wykład 12 i dalsze.doc

(41 KB) Pobierz
Przedmiot: Podstawy zarządzania

Przedmiot: Podstawy zarządzania

Wykładowca: prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka

Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego

 

Wykład nr 12: Kontrola jako funkcja zarządzania

 

1.      Pojęcie i etapy kontroli

2.      Prakseologiczne kryteria oceny działań (skuteczność , korzystność, ekonomiczność)

3.      Funkcje kontroli ( informacyjna, instruktażowa, pobudzająca (motywacyjna), profilaktyczna  - zapobieganie niekorzystnym zjawiskom)

4.      Rodzaje kontroli

5.      Cechy skutecznych systemów kontroli (m.in. konieczna jest ścisłość informacji, ich aktualność oraz obiektywizm i zrozumiałość; ekonomiczność, akceptacja przez pracowników)

6.      Przykłady zmian jakie zachodzą w sprawowaniu kontroli kierowniczej

 

 

Do samodzielnego studiowania

 

[ 3 ] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem Część I i II pod red. H. Bienioka, AE, Katowice 1997 i wydania następne; rozdział III, pkt. 2. Walory sprawnego działania, rozdział X

 

Wykład nr 13: Władza organizacyjna, style zarządzania i przywództwo

 

1.      Pojęcie władzy organizacyjnej i jej źródła

2.      Teoretyczny model stylów zarządzania i ich charakterystyka

3.      Siatka stylów kierowania

4.      Uwarunkowania sytuacyjne stylu zarządzania

5.      Pojęcie przywództwa i uzasadnienie potrzeby przywództwa we współczesnych organizacjach

6.      Różnice pomiędzy zarządzaniem a przywództwem (pomiędzy kierownikiem a przywódcą)

7.      Przywództwo transformacyjne.

Do samodzielnego studiowania

[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004, rozdział VIII, pkt. 2.1, 2.2, 2.3, 2.4., 2.6.

Zadania:

1.      Zapoznaj się  z przypadkiem firmy „Luxor” zawartym  w [2] – pkt. 3.2. Jaki styl zarządzania stosowano w tej firmie?

2.      Przeczytaj opis przypadku : Jack Welch  -rewolucja w GE, zawarty w [2], rozdział VIII, pkt. 2.8. Jakim typem przywódcy był Jack Welch? Spróbuj ocenić jego metody zarządzania i wprowadzone zmiany.

 

 

Wykład nr 14: Struktura zarządzania zasobami ludzkimi

 

1.      Polityka kadrowa a zarządzanie zasobami ludzkimi – wyjaśnienie pojęć

2.      Charakterystyka podstawowych składników zarządzania zasobami ludzkimi : planowanie potrzeb kadrowych, rekrutacja czyli nabór pracowników, selekcja – dobór pracowników, wprowadzenie do pracy (adaptacja społeczno-zawodowa), rozwój pracowników (kariery zawodowej), ocenianie pracowników,  wynagradzanie, zwalnianie i odejścia

3.      Przykłady metod i technik stosowanych w zarządzaniu zasobami ludzkimi

 

Do samodzielnego studiowania

[ 3 ] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem Część I i II pod red. H. Bienioka, AE, Katowice 1997 i wydania następne; rozdział XI

 

 

 

Wykład nr 15: Pojęcie i rola kultury organizacyjnej w funkcjonowaniu współczesnej organizacji

 

1.      Pojęcie kultury organizacyjnej

2.      Składniki kultury - trzy poziomy (wg. E. Scheina)

3.      Funkcje jakie pełni kultura organizacyjna w przedsiębiorstwie

4.      Czynniki warunkujące kulturę organizacyjną

5.      Przykłady różnych kultur organizacyjnych (rodzaje kultur organizacyjnych
wg. K. Camerona i R. Quinna

6.      Sposoby kształtowania kultury organizacyjnej.

 

Do samodzielnego studiowania

       [ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004, rozdział VIII, pkt. 3

 

Zadania:

3.      Przeczytaj opis wizyty studentki Marii w firmie Akacja”,  zawarty w [2] – pkt 3.1. Jakie poziomy kultury organizacyjnej udało się studentce odkryć (posługując się modelem E. Scheina).

4.      Zapoznaj się  z przypadkiem firmy „Luxor” zawartym  w [2] – pkt. 3.2. Spróbuj zestawić podstawowe normy i wartości charakterystyczne dla kultury tej firmy (określanej jako „atmosfera Luxora”).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin