Kwiecień.doc

(110 KB) Pobierz
Kwiecień 2009

10

 

Kwiecień

 

 

Te­maty kom­plek­sowe:

I.   W świecie bajek (kontynuacja tematu).

II.  Wielkanoc.

III. W zdrowym ciele zdrowy duch.

IV. Żyj z przyrodą w zgodzie.

V.  Świat zwierząt.

 

 

Zadania wychowawcze:

 

1.   Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą.

2.   Rozumienie konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla zdrowia i ograniczania spożycia niektórych produktów oraz dbania o czystość osobistą.

3.   Poznawanie znaczenia drzew oraz wody dla życia na Ziemi, dostrzeganie skutków niewłaściwego gospodarowania człowieka, przestrzeganie zasad: nie zaśmiecamy środowiska, nie niszczymy przyrody.

4.    Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych w domu i w gospodarstwie domowym.

 

 

 

 

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

W świecie bajek (kontynuacja tematu)

„Z wizytą w teatrze”

-     z zainteresowaniem oglądają przedstawienie Teatru Vaška, przestrzegają zasad zachowa­nia się widza teatralnego;

-     po powrocie do sali dzielą się swoimi spo­strzeżeniami i wrażeniami;

-     rysują kredkami dowolną scenę bajki – roz­wijają wyobraźnię odtwórczą, wykorzystują wiele kolorów kredek;

-     słuchają krótkiego opowiadania n-lki pt. „Mi­luś w teatrze” (wg B. Szelągowskiej, K.U. Czterolatek, s. 90) – poznają znaczenie pojęć związanych z teatrem: scena, widow­nia, kurtyna, aktor, reżyser.

 

„Mali aktorzy”

-     ilustrują  ruchem treść piosenki pt. „Misie”;

-     uważnie słuchają bajki pt. „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”;

-     oceniają postępowanie dziewczynki, formu­łują dobre rady dla niej;

-     ilustrują postawą ciała i mimiką emocje, które towarzyszyły bohaterom bajki;

-     usprawniają język i wargi w czasie zabawy logopedycznej „Buziaki dla Złotowłosej”;

-     wypowiadają podany tekst z określonym przez n-lkę zabarwieniem emocjonalnym (wesoło, smutno, ze złością, ze strachem)

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr X – ćwi­czenia stóp.

 

„Latającym dywanem do krainy wyobraźni”

-     ilustrują ruchem polecenia słowne n-lki w czasie zabawy „Chodzenie” (Zestaw zabaw integracyjnych, zbiór własny);

-     naśladują ciałem, gestem i mimiką emocje charakterystyczne dla Krainy Smutku, Rado­ści, Strachu, Szczęścia, Zdziwienia;

-     powtarzają tekst z różnym natężeniem dźwięku w czasie zabawy „Echo”;

-     przedstawiają pantomimę w czasie zabawy „Złotowłosa ratuje ptaszka i jeża”;

-     interpretują ruchem muzykę instrumentalną (Walc kwiatów);

-     składają z części wybrany losowo obrazek przedstawiający postać z bajki, naklejają na kartkę, starannie kolorują rysunek konturowy, podają tytuł bajki.

 

Wielkanoc

„Od kurki Złotopiórki na wielkanocne święta”

-     ćwiczą mięśnie narządów mowy w czasie zabawy ortofonicznej „Ptasie rozmowy na wiejskim podwórku”;

-     słuchają ilustrowanego serią obrazków opo­wiadania n-lki pt. „Zapraszamy do nas” – po­znają symbole Świąt Wielkanocnych: jajko, pisanka, kurczątko, kura;

-     wykazują się szybką reakcją na sygnał w czasie zabawy ruchowej „Kwoka i kurczęta”;

-     uważnie słuchają piosenki pt. „Pisanki” (CD Mój kuferek);

-     opisują wygląd pisanek (naturalne okazy i obrazki);

-     ozdabiają wyciętą z papieru sylwetę jajka temperą – malują ornamenty według wła­snego pomysłu.

 

„Pisanki”

-     dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki instrumentalnej w czasie zabawy muzyczno-ruchowej „Kaczy spacer” (CD Kto tak pięk­nie gra…nr12);

-     śpiewają piosenkę pt. „Pisanki”, ilustrują ruchem jej treść;

-     odtwarzają liczbę uderzeń w bębenek przy pomocy kraszanek (wyciętych z papieru) w czterech kolorach, segregują kraszanki we­dług koloru, porównują liczebność dwóch zbiorów poprzez układanie w pary, stosują określenia: tyle samo, mniej, więcej – praca w dwóch zespołach;

-     odwzorowują liczebność zbiorów przy po­mocy kropek, starannie kolorują rysunki konturowe.

 

„Zwyczaje wielka­nocne”

-     składają obrazki (karty pocztowe) z dwóch części w czasie zabawy ruchowej „Znajdź swoją parę” – opisują treść obrazków;

-     słuchają wiersza A. Rumińskiej pt. „Zwy­czaje wielkanocne” (K. U. Trzylatek, s. 33) – wskazują i poprawnie nazywają przedmioty oraz określają tradycyjne czynności związane ze Świętami Wielkanocnymi;

-     wypowiadają rytmicznie nazwy zwierząt – symboli świąt, naśladują sposób poruszania się oraz wydawane przez nie dźwięki;

-     wzbogacają wiedzę w czasie rozmowy przy obrazkach na temat „Wielkanocny stół”;

-     wykonują pracę plastyczną z kolorowej masy solnej: „Mazurek” – formują na podkładce z tektury (owiniętej folią aluminiową) kształt ciasta, dekorują według własnych pomysłów.

 

„Przygoda zajączka”

-     recytują wiersz W. Broniewskiego pt. „Za­jączki”, ilustrują ruchem jego treść;

-     wykazują się orientacją w czasie biegu pod­czas zabawy „Śmigus – dyngus”;

-     ćwiczą umiejętność wydłużania oddechu w czasie zabawy „Piórka”;

-     śpiewają piosenkę „Pisanki”;

-     opowiadają treść odsłanianych kolejno obra­zów historyjki obrazkowej pt. „Przygoda za­jączka”;

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr X – ćwi­czenia stóp.

 

„Koszyczek wielka­nocny”

-     ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgło­skach dźwiękonaśladowczych w czasie za­bawy ruchowej „Przygoda kurcząt” (Z. Bog­danowicz, Zabawy dyd. dla p-li, s. 59);

-     rozpoznają na obrazkach i nazywają symbole wielkanocne oraz związane ze Świętami Bo­żego Narodzenia, tworzą zbiór symboli wiel­kanocnych poprzez wykluczenie pozostałych (nie spełniających warunku przynależności);

-     przestrzegają ustalonych reguł w grze zespo­łowej „Pisankowa gra”, ćwiczą umiejętność liczenia;

-     ozdabiają koszyczek wielkanocny z papieru gotowymi elementami, lepią z plasteliny marmurkowe pisanki (z kilku kolorów plasteliny).

 

III. W zdrowym ciele zdrowy duch

„Moje ciało”

-     w trakcie marszu reagują na sygnały słowne i wykonują określone czynności ruchowe;

-     wypowiadają się na temat obrazków przed­stawiających ludzi różnych ras, wskazują i nazywają części ciała dzieci na obrazkach, wykazują zainteresowanie ilustracjami wnę­trza człowieka z zaznaczonymi organami wewnętrznymi i kośćmi;

-     odwzorowują ruchy partnera w czasie za­bawy ruchowej „Lustro”;

-     słuchają opowiadania B. Szelągowskiej pt. „W łazience”, odpowiadają na pytania dot. treści;

-     utrwalają umiejętność mycia rąk w czasie zabawy dramowej „Myjemy ręce”;

-     ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Gimna­styka na wesoło”;

-     ćwiczą narządy mowy w czasie zabawy logo­pedycznej z lusterkami;

-     rysują kredkami postać człowieka (pod dyk­tando).

 

„Moje serce”

-     ilustrują ruchem treść wiersza M. Rybak pt. „To ja”, poprawnie wskazują c...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin