Październik.doc

(84 KB) Pobierz
Plan pracy wy¬cho¬waw¬czo – dy¬dak¬tycz¬nej

Paź­dzier­nik

 

Te­maty kom­plek­sowe:

I.                   Jem owoce i ja­rzyny, bo to same wi­ta­miny.

II.                Mój dom.

III.           Dookoła jesień.

 

Zadania wychowawcze:

1.      Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie: kolor, opadanie, usychanie liści, więdnięcie, usychanie roślin; coraz mniej słońca, opady deszczu, wiatr, chłód, wilgoć.

2.      Poznawanie darów jesieni: rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw i owoców, rozpoznawanie za pomocą zmysłu wzroku, dotyku, smaku. Rozróżnianie i nazywanie owoców kasztanowca, dębu, jarzębiny.

3.      Poprawne nazywanie członków rodziny, wyjaśnienie pojęć: dom, rodzina, dom rodzinny, rodzice, rodzeństwo.

4.      Dostrzeganie różnic między przedmiotami i stosowanie określeń: duży – mały, długi – krótki; porównywanie liczebności zbiorów „na oko”, stosowanie określeń: dużo – mało; poznawanie liczebników głównych, określanie liczebności zbioru (ile jest?);

5.      Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co się na nim dzieje.

6.      Rozwijanie wrażliwości słuchowej i spostrzegawczości.

7.      Wzmacnianie mięśni dłoni i nadgarstka podczas lepienia i zgniatania.

 

 

Temat dnia

Cele

Uwagi

I. Jem owoce i jarzyny, bo to same witaminy.

„Drzewa owocowe”

-          rozpoznają  i nazywają owoce przedsta­wione na obrazkach;

-          w czasie spaceru ulicami osiedla obserwują drzewa owocowe w ogródkach przydomo­wych, nazywają jabłka, gruszki i śliwki oraz ich kolory;

-          przestrzegają zasad bezpieczeństwa;

-          po powrocie do sali: wskazują i nazywają poprawnie jabłonie, grusze i śliwy na ob­razkach.

 

„Już owoców pełen kosz”

-          ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Już owoców pełen kosz”;

-          nazywają owoce (naturalne okazy), okre­ślają ich kolor i wielkość: małe, duże; se­gregują owoce według rodzaju, układają delikatnie w koszykach;

-          obserwują mycie owoców pod bieżącą wodą, potrafią wyjaśnić, jaki jest cel tej czynności;

-          określają smak owoców (w czasie degusta­cji), dowiadują się dlaczego należy jeść owoce codziennie;

-          ćwiczą mięśnie narządów mowy w czasie zabawy „Jakie pyszne jabłka” (pokazywa­nie zębów w uśmiechu, szerokie otwieranie i zamykanie ust, oblizywanie językiem ust, powtarzanie zgłoski mniam).

 

„Co wydarzyło się w sadzie?”

-          poznają zabawę ilustracyjną przy piosence „Małe czerwone jabłuszko”;

-          wymieniają elementy obrazka pt. „W sa­dzie”, opisują fragmenty odpowiadając na pytania „Co robi Kasia, Azor itd.”;

-          wykonują pracę plastyczną pt. „Jabłko”: kolorowanie konturów jabłka kred­kami ołówkowymi lub wypełnianie mozaiką z kolorowego papieru (do wyboru).

 

„Owoce Maciusia”

-          ilustrują treść piosenki pt. „Małe czerwone jabłuszko”, śpiewają początek każdej zwrotki wspólnie z n-lką;

-          uważnie słuchają wiersza M. Czerkawskiej pt. „Kto powie?” ilustrowanego sylwetami z papieru (H. Kruk Wybór literatury..., s. 31), liczą jabłka, gruszki i śliwki (1-3), liczą wszystkie owoce;

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I (zeszyt) – reagują na polecenia słowne i sy­gnały dźwiękowe.

