sprawdziany_plastyka.doc

(19843 KB) Pobierz
SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI

Sztuka prehistoryczna

 

W zadaniach od 1. do 4. wskaż właściwe dokończenie zdania. Natomiast polecenia
od 5. do 7. wykonaj zgodnie z zamieszczonymi instrukcjami. Obok każdego ćwiczenia podano liczbę punktów, którą możesz uzyskać za jego rozwiązanie.

 

1. Za najstarsze dzieła sztuki uważa się                                                                                                   [1p.]

A. malowidła i rysunki naskalne.

B. naczynia ceramiczne.

C. rzeźby z brązu i żelaza.

 

2. Malowidła i rysunki umieszczane na ścianach jaskiń przedstawiały                                          [1p.]

A. sylwetki zwierząt i sceny polowań.

B. postacie władców.

C. wyobrażenia bóstw.

 

3. W okresie neolitu na malowidłach naskalnych                                                                                     [1p.]

A. nie pokazywano zwierząt.

B. obok scen polowań przedstawiano ludzi podczas uroczystości religijnych.

C. zwierzęta ukazywano w prosty, schematyczny sposób.

 

4. Prehistoryczne budowle                                                                                                                               [1p.]

A. wznoszono z drewna i cegieł suszonych na słońcu.

B. budowano z cegły wypalanej w ognisku.

C. wykuwano w skale.

 

5. Opisz wybrane malowidło powstałe w Europie w okresie paleolitu.                                            [0–3 p.]

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

6. Przyjrzyj się rysunkowi. Podaj nazwę widocznego na nim obiektu.
Następnie określ, kiedy powstała budowla.                                                                                     [0–2 p.]

 

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

 

7. Podaj nazwę budowli ukazanej na zdjęciu. Odpowiedz, gdzie się ona znajduje
oraz jakie było jej przeznaczenie.                                                                                                   [0–3 p.]

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

Sztuka starożytna

 

W zadaniach od 1. do 8. wskaż właściwe dokończenie zdania. Natomiast polecenia 9.
i 10. wykonaj zgodnie z zamieszczonymi instrukcjami. Obok każdego ćwiczenia podana jest liczba punktów, którą możesz uzyskać za jego rozwiązanie.

 

1. Świątynie egipskie budowano według jednakowego wzoru. Składały się one
z wielu następujących po sobie części. Podłoga w każdym kolejnym pomieszczeniu
była umieszczana                                                                                                                                             [1p.]

A. na tej samej wysokości co w części poprzedniej.

B. wyżej niż w części poprzedniej.

C. niżej niż w części poprzedniej.

 

2. Pierwsze grobowce starożytnym Egipcie określa się jako                                                         [1p.]

A. zikkuraty.

B. mastaby.

C. kromlechy.

 

3. Kanon to                                                                                                                                                          [1p.]

A. obowiązujący w starożytnym Egipcie wzór tworzenia dzieł sztuki.

B. ozdobny strój kapłana egipskiego.

C. nazwa bóstwa egipskiego.

 

4. W rzeźbie egipskiej faraonów, kapłanów i lud pracujący przedstawiano na różne sposoby. Reprezentanci ostatniej grupy byli ukazywani                                                                                    [1p.]

A. zawsze podczas wykonywania swojej pracy.

B. bez wad urody i oznak starzenia się.

C. w pozie stojącej, z dłońmi ułożonymi wzdłuż ciała.

 

5. W malowidłach i reliefach egipskich głębię uzyskiwano                                                                      [1p.]

A. za pomocą kompozycji pasowej.

B. poprzez zastosowanie perspektywy zbieżnej.

C. dzięki ukazywaniu postaci z dalszych planów jako mniejszych.

6. Najbardziej charakterystycznymi budowlami w starożytnej Mezopotamii były                            [1p.]

A. piramidy.

B. mastaby.

C. zikkuraty.

 

7. Najstarszą cywilizację na terenie Mezopotamii stworzyli                                                        [1p.]

A. Sumerowie.

B. Egipcjanie.

C. Rzymianie.

 

8. Mozaika to                                                                                                                                                          [1p.]

A. rodzaj reliefu.

B. malowidło naskalne.

C. obraz wykonany z drobnych, różnokolorowych kawałków szkła, kamyków i ceramiki.

 

9. W wyznaczone miejsca wpisz nazwy poszczególnych elementów architektonicznych starożytnej świątyni egipskiej.                                                                                                           [0–8 p.]

 

 

 

 

10. Narysuj dowolną postać zgodnie z zasadami obowiązującymi
w malarstwie starożytnego Egiptu. Wyjaśnij, dlaczego w egipskich malowidłach przedstawiano sylwetki ludzkie w ten sposób.                                                                              [0–3 p.]



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Sztuka Grecji i Rzymu

 

W zadaniach od 1. do 3. wskaż właściwe dokończenie zdania. Natomiast polecenia
od 4. do 8. wykonaj zgodnie z zamieszczonymi instrukcjami. Obok każdego ćwiczenia podana jest liczba punktów, którą możesz uzyskać za jego rozwiązanie.

 

1. Grecy wznosili budowle według trzech porządków architektonicznych:                             [1p.]

A. doryckiego, greckiego i korynckiego.

B. doryckiego, jońskiego i korynckiego.

C. korynckiego, ateńskiego i europejskiego.

 

2. Budowane przez Rzymian wodociągi określa się jako                                                                       [1p.]

A. amfiteatry.

B. akwedukty.

C. portyki.

 

3. Ogromne wolno stojące bramy zdobione płaskorzeźbami nazywa się                                           [1p.]



A. łukami triumfalnymi.

B. kopułami.

C. rotundami.

 

4. Określ, do jakiego porządku architektonicznego należy
przedstawiona kolumna.

Zapisz nazwy jej poszczególnych elementów.

[0–4 p.]

 

 

 

 

……………………………………………………………………………………

 

 

 

5. Umieść w wyznaczonych miejscach nazwy poszczególnych elementów
architektonicznych świątyni greckiej.                                                                                     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin