czynniki + definicje NI.doc

(35 KB) Pobierz
Podział grup czynników uczestniczących w genezie i patomechanizmie NI:

Podział grup czynników uczestniczących w genezie i patomechanizmie NI + DEFINICJE NI:

1.       czynniki biologiczne

-Endogenne (zaburzenia chromosomowe, choroby genetyczne)      
           a. zaburzenia chromosomowe
           b. choroby genetyczne
           c. zaburzenia metaboliczne
-Egzogenne (teratogenny)
      a. Teratogen – czynnik patogenezy, który może spowodować anomalie rozwojowe płodu => 
          leki, używki, promieniowanie jonizujące, związki chemiczne, infekcje wirusowe
           (cytomegalia, różyczka, opryszczka), niedobór witamin

b.       Hipertermia (przegrzanie org matki)

c.       Nikotyna

d.       Alkohol

e.       Narkotyki

f.        Środki chemiczne

g.       choroby przewlekłe matki => cukrzyca, choroby niedokrwienne

2.       czynniki  psychologiczne i społeczne
a. patologia więzi matka-DZ
b. deficyt stymulacji poznawczej
c. patologia społeczna

 

Kryterium 1 – Pochodzenie czynników patogennych:

- czynniki wewnętrzne

- czynniki zewnętrzne

Kryterium 2 – Czas pojawienia się czynnika

- gametopatie (przed poczęciem)

- w okresie embrionalnym (blastoendriopatie)

- w okresie okołoporodowym

Kryterium 3 – Jakość czynników zaburzających rozwój

- czynniki toksyczne

- promieniowanie

- stres

- zmartwica

- choroby dziedziczne

- urazy mózgu

 

1.       WHO (ICD 10): NI jest stanem zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłu, który charakteryzuje się zwłaszcza uszkodzeniem umiejętności ujawniających się w okresie rozwoju i składających się na ogólny poziom inteligencji, tj. zdolności poznawczych, mowy, zdolności ruchowych i społecznych.
NI może wystąpić wraz z innymi zaburzeniami psychicznymi i fizycznymi lub bez nich.
 

2.       DSM IV: trzy punkty diagnostyczne:
A. funkcjonowanie intelektualne istotnie niższe od przeciętnego w indywidualnie dobranych testach inteligencji; iloraz ok. 70 lub mniej (skala Wechslera); w przypadku niemowląt w ocenie klinicznej funkcjonowanie intelektualnie istotnie niższe od przeciętnego.

       B. współwystępowanie deficytów i upośledzenia zdolności przystosowywania się, tzn.
        efektywności spełniania standardów wyznaczanych dla grupy kulturowej, dla określonego wieku, w co najmniej dwóch z następujących obszarów (tzw. sprawności adaptacyjne):
komunikacja

zdolność do dbania o siebie

umiejętności społeczne

funkcjonowanie w rodzinie

użyteczność społeczna

samostanowienie

dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo

organizacja czasu wolnego

zdolność do nauki i pracy

       C. początek przed 18r.ż.

 

3.       AAIDD: NI to istotne ograniczenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego oraz zakłócenia w zakresie zachowań adaptacyjnych.
Zachowania przystosowawcze obejmują wiele sfer codziennego funkcjonowania.
Całość musi wystąpić przed 18r.ż.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin