Przedmiot: Podstawy zarządzania
Wykładowca: prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka
Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego
Wykład nr 6 i 7: Planowanie jako funkcja zarządzania
1. Istota, korzyści i cechy współczesnego planowania; przykłady formułowania celów i środków realizacji
2. Etapy planowania
3. Czynniki powodujące wzrost potrzeby planowania (znaczenie i potrzeba planowania rosną wraz ze wzrostem stopnia: złożoności technologii, stopnia specjalizacji, rozmiarów przedsiębiorstwa, niepewności oraz wielkości nakładów inwestycyjnych)
4. Rodzaje planowania: planowanie strategiczne i operacyjne (operatywne).
5. Pojęcie strategii organizacji i cechy planowania strategicznego
6. Etapy planowania strategicznego – wyjaśnienie pojęcia misji organizacji
7. Przykłady metod analizy strategicznej: analiza SWOT i okno produktu/rynku Ansoffa.
8. Przykłady strategii przedsiębiorstwa – ogólnej strategii rozwoju, strategii konkurencji.
9. Przeszkody utrudniające planowanie.
Do samodzielnego studiowania
Literatura:
[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004: podrozdziały na temat: Analizy SWOT (str.139) oraz okna Ansoffa (str. 142)
[ 3 ] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem Część I i II pod red. H. Bienioka, AE, Katowice 1997 i wydania następne; rozdział VII
Zadanie:
Przeanalizuj opis historii firmy Mokate (korzystając ze strony internetowej) i wskaż przykłady decyzji strategicznych oraz przykłady strategii (w nawiązaniu do metody okna Ansoffa)
misia.x3