 

„Urodziny marchewki”

-          rozwiązują zagadkę słowną – opis mar­chewki, wybierają odpowiedni obrazek;

-          słuchają opowiadania n-lki o urodzinach marchewki, oglądają warzywa, poznają ich nazwy;

-          poznają zabawę inscenizacyjną przy pio­sence „Urodziny marchewki” (z wykorzy­staniem emblematów z rysunkami warzyw);

-          formują z plasteliny wałeczki – marchewki, pietruszki i kuleczki – pomidory – wzmac­niają mięśnie dłoni i nadgarstka (pr. w ma­łych grupach)

 

„Jesień to dobra ku­charka”

-          utrwalają piosenkę pt. „Małe czerwone ja­błuszko”, ilustrują ruchem jej treść;

-          wskazują i nazywają owoce i warzywa (naturalne okazy);

-          słuchają wiersza pt. „Jesień” (zb. własny);

-          powtarzają słowa krótkiego wiersza w cza­sie inscenizowania treści przez chętne do pełnienia roli jesieni dzieci;

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I– reagują na polecenia słowne i sy­gnały dźwiękowe.

 

„Znamy różne owoce i warzywa”

-          w zabawie słowno - ruchowej „Echo” re­agują  na sygnał dźwiękowy, powtarzają wypowiadane przez n-lkę w określonym rytmie nazwy warzyw i owoców prezento­wanych na obrazkach;

-          bawią się przy piosence „Małe czerwone jabłuszko”; reagują na zmianę barwy dźwięku w zaba­wie ruchowej „Zbieramy jabłka” (kołatka, trójkąt metalowy);

-          malują temperą na temat dowolny, zachę­canie dzieci do podejmowania prób nama­lowania jabłka, pomidora – ruchy okrężne, marchewki – ruchy posuwiste.

 

„Zagadki zająca Kicu­sia”

-          ilustrują ruchem treść wiersza Wł. Bro­niewskiego pt. „Zajączki”; witają się z kukiełką – zającem, używają zwrotu grzecznościowego dzień dobry;

-          w czasie rozmowy z zajączkiem  nazywają owoce i warzywa, utrwalają wiedzę  na te­mat konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem oraz ich walorów zdro­wotnych;

-          ćwiczą uwagę, pamięć wzrokową i spo­strzegawczość w zabawie „Czego brakuje”;

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I– reagują na polecenia słowne i sy­gnały dźwiękowe.

 

II. Mój dom

„Mamy swoje domy”

-          realizują ruchem prosty schemat rytmiczny przy piosence pt. „Nowy dom”– uczą się tworzyć zaprzęgi, ćwiczą umiejętność do­stosowywania tempa własnego ruchu do    tempa ruchu partnera;

-          słuchają wiersza A. Rumińskiej pt. „Mój dom”, odpowiadają na pytania dotyczące jego treści, opisują wygląd domów przed­stawionych na rysunkach, używają okre­śleń: duży, mały, wymieniają elementy bu­dynku mieszkalnego (ściany, dach, komin, okna, drzwi) zgłaszają się do odpowiedzi przez podniesienie ręki;

-          przestrzegają ustalonych reguł w czasie zabawy dyd. „Budujemy dom”,  układają domki z elementów wyciętych z koloro­wego papieru, naklejają je na kartkę.

 

„Do czego to służy?”

-          sprawnie tworzą zaprzęgi, poruszają się bezkolizyjnie po wyznaczonej przestrzeni przy piosence „Nowy dom”;

-          nazywają przedstawione na rysunkach po­mieszczenia (kuchnia, łazienka, pokój), sprzęty i przedmioty codziennego użytku, członków rodziny oraz wykonywane przez nich czynności ;

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I– reagują na polecenia słowne i sy­gnały dźwiękowe;

-          poznają zapis własnego imienia – pr. indy­widualna.

 

„Są na świecie różne domy”

-          odczytują i przekazują (przez naśladow­nictwo) komunikaty niewerbalne w zabawie „Zgadnij, co robię”, wskazują odpowiedni rysunek i nazywają pomieszczenie, w któ­rym daną czynność się wykonuje;

-          oglądają rysunki różnych domów, wypo­wiadają się na ich temat;

-          przestrzegają reguł w zabawie dydaktycznej „Obrazki do pary”;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin