PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC LUTY 2009 r.
Grupa dzieci: 2,5-3- letnich
Tematyka kompleksowa:
· Zabawy na śniegu
· U fryzjera
· Poznajemy bajki
· Zwierzęta egzotyczne
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dziecko:
· przestrzega zasad bezpieczeństwa dotyczących zabaw zimowych,
· rozpoznaje podstawowe kolory,
· swobodnie wypowiada się na określony temat,
· stara się mówić wyraźnie,
· wie co robi fryzjer,
· zna wygląd i nazwy niektórych fryzur,
· potrafi ułożyć historyjkę obrazkową,
· zna niektóre zwierzęta egzotyczne,
· porównuje długości przedmiotów,
· stosuje słowa, długi, dłuższy, najdłuższy,
· wie co mogą robić zwierzęta w cyrku,
· potrafi wskazać postacie występujące w danej bajce, dzieląc je na dobre i złe.
Treści programowe
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej
Środki dydaktyczne
1. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu i lodzie.
2. Rozwija sprawności manualne.
Zabawy poranne:
* „Przyjdź do mnie”
* „Pieski”
* „Samochody”
* „Zimno, zimno”
Zabawy na śniegu
1. Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „Na saneczkach”. Rozmowa na temat wiersza. Układanie ilustracji według kolejności zdarzeń w wierszu. Zabawa ruchowa „Na sankach”.
Wiersz „Na saneczkach”, ilustracje, obrazki.
2. Bal Karnawałowy w przedszkolu. Wspólna zabawa, tańce, konkursy. Wypowiedzi dzieci na temat swoich strojów.
Magnetofon, płyty CD z muzyką,
3. Zabawy na świeżym powietrzu. Zapoznanie dzieci z niektórymi właściwościami śniegu. Eksperymentowanie podczas zabaw ruchowych (odbijanie śladów, odbicie postaci na śniegu, lepienie kul śniegowych, wydeptywanie ścieżek na świeżym śniegu.
4. Zabawy przy piosence „Gwiazdka”.
Praca plastyczna: wykonanie zimowego obrazka (każde dziecko dostaje niebieską kartkę oraz miseczkę z białą pastą do zębów. Dziecko ma namalować zimę palcami maczanymi w paście.
Magnetofon, płyta CD z piosenką, niebieskie kartki, miseczki, biała pasta do zębów.
5. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Bałwanek”. Rozmowa na temat opowiadania. Układanie bałwanków z elementów przygotowanych przez nauczycielkę.
Opowiadania Cz. Janczarskiego „Bałwanek”, komplet obrazków z bałwankami.
1. Inspirowanie zabaw tematycznych związanych z określonym zawodem.
2. Gromadzenie i oglądanie ilustracji związanych z określonym zawodem.
myśli i przeżyć.
* „Fryzjer”
* „Śnieżynki”
U fryzjera
1. Poznanie różnych sposobów uczesania. Ćwiczenia ruchowo-graficzne. Czytanie tekstu słowno-obrazkowego.
Praca plastyczna – dorysowywanie włosów na rysunku głowy i ramion dziecka.
Rysunki głowy i ramion dziecka (bez włosów).
2. Zapoznanie dzieci z przyborami służącymi do czesania. Składanie w jedną całość pociętych obrazków przedstawiających różne przybory do czesania.
Grzebień, szczotka, lusterko, gumki, spinki, obrazki przyborów do czesania.
3. Zabawa „Język i wargi” – każde dziecko dostaje małe lusterko. Otwiera usta, ogląda swój język-porusza nim. Swobodne wypowiedzi dzieci „Do czego służy lusterko?”
Praca plastyczna: wykonanie czarodziejskiego lusterka.
Małe lusterka dla wszystkich dzieci, sreberka, kolorowe kartoniki.
4. Rozmowa na temat dbania o włosy. Zabawa ruchowo-naśladowcza – mycie i czesanie włosów. Układanie historyjki obrazkowej „Zmiana fryzury”.
Kolorowe obrazki do historyjki obrazkowej.
5. Słuchanie wiersza L.J. Kerna „Śnieg”. Wyszukiwanie płatków śniegu w określonych kolorach. Zabawa w „Śnieżynki” – każde dziecko wybiera sobie gwiazdkę w jednym z czterech kolorów. Dzieci tańczą przy piosence-po jej skończeniu dzieci dobierają się kolorami gwiazdek.
Wiersz „Śnieżynki”, płatki śniegu w określonych kolorach, gwiazdki kolorowe.
1. Wdrażanie do słuchania bajek, w których można określić ich postawy jako dobre i złe.
2. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych poprzez przekaz osobowy nauczyciela i tworzenie warunków sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
* „Balonik”
*”Samochody”
*”Krasnoludki”
*”Śnieżynki”
Poznajemy bajki
1. Zabawy edukacyjne „Moje bajki”. Rozpoznawanie fragmentów ilustracji ze znanych dzieciom bajek. Słuchanie fragmentów bajek i odgadywanie ich tytułów. Układanie puzzli o tematyce bajkowej. Rozpoznawanie rekwizytów pasujących do znanych postaci bajkowych.
Ilustracje przedstawiające bohaterów z bajek, puzzle o tematyce bajkowej.
2. Wysłuchanie bajki „Kot w butach”. Ćwiczenia gimnastyczne „Kosze z jabłkami”, „Krasnale”, „Wycieczka do bajkowej krainy”. Zabawa z nauczycielką w „Śnieżkę i krasnoludów”.
Szarfy, obręcze, magnetofon, płyty CD.
3. Zagadki słowne dotyczące bajek. Słuchanie piosenki „Bajeczki”. Omówienie treści pierwszej zwrotki. Wspólne śpiewanie i zabawa przy muzyce.
Obrazki do zagadek, magnetofon, płyta z muzyką.
4. Słuchanie wybranych fragmentów baśni „Królowa Śniegu”. Opowieść ruchowa „W krainie śniegu”. Układanie w całość pociętego obrazka przedstawiającego „Królową Śniegu”.
Fragmenty baśni, pocięty obrazek z Królową Śniegu.
5. Opowiadanie przez nauczycielkę bajki o Czerwonym Kapturku. Rozmowa na temat bajki. Dzielenie bohaterów na dobrych i złych. Prezentacja na obrazkach głównych bohaterów z tej bajki.
Ilustracje przedstawiające bohaterów z bajki o Czerwonym Kapturku.
1. Zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi., ich wyglądem, sposobem odżywiania się i warunkami klimatycznymi w jakich żyją
* „Strumyk”
*”Tygrysy”
Zwierzęta egzotyczne
1. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach – pokazywanie ich na obrazkach. Słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego „Sambo Jambo”
Rozmowa na temat wiersza.
zagadki o zwierzętach, obrazki, wiersz „Sambo Jambo”.
2. Słuchanie wiersza R. Przymusa „Żyrafa”. Rozmowa na temat wiersza. Praca plastyczna: Złożenie obrazka żyrafy z części i naklejenie jej na kartkę. Doklejenie trawki.
Wiersz „Żyrafa”, klej, pocięte obrazki żyrafy.
3. Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza J. Tuwima „Słoń Trąbalski” . Czytanie przez nauczycielkę wiersza.
Wiersz „Słoń Trąbalski”.
4. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Tygrys”. Rozmowa na temat wiersza.
Zabawa „tygrysy w słońcu”.
Praca plastyczna: Pasy dla tygrysa – malowanie farbą plakatową.
Wiersz „Tygrys”, szablon tygrysa, żółte kartki, czarna farba.
5. Słuchanie wiersza R. Przymusa ‘Wąż”. Rozmowa na temat wiersza. Naśladowanie głosów i ruchów węża. Układanie z klocków długiego i krótkiego węża. Układanie wstążek według wielkości.
Wiersz „Wąż”, klocki drewniane, tasiemki.
...
Tymitun