Tematy kompleksowe:
I. Jem owoce i jarzyny, bo to same witaminy.
II. Mój dom.
III. Dookoła jesień.
Zadania wychowawcze:
1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie: kolor, opadanie, usychanie liści, więdnięcie, usychanie roślin; coraz mniej słońca, opady deszczu, wiatr, chłód, wilgoć.
2. Poznawanie darów jesieni: rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw i owoców, rozpoznawanie za pomocą zmysłu wzroku, dotyku, smaku. Rozróżnianie i nazywanie owoców kasztanowca, dębu, jarzębiny.
3. Poprawne nazywanie członków rodziny, wyjaśnienie pojęć: dom, rodzina, dom rodzinny, rodzice, rodzeństwo.
4. Dostrzeganie różnic między przedmiotami i stosowanie określeń: duży – mały, długi – krótki; porównywanie liczebności zbiorów „na oko”, stosowanie określeń: dużo – mało; poznawanie liczebników głównych, określanie liczebności zbioru (ile jest?);
5. Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co się na nim dzieje.
6. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i spostrzegawczości.
7. Wzmacnianie mięśni dłoni i nadgarstka podczas lepienia i zgniatania.
Temat dnia
Cele
Uwagi
„Drzewa owocowe”
- rozpoznają i nazywają owoce przedstawione na obrazkach;
- w czasie spaceru ulicami osiedla obserwują drzewa owocowe w ogródkach przydomowych, nazywają jabłka, gruszki i śliwki oraz ich kolory;
- przestrzegają zasad bezpieczeństwa;
- po powrocie do sali: wskazują i nazywają poprawnie jabłonie, grusze i śliwy na obrazkach.
„Już owoców pełen kosz”
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Już owoców pełen kosz”;
- nazywają owoce (naturalne okazy), określają ich kolor i wielkość: małe, duże; segregują owoce według rodzaju, układają delikatnie w koszykach;
- obserwują mycie owoców pod bieżącą wodą, potrafią wyjaśnić, jaki jest cel tej czynności;
- określają smak owoców (w czasie degustacji), dowiadują się dlaczego należy jeść owoce codziennie;
- ćwiczą mięśnie narządów mowy w czasie zabawy „Jakie pyszne jabłka” (pokazywanie zębów w uśmiechu, szerokie otwieranie i zamykanie ust, oblizywanie językiem ust, powtarzanie zgłoski mniam).
„Co wydarzyło się w sadzie?”
- poznają zabawę ilustracyjną przy piosence „Małe czerwone jabłuszko”;
- wymieniają elementy obrazka pt. „W sadzie”, opisują fragmenty odpowiadając na pytania „Co robi Kasia, Azor itd.”;
- wykonują pracę plastyczną pt. „Jabłko”: kolorowanie konturów jabłka kredkami ołówkowymi lub wypełnianie mozaiką z kolorowego papieru (do wyboru).
„Owoce Maciusia”
- ilustrują treść piosenki pt. „Małe czerwone jabłuszko”, śpiewają początek każdej zwrotki wspólnie z n-lką;
- uważnie słuchają wiersza M. Czerkawskiej pt. „Kto powie?” ilustrowanego sylwetami z papieru (H. Kruk Wybór literatury..., s. 31), liczą jabłka, gruszki i śliwki (1-3), liczą wszystkie owoce;
- zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I (zeszyt) – reagują na polecenia słowne i sygnały dźwiękowe.
„Urodziny marchewki”
- rozwiązują zagadkę słowną – opis marchewki, wybierają odpowiedni obrazek;
- słuchają opowiadania n-lki o urodzinach marchewki, oglądają warzywa, poznają ich nazwy;
- poznają zabawę inscenizacyjną przy piosence „Urodziny marchewki” (z wykorzystaniem emblematów z rysunkami warzyw);
- formują z plasteliny wałeczki – marchewki, pietruszki i kuleczki – pomidory – wzmacniają mięśnie dłoni i nadgarstka (pr. w małych grupach)
„Jesień to dobra kucharka”
- utrwalają piosenkę pt. „Małe czerwone jabłuszko”, ilustrują ruchem jej treść;
- wskazują i nazywają owoce i warzywa (naturalne okazy);
- słuchają wiersza pt. „Jesień” (zb. własny);
- powtarzają słowa krótkiego wiersza w czasie inscenizowania treści przez chętne do pełnienia roli jesieni dzieci;
- zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I– reagują na polecenia słowne i sygnały dźwiękowe.
„Znamy różne owoce i warzywa”
- w zabawie słowno - ruchowej „Echo” reagują na sygnał dźwiękowy, powtarzają wypowiadane przez n-lkę w określonym rytmie nazwy warzyw i owoców prezentowanych na obrazkach;
- bawią się przy piosence „Małe czerwone jabłuszko”; reagują na zmianę barwy dźwięku w zabawie ruchowej „Zbieramy jabłka” (kołatka, trójkąt metalowy);
- malują temperą na temat dowolny, zachęcanie dzieci do podejmowania prób namalowania jabłka, pomidora – ruchy okrężne, marchewki – ruchy posuwiste.
„Zagadki zająca Kicusia”
- ilustrują ruchem treść wiersza Wł. Broniewskiego pt. „Zajączki”; witają się z kukiełką – zającem, używają zwrotu grzecznościowego dzień dobry;
- w czasie rozmowy z zajączkiem nazywają owoce i warzywa, utrwalają wiedzę na temat konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem oraz ich walorów zdrowotnych;
- ćwiczą uwagę, pamięć wzrokową i spostrzegawczość w zabawie „Czego brakuje”;
„Mamy swoje domy”
- realizują ruchem prosty schemat rytmiczny przy piosence pt. „Nowy dom”– uczą się tworzyć zaprzęgi, ćwiczą umiejętność dostosowywania tempa własnego ruchu do tempa ruchu partnera;
- słuchają wiersza A. Rumińskiej pt. „Mój dom”, odpowiadają na pytania dotyczące jego treści, opisują wygląd domów przedstawionych na rysunkach, używają określeń: duży, mały, wymieniają elementy budynku mieszkalnego (ściany, dach, komin, okna, drzwi) zgłaszają się do odpowiedzi przez podniesienie ręki;
- przestrzegają ustalonych reguł w czasie zabawy dyd. „Budujemy dom”, układają domki z elementów wyciętych z kolorowego papieru, naklejają je na kartkę.
„Do czego to służy?”
- sprawnie tworzą zaprzęgi, poruszają się bezkolizyjnie po wyznaczonej przestrzeni przy piosence „Nowy dom”;
- nazywają przedstawione na rysunkach pomieszczenia (kuchnia, łazienka, pokój), sprzęty i przedmioty codziennego użytku, członków rodziny oraz wykonywane przez nich czynności ;
- zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych nr I– reagują na polecenia słowne i sygnały dźwiękowe;
- poznają zapis własnego imienia – pr. indywidualna.
„Są na świecie różne domy”
- odczytują i przekazują (przez naśladownictwo) komunikaty niewerbalne w zabawie „Zgadnij, co robię”, wskazują odpowiedni rysunek i nazywają pomieszczenie, w którym daną czynność się wykonuje;
- oglądają rysunki różnych domów, wypowiadają się na ich temat;
- przestrzegają reguł w zabawie dydaktycznej „Obrazki do pary”;
...
Sylwinka_p