w3relacjezbiorynieskonczone_E.pdf
(
236 KB
)
Pobierz
1441042 UNPDF
Wyk“ad3.Relacjeizbioryniesko«czone
3.1.Relacje
Przyjmijmy,»e
Z
jestzbioremjaki–obiekt
ó
wobdarzonychpewnymicechami.Jestrzecz¡
naturaln¡“¡czenieobiekt
ó
wmaj¡cychpewnewsp
ó
lnecechywparywceluichsklasy
kowa-
nialubuporz¡dkowania.Zmatematycznegopunktuwidzeniaka»detakiepo“¡czenieobiekt
ó
w
wparyjestokre–leniempewnejrelacjiwzborze
Z.
Zmatematycznegopunktuwidzeniaciekawe
jesttak»ebadaniew“asno–cisamychrelacji.Otoog
ó
lnade
nicjarelacji.
De
nicja1.Niech
A
oraz
B
oznaczaj¡pewnezbiory.Dowolnypodzbi
ó
r
R
zbioru
A
×
B
na-
zywamyrelacj¡.Je»eli
A
=
B
tom
ó
wimy,»e
R
jestrelacj¡w
A
.
Abyzapisa¢,»e
a
jestwrelacjioznaczonejprzez
R
z
b
czyli(
a,b
)
2
R
A
×
B,
u»ywasiƒ
skr
ó
conegozapisu
aRb
.
Przyk“ad3.1.Oznaczmyprzez
A
zbi
ó
ros
ó
bwaudytorium.Okre–limydwier
ó
»nerelacje
wtymzbiorze.
1.Osoba
a
jestwrelacji
R
1
zosob¡
b
w.t.w.gdyurodzi“ysiƒwtymsamymmiesi¡cu.
2.Osoba
a
jestwrelacji
R
2
z
b
w.t.w.gdyurodzi“asiƒconajmniejojedendzie«wcze–niejni»
b
lubtegosamegodnia.
Jakiecechymaj¡obieterelacjeajakiecechyjeodr
ó
»niaj¡?Dwiecechys¡wsp
ó
lne.Osoba
a
woczywistyspos
ó
bjestwrelacji
R
1
atak»e
R
2
zsam¡sob¡.Taw“asno–¢tozwrotno–¢
relacji.Je–liosoba
a
urodzi“asiƒwtymsamymmiesi¡cucoosoba
b
aosoba
b
wtymsamym
miesi¡cucoosoba
c
torzeczjasnaosoba
a
urodzi“asiƒwtymsamymmiesi¡cucoosoba
c
.Tƒ
w“asno–¢nazywasiƒprzechodnio–ci¡relacji.Przechodniajestzatemrelacja
R
1
aletak»e
relacja
R
2
,co“atwosprawdzi¢.Zauwa»my,»eje–lijaka–osoba
a
urodzi“asiƒwtymsamym
miesi¡cucoosoba
b
totak»ezamiennieosoba
b
urodzi“asiƒwtymsamymmiesi¡cuco
a
.Ta
w“asno–¢tosymetria.Zwr
ó
¢myuwagƒ,»erelacja
R
2
symetrycznaniejestgdy»naprzyk“ad,
je–liosoba
a
urodzi“asiƒodwadniwcze–niejodosoby
b
,tozamieni¢miejscami
a
i
b
wtym
zdaniuniemo»na.Zobaczymydalej,»erelacja
R
1
dzielizbi
ó
r
A
naroz“¡czneklasysk“adaj¡ce
siƒzos
ó
burodzonychwposzczeg
ó
lnychmiesi¡cachadrugaporz¡dkujetenzbi
ó
r.
De
nicja2.Relacj¡odwrotn¡dorelacji
R
nazywamyrelacjƒoznaczon¡jako
R
−
1
B
×
A
R
−
1
=
{
(
b,a
)
2
B
×
A
:(
a,b
)
2
R
}
Dlaprzyk“aduniech
A
=[0
,
2]a
B
=[0
,
4].Okre–lamyrelacjƒ,kt
ó
r¡oznaczymyprzez
W
A
×
B
;dla
x
2
A
i
y
2
B
,
xWy
w.t.w.gdy
y
2
x
.Przyjmiemy,»eprzez
x
oznaczamydowolny
punktzezbiorubƒd¡cegonapierwszymmiejscuwiloczyniekartezja«skimaprzez
y
punkt
zdrugiegozbioru.Dziƒkitemuobierelacje
W
i
W
−
1
mo»naprzedstawi¢najednymuk“adzie
wsp
ó
“rzƒdnych.Relacjaodwrotna
W
−
1
B
×
A
okre–lonajest,zgodniezde
nicj¡,przez
warunek;dla
x
2
B
i
y
2
A,
(
x,y
)
2
W
−
1
w.t.w.gdy(
y,x
)
2
W
czyli
x
2
y
awiƒcpo
przekszta“ceniu,
y
¬
x
2
.
1
y
4
3
W
y
2
x
2
1
W
−
1
1 2 3 4 5
x
Rys.2.7.Relacjaodwrotna.
Otoniekt
ó
retypyrelacjiokre–lonychwzbiorze
A
.
1.
R
jestzwrotnaw.t.wgdy
8
x
2
AxRx.
2.
R
jestsymetrycznaw.t.w.gdy
8
x,y
2
A
(
xRy
)
)
(
yRx
)
.
3.
R
jestantysymetrycznaw.t.wgdy
8
x,y
2
A
(
xRy
)
^
(
yRx
)
)
x
=
y
W“asno–¢tƒmanaprzyk“adrelacjainkluzjiwdowolnejrodziniepodzbior
ó
wjakiego–zbioru.
4.
R
jestprzechodniaw.t.w.gdy
8
x,y
2
A
(
xRy
)
^
(
yRz
)
)
(
xRz
)
.
5.
R
jestrelacj¡r
ó
wnowa»no–ciw.t.w.gdyjestzwrotna,przechodniaisymetryczna
6.
R
jestczƒ–ciowoporz¡dkuj¡caw.t.wgdyjestzwrotna,przechodniaiantysymetryczna.
7.
R
jestliniowoporz¡dkuj¡cazbi
ó
r
A
w.t.wgdyjestczƒ–ciowoporz¡dkuj¡caitaka,»e
8
x,y
2
AxRy
_
yRx.
Przyk“ademrelacjiczƒ–ciowoporz¡dkuj¡cejjestzbi
ó
rwszystkichpodzbior
ó
w
P
(
Z
)zbioru
Z
wrazzrelacj¡inkluzjizbior
ó
w
.Bysiƒotymprzekona¢zauwa»my,»eka»dyzbi
ó
rzawiera
siƒsamwsobie.Niech
A,B,C
bƒd¡dowolnymipodzbioramizbioru
Z
.Je–li
A
B
i
B
C
to
A
C
.Dodatkowoje–li
A
B
i
B
A
to
A
=
B
.
Š
atwoznale„¢przyk“adtakichdw
ó
ch
podzbior
ó
w
A
i
B
zbioru
Z
,»eniejestprawd¡zar
ó
wno,»e
A
B
jaki»e
B
A
.Wystarczy
wzi¡¢zbi
ó
r
Z
=
{
a,b
}
i
A
=
{
a
}
a
B
=
{
b
}
.Jesttozateminnyporz¡dekodtego,kt
ó
ryzadaje
relacja
¬
wzbiorzeliczbrzeczywistychgdy»tudlaka»dychdw
ó
chliczb
x
i
y
albo
x
¬
y
albo
y
¬
x
.Porz¡dekwzbiorzeliczbrzeczywistychjestporz¡dkiemliniowym.Zbi
ó
rosko«czenie
wieluelementachmo»nazawszeponumerowa¢liczbaminaturalnymiiuporz¡dkowa¢liniowo
wykorzystuj¡crelacjƒporz¡dkuwzbiorzeliczbnaturalnych.Takiporz¡dekmo»ejednakby¢
zjakich–powod
ó
wnieciekawy.Wyobra„mysobiezwierzƒtawogrodziezoologicznymkt
ó
rym
przypisanoliczbynaturalnezgodnieztymwjakispos
ó
brozmieszczones¡wklatkachodlewej
doprawej.Zbi
ó
rzwierz¡twtenspos
ó
bjestuporz¡dkowanyliniowo,tyletylko,»ejesttopo-
rz¡dekarbitralnyitrywialny.Ciekawyjestporz¡dekokre–laj¡cypokrewie«stwo
logenetyczne,
kt
ó
ryporz¡dkiemliniowymniejest.Takierelacjemo»naprzedstawi¢zapomoc¡drzew
loge-
netycznychokt
ó
rychwiƒcejpowiemynawyk“adzie6.Drzewa
logenetycznewsystematyce
2
przedstawiaj¡gra
cznierelacjƒ
ApochodziodB
.Jesttoprzyk“adrelacjiczƒ–ciowegopo-
rz¡dkuzzastrze»eniem,»etakarelacjaniejestzwrotnaapozatymmawszystkiecechyrelacji
czƒ–ciowegoporz¡dku.Oczywi–cieniejesttorelacjaporz¡dkuj¡caliniowo.Homoerectusnie
pochodziodgorylacho¢obagatunkimaj¡odleg“egowsp
ó
lnegoprzodka.
Zajmijmysiƒterazrelacj¡r
ó
wnowa»no–ci,kt
ó
ramapodstawoweznaczenieprzybudowaniu
wszelkiegorodzajuklasy
kacji.
De
nicja3.Niech
R
bƒdzierelacj¡r
ó
wnowa»no–ciwpewnymzbiorze
A
6
=
;
.Dla
x
2
A
oznaczamyprzez]
x
[zbi
ó
rtychelement
ó
w
y
2
A
t.»e
xRy
y
2
]
x
[
,
xRy.
Zbi
ó
r]
x
[nazywasiƒklas¡abstrakcjirelacji
R
(ew.klas¡r
ó
wnowa»no–ci)
Wa»new“asno–citegopojƒciaujmujenastƒpuj¡cetwierdzenie.
Twierdzenie4.Je–li
A
6
=
;
i
R
jestrelacj¡r
ó
wnowa»no–ciw
A
todladowolnych
x
0
,x
1
,x
2
2
A
a)
x
0
2
]
x
0
[
,
b)]
x
1
[=]
x
2
[
,
x
1
Rx
2
,
c)je–li]
x
1
[
6
=]
x
2
[to]
x
1
[
\
]
x
2
[=
;
.
WPrzyk“adzie3.1,podpunkt1wszystkieosoby,kt
ó
reurodzi“ysiƒwtymsamymmiesi¡cu
nale»¡dotejsamejklasyabstrakcji.Wszystkichklasabstrakcjijestzatem12.
Dowolnarelacjar
ó
wnowa»no–ciwdanymzbiorze
X
6
=
;
ustalapodzia“tegozbioruna
roz“¡czneiniepustepodzbiory,mianowicienaklasyabstrakcjiwtakispos
ó
b,»edwaelementy
x,y
zbioru
X
nale»¡dotejsamejklasyabstrakcjiw.t.w.gdy
xRy
.Ka»dypodzia“jakiego–
zbiorunaroz“¡cznepodzbioryodpowiadapewnejrelacjir
ó
wnowa»no–ciiodwrotnie.Jestto
podstawadoprzeprowadzaniawszelkiegotypuklasy
kacjiipodzia“
ó
w.
Zadanie.Zbada¢w“asno–cinastƒpuj¡cychrelacjiwprowadzonychwzbiorzeos
ó
bznajdu-
j¡cychsiƒwaudytorium.
1.Osoba
A
jestwrelacji
R
1
zosob¡
B
w.t.wgdyurodzi“ysiƒwtymsamympa«stwie.
2.Osoba
A
jestwrelacji
R
2
zosob¡
B
w.t.wgdyposiadaj¡wsp
ó
lnegoprzodkadotrzech
pokole«wstecz.
3.2.Funkcje
Funkcja,pojƒciebezkt
ó
regotrudnosiƒoby¢wmatematyce,toszczeg
ó
lnegotypurelacja.
De
nicja5.Funkcj¡okre–lon¡nazbiorze
X
owarto–ciachwzbiorze
Y
nazywamytak¡relacjƒ
R
okre–lon¡wprodukciezbior
ó
w
X
×
Y
o,»edladowolnego
x
2
X
istniejedok“adniejeden
y
2
Y
taki,»e
xRy
.
Wida¢zatem,»efunkcjawtymujƒciujestpewnympodzbioremproduktudw
ó
chzbior
ó
w.To
jeszczerazpokazuje,»epojƒciezbiorujestpojƒciempierwotnym.Innymis“owypojƒciefunkcji
uto»samiasiƒtuzeznanymzeszko“ypojƒciemwykresufunkcji.Wed“uginnejdo–¢wygod-
nejterminologiifunkcjƒokre–lasiƒjakoprzyporz¡dkowaniedowolnemuelementowizbioru
X
zwanegodziedzin¡dok“adniejednegoelementuzbioru
Y
.Zbi
ó
rwszystkichwtenspos
ó
bprzy-
porz¡dkowanych
y
−
k
ó
wnazywamyprzeciwdziedzin¡danejfunkcji.Mo»natak»epowiedzie¢,»e
jestonobrazemzbioru
X
.Przytakimujƒciupojƒciafunkcjipojƒciewykresufunkcjitrzeba
wprowadzi¢osobno.Zauwa»my,»etermin
przyporz¡dkowanie
wistocieoznaczaokre–lenie
relacji.Dlarelacji,kt
ó
res¡funkcjamistosujesiƒznan¡zeszko“ykonwencjƒnotacyjn¡.Je–li
3
relacja
f
jestfunkcj¡tozamiast
xfy
piszemy
y
=
f
(
x
)wtedytrzebadoda¢okre–leniedziedziny
pisz¡c
x
2
X
.Mo»nar
ó
wnie»napisa¢
7!
Y
lub
f
:
X
7!
Y
lubnawet
X
3
x
7−!
f
(
x
)
2
Y
Jesttusporodowolno–ciprzywyborzesymboli,najwa»niejszebypamiƒta¢osprecyzowaniu
dziedzinyfunkcji.Pozostawieniedziedzinydomy–lnejmo»eprowadzi¢donieporozumie«.
Otoprzyk“adrelacjiokre–lonejw
X
×
Y
gdzie
X
=
{
a,b,c,d
}
a
Y
=
{
e,f,g
}
,kt
ó
ranie
jestfunkcj¡.
y
g
f
e
a
b
c
d
Rys.3.1Relacja,kt
ó
raniejestfunkcj¡.
x
De
nicja6.Niech
f
:
X
!
Y
,
g
:
Y
!
Z
.Dlaka»degoelementu
x
2
X
istniejedok“adnie
jedenelement
z
2
Z
taki,»ez=g(f(x)).Wyznaczonajestzatemnowafunkcja
h
h
(
x
)=
g
(
f
(
x
))
8
x
2
X,
kt
ó
r¡nazywamysuperpozycj¡(z“o»eniem)funkcji
f
i
g
ioznaczamyj¡
h
=
g
f
czyli
h
(
x
)=
g
f
(
x
)=
g
(
f
(
x
)).
De
nicja7.Funkcjƒ
f
:
A
!
B
nazywamyiniekcj¡(funkcj¡r
ó
»nowarto–ciow¡)je»eli
8
x
1
,x
2
2
A
(
f
(
x
1
)=
f
(
x
2
))
)
(
x
1
=
x
2
)
A
przeciwdziedzina
B
Rys.3.2.Funkcjar
ó
»nowarto–ciowa(iniekcja).
De
nicja8.Funkcjƒ
f
:
A
!
B
nazywamysurjekcj¡(funkcj¡
na
)je»eli
8
b
2
B
9
a
2
A
:
f
(
a
)=
b.
4
X
f
A
B
Rys.3.3.Funkcja
na
(surjekcja).
Naprzyk“adprzyporz¡dkowanieka»dejosobiewPolscenumerumiesi¡cawkt
ó
rymsiƒ
urodzi“aniejestiniekcj¡,alejestsurjekcj¡.
De
nicja9.Funkcja,kt
ó
rajestiniekcj¡isurjekcj¡,awiƒcprzekszta“caswoj¡dziedzinƒwza-
jemniejednoznacznienaprzeciwdziedzinƒ,nazywasiƒbijekcj¡.
A
B
Rys.3.4.Bijekcja.
3.3.R
ó
wnoliczno–¢zbior
ó
w
Jednymzpodstawowychpyta«,kt
ó
remo»nazada¢maj¡cdoczynieniazdwomazbiorami
jest-czyjedenznichmawiƒcejelement
ó
wni»drugiczymo»es¡oner
ó
wnoliczne.Zliczaj¡c
elementyjakiego–zbiorukonstruujemynie–wiadomiebijekcjƒpomiƒdzytymzbioremapewnym
podzbioremzbioruIN.Taobserwacjadajepodstawƒdobardzowa»nejizgodnejzintuicj¡
de
nicji
De
nicja10.M
ó
wimy,»edwazbiorymaj¡tƒsam¡moc(lubs¡r
ó
wnoliczne)je–liistnieje
bijekcjazjednegozbiorunadrugi.
Je–lijaki–zbi
ó
rma
n
element
ó
wtoznaczy,»ejegoelementymo»emyponumerowa¢kolej-
nymiliczbaminaturalnymiod1do
n
.Innymis“owyistniejebijekcjaztegozbiorunazbi
ó
r
{
1
,
2
,...,n
}
.
Przyk“ad3.2.Wpewnympa«stwiedoparlamentudostalisiƒprzedstawiciele10partiipo-
litycznych.Ilemaksymalniekoalicjiparlamentarnychmo»eby¢utworzonychje–liprzyjmie-
my,»ekoalicjƒmog¡tworzy¢conajmniejdwiepartie.Ka»dejpartiiprzypisujemykolejno
liczbyod1do10.Ka»dypodzbi
ó
rzbioru10-elementowegooliczbieelement
ó
wwiƒkszejod
5
Plik z chomika:
biologia
Inne pliki z tego folderu:
wykład 10.pdf
(237 KB)
podstawy matematyki finansowej.pdf
(117 KB)
wykład 11.pdf
(327 KB)
wykład 9.pdf
(228 KB)
w3relacjezbiorynieskonczone_E.pdf
(236 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Biologia komórki
Botanika
Chemia
Chemia organiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin