audio_07-08-2011.pdf
(
25211 KB
)
Pobierz
Audio 7-8/2011
HI-FI HI-END KINO DOMOWE
MONACHIUM 2011
Analog i tuba
to hi-endu zguba.
Cyfra i pliki
też kiepskie wyniki.
Lampa i kable
nie dają wiatru w żagle.
Czy koniec już bliski
naszej pełnej miski?
7-8/2011
cena 12,50 zł
(w tym 8% VAT)
ODTWARZACZE BLU-RAY 3500 - 4500 ZŁ
ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 3000 zł
Boston A360
JBL STUDIO 190
CAMBRIDGE AUDIO AZUR 751BD
DENON DBP-2012UD
KINO Z PUDEŁ I PUDEŁEK
HARMAN KARDON, LG,
PANASONIC, PHILIPS
STEREO ZE WSZYSTKICH ŹRÓDEŁ
AMPLITUNER WSZECHSTRONNY
POKABLOWANIE
ROTEL RCX-1500
ARCAM AVR400
ACROLINK, CARDAS,
CHORD COMPANY
www.audio.com.pl
M
OD REDAKCJI
WOJCIECH PACUŁA
Jak chyba wszyscy, miałem wątpliwości, czy
przeniesienie hi-endowej imprezy do centrum
wystawienniczego to dobry pomysł. Po kilku latach
nowa formuła wydaje się być już dojrzała, dojrzeli
też do niej uczestnicy. Na poważne odsłuchy nie
ma co liczyć, ale czy można było się raczyć dobrym
brzmieniem i muzyką w zatłoczonych pokoikach
hotelowych? Prędzej czy później taką ewolucję musi
też przejść nasze Audio Show.
JA NIE KABLUJĘ
czyli
OD PANASA
DO CARDASA
Wakacyjny numer „Audio", choć nie jest opasły, udało się nadzwyczajnie
urozmaicić. Rekordowa jest nie tylko liczba testów (stąd też nie mogą one być
bardzo obszerne), lecz również rozpiętość tematów. Nie po raz pierwszy mo-
żemy pokazać, że świat audio obejmuje bardzo szerokie spektrum. Czy jest
to tylko powód do chwały? Obok testów, które większość uzna za użyteczne
i reprezentujące główny nurt problemów, są w tym numerze również testy
„ekstremalne”. Z jednej strony audio
fi
lów zaangażowanych w bezkompromi-
sowe poszukiwania najwyższej jakości brzmienia stereo obrzydzi test syste-
mów kina domowego „z jednego pudełka”. Z drugiej strony, nieco spokojniej
usposobionych, „normalnych” użytkowników różnego rodzaju współczesnych
urządzeń, a tym bardziej laików, którym „Audio" wpadnie w ręce przypad-
kiem, o wiele bardziej zszokuje test kabli, kosztujących kilka, kilkanaście,
a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Te dwa tematy są jak symbole dwóch
światów – (niby) oblężonej twierdzy wtajemniczonych elit i tłumu (niby)
barbarzyńców wokół… który wcale nie chce twierdzy szturmować i czegokol-
wiek z niej rabować. Z punktu widzenia owych niedoszłych barbarzyńców ta
twierdza to co prawda placówka zamknięta, ale raczej w typie domu waria-
tów. Kablami straszy się dzieci i dorosłych mówiąc: I ty, jak będziesz intereso-
wał się audio, tak skończysz… To najlepszy przykład audio
fi
lskiego szaleń-
stwa, dowód jak corpus delicti, lepszego w tej sprawie już nie trzeba. Ani
gramofon analogowy, ani nawet wzmacniacz lampowy nie osiągnęły takiego
statusu – udało się je reaktywować i zdobyć dla nich szacunek w szerszych
kręgach; są akceptowane i rozumiane jako pozytywne przejawy audio
fi
lskie-
go zakręcenia i autentycznego wtajemniczenia. Tymczasem kable pozostają
na cenzurowanym. Czy o coś w związku z tym apeluję? O więcej respektu dla
kabli wśród profanów, o więcej zaufania dla ekspertów, którzy podkreślają ich
znaczenie? Wręcz przeciwnie… Proszę tylko o wyrozumiałość. A w zasadzie
nie tyle proszę – bo i o co można z tego miejsca prosić… co mam nadzieję,
że zdrowie psychiczne naszej audio
fi
lskiej społeczności nie będzie oceniane
tylko przez pryzmat czyjegoś zakablowania. W tym celu proponuję obnosić
się z hasłem „Ja nie kabluję”, np. za pomocą nadruku na koszulkach, czyli de-
monstracyjnie odciąć się od tych, którzy psują nam opinię. Czuć jakąś pułap-
kę, którą zastawiłem na przeciwników kosztownego okablowania? I słusznie,
bo sam w nią wpadam, gdy próbuję racjonalnie (według mnie) dowodzić,
że sprawa jest dęta (nie zrobię więc tego ponownie). Nie ma sensu zawra-
cać kijem Wisły. Komu szkodzą kable za kilkadziesiąt tysięcy?
Na biednego nie tra
fi
ło. A komu szkodzi niskobudżetowe kino
domowe? Nie słyszałem o żadnych problemach neurologicz-
nych ani laryngologicznych mających tutaj źródło. Nawet jeżeli
ktoś połączy jedno z drugim, po lekturze „Audio" próbując np.
zdynamizować brzmienie kompletu Panasa kablami Cardasa…
nie widzę przeciwwskazań. Mimo to latem bardziej polecane są
lżejsze kombinacje.
WALDEMAR NOWAK
Testując niskobudżetowe systemy kina domowego,
choć to temat nieaudio
fi
lski, mam łatwe zadanie
i czyste sumienie. Różnice są ewidentne, nie trzeba
wyostrzać słuchu ani wymyślać bajek. Rodzina też
się przyłączy do oglądania i słuchania, nikt na niko-
go nie patrzy jak na odmieńca… Choć z perspekty-
wy wysokiej klasy sprzętu audio to byle co, okazuje
się, że i tyle wystarczy, aby „Kowalski” miał frajdę.
A ja się nazywam Nowak, więc mam podobnie…
MAREK DUSZA
Gdybym potra
fi
ł grać na gitarze, siadałbym wie-
czorem z akustycznym instrumentem i próbował
grać melodie, które wpadły mi w ucho. Tak zrobił
Pat Metheny i znowu wyszła mu genialna płyta.
„What’s It All About” słucham już dwudziesty raz,
bo nic lepszego na letni relaks nie znalazłem. No,
może koncertową Ellę Fitzgerald, bo śpiewa tak
swobodnie, że sam chętnie podśpiewuję razem
z nią. Dobrze, że nikt nie słyszy.
SPIS TREŚCI
26
Nowe kolumny Bostona i JBL-a tra
fi
ają na ten segment
rynku, na którym duże
fi
rmy notują duże obroty. Testo-
wane modele zostały z pewnością bardzo starannie
przestudiowane i zaprojektowane pod kątem zaintere-
sowania jak największej liczby potencjalnych klientów.
I co ciekawe, wreszcie mamy kolumny, które bez obaw
możemy podłączyć do każdego amplitunera AV.
Co stoi na przeszkodzie,
by do sprzętu audio dodać
gniazdo sieci komputerowej
LAN? Udostępnić wszystkie pliki,
zarówno zgromadzone w domu, jak i na całym
świecie? Najtańszy odtwarzacz Blu-ray potra
fi
dzisiaj robić
najbardziej zaawansowane sieciowe wygibasy. Przenosząc to na grunt
audio
fi
lski (gdzie jest lepsze zasilanie, przetworniki cyfrowo-analogowe,
dekodery dla formatów audio, a więc dosłownie wszystko już gotowe),
możemy otrzymać zupełnie nową jakość.
17
31
Niebieski format jest dla producen-
tów audio
fi
lskich trudny do opano-
wania, ponieważ całkiem niedawno
pojawił się na rynku, a teraz z po-
wodu 3D wymusza konieczność opra-
cowania nowych konstrukcji – o ile
mają one uchodzić za nowoczesne,
a nie tylko… audio
fi
lskie. Odtwarzacz
Blu-ray musi być nowoczesny, inny
nie ma sensu, bo mało kto będzie
chciał go kupić, bez względu na jego
brzmieniowe talenty.
39
Mało osób chce zamienić
swój salon w „bezkompromi-
sowe” kino… co zostało już
dostrzeżone przez wszystkie
fi
rmy. Dla wielu użytkowni-
ków zasadniczym pytaniem
nie jest zaawansowanie
technologiczne (laik i tak nie
jest tego w stanie ocenić) czy
paleta funkcji (wiadomo, że
jest ich dość, a nawet nadto),
także nie jakość dźwięku…
Najważniejsze jest, jak „to”
wygląda i czy „to” da się
łatwo podłączyć i uruchomić.
SPIS TREŚCI
7-8/2011/188
HI-END
54
CENA SŁYSZENIA
55
Acrolink MEXCEL
6
AKTUALNOŚCI
12
KONWENCJA EISA
14
B&W ZEPPELIN AIR
63
RYNEK I GIEŁDA
KINO DOMOWE
31
ODTWARZACZE BLU-RAY
3500 – 4500 ZŁ
32
Cambridge 751BD
36 Denon DBP-2012UD
7N-AD6300 + 7N-S20000
57
Cardas Audio CLEAR
59
Chord Company SARUM
HI-FI
90
MONACHIUM 2011 – TUBOWE
ZADĘCIA
17
ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 3000 ZŁ
18
Boston A360
22
JBL STUDIO 190
39 KINO Z PUDEŁ I PUDEŁEK
40 Harman Kardon BDS800
42
LG HX966TZW
44
Panasonic SC-BTT770EPK
46
Philips SOUNDHUB HTS9221
MUZYKA
75
Płyta AUDIO
76
Jazz i okolice
82
Rock i okolice
86
Klasyka
87
Audio Mix
26
STEREO ZE WSZYSTKICH
ŻRÓDEŁ
Rotel RCX-1500
50
AMPLITUNER WSZECHSTRONNY
Arcam AVR400
Plik z chomika:
Pulneo
Inne pliki z tego folderu:
audio_12-2011.pdf
(30369 KB)
audio_11-2011.pdf
(30998 KB)
audio_10-2011.pdf
(33508 KB)
audio_09-2011.pdf
(31555 KB)
audio_07-08-2011.pdf
(25211 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDIO 2010
AUDIO 2012
HI-FI CHOICE
HI-FI i MUZYKA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin