Plan - PRZYGOTOWANIE ZWIERZĄT LEŚNYCH DO ZIMY.doc

(118 KB) Pobierz
KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc listopad w grupie 4 latków

 

 

PRZYGOTOWANIE ZWIERZĄT LEŚNYCH DO ZIMY

 

Cele edukacyjne:

·           poszerzenie wiadomości na temat wybranych zwierząt leśnych oraz ich  sposobu przygotowywania się do zimy, uwrażliwianie na ich potrzeby

·          wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa

·          kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania

·           doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat wiersza i piosenki

·           tworzenie sytuacji doskonalących pamięć

·          doskonalenie percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej i wrażliwości dotykowej i smakowej

·          rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania, liczenia, określania położenia przedmiotów

·           rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej

·           kształcenie umiejętności reagowania umownym gestem i ruchem na muzykę i sygnały dźwiękowe.

 

Sposoby realizacji, czynności dzieci

Rodzaj aktywności

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pomoce dydaktyczne

Oglądanie przedstawienia „Jak Kosmatek szukał mieszkania na zimę” z wykorzystaniem kukiełek na patykach

·        rozmowa na temat treści     

     

 

 

 

Zabawa ruchowa „Czary krasnala”

Operowanie kukiełką Kosmatka i wymawianie zaklęcia: Czary mary, czary mary, teraz idzie niedźwiedź stary, Fiku miku, fiku miku, teraz wędruj mój jeżyku, Hopsa dana, hopsa dana, skacz wiewiórko nam od rana”

Rozmowa z dziećmi na temat „Jak zwierzęta leśne przygotowują się do zimy na bazie teatrzyku, ilustracji i wiedzy dzieci

·        szukanie odpowiedzi na pytania:

  

    Jak zachowują się zwierzęta leśne przed nadejściem zimy?

    Które zwierzęta gromadzą zapasy i jak je przechowują?

    Gdzie kryją się przed chłodem?

   Które przesypiają całą zimę?

   Które zimą przebywają w ciepłych krajach?

    Które zmieniają futro i dlaczego?

    Kto pomaga leśnym zwierzętom w czasie zimy?

 

·        odszukiwanie wymienionych przez dzieci zwierząt na obrazkach

·        nazywanie pozostałych zwierząt umieszczonych na tablicy

 

 

Zabawa ruchowa „Jak przetrwać zimę?”

·        reagowanie ruchem na nazwę lub obrazek zwierzątka

 

 

Zabawy z wykorzystaniem sylwet i scenki teatralnej

·        zachęcenie dzieci do wspólnego z N. inscenizowania opowiadania o Kosmatku

·        improwizowanie własnych dialogów

 

Oglądanie filmu edukacyjnego „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy”

·        nazywanie zwierząt występujących w filmie  i sposobów zimowania - utrwalenie i poszerzenie wiedzy dzieci o jesiennych zwyczajach zwierząt leśnych

·        swobodne wypowiedzi na temat filmu i rozmowa dotycząca tego, które zwierzątko im się najbardziej podobało, które widziały pierwszy raz itp.

Słuchanie wiersza „Pokaż mi swój domek”

 

 

 

Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta i ich domy” – układanie obrazków – puzzli

 

 

Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach

·        rozwiązywanie zagadek wierszowanych czytanych przez N.

·        układnie przez dz. zagadek słownych do wylosowanego obrazka

·        dzieci przedstawiają ruchem  zwierzę z wylosowanego obrazka - pozostałe dzieci odgadują i powtarzają ruch

 

Słuchanie zagadki  - fragmentu wiersza „Mały jeż” - domyślanie się tematu zajęć

 

Śpiewanie piosenki „Idzie jeż” z ilustracją ruchową

 

 

Oglądanie filmu edukacyjnego: „Spotkanie z jeżem”

 

 

 

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Jeż i lis” zainspirowana fragmentem wiersza M. Kownackiej „Spotkał się zając z jeżem”

Nauczycielka potem chętne dziecko jest lisem, który siedzi w swojej norze (z boku sali), pozostałe dzieci są jeżami i zającami – poruszają się po leśnej polanie (dywanie) w sposób zgodny ze swoją rolą. Na sygnał „Uwaga lis” – lis wybiega ze swojej kryjówki i próbuje złapać dzieci, które nie zdążą się ukryć: jeże – zwinąć kłębek, a zające – kicając  ukryć w norce (zejść z dywanu)

Ćwiczenia graficzno – słuchowe wg MDS M. Bogdanowicz – dorysowywanie jeżykowi kolców do  wiersza „Kolczasty jeżyk”

·        nauka fragmentu wierszyka

·        ilustrowanie utworu ruchem

·        rytmiczna recytacja wierszyka  i kreślenie linii prostych z zachowaniem kierunku - w powietrzu, na plecach kolegi, na dywanie, palcem po śladzie, pisakiem na sylwecie jeża

 

Zabawa naśladowcza „Na dywanie siedzi jeż”

·        Dzieci siedzą w kole i mówią rymowankę: „Na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też”. Dziecko – jeż siedzące
w środku inicjuje dowolny ruch a pozostałe dzieci powtarzają za nim. Zmiana jeża.

 

Praca plastyczna „Zimowe mieszkanie jeża” – wykorzystanie pracy graficznej dzieci

·    zamalowywanie konturu palcem przez rozcieranie kredki,

·    wydzielanie jesiennych listków z papieru kolorowego i przyklejanie wokół sylwety jeża
 

 

 

Relaksacja przy muzyce

·        jeże zwijają się w kłębek i zapadają w sen zimowy.

 

 

Rozmowa na bazie ilustracji, opowiadania i dotychczasowej wiedzy dziećmi o sposobie przygotowania wiewiórki do zimy

·    słuchanie opowiadania „Jak wiewiórka Ruda Skórka szukała spiżarni” i rozmowa na temat treści utworu

·    odszukiwanie na obrazkach wiewiórki

·    wybieranie spośród obrazków  ulubionego pokarmu wiewiórki

Zabawa matematyczna „ Zimowe zapasy wiewiórki

·        odszukanie ukrytych w sali orzechów, żołędzi, kasztanów i szyszek

·        określanie położenia odnalezionych zapasów

·        przeliczanie przez każde dziecko znalezionych przez siebie zapasów, porównywanie ich liczby z kolegami

·        segregowanie wg rodzaju i określanie liczebności na oko

 

Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”

 

Rozwiązanie labiryntu „Znajdź drogę wiewiórki do dziupli”

·        śledzenie palcem drogi

·        zaznaczanie drogi przez rysowanie dużych kropek - żołędzi

 

Śpiewanie piosenki „Wiewióreczka” z ilustracją ruchową

 

 

·        Rozwiązanie zagadek sensorycznych - domyślanie się jakie zwierzątko poznamy w czasie zajęć

·        dotykanie futra bez kontroli wzroku

·        kosztownie miodu

 

Zabawy ruchowe ze śpiewem

·        pląs „Niedźwiadek”

·        zabawa w kole „Stary niedźwiedź mocno śpi”

 

Rozmowa o zwierzętach zasypiających na zimę na podstawie wiersza i obrazków

·        słuchanie wiersza „Wszyscy lubią jesień” B. Michalskiej

·        nazywanie zwierząt na obrazkach

·        wypowiedzi dz. o sposobie zimowania zwierząt na obrazkach, porządkowanie i poszerzenie wiedzy dz.

Rozwiązanie zagadki graficznej

·        kreślenie linii łączącej zwierzęta z miejscem ich zimowania

 

 

Zabawa relaksacyjna wg. Polender „Niedźwiadek”

 

 

Praca plastyczna – „Niedźwiedź”, „Wiewiórka” w grupach

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin