Przedmiot: Podstawy zarządzania
Wykładowca: prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka
Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego
Wykład nr 12: Kontrola jako funkcja zarządzania
1. Pojęcie i etapy kontroli
2. Prakseologiczne kryteria oceny działań (skuteczność , korzystność, ekonomiczność)
3. Funkcje kontroli ( informacyjna, instruktażowa, pobudzająca (motywacyjna), profilaktyczna - zapobieganie niekorzystnym zjawiskom)
4. Rodzaje kontroli
5. Cechy skutecznych systemów kontroli (m.in. konieczna jest ścisłość informacji, ich aktualność oraz obiektywizm i zrozumiałość; ekonomiczność, akceptacja przez pracowników)
6. Przykłady zmian jakie zachodzą w sprawowaniu kontroli kierowniczej
Do samodzielnego studiowania
[ 3 ] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem Część I i II pod red. H. Bienioka, AE, Katowice 1997 i wydania następne; rozdział III, pkt. 2. Walory sprawnego działania, rozdział X
Wykład nr 13: Władza organizacyjna, style zarządzania i przywództwo
1. Pojęcie władzy organizacyjnej i jej źródła
2. Teoretyczny model stylów zarządzania i ich charakterystyka
3. Siatka stylów kierowania
4. Uwarunkowania sytuacyjne stylu zarządzania
5. Pojęcie przywództwa i uzasadnienie potrzeby przywództwa we współczesnych organizacjach
6. Różnice pomiędzy zarządzaniem a przywództwem (pomiędzy kierownikiem a przywódcą)
7. Przywództwo transformacyjne.
[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004, rozdział VIII, pkt. 2.1, 2.2, 2.3, 2.4., 2.6.
Zadania:
1. Zapoznaj się z przypadkiem firmy „Luxor” zawartym w [2] – pkt. 3.2. Jaki styl zarządzania stosowano w tej firmie?
2. Przeczytaj opis przypadku : Jack Welch -rewolucja w GE, zawarty w [2], rozdział VIII, pkt. 2.8. Jakim typem przywódcy był Jack Welch? Spróbuj ocenić jego metody zarządzania i wprowadzone zmiany.
Wykład nr 14: Struktura zarządzania zasobami ludzkimi
1. Polityka kadrowa a zarządzanie zasobami ludzkimi – wyjaśnienie pojęć
2. Charakterystyka podstawowych składników zarządzania zasobami ludzkimi : planowanie potrzeb kadrowych, rekrutacja czyli nabór pracowników, selekcja – dobór pracowników, wprowadzenie do pracy (adaptacja społeczno-zawodowa), rozwój pracowników (kariery zawodowej), ocenianie pracowników, wynagradzanie, zwalnianie i odejścia
3. Przykłady metod i technik stosowanych w zarządzaniu zasobami ludzkimi
[ 3 ] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem Część I i II pod red. H. Bienioka, AE, Katowice 1997 i wydania następne; rozdział XI
Wykład nr 15: Pojęcie i rola kultury organizacyjnej w funkcjonowaniu współczesnej organizacji
1. Pojęcie kultury organizacyjnej
2. Składniki kultury - trzy poziomy (wg. E. Scheina)
3. Funkcje jakie pełni kultura organizacyjna w przedsiębiorstwie
4. Czynniki warunkujące kulturę organizacyjną
5. Przykłady różnych kultur organizacyjnych (rodzaje kultur organizacyjnychwg. K. Camerona i R. Quinna
6. Sposoby kształtowania kultury organizacyjnej.
[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004, rozdział VIII, pkt. 3
3. Przeczytaj opis wizyty studentki Marii w firmie „Akacja”, zawarty w [2] – pkt 3.1. Jakie poziomy kultury organizacyjnej udało się studentce odkryć (posługując się modelem E. Scheina).
4. Zapoznaj się z przypadkiem firmy „Luxor” zawartym w [2] – pkt. 3.2. Spróbuj zestawić podstawowe normy i wartości charakterystyczne dla kultury tej firmy (określanej jako „atmosfera Luxora”).
misia.x3