audio_12-2011.pdf
(
30369 KB
)
Pobierz
Audio 12/2011
HI-FI HI-END KINO DOMOWE
FINEZJA
WIELKIEJ TUBY
AVANTGARDE
DUO OMEGA
12/2011
cena 12,50 zł
(w tym 8% VAT)
ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 2000 - 3000 ZŁ
Odtwarzacze CD+ wzmacniacze stereo 8000 - 12 000 zł
DALI, ELAC, JBL,
PARADIGM, ROTH AUDIO
ODTWARZACZE PLIKÓW 7000 ZŁ
MUZYKA i STEREO
IDĄ PARAMI
Audiolab 8200CD + 8200A
Music Hall cd35.2 + a70.2
Musical Fidelity M3CD + M3i
Primare CD22 + I22
LINN SEKRIT DS-1,
NAIM UNITIQUE
SŁUCHAWKI 500 - 700 ZŁ
AKG, AUDIO-TECHNICA, CREATIVE,
DENON, HIFIMAN, PHILIPS
www.audio.com.pl
OD REDAKCJI
WOJCIECH PACUŁA
Odtwarzacze plików zintegrowane ze wzmacnia-
czami stereofonicznymi wydają się rozwiązaniem
najbardziej racjonalnym (zakładając racjonalność
rezygnacji z czytania CD). Czy jednak tak daleko
idąca integracja zostanie zaakceptowana przez
audio
fi
lów, którzy i tak mają do przełknięcia gorzką
pigułkę − braku „cedeka”?
AMPLITUNERO-
PŁYTO-
STRUMIENIO-
SIECIO-
PLIKOFON (5.1)
Najwyraźniej nie nadążamy za rozwojem sprzętu audio (a może nie tylko audio)
w nazywaniu nowych kategorii produktów. Język polski z natury nie jest tutaj najła-
twiejszym narzędziem, wystarczy przypomnieć sobie długą debatę nad tym, jak
nazwać urządzenie odtwarzające płyty CD; dzisiaj „odtwarzacz CD” wydaje się
nazwą oczywistą, ale konkurował on z „płytofonem”, „dyskofonem”, „laserofonem”…
„-fonem” było bowiem niemal pewniakiem – wcześniej był przecież gramofon i ma-
gnetofon (a jeszcze wcześniej patefon), czyli wszystkie urządzenia „źródłowe” (poza
radiem – szkoda, że nie było i nie jest radiofonem). Mamy też telefon i wywodzący
się z niego smartfon… Natomiast przejście na „odtwarzacz” na etapie CD spowo-
dowało, że utrwalił się on także jako odtwarzacz DVD i Blu-ray; można to wyjaśnić
próbą przetłumaczenia angielskiego „player”, chociaż wtedy powinien to być – o ile
nie „gracz” – to chociaż „odgrywacz”. Przecież odtwarzanie w pierwotnym znaczeniu
to odbudowywanie, rekreowanie – a rekreowanie płyty CD… oznaczałoby nie rekre-
owanie muzyki (z płyty), ale samej płyty jako
fi
zycznego obiektu, który gdzieś zniknął,
aby teraz musiał być rekreowany (odtwarzany)? Niby bez sensu, chociaż w końcu co
jest z sensem, a co bez – w języku jest kwestią umowną. Pewnie początkowo pojęcie
„odtwarzacz CD” było skrótem – „odtwarzacz (muzyki z płyty) CD”, ale przyswoili-
śmy sobie „odtwarzanie CD”, rozumiejąc je błędnie jako „odtwarzanie płyt” a nie „od-
twarzanie z płyt” – gdzie „z” robi teoretycznie kolosalną różnicę. Tak więc – „czytać
płyty”, ale „odtwarzać z płyt”. A może w ogóle przestać się wymądrzać i męczyć to
kulawe odtwarzanie, lecz wrócić do pięknego, niemal staropolskiego „fonowania”?
I zamiast zastanawiać się, czy to odtwarzacz strumieni, czy strumieniowy, czy siecio-
wy, zastanowić się nad „sieciofonem”, „strumieniofonem”, „plikofonem”? Najpierw
zabrzmi to dziwnie, ale potem będzie przyjemniej. Idąc fonicznym tropem, chciałoby
się rozprawić z paskudnym amplitunerem i wszystkimi wywodzącymi się z niego „co-
ś-amplitunerami” (CD-amplituner, DVD-amplituner); amplituner to słowny kalambur
zapożyczony tylko pozornie z angielskiego, używany przez Francuzów; w większości
języków na określenie tego urządzenia używa się słowa receiver, czyli odbiornik…
radiowy? I tu wracamy do punktu wyjścia: wszystkie „-fony” są odbiornikami sygna-
łu, niektóre mają wzmacniacze, niektóre miały nawet głośniki (np. magnetofony)
i dopiero dodatkowe „indeksy” precyzyjnie de
fi
niowały typ urządzenia (np. deck,
AV, wielokanałowy). Dlatego współczesny, „usieciowiony” amplituner AV można by
nazwać sieciofonem AV lub sieciofonem wielokanałowym… Wiem, że żadna z tych
propozycji się nie przyjmie; chciałem raczej pokazać, iż wiele nazw, jakie nadaliśmy
urządzeniom, jest dalekich od precyzji, mimo to – dzięki ich utrwaleniu – nawet więk-
szość laików wie, co kryje się pod hasłem „amplituner AV” lub „wzmacniacz stereo”.
Problemu nie ma, ale może być, gdyż powstawanie nowych
typów urządzeń o nowych cechach funkcjonalnych wymusza
generowanie nowych nazw, które pojawiać się będą coraz
częściej, a jeżeli będą chybione, to nie zrozumie ich wielu
klientów. W
r
óżnych językach nazwy różnych rzeczy przyj-
mowały się i utrwalały z upływem czasu. A my już w ogóle
czasu nie mamy! Zanim coś się utrwali w nazewnictwie,
pewnie już zniknie z rynku…
WALDEMAR NOWAK
W przypadku kolumn, poza ich brzmieniem, zna-
czenie ma wygląd. Ale ostatecznie możemy sobie
wyperswadować, że wygląd jest dla nas nieistotny.
W przypadku słuchawek trudno sobie wmówić, iż
liczy się tylko brzmienie, bo nie mniej ważna jest
wygoda ich noszenia − zwłaszcza gdy mówimy
o słuchawkach przenośnych.
CEZARY GUMIŃSKI
Są wśród moich recenzji dwie płyty pięciogwiazd-
kowe. Petera Gabriela przedstawiać nie trzeba,
lecz ponownie zaskoczyła mnie forma prezentacji.
Tragicznie zmarły cztery dekady temu Jan Johans-
son cieszy się kultem tylko w rodzimej Szwecji
i najwyższy czas, by każdy, kto go nie zna, posłuchał
jego unikalnych pasaży fortepianowych.
SPIS TREŚCI
Urządzenia Linna i Naima nie odtwarzają
płyt CD, a rozwijają umiejętność czytania
plików cyfrowych, również wysokiej roz-
dzielczości. Mają jednocześnie wbudowane
wzmacniacze (stereofoniczne), pozwalają-
ce podłączyć już tylko kolumny…
To systemy przyszłości, zaplanowane
na czasy, kiedy kręcenie CD przestanie
już być potrzebne.
55
37
Mimo nieuchronnie spadającej
sprzedaży płyt CD i ofensywy plików,
poczciwy „cedek” wciąż się broni,
a w odtwarzaniu muzyki z wysoką ja-
kością wspiera go wzmacniacz stereo,
mający niezachwianą pozycję. I w tej
symbiozie jest wartość dodana, bo
taka elegancka parka robi wrażenie
nie tylko na audio
fi
lach. Jednocześnie
odtwarzacze i wzmacniacze delikatnie
się przeobrażają, wychodząc naprze-
ciw nowym wyzwaniom.
Duże kolumny można kupić w supermarkecie już za 2000 zł, a gdzieniegdzie
i za 1000 zł – za parę. Propozycje dwa razy droższe (nie mówiąc o dwudziestokrotnie
droższych) muszą wyróżnić się czymś innym niż wielkością i liczbą głośników.
Najnowsze projekty takich tuzów, jakich mamy w teście, pokazują ich
doświadczenie, odwagę i dobry smak – coś, czego brakuje właśnie
w najtańszej „masówce”.
15
Słuchawki douszne przestają być gatunkiem podrzędnym względem
słuchawek większych, nausznych, gdyż słuchanie „w biegu” stało się
codziennością, ogarnia szerokie rzesze, a część użytkowników zawsze
będzie skłonna zapłacić więcej za wyższą jakość.
64
SPIS TREŚCI
15
ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 2000-3000 ZŁ
16
Dali ZENSOR 5
20
Elac FS 57.2
24
JBL STUDIO 180
28
Paradigm MONITOR 7 v7
32
Roth Audio OLI 40
66
Creative AURVANA IN-EAR 3
67
Denon AH-C 560R
68
HiFiMan RE-262
68
Philips O’Neill THE STRETCH
12/2011/192
6
AKTUALNOŚCI
70
RYNEK I GIEŁDA
HI-END
103
TUBA JESZCZE WIĘKSZA
Avantgarde DUO OMEGA
HI-FI
55
ZINTEGROWANE ODTWARZACZE
PLIKÓW 7000 ZŁ
56
Linn SEKRIT DS-I
60
Naim UNITIQUTE.
37
ODTWARZACZE CD +
WZMACNIACZE STEREO
8000-12 000 ZŁ
38
Audiolab 8200CD + 8200A
42
Music Hall cd35.2 + a70.2
46
Musical Fidelity M3CD + M3i
50
Primare CD22 + I22
MUZYKA
83
Płyta AUDIO
84
Jazz i okolice
90
Rock i okolice
96
Audio Mix
MOBILNE
64
SŁUCHAWKI 500-700 ZŁ
65
AKG K 390 NC
66
Audio-Technica ATH-WS70
98
Klasyka
Plik z chomika:
Pulneo
Inne pliki z tego folderu:
audio_12-2011.pdf
(30369 KB)
audio_11-2011.pdf
(30998 KB)
audio_10-2011.pdf
(33508 KB)
audio_09-2011.pdf
(31555 KB)
audio_07-08-2011.pdf
(25211 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDIO 2010
AUDIO 2012
HI-FI CHOICE
HI-FI i MUZYKA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin