dopasowanie roweru.txt

(4 KB) Pobierz
Ostateczne dopasowanie roweru.

W zale�no�ci od naszych uwarunkowa� fizycznych musimy ustawi� rower, kt�ry przecie� jest produkowany zaledwie w kilku rozmiarach. Sylwetek ludzkich jest ca�a r�norodno�� i ka�dej pasuje inne ustawienie roweru. Doj�cie do odpowiedniej konfiguracji wi��e si� nieod��cznie z metod� pr�b i b��d�w. Jednak jest kilka zasad, czy te� sposob�w, na to �eby te poszukiwania znacznie skr�ci�.

Najbardziej odczuwaln� zmian� jest modyfikacja po�o�enia siode�ka. Jego ustawienie powinni�my zacz�� od dobrania odpowiedniej wysoko�ci na jakiej si� znajduje. W tym celu zak�adamy but w jakim je�dzimy. Korb� ustawiamy tak, �eby jej o� pokry�a si� z osi� rury podsiod�owej. Je�li w takiej konfiguracji po�o�ymy pi�t� na pedale to noga w kolanie powinna by� wyprostowana. Tak wygl�da ustawienie wyj�ciowe. Nast�pnie metod� pr�b i b��d�w nieco podnosimy lub opuszczamy siode�ko szukaj�c optymalnego ustawienia. Zwykle rowerzy�ci je�d��cy z wysok� kadencj� podnios� sobie siode�ko nieco wy�ej, a ci je�d��cy z ni�sz� kadencj� siode�ko opuszcz� nieco w d�.

Czas na ustawienie siode�ka w poziomie. Odsuwanie siode�ka w prz�d lub w ty� nie s�u�y zmianie pozycji cia�a na bardziej lub mniej pochylon�. W tym celu powinni�my modyfikowa� d�ugo�� i k�t mostka. Aby ustawi� siode�ko odpowiednio w poziomie usi�d�my na odpowiednio uniesionym siode�ku. Ustawmy korby tak, �eby znajdowa�y si� w poziomie, a stopy u��my tak jak, normalnie je�dzimy. W takim ustawieniu najbardziej wysuni�ta do przodu cz�� kolana powinna pokrywa� si� z osi� peda�a kiedy patrzymy na nie z g�ry. Inaczej m�wi�c rzut pionowy kolana na p�aszczyzn� w kt�rej znajduj� si� korby powinien ko�czy� si� przy osi peda�a. Z pewno�ci� �atwiej b�dzie wam to zobaczy� na rysunku. Takie ustawienie oczywi�cie te� b�dziemy z pewno�ci� lekko modyfikowali w zale�no�ci od naszych upodoba�.
Ostatnim sposobem na zmian� ustawienia siode�ka jest modyfikacja k�ta jego nachylenia. W kanonie powiedziane jest, �e siode�ko powinno znajdowa� si� dok�adnie poziomo (mo�na ustawia� nawet z poziomic�). Producenci projektuj� siode�ka w�a�nie dla takiego ustawienia. Jednak teoria swoja, a praktyka cz�sto swoja. Siode�ko zwykle trzeba nieco pochyli� lub odchyli�. Tutaj sprawdza si� tylko i wy��cznie metoda pr�b i b��d�w.

Nast�pne, co przyjdzie nam ustawi� to kierownica. Ju� na pierwszy rzut oka wida�, �e nie jest ona prost� rurk�, tylko jest zagi�ta o kilka stopni. Ma to swoje uzasadnienie anatomiczne - wystarczy spojrze� na wyprostowane r�ce z zaci�ni�tymi d�o�mi. Chwyt ka�dej d�oni znajduje si� pod pewnym k�tem. Dlatego mo�emy znale�� wiele kierownic z r�nym gi�ciem do ty�u. Kierownic� ustawiamy tak, �eby odgina�a si� tylko do ty�u lub te� troch� do g�ry. Zapewni nam to optymalne wykorzystanie gi�cie kierownicy i mo�e sprawi�, �e d�onie b�d� nas mniej bola�y na d�ugich dystansach.

Teraz mo�emy zaj�c si� odpowiednim u�o�eniem klamek oraz manetek. Odkr�camy je na tyle �eby�my mogli je obraca� na kierownicy, ale �eby jednocze�nie same nam nie zje�d�a�y. Siadamy na siode�ku i prostuj�c r�ce razem z palcami u d�oni k�adziemy je na kierownicy. Teraz obracamy klamki tak �eby dotkn�y palc�w od spodu. Nast�pnie obracamy je kilka stopni w d�. Manetki ustawiamy tak �eby dotyka�y klamek hamulcowych.

Ostatnie co przyjdzie nam ustawia� w zwi�zku z rowerem to ustawienie blok�w peda��w zatrzaskowych. Do tego ustawienia trzeba doj�� samemu. Jednak dobrze jest zacz�� od pozycji w kt�rej szczyt bloku znajduje si� pod miejscem gdzie zaczynaj� si� palce, a stopy znajduj� si� mo�liwie najbli�ej korby. Dalsze ustawienia przeprowadzamy metod� pr�b, b��d�w i w�asnych obserwacji.

W ten spos�b ustawili�my wszystkie elementy, kt�re maj� wp�yw na ergonomi� oraz skuteczno�� naszej jazdy. Kiedy ju� ustawimy dok�adnie rumaka warto zapami�ta� dok�adne ustawienia lub chocia� spos�b w jaki mo�emy do nich doj�� w najkr�tszy spos�b. Oszcz�dzi nam to pracy przy kolejnych regulacjach. �wiadomie nie umie�ci�em tutaj ustawiania bardziej mi�kkiego lub twardego hamulca. Napia�em ju� o tym w artykule dotycz�cym hamulc�w v'brake.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin