Podział grup czynników uczestniczących w genezie i patomechanizmie NI + DEFINICJE NI:
1. czynniki biologiczne
-Endogenne (zaburzenia chromosomowe, choroby genetyczne) a. zaburzenia chromosomowe b. choroby genetyczne c. zaburzenia metaboliczne -Egzogenne (teratogenny) a. Teratogen – czynnik patogenezy, który może spowodować anomalie rozwojowe płodu => leki, używki, promieniowanie jonizujące, związki chemiczne, infekcje wirusowe (cytomegalia, różyczka, opryszczka), niedobór witamin
b. Hipertermia (przegrzanie org matki)
c. Nikotyna
d. Alkohol
e. Narkotyki
f. Środki chemiczne
g. choroby przewlekłe matki => cukrzyca, choroby niedokrwienne
2. czynniki psychologiczne i społecznea. patologia więzi matka-DZ b. deficyt stymulacji poznawczej c. patologia społeczna
Kryterium 1 – Pochodzenie czynników patogennych:
- czynniki wewnętrzne
- czynniki zewnętrzne
Kryterium 2 – Czas pojawienia się czynnika
- gametopatie (przed poczęciem)
- w okresie embrionalnym (blastoendriopatie)
- w okresie okołoporodowym
Kryterium 3 – Jakość czynników zaburzających rozwój
- czynniki toksyczne
- promieniowanie
- stres
- zmartwica
- choroby dziedziczne
- urazy mózgu
1. WHO (ICD 10): NI jest stanem zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłu, który charakteryzuje się zwłaszcza uszkodzeniem umiejętności ujawniających się w okresie rozwoju i składających się na ogólny poziom inteligencji, tj. zdolności poznawczych, mowy, zdolności ruchowych i społecznych. NI może wystąpić wraz z innymi zaburzeniami psychicznymi i fizycznymi lub bez nich.
2. DSM IV: trzy punkty diagnostyczne:A. funkcjonowanie intelektualne istotnie niższe od przeciętnego w indywidualnie dobranych testach inteligencji; iloraz ok. 70 lub mniej (skala Wechslera); w przypadku niemowląt w ocenie klinicznej funkcjonowanie intelektualnie istotnie niższe od przeciętnego.
B. współwystępowanie deficytów i upośledzenia zdolności przystosowywania się, tzn. efektywności spełniania standardów wyznaczanych dla grupy kulturowej, dla określonego wieku, w co najmniej dwóch z następujących obszarów (tzw. sprawności adaptacyjne): komunikacja
zdolność do dbania o siebie
umiejętności społeczne
funkcjonowanie w rodzinie
użyteczność społeczna
samostanowienie
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo
organizacja czasu wolnego
zdolność do nauki i pracy
C. początek przed 18r.ż.
3. AAIDD: NI to istotne ograniczenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego oraz zakłócenia w zakresie zachowań adaptacyjnych. Zachowania przystosowawcze obejmują wiele sfer codziennego funkcjonowania. Całość musi wystąpić przed 18r.ż.
gosia1987_20