1. Opis techniczny
(Brakujące dane autor projektu dobrał wg własnego uznania).
1.1. Podstawa opracowania:
Przy opracowaniu projektu wykorzystano normy, rozporządzenia oraz literaturę techniczną:
[1] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia. Wydanie 2.
[2] PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie.
[3] PN-EN 1992-1-1:2005, Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu – Cz. 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków,
[4] PN-EN 1992-2:2006, Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu – Cz. 2: Mosty betonowe - Projektowanie i szczegółowe zasady (U).
[5] Dziennik Ustaw RP nr 63/2000, poz. 735 „... w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie”.
1.2. Lokalizacja obiektu.
Obiekt znajduje się w gminie Dobrycz. Jest on przeprowadzeniem drogi łączącej Dobrycz Dolny a Dobrycz Górny.
1.3. Opinia dotycząca geotechnicznych warunków posadowienia obiektu mostowego:
Na podstawie wizji lokalnej, warunków geotechnicznych dla tego rejonu oraz doświadczeń uzyskanych z obserwacji sąsiednich budowli przyjęto iż w miejscu inwestycji występują proste warunki gruntowe. Charakter projektowanej konstrukcji oraz proste warunki gruntowe obejmują Kategorię Geotechniczną I, dla której wystarczyły jakościowe określenia właściwości gruntu.
Budowa geologiczna terenu wykazuje jednorodne, geologiczne i litologiczne warstwy gruntów dobrej nośności, brak jest niekorzystnych zjawisk geologicznych. W profilu geologicznym wyróżniamy żwiry i iły przykryte ubogimi glinami lessowymi, utwory powierzchniowe stanowią głównie czwartorzędowe piaskowce, zlepieńce i łupki.
Głębokość występowania wód gruntowych ustalono na podstawie obserwacji poziomu zwierciadła wód w sąsiadujących z działką studniach gospodarczych. Głębokość ta wahała się od 3 do 4 i jest poniżej projektowanego poziomu posadowienia.
Podsumowując grunt pod planowaną inwestycję jest w stanie przenieść obciążenia przepustu.
1.4. Opis ruchu na wiadukcie.
Wiadukt jest projektowany dla przeprowadzenia drogi kategorii GP. W projekcie przewidziano budowę jednego pomostu, na którym znajduje się jezdnia z trzema pasami ruchu szerokości 3,5m każdy. Na moście znajdują się chodnik oraz droga rowerowa.
1.5. Konstrukcja wiaduktu.
Projekt obejmuje koncepcje wiaduktu o konstrukcji płytowej. Przewiduje ona konstrukcję złożoną z płyty żelbetowej szerokości 17,50m i grubości 90cm.
Rozpiętość przęsła w osiach podpór: 10,00m.
Całkowita szerokość pomostu: 18,20m.
1.6. Parametry materiałów konstrukcyjnych.
Beton C30/37(B35)
Stal zbrojeniowa: A-IIIN, BSt 500S
1.7. Wyposażenie:
-kapy chodnikowe z betonu komórkowego
-izolacja przeciwwodna grubości 1cm
-nawierzchnię jednowarstwowa z warstwy ścieralnej grubości 5 cm
-warstwa wiążąca grubości 4cm
-spadek poprzeczny na jezdni: 2%
-spadek poprzeczny na chodnikach: 3%
-krawężniki kamienne (20*18)
-standardowe bariery ochronne oraz bariero-poręcze i poręcze o wysokości1100mm
-odwodnienie poprzez studzienki spływowe
1.8. Fundamentowanie i podpory.
Podpory skrajne zaprojektowano jako przyczółki zatopione w nasypie o pochyleniu skarpy 1:1. Podpory pośrednie, zaprojektowano w postaci dwóch słupów o średnicy 0,8m oraz wspierającej się na nich belki. W obu koncepcjach przyczółki posadowione są na fundamencie bezpośrednim filary natomiast wspierają się na fundamencie pośrednim.
1.9. Sposób budowy.
Przyczółki oraz ich fundamenty wykonywane są tradycyjnymi metodami poprzez zadeskowanie i wykonanie tych elementów metodą monolityczną. Podpory pośrednie również wykonywane są powyższą metodą po uprzednim wykonaniu fundamentu pośredniego. Fundamenty pośrednie filarów wykonywane w technologii CFA przy użyciu palownicy. Wykonanie konstrukcji przęseł zależy od rodzaju wykorzystywanej koncepcji projektowanego obiektu:
1.11. Izolacja:
Do prac izolacyjnych można przystąpić po oczyszczeniu i odbiorze podłoża. Izolacja płyty pomostowej powinna być wykonana z jednej warstwy papy termozgrzewalnej grubowarstwowej. Izolacja powinna być wygięta na boki płyty. Przed ułożeniem papy, płytę należy zaimpregnować Abizolem R+G. Prace izolacyjne należy prowadzić podczas bezdeszczowej, sło0necznej pogody. Warstwę ochronną izolacji płyty stanowi beton ochronny z betonu asfaltowego drobnoziarnistego gr.4cm, który jest jednocześnie warstwą nawierzchni.
1.12. Nawierzchnia:
Nawierzchnia na moście składa się z jednej warstwy betonu asfaltowego drobnoziarnistego gr. 4cm i drugiej warstwy średnioziarnistego ścieralnego gr. 4cm. Na dojazdach należy rozebrać istniejącą nawierzchnię i wykonać nową z betonu asfaltowego gr. 8cm. Zakres prac na dojazdach do mostu dostosować do istniejącego terenu. Przed wykonaniem nawierzchni na dojazdach należy na końcach odcinków dociąć nawierzchnię i krawędzie posmarować emulsją kationową szybkorozpadową. Nawierzchnia na moście i dojazdach powinna być wykonywana jednocześnie przy pomocy rozściełaczy.
Zagęszczenie powinno być wykonane przy pomocy walców stalowych statycznych i ogumionych. Nawierzchnię należy wykonać z zaprojektowanymi spadkami poprzecznymi i podłużnymi.
2. Projekt komunikacyjny mostu:
Projekt komunikacyjny opiera się na ukształtowaniu inżynierskiego w przekroju poprzecznym, planie i profilu, tak aby spełniał on potrzeby jako części trasy komunikacyjnej.
2.1. Wyznaczenie przepustowości:
Ze względu na narzuconą danymi projektowymi liczbami pasów ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego opracowania związane z określeniem przepustowości pominięto.
2.2. Wyodrębnienie elementów drogi na drogowym obiekcie mostowym:
Odpowiednie obliczenia sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr 5 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11 marca 2003 roku w sprawie ustalenia zasad wyodrębniania elementów drogi na drogowym obiekcie mostowym.
ZESTAWIENIE ELEMENTÓW DROGI NA PROJEKTOWANYM OBIEKCIE MOSTOWYM
Lp.
Elementy podstawowe
Elementy składowe
Nazwa elementu
Identyfikowane parametry
Identyfikowany parametr
Szerokość elementu
Wys./szer. skrajni
Liczba elementów
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Elementy drogi
Elementy liniowe
Jezdnia
10,50m
4,70/11,50m
Pasy ruchu
3*3,50m
Pobocze
1,00m
-
Opaska zewnętrzna
Chodnik
2,00m
2,50/2,00m
Ścieżka rowerowa
2,50/2,40m
Elementy punktowe
Brak elementów punktowych
2.3. Istotne dane geometryczne zastosowanych detali mostowych (odpowiednie rysunki znajdują się w części rysunkowej opracowania):
Odpowiednie parametry określono na podstawie Katalogu Detali Mostowych opracowanego przez GDDKiA – Wydział Mostów, Warszawa 2002r.
A. Balustrada z płaskowników – BAL 1.0 – szerokość 0,10m;
B. Odległość pomiędzy zewnętrznym krańcem balustrady a skrajem mostu: 0,12m;
C. Barieroporęcz sztywna typu III-go – BAR 7b – szerokość jak dla bariery przekładkowej: 0,60m; Minimalna odległość do wewnętrznej części krawężnika: 0,20m;
D. Barieroporęcz przy skrajnym poboczu – BAR 7c – szerokość: 0,60m;
E. Wysunięcie kapy chodnikowej oraz kapy pobocza poza szerokość płyty mostowej: 0,35m.
3. Określenie podstawowych parametrów do dalszych obliczeń:
3.1. Rozpiętość osiowa L0 = 10,00m (narzucona danymi projektowymi).
3.2. Obliczenie szerokości konstrukcji płyty:
B = 0,60 + 0,50 + 10,50 + 1,00 + 0,20 + 0,60 + 2,40 + 2,00 + 0,10 + 0,12 -2*0,35 = 17,32m
Do dalszych obliczeń przyjęto B = 17,50m (0,18m dodano do szerokości chodnika).
3.3. Ustalenie grubości płyty pomostu:
Grubość płyty = (1/10;1/16)*L0
Ze względu na obciążenie jakim zostanie poddana konstrukcja mostu przyjęto do dalszych obliczeń grubość pomostu równą 0,90m.
3.4. Klasa obciążenia taborem samochodowym:
A – wg PN-85/S-10030 odpowiednia dla klas dróg: A, S, GP, G (opracowanie dotyczy klasy GP).
3.5. Użyte materiały konstrukcyjne:
3.5.1. Beton konstrukcyjny płyty pomostu wg PN–91/S–10048:
B37
Ea = 32Ecm*10-3 MPa – moduł sprężystości (28dni)
fck = 3,00 MPa – wytrzymałość charakterystyczna na rozciąganie
fcd = 20,20 MPa – wytrzymałość obliczeniowa na ściskanie
fctd = 1,33 MPa – wytrzymałość obliczeniowa na rozciąganie
fct = 16,70 MPa – wytrzymałość betonu niezbrojonego na ściskanie
ζR = 0,32 MPa – wytrzymałość obliczeniowa na ściskanie
ν = 0,167 – współczynnik Poisson’a
gb = 27,00 kN/m3 – ciężar objętościowy masy
αT = 0,00001 10/C – współczynnik rozszerzalności termicznej
Do obliczeń przyjęto właściwości mechaniczne wg PN–91/S-10042.
3.5.2. Beton konstrukcyjny płyty pomostu wg PN–EN-1992–1-1:2005 oraz PN-EN 1992-2:2006:
C30/37
(XD3,XF4) – klasa ekspozycji dla płyty pomostowej przyjęta arbitralnie
XD3 – korozja spowodowana chlorkami niepochodzącymi z wody morskiej; elementy zbrojone betonowe, cyklicznie mokre i suche;
XF4 – agresywne oddziaływanie zamrożenia/rozmrażania bez środków odsączających albo ze środkami odsączającymi elementy betonowe zbrojone silnie nasycone woda ze środkami odladzającymi lub wodą m...
poranek01