględniając wpływ środowiska – jeżeli badania były robione np. w mieście, to robimy takie same badania na wsi;

c)      uwzględniając wpływ różnic kulturowych np. porównując rozwój „aspiracji młodzieży” w Polsce i w USA

4. Metodologia badań.

4.1 Cel badań. Celem badań jest uzyskanie odpowiedzi na  pytania zawarte w problemach badawczych.

4.2 Problemy badawcze.

   Rodzaje problemów badawczych:

I klasyfikacja:

        problemy ogólne – pytania dopełnienia: Jakie, które...?

        problemy szczegółowe – pytania rozstrzygnięcia: Czy..?

   Zawsze zaczynamy od problemów ogólnych, później przechodzimy do szczegółowych.

II klasyfikacja:

  pytania o różnice

  pytania o zależności

  pytania o podobieństwa

4.3  Hipotezy badawcze.

   Hipoteza badawcza to odpowiedź na pytanie, które postawiliśmy w problemie. Zakłada się,      że hipoteza powinna być najbardziej prawdopodobną odpowiedzią.

Przykład.

Problem badawczy ogólny:  Jakie czynniki środowiska domowego wpływają na narkomanię dzieci w wieku 12-13 lat?

Hipoteza ogólna: Na narkomanię dzieci w wieku 12-13 lat mogą wpływać:

struktura rodziny : rodzina pełna, niepełna, rekonstruowana

patologia rodziny: narkomania, agresja, przemoc

status materialny rodziny

Problemy i hipotezy szczegółowe:

- Czy struktura rodziny wpływa na narkomanię? Jeśli tak to dzieci z rodzin niepełnych częściej będą narkomanami.

- Czy patologia w rodzinie wpływa na narkomanię dzieci? Jeśli tak, to dzieci z rodzin patologicznych częściej będą narkomanami.

- Czy status społeczny wpływa na narkomanię? Jeśli tak to dzieci z rodzin o wyższym statusie materialnym częściej będą narkomanami.

4.4  Metody badań.
a) obserwacyjne (opisują jak jest):
- obserwacja bezpośrednia
- obserwacja pośrednia – wywiad, ankieta, testy (psychologiczne, dydaktyczne), socjometria, analiza dokumentu;
b) eksperymentalne – dają odpowiedź na pytanie o zmiany powstałe na skutek celowych oddziaływań.

5.      Metody opracowania wyników:

a)      opis wyjaśniający – synteza wielu danych obserwacyjnych, będąca uogólnieniem faktów szczegółowych obserwacji,

b)     opis statystyczny – dotyczy wyników badanej próby,

c)      wnioskowanie statystyczne – umożliwia uogólnienie wyników uzyskanych w badaniu próby na badaną populację

6.      Charakterystyka badanej próby

7.   Wyniki badań.

Opracowanie wyników powinno być zgodne z kolejnością problemów badawczych

- analiza wyników badań (na podstawie opisu wyników próby)

- weryfikacja hipotez badawczych (na podstawie wnioskowania statystycznego)

- podsumowanie - pokazujemy, które hipotezy badawcze zostały potwierdzone

8.      Wnioski .

Konkluzja dotycząca tego, co badania wnoszą do praktyki i teorii pedagogicznej.

 

 

Statystyka – nauka poświęcona badaniu rozmaitych własności całych zbiorów na
podstawie znajomości pewnej ich części. Opiera się na rachunku prawdopodobieństwa.

 

Lp.

Wiek

Płeć

Rodzaj

Struktura rodziny

Status materialny

Wyniki badań własnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø      Rodzaje cech:

1.      Niewymiernejakościowe – takie cechy, których nie da się zmierzyć – można je conajwyżej sklasyfikować (np. płeć, stan cywilny, rasa, narodowość, przynależność do partii…).

2.      Porządkowe – te cechy, które dają się uporządkować na „oko” (np. kto jest bardziej odpowiedzialny, najwyższy, najbardziej nerwowy, jaki ma stosunek do szkoły…).

3.      Wymierne - ilościowe– cechy, które można zmierzyć ponieważ mają stałą jednostkę miary (np. szybkość, waga, wzrost, odległość…).

 

CECHY

SKALE POMIAROWE

Jakościowe

Nominalna

Porządkowe

Porządkowa
< uporządkowanie zupełne (nie ma miejsca ex equo)

£ uporządkowanie słabe (są miejsca ex equo)







Ilościowe

Przedziałowa

                                   0

                                        ilorazowa

 

 

 

 

 

 

Cechy wymierne możemy przedstawić w postaci cech niewymiernych np.:

              Jakościowa                   średni



 

                                             wyższy od



                                             niższy od             

 



                                                 163

Ilościowa             Wzrost

 

Ø      Rodzaje wskaźników statystycznych.

1.      Wskaźniki położenia  (tendencje miary centralnej) – są to miary, które pozwalają na porównanie dwóch zbiorów wyników pod względem wyróżnionej cechy, określają także typowe, przeciętne właściwości w próbie.

2.      Wskaźniki rozproszenia – miary stopnia zróżnicowania (jednorodności) – rozpatrywanego zbioru wyników.

3.      Wskaźniki współzależności  (współczynniki korelacji) – umożliwiają stwierdzenie stopnia współzależności w parze cech.

 

WSKAŹNIKI OPISU STATYSTYCZNEGO

 

Cechy

Rodzaj wskaźnika

Miary położenia

Miary rozproszenia

Miary współzależności

 

Jakościowe

 

Modalna - mo

Dyspersja względna klasyfikacji -  h

Współczynnik siły związku - rc

 

Porządkowe

 

Mediana - me

 

Kwartyle - q

Współczynnik korelacji rang - rs



 

Ilościowe

 

 

Średnia  -   X

Odchylenie standardowe
S

Wariancja - S2

Współczynnik korelacji liniowej - rp

 

1. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin