wykład 6, 7.doc

(29 KB) Pobierz

Przedmiot: Podstawy zarządzania

Wykładowca: prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka

Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego

 

Wykład nr 6 i 7: Planowanie jako funkcja zarządzania

 

1.      Istota, korzyści i cechy współczesnego planowania; przykłady formułowania celów i środków realizacji

2.      Etapy planowania

3.      Czynniki powodujące wzrost potrzeby planowania (znaczenie i potrzeba planowania rosną wraz ze wzrostem stopnia: złożoności technologii, stopnia specjalizacji, rozmiarów przedsiębiorstwa, niepewności oraz wielkości  nakładów inwestycyjnych)

4.      Rodzaje planowania: planowanie strategiczne i operacyjne (operatywne).

5.      Pojęcie strategii organizacji i cechy planowania strategicznego

6.      Etapy planowania strategicznego – wyjaśnienie pojęcia misji organizacji

7.      Przykłady metod analizy strategicznej: analiza SWOT i okno produktu/rynku Ansoffa.

8.      Przykłady strategii przedsiębiorstwa – ogólnej strategii rozwoju, strategii konkurencji. 

9.      Przeszkody utrudniające planowanie.

 

Do samodzielnego studiowania

 

Literatura:

[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004: podrozdziały na temat: Analizy SWOT (str.139) oraz okna Ansoffa (str. 142)

 

[ 3 ] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem Część I i II pod red. H. Bienioka, AE, Katowice 1997 i wydania następne; rozdział VII

 

Zadanie:

Przeanalizuj opis historii firmy Mokate (korzystając ze strony internetowej) i wskaż przykłady decyzji strategicznych oraz przykłady strategii (w nawiązaniu  do metody okna Ansoffa)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin