Stategia rozwoju Grupy ATLAS.doc

(121 KB) Pobierz
STRATEGIA ROZWOJU GRUPA ATLAS

Praca zaliczeniowa z przedmiotu ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE                            Data utworzenia 2010-01-06 18:48:00

AKADEMIA MORSKA W GDYNI

 

 

 

Wydział: PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TOWAROZNAWSTWA

Kierunek: ZARZĄDZANIE

Specjalność: Zarządzanie projektami Unii Europejskiej

 

 

 

Daniel Kaczyński  - nr indeksu 28957

Katarzyna KUKULSKA – nr indeksu 28432

Marzena Strzyżewska – nr indeksu 29005

 

 

 

STRATEGIA ROzWOJU GRUPY ATLAS

 

 

 

 

Praca zaliczeniowa z przedmiotu Zarządzanie strategiczne

prowadzonego przez:

dr Małgorzatę Dehmel-Gonerską

 

 

gdynia 2010

 

 

 

SPIS TREŚCI:

STRATEGIA ROZWOJU GRUPY ATLAS              3

Analiza wewnętrzna              3

Analiza zewnętrzna              4

Analiza SWOT              4

STRATEGIA ZARZĄDZANIA KORPORACJĄ              5

Ład korporacyjny              5

Społeczna odpowiedzialność biznesu              5

Budowa silnej marki i wizerunku ATLAS              6

Zintegrowany System Zarządzania              6

Zarządzanie zasobami ludzkimi              6

STRATEGIA FINANSOWA              7

Cele strategiczne ATLASA na lata 2009 - 2010              7

STRATEGIA DZIAŁALNOŚCI HANDLOWEJ              8


STRATEGIA ROZWOJU GRUPY ATLAS

 

Z wielką przyjemnością przekazujemy Państwu najistotniejsze informacje dotyczące strategicznych, wieloletnich kierunków rozwoju Grupy Atlas. Jest to skondensowana wiedza o nowoczesnej, profesjonalnie zarządzanej korporacji, wykraczającej swoimi nowatorskimi planami daleko poza standardowy obszar działalności.

 

 

Analiza wewnętrzna

ATLAS jest producentem wyrobów z zakresu chemii budowlanej i posiada 70-procentowy udział w rynku klejów
i glazury w Polsce. Pozycję tę osiągnęło w ciągu 10 lat intensywnej działalności.

GŁÓWNE GRUPY PRODUKTOWE:

~         materiały do układania okładzin ceramicznych i kamiennych ,

~         materiały gruntujące, czyszczące i zabezpieczające ,

~         dodatki do zapraw ,

~         posadzki i podkłady samopoziomujące ,

~         gotowe zaprawy budowlane ,

~         materiały izolacyjne i uszczelniające ,

~         tynki szlachetne i bezspoinowe systemy ociepleń ,

~         farby ,

~         materiały do tapetowania ,

~         produkty gipsowe złożone systemy izolacji cieplnej i tynki szlachetne ,

~         materiały do renowacji obiektów zabytkowych ,

~         materiały gruntujące, czyszczące i zabezpieczające .

 

Firma powstała w 1991 roku i w ciągu kilku zaledwie lat zdobyła pozycję lidera na polskim rynku. ATLAS jest firmą znaną i lubianą - wyroby spod znaku bociana rozpoznaje ponad 80 procent Polaków. Posiada dostęp
do własnych złóż surowcowych, a także posiada własny system transportu. Zatrudnia obecnie ok. 2 tys. osób,
a roczne obroty wynoszą ok. 1 mld zł, a zysk netto to ok. 150-200 mln zł. Dzięki atlasowym produktom, które ułatwiają i przyspieszają budowanie, rodacy przekonali się do nowoczesnych gotowych zapraw budowlanych.

ATLAS stworzył również od podstaw nową silną markę, zaliczaną do grona najcenniejszych polskich marek. Należy przypomnieć, iż czterokrotnie, rok po roku, firma otrzymała prestiżowy tytuł Superbrand Polska.

Warto także wspomnieć w tym miejscu, że poza produkcją chemii i materiałów budowlanych Grupa Atlas zajmuje się również działalnością dobroczynną (Fundacja Dobroczynności Atlas w 2003 r. sfinansowała budowę hospicjum w Sopocie) oraz propagowaniem kultury i sztuki (od 28 grudnia 2006 roku Atlas Sztuki ma status organizacji pożytku publicznego) za co wyróżniony został m.in. przez Kapitułę Akademii Rozwoju Filantropii tak zaszczytnym tytułem, jak Dobroczyńca Roku 2003, a w roku 2009 znalazł się w gronie laureatów ogólnopolskiego konkursu Liderzy Filantropii.

Potwierdzeniem jakości wyrobów Atlasa są liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. Konsumencki Znak Jakości, Złota Karta Klubu 500, a także złote medale na Międzynarodowych Targach Poznańskich Budma i tytuł Wicemister Exportu nadany w czerwcu 1997 r. przez Ministerstwo Gospodarki i Krajową Izbę Gospodarczą. W 1994 r. atlasowym klejom do glazury przyznano godło promocyjne Teraz Polska - sprzedaż wzrosła wtedy o ponad
300 %.

Oprócz doskonałej jakości produktów, należy oferować nabywcom wysoką jakość obsługi - Atlas uruchomił 17 centrów doradztwa budowlanego na terenie całego kraju. Centra służą pomocą, często nawet na placu budowy, każdemu inwestorowi stosującymi materiały Atlasa. Nabywcy coraz bardziej są świadomi znaczenia marki, jako kryterium jakości produktu.

Atlas dba o to, aby jego marka utrzymywała pozytywny wizerunek, starannie dobiera kontrahentów, posiada stałych odbiorców, których darzy zaufaniem. Atlas wspiera ich działalność, m.in. współuczestnicząc w kampaniach reklamowych. Specjalnie w tym celu powołano Wschodnioeuropejskie Centrum Doradztwa Budowlanego Atlas.

W 1997 r. „The Financial Times” wspólnie z firmą doradczą Price Waterhouse zaliczył Atlasa do grona najbardziej poważanych firm w Europie Środkowej i Wschodniej.

Przedsiębiorstwo posiada certyfikat jakości ISO 9001 (System Zarządzania Jakością), ISO 14001 (System Zarządzania Środowiskiem), BS OHSAS 18001 System Zarządzania BHP).

 

Analiza zewnętrzna

Atlas jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, któremu udało się wylansować własną markę w krajach byłego ZSRR. Przeszło połowa eksportu produktów Atlasa trafia do Rosji, a w 2000 r. zanotowano rekordowy wzrost eksportu o ponad 80%. Rynek wschodni oceniany jest jako trudny, a czasem wręcz niebezpieczny. Obecnie Atlas utrzymuje przedstawicielstwa w Moskwie i Sankt Petersburgu.

Główne rynki zbytu, poza krajowym, to: Ukraina, Litwa, Łotwa, Słowacja, Białoruś, Estonia, Czechy, Rosja, Portugalia. A główni konkurenci w kraju to: Henkel (gdy łódzka firma rozpoczynała produkcję klejów koncern Henkel zajmował większość tego rynku w Polsce. Dziś sytuacja jest odwrotna - polska spółka sprzedaje ponad 65 proc. klejów, a udział Niemców szacowany jest na 25%), Erbon (7%) i ponad sto innych podmiotów (np. Franspol czy Polskie Składy Budowlane) oraz lokalni producenci.

Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej konkurencja jeszcze się nasiliła, zmuszając firmę z jednej strony
do obrony swojej pozycji na rynku polskim, a z drugiej dając jej szansę wejścia na rynki europejskie. Jedno
i drugie zadanie wymaga, rzecz jasna, stałej dbałości o jakość i odpowiednie zaawansowanie technologiczne produktu, stałego dostosowywania oferty do oczekiwań klienta, przy jednoczesnym spełnianiu norm i przepisów jakościowych. Ale wymaga również posiadania odpowiedniej kadry pracowniczej, która mogłaby tym wymaganiom sprostać. Osiąganie coraz wyższych poziomów kompetencji i osobisty rozwój pracowników jest
dla Grupy Atlas warunkiem koniecznym do efektywnego funkcjonowania, a jednocześnie stanowi rezerwę, której wykorzystanie pozwoli odnosić dalsze sukcesy, także przy wzrastającej aktywności konkurencji. Celom tym posłużył projekt „Inwestycja w kadry – inwestycją w rozwój Grupy Atlas”.

PODMIOTY GOSPODARCZE ATLASA :

Ø       ATLAS sp. z o.o. w Łodzi:

~         Zakład Produkcyjny Piotrków Trybunalski,

~         Zakład Produkcyjny Bydgoszcz,

~          Zakład Produkcyjny Niwnice oddział Niwnice,

~         Zakład Produkcyjny Niwnice oddział Gromadka,

~         Zakład Produkcyjny Dąbrowa Górnicza,

~         Zakład Produkcyjny Suwałki.

Ø       Wytwórnia Klejów i Zapraw Budowlanych SA w Zgierzu.

 

 

 

Analiza SWOT

Mocne strony:

- własne złoża,

- rozpoznawalna marka,

- reputacja,

- ugruntowana pozycja na rynku,

- własny transport,

- rozbudowana siatka produkcji,

- sprawny mechanizm działania przedsiębiorstwa,

- szeroka oferta.

 

Słabe strony:

- brak silnej konkurencji

 

Szanse:

- wzrost potrzeby mieszkaniowej (wynikający z demografii; wyż demograficzny),

- bogacenie się społeczeństwa,

- duże inwestycje,

- EURO 2012 i wszystko co z nim związane.

 

Zagrożenia:

- chwiejność rynku

- częste zmiany w prawodawstwie

- wyeksploatowanie środowiska

 

 

STRATEGIA ZARZĄDZANIA KORPORACJĄ

 

Siłą Atlasa jest ciągły monitoring firmy i otoczenia. W obszarze korporacyjnym celem strategicznym jest wdrażanie najwyższych standardów w zakresie ładu korporacyjnego, co przyczyni się do zwiększenia transparentności, poprawy jakości komunikacji z inwestorami oraz wzmocni ochronę praw akcjonariuszy.

Ład korporacyjny

Zasady ładu korporacyjnego oraz społecznej odpowiedzialności biznesu to filary korporacyjnego systemu wartości i zachowań.

Grupa Kapitałowa ATLAS prowadzi działania, mając na względzie zachowanie najwyższych standardów zarządzania, w trosce o poszanowanie praw wszystkich akcjonariuszy, deklarując przestrzeganie dobrych
praktyk w spółkach publicznych oraz zasad ładu korporacyjnego.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Grupa ATLAS jako koncern o międzynarodowej skali, działający w branży istotnie oddziaływującej na otoczenie, postrzega prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju – łącząc ekonomię z etyką oraz ekologią działania.

Celem strategii społecznej odpowiedzialności Grupy ATLAS jest systemowe podejście do problemów w jej społecznym otoczeniu oraz powiązanie realizowanych strategicznych celów biznesowych z kwestiami
społecznymi.

Zobowiązania Grupy ATLAS dotyczą sfery odpowiedzialności wobec społeczeństwa i środowiska naturalnego poprzez produkcję produktów w taki sposób, aby nie dopuścić do degradacji kapitału przyrodniczego
i społecznego.

System naczelnych wartości społecznej odpowiedzialności biznesu skojarzony jest z kluczowymi wartościami marki ATLAS opierającymi się na trzech filarach:

1,95 kB

CZŁOWIEK – ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA
tworzenie wartości społecznych
warunki pracy, różnorodność, prawa człowieka,
przeciwdziałanie wykluczeniu

2,48 kB

ŚRODOWISKO NATURALNE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ ŚRODOWISKOWA
tworzenie wartości ekologicznych
ekoefektywność, inwestycje

1,84 kB

BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESOWA
tworzenie wartości ekonomicznych
zarządzanie ryzykiem, kapitał intelektualny,
udziały w rynku, wartości marki, reputacja

 

Budowa silnej marki i wizerunku ATLAS

Strategia marki korporacyjnej jest zgodna ze strategią biznesową korporacji i pełni nadrzędną rolę wobec strategii marek produktowych. Cele strategiczne dla marki korporacyjnej ATLAS to budowa wizerunku nowoczesnego, innowacyjnie rozwijającego się i dynamicznego koncernu:

·   poprzez wzrost świadomości marki ATLAS

·   jego pozycjonowanie na mapie producentów chemii budowlanej jako koncernu profesjonalnie zarządzanego, stawiającego na jakość i innowacyjność, ekologię oraz bezpieczeństwo

 

Zintegrowany System Zarządzania

Zintegrowany System Zarządzania stanowi podstawę ogólnego systemu zarządzania Grupą ATLAS. Został zaprojektowany jako narzędzie ciągłego doskonalenia skuteczności i efektywności funkcjonowania całej organizacji, zapewniające wdrożenie ujednoliconych standardów zarządczych. W ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania identyfikowane są procesy biznesowe, określana ich sekwencja i wzajemne zależności. Pomiędzy procesami istnieją relacje, które tworzą zbiór elementów wspierających się we wspólnym osiąganiu założonych celów strategicznych. Wypracowana w ramach Systemu przejrzysta struktura organizacyjna
oraz dostępne narzędzia informatyczne obok procesów biznesowych skutecznie wspomagają realizację Strategii Grupy ATLAS.

Grupa ATLAS wspiera oraz pełni rolę integratora kluczowych funkcji zarządczych i wspomagających.

 

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Podstawowym założeniem strategii zarządzania zasobami ludzkimi jest traktowanie pracowników jako najważniejszego kapitału. Promowane są takie wartości jak nastawienie na realizację celów, współpraca, komunikacja, zaangażowanie i innowacyjność oraz stałe doskonalenie umiejętności. W związku z ciągłym rozwojem oraz międzynarodową ekspansją niezwykle istotne jest nie tylko utrzymanie, rozwój zawodowy i doskonalenie umiejętności obecnie zatrudnionych, ale również pozyskanie z rynku pracy pracowników nowych, posiadających odpowiednie kompetencje. Polityka Zintegrowanego Systemu Zarządzania jest znana w każdej komórce organizacyjnej i realizowana przez wszystkich pracowników.

W styczniu 2006 r. firma FPL rozpoczęła realizację projektu Inwestycja w kadry – inwestycją w rozwój Grupy Atlas. Do połowy kwietnia 2007 r., w ramach 93 dni szkoleniowych, 177 pracowników przedsiębiorstw wchodzących w skład Grupy Atlas podnosiło poziom swoich kompetencji biznesowych, a grupa 80 osób objętych zostaładoradztwem indywidualnym.

Projekt wdrożony został w ramach Europejskiego Funduszu społecznego (EFS), zgodnie z programem SPO RZL, wspierającym rozwój wiedzy i umiejętności kadr. Dzięki uzyskaniu dofinansowania z EFS, Grupa Atlas zyskała możliwość szybszego osiągnięcia swoich strategicznych celów - poprzez wyraźne zwiększenie efektywności działań tych pracowników, którzy mają największy wpływ na funkcjonowanie firmy.

Analiza potrzeb rozwojowych pozwoliła wytypować uczestników szkoleń prowadzonych przez FPL: menedżerów zajmujących kluczowe stanowiska w Grupie - pełnomocników, dyrektorów zakładów i pionów, kierowników; grupę regionalnych przedstawicieli handlowych, regionalnych doradców technicznych i pracowników pionu finansowo-księgowego.

Wzrost potencjału organizacji wymaga podniesienia kompetencji przede wszystkim w zakresie kontaktów
z klientem, prowadzenia negocjacji handlowych, zarządzania personelem, zarządzania czasem, usprawniania komunikacji wewnętrznej, a także rozwijania inteligencji emocjonalnej i poszerzenia znajomości zagadnień prawnych oraz finansowych. Projekt współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanegoi pod ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin