Plan - KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA .doc

(120 KB) Pobierz
KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

 

Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc styczeń w grupie 4 latków

 

 

KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

 

 

Cele edukacyjne:

·           rozwijanie uczuć szacunku i przywiązania  do najbliższych członków rodziny

·           podtrzymywanie rodzinnych i przedszkolnych tradycji

·           rozwijanie gotowości do niesienia pomocy i chęci usłużenia innym

·           wdrażanie do współpracy i współdziałania w grupie

·           stymulowanie rozwoju logicznego myślenia

·           rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – słuchania i prowadzenia rozmowy

·           rozwijanie wrażliwości i pamięci słuchowej

·           stymulowanie rozwoju mowy i ekspresji słownej

·           rozwijanie sprawności manualnej

·           rozwijanie pamięci i ekspresji ruchowej, wyczucia własnego ciała

·           rozwijanie empatii i właściwego reagowania na emocje i potrzeby innych

 

 

Sposoby realizacji, czynności dzieci

Rodzaj aktywności

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pomoce dydaktyczne

 

Rozmowa przy ilustracji „Rodzina”

·     Wypowiedzi dzieci na temat „Co to jest rodzina ?”

·       Rozpoznawanie i nazywanie na ilustracjach członków rodziny wielopokoleniowej.

·       opisywanie postaci na ilustracji

·       przeliczanie liczby członków rodziny, porównywanie ich wg kryterium wieku

 

 

słowna

matematyczna

 

Dziecko:

 

- rozumie znaczenie pojęcia „rodzina”

- nazywa członków rodziny wg stopnia
  pokrewieństwa

- posługuje się określeniami: najstarszy, najmłodszy

- przelicza w zakresie 6, określa liczbę kardynalną
  zbioru

- słucha wypowiedzi innych, cierpliwie czeka na swoją kolej

 

Ilustracja „Rodzina

 

Rundka w kole – kończenie zdania: „Moja rodzina to…”

 

 

 

 

 

Zabawa rytmiczno ruchowa „Rodzina” do muzyki.

·     przyjęcie na siebie roli dziadków, rodziców, dzieci

·   poruszanie się w podanym rytmie:

   - dziadkowie – rytm półnutowy

   - rodzice – rytm ćwierćnutowy

   - dzieci – rytm ósemkowy

 

Rysowanie kredkami na temat „Moja rodzina”

·           urządzenie wystawy prac dzieci

·           swobodne wypowiedzi dzieci na temat własnej rodziny

 

 

Nauka piosenki „Nie pytajcie kogo wolę”

·           słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę

·           rozmowa na temat treści

·           szukanie odpowiedzi na pytanie „O czym mówią słowa: „A ja wracam z kraju marzeń poduszkowcem białym…”

·           ilustracja ruchowa piosenki

·           nauka słów i melodii,

·           zabawa rytmiczna

·           śpiewanie wspólnie z nauczycielką a cappella, do akompaniamentu na pianinie i do podkładu muzycznego z CD

 

słowna

 

 

 

 

 

muzyczno -

ruchowa

 

 

 

 

 

plastyczna

matematyczna

słowna

 

 

 

muzyczna

 

 

 

- wymienia imiona i stopień pokrewieństwa  członków  
  rodziny

- uważnie słucha wypowiedzi kolegów

- cierpliwie czeka na swoją kolej wypowiedzi

 

 

- dopasowuje rytm do podanej postaci

- dostosowuje ruchy do granego rytmu

 

 

 

 

 

- w narysowanych postaciach uwzględnia podstawowe
  części ciała oraz twarzy

- prawidłowo trzyma kredkę w czasie rysowania

- chętnie opowiada o członkach rodziny

 

 

- uważnie słucha piosenki

- potrafi powiedzieć o czym ona opowiada

- próbuje z pomocą nauczycielki wyjaśnić zawartą w
  piosence metaforę budzenia się ze snu

- stara się odzwierciedlić ruchem treść piosenki

- próbuje wyklaskać prosty rytm

- potrafi zaśpiewać piosenkę z panią i grupą

 

mała gąbkowa piłeczka

 

 

 

 

nagranie z kasety „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową

J. Stadnickiej

 

 

kredki ołówkowe, papier do rysowania

 

 

płyta CD „Moje 5 lat” Wyd. MAC Edukacja

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy tematyczne w kąciku lalek: „Dzień z babcią i dziadkiem”, „Pomagamy babci w kuchni”

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozmowa z dziećmi wokół tematu „Moja babcia”

·        tworzenie pojęć: wnukowie i babcia

·        dzielenie się z kolegami wiedzą o swojej babci

 

 

 

Zabawy naśladowcze i ruchowe - na bazie piosenki „Wzięła babcia srebrne druty”

·           ilustrowanie ruchem treści piosenki

·           naśladowanie ruchem robienia na drutach, zwijania wełny,

·           rysowanie w powietrzu oburącz „kłębków wełny”

·           zabawa „Zwijanie kłębka” – dzieci trzymając się za ręce tworzą nitkę, z pomocą nauczycielki „zwijają się w kłębek” i rozwijają

·           zabawy wg W. Sherborne – wyczucie własnego ciała, współdziałanie z partnerem w relacji „z”, „przeciw”

    - „tocząca się wełna”- turlikanie się po dywanie

    - „toczenie kłębka” – toczenie partnera

    - „rozwijanie splątanego kłębka” – próba wyprostowania
      partnera zwiniętego na dywanie

 

 

słowna

 

dramatyczna

 

 

 

 

 

 

 

słowna

 

 

 

 

 

 

ruchowa

 

muzyczna

 

 

- chętnie podejmuje zabawę tematyczną

- potrafi inicjować zabawę i zgodnie w niej
  uczestniczyć z innymi dziećmi

- zachowuje się zgodnie z przyjętą na siebie
  rolą,

- naśladuje codzienne czynności

- stosuje zwroty grzecznościowe

- prowadzi dialog

 

 

- wie, że babcia to mama taty albo mamy

- zna imiona swoich babć,

- potrafi opisać swoją babcię, co robi na co
  dzień, jak opiekuje się wnukami

- uważnie słucha wypowiedzi kolegów

- cierpliwie czeka na swoją kolej wypowiedzi

 

 

- naśladuje ruchem proste czynności

- śpiewa refren piosenki

- rysuje obiema rękami w powietrzu linie spiralne

- potrafi swobodnie toczyć się po dywanie

- potrafi współdziałać z partnerem w zabawie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagranie piosenki „Wzięła babcia srebrne druty”

 

 

 

 

 

Słuchanie wiersza „Wszystko dla babci” recytowanego przez nauczycielkę.

·              rozmowa na temat treści zainspirowana pytaniami: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin